Petr Bejček: Reakce na článek V ČR kvůli liknavosti úřadů mizí celé biotopy, mezitím je pokutován student za držení dvou motýlů
Celý problém spočívá dle mého názoru v legislativě, kdy druhová ochrana – tak, jak je v současné době ukotvena v zákoně č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZOPK) – nutí ČIŽP postihovat z pohledu ochrany přírody a krajiny zdánlivě marginální skutky. Na Ministerstvu životního prostředí v současné době vzniká novela Zákona o ochraně přírody a krajiny, která by měla tuto situaci řešit a druhovou ochranu upravit tak, aby tyto případy nebyly v rozporu se zákonem. ČIŽP novelu zákona plně podporuje, protože jejím cílem je soustředit se především na významné případy poškození životního prostředí.
Přečtěte si také |
V ČR kvůli liknavosti úřadů mizí celé biotopy, mezitím je pokutován student za držení dvou motýlůV mezidobí jsem domluven s představiteli České entomologické společnosti (ČSE) o hledání koncepčního zákonného řešení, které vyloučí tyto absurdní situace.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (81)
Zbyněk Šeděnka
5.7.2023 15:17Jaroslav Řezáč
8.7.2023 15:25 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaUpytlačit rybu, kterých je několik tun nebo motýlů, kterých je pár desítek.
Zbyněk Šeděnka
8.7.2023 18:12 Reaguje na Jaroslav ŘezáčVincent Veliký
9.7.2023 08:07 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSlavomil Vinkler
5.7.2023 15:56Že ho někdo bonznul sice nikdo nesdělil, ale bylo to zřejmé, oni ti různí ekologisti...
Já bych chápal zásah ČIŽP u entomologa, co těží brouky motorovou pilou. To samozřejmě není dobrý mrav ani omylem.
Já jako kluk pytlačil pstruhy v potoce. Když nás chytl porybný, tak MO ustavila rybářský kroužek a jsem dosud rybář.
Zbyněk Šeděnka
5.7.2023 17:17 Reaguje na Slavomil VinklerJakub Graňák
5.7.2023 18:05Vincent Veliký
5.7.2023 19:27Není snad vaše práce dávat mj. i podměty pro zákonodárce? Není situace s ochranou přírody resp. postupu vůči amatérským entomologům už x let úplně k smíchu? Vždyť ti lidé vůbec biotop ani druh neohrožují, proboha...
Zveličené? Co je zveličené na tom, že místo, abychom podporovali mladé lidi v koníčcích, které jednou pomohou k ochraně přírody a rozšíří znalosti o druzích hmyzu (každá sbírka jednou skončí v muzeu), tak je lidé z vašeho úřadu budou pokutovat a nahánět? To je strašně špatně. Bylo by lepší, aby kluk místo tohoto vznešeného koníčku kouřil trávu za školou a chodil po hospodách? Podle vás asi ano.
Na základě jakého podmětu reagovali? Na základě podmětu z článku? To je hloupost a vy to víte. Postupovali nezákonně. Přeci v tomto případě (nejedná se o TČ) nemůže stačit, že napíšu email, aby vám prohledali byt, že tam máte chráněného roháče, nebo aby vás vytáhli z práce. To je přece nesmysl!
Jak může úřad jednat protiprávně? A vy to ještě takto bagatelizujete? Obávám se, že jste další nekompetentní člověk na úřadu. Místo toho, abyste byl náš zaměstnanec, tak se cítíte jako náš pán. To je úplně špatně.
Jakub Graňák
5.7.2023 19:58 Reaguje na Vincent Veliký"...nutí ČIŽP postihovat z pohledu ochrany přírody a krajiny zdánlivě marginální skutky." - Co tím chtěl básník říci? Že tyto marginální skutky jsou ve skutečnosti z pohledu ČIŽP kruciální, když jsou z pohledu ČIŽP zdánlivě marginální?
