https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petr-hladik-renesance-solarni-energie-ukazuje-ze-se-ji-bat-nemusime
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Hladík: Renesance solární energie ukazuje, že se jí bát nemusíme

8.1.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Levná energie bez stopy kouře? Česko konečně ukázalo, že umí rozvíjet zelenou energetiku s rozumně nastavenou podporou. Vláda Petra Fialy se zavázala, že rehabilituje fotovoltaiku a pomůže ke vzniku alespoň sto tisíc instalací na střechách. Po dvou letech vlády můžeme říct, že se nám to podařilo.
 

Naše vláda na to však nebyla sama. Díky patří téměř 123 tisícům domácností, které od konce roku 2021 využily nabídku investiční podpory pro pořízení vlastní solární elektrárny na střechu domu. Následují je firmy osazující fotovoltaickými panely střechy svých průmyslových hal nebo kanceláří i společnosti, které staví solární elektrárny na brownfieldech nebo zemědělsky hůře využitelné půdě. Každý takový projekt přispívá k posílení české energetické bezpečnosti a pomáhá řešit a snižovat spotřebu fosilních paliv.

Renesance solární energie přišla v pravý čas, Česko má za sebou energetickou krizi, která nás jen v roce 2022 stála na dovozu fosilních paliv přes 400 miliard korun. Máme za sebou také rok 2023, který se zapíše jako nejteplejší rok od začátku vedení meteorologických záznamů. Změnu klimatu i naši energetickou bezpečnost musíme brát vážně. Oba problémy lze řešit naštěstí současně: fosilní paliva pomůže nahradit kombinace zvyšování energetické účinnosti i rozvoj obnovitelných zdrojů energie.

Ministerstvo životního prostředí loni ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu připravily strategii, která má potřebné snížení emisí zajistit, takzvaný Národní klimaticko-energetický plán. Scénáře ukazují, že do roku 2030 potřebujeme zvýšit výkon solárních elektráren na minimálně 10 tisíc megawattů. Jen letos zejména díky dobře nastaveným programům jako je Modernizační fond či Nová zelená úsporám přidáme zhruba 1 tisíc megawattů nových fotovoltaik. Celkový výkon solárních projektů, které se úspěšně do těchto programů přihlásily a jsou v různé fázi realizace, je zhruba 2 200 megawattů. Jde o nejmenší instalace na rodinných domech, střední na průmyslových halách i větší projekty třeba na bývalých skládkách. Tento výkon bude schopen nasytit spotřebu 650 tisíc českých domácností s běžnou spotřebou. Větší fotovoltaiky vzniknou díky financování v rámci Modernizačního fondu, na které využívá Česko prostředky z evropských zdrojů z emisních povolenek. Ty ročně vyrobí tolik energie, která jinak odpovídá spálení 20 tisíc vagonů uhlí, a to je pořádné číslo. Čistá energie je přitom levnější a hlavně zdravější.

Připomenout můžeme i konkrétní přínosy pro domácnosti: po pořízení solární elektrárny na střechu rodinného domu může rodina ročně uspořit až 32 tisíc korun. Solární střecha tak rodině přinese částku rovnající se téměř třinácté mzdě. Solární panely rostou na střechách rodinných domů jako houby po dešti díky programu Nové zelené úsporám. Z necelých 70 tisíc schválených projektů za minulý rok a s více než 120 tisíci projekty odsouhlasenými od roku 2021 se vyrobí tolik elektřiny, že bez problému pokryje roční spotřebu 275 tisícům domácností, což je víc domácností, než žije například v Brně. Novými projekty spolu s již existujícími fotovoltaikami, postavenými v minulých 17 letech, tak můžeme v Česku mít ještě před rokem 2025 téměř 5 tisíc megawattů solárního výkonu. Trend ukazuje, že cíl do roku 2030 jsme schopni splnit. Zásadní podmínkou však je smysluplné využití finančních prostředků, které získává Česko za prodej emisních povolenek.