Obávám se, že pokud bude novela zopk psána nějakým podobným vykukem, jako výše uvedená citovaná věta, máme se ještě na co těšit
Michal Ukropec
6.7.2023 09:07 Reaguje na Vincent VelikýV. Kolar
5.7.2023 21:07Tomáš šiška
5.7.2023 22:29ČIŽP je ruka, nástroj zákona (Nehodnotím konání nebo nekonání v jednotlivých případech), který vykonává danou legislativu. Máme tady CITES (mezinárodní smlouva-dohoda) máme tady národní legislativu. Ač nahlavu postavené stíhání studenta, je to podle zákona. Existuje plno jedinců, kteří kdyby ČIŽP nezasáhla se budou ptát. Jakto, že jste nezasáhli? Legislativa je dnes zamořená tak, že i právníci jsou z toho na větvi. Zákonodárci to tam valí jak Baťa cvičky. Řešení domluvou? První novinář se začne ptát a kolik ta domluva stála? Obyčejní ouřadové, kteří by to i domluvou vyřešili jsou dnes v situaci, kdy řešením je pořádný trest, nikdo se po nich nebude vozit, že domluva a kolik za to vzali, proč to neřešili exeplárně, páč to ostatní odradí.
Petr Čechlovský
6.7.2023 00:59 Reaguje na Tomáš šiškaSlavomil Vinkler
6.7.2023 13:28 Reaguje na Petr ČechlovskýVincent Veliký
7.7.2023 12:11 Reaguje na Slavomil VinklerA máte pravdu, zakažme babičkám prodávat na trhu houby, medvědí česnek a brusinky. To kšeftování s přírodou je totiž peklo. Stejně jako srnčí maso nebo kapr, že? A co kytička do vázy, také vadí?
V ČR (odhaduji) je asi 7 000 entomologů. Troufám si říct, že z nich 7 800 neprodalo nikdy ani brouka a 7 970 to nedělá pravidelně. Stejně tak si troufám říct, že nekoupilo brouka (motýla) nikdy tak 5 000 z těchto entomologů.
Jinak - ať se vám to líbí nebo ne, stejně jako u hub nebo brusinek - sběrem opravdu příroda netrpí a jejich prodej je tu po tisíce let (i u hmyzu, jen za jinými účely = barviva, jídlo, jed, farmacie nebo třeba afrodiziakum). Neříkám tím, že je v pořádku (nikdy bych brouka neprodal), jen konstatuji, že to takto je.
Kdo jste, že určujete morálku ostatním? Nebo - z čeho vycházíte? Je nemravné mít dvě auta? Nebo drahý přívěsek? Nebo trávit osm hodin na TikToku? Je snad nemravné seznamovat se s mnoha partnery? Nebo mít chatu, kam nejezdím? Kde podle vás ta morálka jako začíná? U prodeje hmyzu? No tak...
Jakub Graňák
7.7.2023 13:39 Reaguje na Slavomil VinklerPanda Kočičí
11.7.2023 12:59 Reaguje na Petr ČechlovskýSlavomil Vinkler
6.7.2023 09:15 Reaguje na Tomáš šiškaPavel Vavřín
6.7.2023 11:14 Reaguje na Tomáš šiškaVincent Veliký
7.7.2023 12:14 Reaguje na Pavel VavřínZbyněk Šeděnka
7.7.2023 12:50 Reaguje na Vincent VelikýVincent Veliký
9.7.2023 08:10 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJan Sedláček
6.7.2023 10:33A že jich je a jsou různé velikosti od malých až po obrovské třeba až 5 cm, různých barev, struktury s různýma puntíky i vícebarevnými, proužkaté, s chloupky i slizské,...
Pokud bych dostal pokutu za mačkání, tak dostal bych pokutu i když bych to stříknul chemií?
Předse si to o co se od jara do podzimu snažím nenechám sežrat, vždyť ty ožrané lístky a ožrané větvičky bez lístků nevypadají pěkně a rostliny hynou. Kdo myslí na ochranu rostlin?
A já se nemohu každé housenky ptát jestli není chráněná.
Zná tu někdo fundovaný názor?
PS. popř. dejte mi adresu chalupy inspektorů a já jim je tam budu na jejich náklady posílat PPLkou. Stou jich tisíce.
JH
6.7.2023 11:13 Reaguje na Jan SedláčekZbyněk Šeděnka
6.7.2023 11:42 Reaguje na JHJH
6.7.2023 12:32 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaVincent Veliký
7.7.2023 12:15 Reaguje na JHMimochodem, zákon je tak absurdní, že ani muzea ani školy ani lesnické ústavy nemohou bez zvláštních povolení manipulovat/vlastnit chráněné druhy. To je, co?
JH
7.7.2023 13:22 Reaguje na Vincent VelikýZbyněk Šeděnka
7.7.2023 15:33 Reaguje na JHJH
7.7.2023 16:02 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJakub Graňák
7.7.2023 16:30 Reaguje na JHZbyněk Šeděnka
7.7.2023 16:57 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
7.7.2023 18:31 Reaguje na Jarka O.Co se tady člověk všechno nedoví...
Jarka O.
7.7.2023 19:00 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
7.7.2023 19:08 Reaguje na Jarka O.Jakub Graňák
7.7.2023 18:32 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
7.7.2023 18:35 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
7.7.2023 19:12 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJH
7.7.2023 17:29 Reaguje na Jakub GraňákZbyněk Šeděnka
7.7.2023 18:38 Reaguje na JHSlavomil Vinkler
6.7.2023 12:32Příklad: Obora Bulhary. Dříve největší moravské stanoviště s množstvím motýlů jasoně dymnivkového. Oborníci navýšili stav zvěře a docílili totálního vypasení a tedy likvidace populace. Ale přece zákon neporušili, jen hospodařili podle zákona. Běda, kdyby si někdo ulovil několik motýlů do sbírky, aby se vůbec vědělo jaký poddruh to byl. V ostatních případech je to podobné. Hospodaření vedoucí k likvidaci je povolené, sběr jedinců se postihuje. Na druhou stranu, kdyby se z obory Bulhary stal Národní park. Okamžitě by vznikl tlak na vyhubení daňků, jelenů a muflonů, tak jako byl vymístěny kozy bezoárové z Palavy. Výsledek je jasný. Bezzásahovost tedy nulová pastva povede k zarůstání a po několika letech dojde k vyhubení motýla, akorát bezzásahovostí, jako k tomu došlo na Pálavě. To není o zákoně ale o vyšším principu mravním.
Slavomil Vinkler
6.7.2023 13:08 Reaguje na Slavomil Vinklermeluzína
7.7.2023 09:38Jarka O.
7.7.2023 13:43Zbyněk Šeděnka
7.7.2023 15:36 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
7.7.2023 17:11 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
7.7.2023 17:31 Reaguje na Jarka O.Student dostane pokutu jak prase, zatímco Lesy ČR za likvidaci největší lokality jasoněm dymnivkovým nedostanou nic, protože ČIŽP nepůjde proti jiné státní instituci. A co se týče Bečvy, tak ty tanečky inspektorů ČIŽP kolem toho průseru byly směšné. Udělat vše pro to, aby se neprokázalo, že tu otravu způsobila Deza.
Vincent Veliký
9.7.2023 08:15 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
9.7.2023 20:22 Reaguje na Vincent VelikýVincent Veliký
11.7.2023 13:46 Reaguje na Jarka O.1. Jednali z vlastní iniciativy, tu vůbec vyvíjet nemuseli.
2. Nemuseli vyslýchat a děla nátlak, ani jít pro kluka do školy. Mohli udělat jen "víme o vás, tak to nedělejte".
3. Nemuseli dát pokutu.
Jarka O.
16.7.2023 22:47 Reaguje na Vincent Veliký2. Mohli mu pedagogicky vysvětlit paragrafy, věnovat mu 114 a 395/92 a CITES, poučit jeho a třeba i učitele přírodopisu a organizátory tamních burz. Toto byl jednoduchý případ. My ale nevíme, jak "výslech" probíhal.
3. No, on měl ve sbírce více než 1 chráněný druh, tak jakousi pokutu ano. Pokud zaplatil pokutu, dalo se to brát jako dostatečný trest a zaplacení za živočichy, a motýly neodebírat. Zákon odebírání nepřikazuje.
Jakub Graňák
7.7.2023 16:48 Reaguje na Jarka O.Jakub Graňák
7.7.2023 18:29 Reaguje na Jarka O.Slavomil Vinkler
8.7.2023 10:20 Reaguje na Jakub GraňákVincent Veliký
9.7.2023 08:27 Reaguje na Jarka O.Co je na tom zákonu úplně špatně? Uvedu pár absurdních příkladů, ale před tím krátce k zákonům samotným.
Už v prváku na právech vás učí, že rozdíl mezi literou (to co je napsáno) a duchem (to proč je to napsáno) zákona jsou dvě odlišné věci, a důležitý je duch zákona. Duch zákona, o kterém se zde bavíme, není to, aby děti nesměli sbírat hmyz, ale to, aby se daly chránit biotopy. Což se neděje. Proto tam taky jsou věci jako tito motýli nebo tesařík alpský - prostě věci, které pozná i neodborník. Jsou tam proto, aby neodborník mohl říct: na této lokalitě jsou tato chráněná zvířata, proto se tam nesmí stavět, těžit apod.
A teď vám řeknu absurdity, které zákon obsahuje:
s druhy nesmíte ani manipulovat. Když najdete roháče, nesmíte jej ani na fotku poponést. Nesmíte ho dát do sklenice a ukázat ve škole. A to, ani když ho najdete mrtvého. Správně byste měla každý uhynulý kus nahlásit na úřadech, což je při počtech stovek tisíc mrtvých jedinců v Lednici okolo stromů, absolutní nesmysl.
Dítě jej nesmí dát do sbírky. Škola a jakýkoliv jiný vzdělávací institut musí mít na každý kus výjimku (což nikdy nemá).
Výzkumy se zpravidla dělají tak, že se něco chytá do pastí. Na toto dostanete povolení. Když vám tam ale spadne něco chráněného, nemáte zpravidla povolení s tím manipulovat, navíc byste to měla nahlásit... Což nedává smysl.
Z takového materiálu nesmíte udělat ani univerzitní sbírku.
Když zdědíte sbírku po dědečkovi, kde jsou chráněné druhy, máte dost smůlu.
A to nejvtipnější je, že povolení na každý kus musí mít i muzeum. Čili pokud se chcete vzdát sbírky po dědečkovi, ani muzeum ji správně nesmí převzít.
Pokud je druh chráněný u nás, je jedno, že ho ve sbírce máte z Kazachstánu, kde chráněný není. Stejně překračujete zákon.
Jak jsem psal - vztahuje se to i na sto let staré sbírky. Je to prostě nesmysl.
Místo, abychom lidi a děti učili ke vztahu k přírodě, tak jim dáme mobil. Jenže - kdo po těchto incidentech dá dítě do entomologického kroužku, že...
Jako vystudovaný odborník vám říkám, že sběr dospělců u hmyzu nemůže nijak ohrozit populaci.
Tím vším nás zákon skutečně řadí mezi země, které mají naprosto nefunkční zákony.
Slavomil Vinkler
9.7.2023 10:38 Reaguje na Vincent VelikýZbyněk Šeděnka
9.7.2023 11:51 Reaguje na Slavomil VinklerVincent Veliký
12.7.2023 15:20 Reaguje na Slavomil VinklerRozdíl je v tom, že v Indii nemáte v podstatě šanci získat povolení, u nás je to taky na prd, na Západě a v rozvinutých ekonomikách jako Japonsko je to lehké.
Vincent Veliký
12.7.2023 15:20 Reaguje na Slavomil VinklerRozdíl je v tom, že v Indii nemáte v podstatě šanci získat povolení, u nás je to taky na prd, na Západě a v rozvinutých ekonomikách jako Japonsko je to lehké.
Vincent Veliký
9.7.2023 08:14 Reaguje na Jarka O.Náš stát bohužel nefunguje na více úrovních, ale u ČIŽP to nikdo pořádně ani nekryje a neháže na jiný úřad, je to tam jen více vidět.
Jarka O.
9.7.2023 20:19 Reaguje na Vincent VelikýKluk měl 15 let, asi věděl, že druh je chráněný, na druhou stranu mladému bych řekla ty ty ty a pokuta by byla symbolická.
Neměla jsem v pátek čas se rozepisovat. S p. Graňákem jsem nesouhlasila v tom, že slepé držení se litery zákona nás táhne na východ. Nedělala bych prostě rozdíl v bezduchosti mezi východem anebo západem. Snad jsou známí Bídníci - Bastila za ukradený bochník. Napadá mě víc francouzských románů, třeba i novější Motýlek, a nejsou to romány z východu. Co si o tom myslíte?
Vincent Veliký
11.7.2023 14:49 Reaguje na Jarka O.I kdyby u nás bylo pětkrát tolik entomologů, nepovede to k snížení populací jakéhokoliv druhu hmyzu. Populace čítají desítky tisíc až miliony jedinců. Vysbírat tím, že je chytáte po kusech prostě nejde. V historii lidstva není jediný příklad, kdy by druh hmyzu byl ohrožen sběrem dospělců. Dříve se mělo za to, že u jednoho asijského tesaříka se to stalo (domorodci kvůli němu káceli stromy a jedli jeho larvy), ale po letech se zjistilo, že i tak má brouk poměrně silnou populaci, jen v jiné části ostrovů, než se myslelo.
Zákon právě není pro ochranu druhů, ale biotopů. Brouk není orel a vážka není medvěd. Velikosti populací jsou řádově jiné a schopnost rozmnožování také. Trojici orlů v ČR celkem lehce zabijete, pár rysů v Beskydech také. Střevlíka vrásčitého nebo roháče prostě nevymlátíte, ani kdybyste se o to pokoušela (a entomologie se o to ani nepokouší).
Kluk měl v době sebrání housenky tuším 6 let, čili v té době rozhodně ani netušil, že něco jako chráněný hmyz existuje. Čin spáchal před řadou let. Absurdita zákona je, že pokud váš praděda sbíral roháče, vy budete dědit sbírku, tak musíte sbírku nahlásit, roháče odevzdat... A sranda je, že i muzeum musí ke každému kusu zvlášť vyřizovat povolení. I pro výzkum musíte žádat povolení zvlášť. Tyto kusy se často zatajují jen proto, že by se museli zvlášť hlásit. Ten zákon prostě nedává smysl a úředníci to ví.
Nedělám rozdíly mezi Východem a Západem, ale řeknu vám jednu věc. Letos jsme jeli dělat krátký výzkum do Izraele. Povolení jsme měli předem vyřízené po mejlu, byla to formalita. Na papíru byly čísla na místní ochránce (rangery), kterým stačilo napsat sms, že zítra budeme tam a tam. Hotovo. Nikdo se o nic dalšího nestaral. Když jsme dělali výzkum u nás, byla to vyloženě tragédie. Vyřídit papíry i mluvit s místními ochranáři u nás je peklo. Toto nás řadí na Východ, ne samotný zákon (který nedává smysl).
Když chci povolení v USA mám ho obratem na mejlu, když žádám v Tanzánii, nikdo mi na email ani neodpoví. Takže takové jsou rozdíly mezi rozvojovým světem a pokročilými demokratickými státy. :)
Jarka O.
11.7.2023 22:27 Reaguje na Vincent VelikýMandelinky, které jsem sbírala v 80kách ve velkých množstvích, (kde jsou dnes?), srovnáváte s teplomilnými motýly, které vidím málokdy? Motýly si může v přírodě sebrat každý a je to v pohodě? Začátek kurovcové zkázy lesů nebyl přečin podle 114/92? A v Bulharech se tedy nic moc škodlivého pro populaci nestalo dle vašeho odborného mínění, jestli jsem to správně pochopila.
Obyrokracii s vámi souhlasím, je to ke škodě, ale asi to někdo má rád. Nikdy nebude Kafkův národ nebyrokratický jako Skandinávie či jiní, předehnali jsme i germány. Modernější postupy, které se s velkou pompou zavádí, jinde fungují po desetiletí, takže kdyby se chtělo, šlo by je pouze převzít bez PR a vyhozených peněz na výzkumy postupů :-)
Vincent Veliký
13.7.2023 07:47 Reaguje na Jarka O.Paní Jarko, pletete se prakticky ve všem.
Zákon je napsaný špatně, protože nereflektuje rozdíl mezi obratlovci a hmyzem, což je něco, co se vám tu snažím stále říct...
Sběr, držení i zabíjení u orla nebo čolka je diametrálně odlišná věc než sběr, držení a zabíjení roháče nebo páchníka. Původně do zákona hmyz dávat ani nechtěli, jenže pak někdo (poměrně chytře) řekl, že hmyz tam má být proto, aby se dala definovat chráněná lokalita (ono těch orlů nebo rysů je u nás dost málo, že, čili s ohledem na ně je poměrně obtížné chránit třeba kus luhu u vesnice).
Proto vám vysvětluji, že litera zákona a duch zákona jsou zde dvě různé věci, které jdou u hmyzu úplně proti sobě (ne u žab nebo savců).
Účel zákona obecně nemá být buzerace lidí nebo zakazování něčeho jen proto, že to zakázat můžu, ale funkční zákon, který chrání (lidi nebo přírodu). Toto ten zákon neplní.
Zatímco vzácné biotopy mizí díky developerům nebo stavbě dálnice, zákon postihne kluka, který sbírá motýly.
Z hlediska dlouhodobého je naopak sbírání hmyzu velmi bohulibá činnost, která přispívá k poznání přírody, čímž ji umožňuje chránit lépe a účelněji.
V ČR/SR je něco přes 7 000 druhů brouků. Není v síle lesní správy, muzeí nebo univerzit u nás tyto druhy bez amatérských sběratelů ani určit, natož evidovat. Takto to prostě je. Rozdíl proti počtu druhů obratlovců a profesionálních vertebratologů je velmi markantní.
Podle vás výchovná pokuta - to je jako dost síla. Ona ta pokuta nejspíš odradí nejen jeho, ale mnoho dalších potenciálních sběratelů hmyzu od tohoto nádherného koníčku, který nejen, že ničemu neubližuje, ale dokonce je přínosný. Kvůli lidem jako vy, kteří chtějí zakazovat cokoliv (nebo tuto svévolnou buzeraci úřadů uznávají), ubývá nejen mladých, ale i starších entomologů. Znám mnoho lidí, kteří s tím sekli, protože neměli nervy na to, zda k nim někdo nepřijde domů... Je hezké, že chcete vychovávat někoho, koho neznáte, ale v tomto... Jako tohle mi přijde úplně masakr vyjádření. "Ono ho to vychová, toho mladýho! Pěkně ať dělá něco jiného, třeba sedí doma u PC, tím nic nepokazí." Možná vaše děti jednou přijdou zhulené a ožralé z hospody a vy si řeknete, že by asi bylo lepší, kdyby běhali se síťkou po louce. Nebo dostanou výchovnou pokutu a bude to dobré, že?
Suvenýr není sbírka, to jsou úplně jiné věci.
Mandelinky - tady jste se dopustila tolika chyb, že to rozeberu postupně.
Proč dnes nejsou mandelinky bramborové? Budete se divit - jsou, jen je jich málo, protože lidé nepěstují brambory, v podstatě s tím přestali. To je přesně to, co jsem chtěl říct - dokud není ohrožený biotop (brambor je dost), mandelinku nemáte šanci vymlátit, pokud je brambor málo, mandelinky prakticky neuvidíte (i když stále jsou a nejsou rozhodně nijak ohrožené).
Mandelinky nesrovnávám s motýlem. To, že ho vy vidíte málokdy je zejména tím, že je nehledáte, stejně jako u mandelinek. Populace těchto motýlů jsou poměrně veliké a rozhodně větší, než si vy myslíte, což jsem vám asi už také popisoval. Komunikují (páří se) spolu na velké vzdálenosti. Že je teplomilný na tomto nic nemění. Mimochodem, ubývá spíš chladnomilných druhů.
Ano, jak jsem vám tu psal, sebrat motýla v přírodě nijak neohrozí jejich populaci nebo druh jako takový, čili v tom vážně problém vůbec není. Většina motýlů ve sbírkách je navíc dochovaných z housenek, protože jsou tak v lepším stavu. Jestli je dotaz položen jako odborníkovi (což jsem) - znovu opakuji - ano, je to v pohodě, z odborného hlediska - nic neohrozíte sběrem (hmyz).
Vůbec jsem se nebavil ani o kůrovcové zkáze lesů, nebo netvrdil, že je to nějaký přečin nebo není. Nesouvisí to vůbec s tématem amatérského sbírání hmyzu a jeho postihování.
Téma kůrovce je natolik složité, že ani na lesnickém ústavu v Praze vám neřekne největší světový odborník na lýkožrouty (pan Knížek) jak se to mělo nebo má řešit. Já chápu, že pro ouřadu to vypadá jednoduše, protože "poručíme větru dešti", ale ono je to v přírodě složitější, víte...
Stejně tak jsem se nevyjadřoval nijak k oboře Bulhary, každopádně, abyste to pochopila - tam nikdo nic nezničil sběrem. Přečtěte si o tom něco. Opět to vůbec nesouvisí s postihováním amatérských entomologů. Nijak.
Byrokracii nemá rád nikdo. Úředníci mají rádi moc, stejně jako politici. Byrokracie je prostředek, ne cíl. Blb úředník, který by v normální kapitalistické společnosti neměl šanci na práci s průměrnou mzdou má najednou razítko, slušnou výplatu a může lidi buzerovat, tak to dělá. Pocit moci - asi to tyto lidi, kteří to nikam v životě nedotáhli, naplňuje.
Nikdy nebudeme tak byrokratičtí jako třeba Angličané, ale i tam jsou zákony ohledně ochrany přírody mnohem jednodušší a zákon o přechovávání hmyzu dává logiku a získat povolení ke sběru je otázka dvou mejlů. Jinak u nás je problém amatérských entomologů zejména proto, že jich tu je historicky nejvíc na světě (v přepočtu na populaci).
Ano, ČR dlouhodobě funguje strašně tragicky, což je vina politiků (dlouhodobá).
Jarka O.
13.7.2023 10:42 Reaguje na Vincent VelikýJá přírodě nechci poroučet. Opravdu chápu, co mi chcete říct, a souhlasím - buzerace je nanic. Nejde mi přece o trest za koníčka, to nikdy, ale za porušení zákona, snad jste pochopil ducha textu. Kolik jsem už dostala sama pokut a nehroutím se. Kluk třeba půjde ve Vašich šlépějích anebo se stane ouřadou! Kdybyste věděl, jak si mi stěžovala učitelka biologie, která v 1990 v nové době radši zrušila přírodopisný kroužek pro děti a utekla do důchodu ... lidi hned objevili nenávist a blbost a jsme, kde jsme.
Ano, v zákoně není hmyz, nýbrž druhy. Psal jste např. o manipulaci s jedincem. No, pokud přenesete kvůli fotce brouka (proč? Ale, kdo by to kontroloval?), je to v pohodě, pokud byste přenesl ptáče, zabijete ho. Ze 114/92 mám zkoušku a jeho duch tehdy byl estetika a udržet krajinu pěknou. A když krajina přestávala být pěkná, začalo se mluvit o "funkční" krajině - podle mě blábol. Duch zákona se změnil jako společnost. Řeknu vám, že když jedu krajem, kolem dálnic, velkých měst, tak vidím, proti komu ten zákon selhal. Jedna oblast, kde zatím neselhal, je postihování přestupků v ochraně druhů. Ta byla původně kratší než je dnes. Znám verzi z 1992, ale mám dojem, že ty věty o ochraně druhů a postizích se dodnes nezměnily už od dob starého československého zákona, stejně tak i dříve existovala inspekce. Víte, jen aby (v jiném hávu s jiným zdůvodněním) nenastala doba, kdy se bude vzpomínat na holubičí inspektory. Slyšel jste třeba, co se kdysi stalo celým rodinám za nepovolenou zabijačku nebo nákup sáčku zrní načerno, od ouřadů, kteří se nezakecali? Postihování obyčejných lidí není výsada jen ČR. Taky bych to chtěla jinak.
Děkuji za vysvětlení biotopů a mandelinek, vím, co je biotop, i Bulhary byly o tom. Vy asi nejste z Horácka. Mandelinka se kdysi likvidovala usilovnou prací a brambory rostly, dnes ji držíte při zemi tím, že nejsou brambory (biotop), hm, a jíst se bude co? Lýkožrout to samé. Snad to smím takto srovnat, i když nejsem p. Knížek. Neodpověděl jste na aktualizace seznamů ohrožených druhů nebo amnestie - copak to nejsou možnosti?
Děkuji za pěkné odpovědi.
Vincent Veliký
15.7.2023 09:12 Reaguje na Jarka O.Sběr nicméně neovlivní ani jedno z toho. Proto by se měl změnit zákon, ne aktualizovat seznam.
Vincent Veliký
15.7.2023 23:32 Reaguje na Jarka O.Sběr nicméně neovlivní ani jedno z toho. Proto by se měl změnit zákon, ne aktualizovat seznam.
Jarka O.
16.7.2023 22:39 Reaguje na Vincent VelikýČlánek, na který tento článek reaguje, je zavádějící, např. věta v úvodu, že zákon měl postihovat jen komerční sběratele, není pravdivá. Ochrana ohrožených druhů platí pro všechny bez rozdílu a jde o ochranu ekosystémů. Co by se mělo v 114/92 změnit?
Vincent Veliký
20.7.2023 16:39 Reaguje na Jarka O.Od toho bychom v právně a správně fungujícím státu měli mít právě tu řadu lidí, které platíme (poradci ministerstva atd.). Bohužel, dělají svou práci tak, že máme nejsložitější a nejméně jednoznačné zákony v historii lidstva.
Zákon by měl chránit biotop před ničením, případně druhy, které jdou ohrozit lovem, od lovu. Nic víc, nic míň.
Jarka O.
21.7.2023 09:15 Reaguje na Vincent VelikýRadek
9.7.2023 14:26https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/221562248410026/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/222562248410030/