Nemůžeme přitom otálet: prostředky na dekarbonizaci máme k dispozici do roku 2030 a nevíme, kolik a zda budou k dispozici v další dekádě. Právě z prodeje emisních povolenek můžeme levně a efektivně zafinancovat českou energetickou modernizaci: vedle rozvoje zelené energetiky také renovace budov, efektivnější průmyslovou výrobu tak, aby podniky vyrobily více s menší spotřebou energie či čistou mobilitu například v podobě tichých a ekologických autobusů. Kvalitní nastavení podmínek dekarbonizace je také klíčem k zachování konkurenceschopnosti českých průmyslových podniků, k řešení energetické bezpečnosti a zajištění cenově dostupné energie. Tisíce českých firem jsou součástí dodavatelských řetězců v rámci mezinárodní působnosti. Naše proexportní ekonomika jim potřebuje nabídnout dostatek zelené energie, která jim umožní zachovat exportní pozici a nehrozí možný přesun podnikání do zemí, které budou mít více levné bezemisní energie. Před naší vládou tak stojí další úkoly, které umožní doplnit k fotovoltaice ještě větrné elektrárny (potřebujeme alespoň 1,5 tisíce megawattů do konce desetiletí) či bioplynové stanice. Souběžně pracujeme na rozvoji akumulace a nastavení podmínek pro řešení flexibility, které podpoří efektivní využití energie z proměnlivých obnovitelných zdrojů energie. Nemá cenu vracet se do minulosti. Česko se potřebuje spojit a umožnit rychlou modernizaci tuzemské energetiky, ve které budou v této dekádě obnovitelná řešení hrát jednu z klíčových rolí.

Rozvoj výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů je obrovskou příležitostí pro Česko a jeho tradičně vysoce kvalifikované průmyslové obory. Modernizace energetiky je také šancí pro regiony, neboť díky zeleným projektům budou moci nabídnout konkurenceschopné podmínky pro lokální ekonomiku a zaměstnanost. Na to, jak Českou republiku provést procesem dekarbonizace, máme jasný plán, kterého se musíme držet. Nenechme si budoucnost projíst hlasy populistů, kteří nevidí dál než za volební období. Máme před sebou ještě hodně práce, ale žene nás kupředu myšlenka, že předáme budoucí generaci naši zemi jako moderní a energeticky soběstačný stát. Budoucnost je v našich rukou. Renesance solární energie ukazuje, že se jí bát nemusíme.


reklama

 
foto - Hladík Petr
Petr Hladík
Autor je ministr životního prostředí za KDU-ČSL.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (128)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

8.1.2024 14:23
Prostě když vláda nasadila drahou elektřinu a možnost vykompenzovat si to z daní ostatních pomocí dotace, tak na to řada lidí kývla.
Úspěchem by bylo, kdyby byla fotovoltaika konkurenceschopná za rovných podmínek.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2024 17:21 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.1.2024 20:19 Reaguje na Richard Vacek
Omlouvám se všem slušným lidem. Uvedený projekt jen rozkolísal naší energetickou soustavu, a posílil její nestabilitu. A já idiot volil lidovce. Toto je jen další kapka z celého kýble.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

9.1.2024 21:11 Reaguje na Michal Ukropec
Jenom klid, to nejsou jeho vlastní názory, to všechno ti proradní našeptávači!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

10.1.2024 05:39 Reaguje na Jiří Kvítek
Lidovci mě ale fakt dost překvapili. Jsou stejně eko jako piráti nebo Topka.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

9.1.2024 21:01 Reaguje na Richard Vacek
Ano, dotace cca 27 miliard ročně po dobu posledních více než 10 let, kterou platíme my všichni s fakturou za energie, to dělá z tohoto solárního byznysu nemorální kšeft století.

Zrušit dotace a ať mají "solárníci" stejné podmínky jako jiní podnikatelé bez dotací - pak bych teprve hovořil pane ministře o "renesanci solární energie", tedy pokud přežijí alespoň rok bez dotací...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:15 Reaguje na Richard Vacek
To samozřejmě je a to výrazně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:45 Reaguje na Richard Vacek
Vláda nic nenasadila, nemá na to páky a fve vychází velmi dobře i bez dotací. Zvláště v malém.
Odpovědět
EN

Emil Novák

8.1.2024 14:48
1) Stát od uhelných elektráren loni vybral cca 50 miliard Kč na emisních povolenkách, 24 miliard z toho rozdal na budování solárních elektráren, a hle, "čistá energie je přitom levnější". Aby nebyla, že...
2) Výpočty kolika domácností fotovoltaické elektrárny pokrývají spotřebu a kolik vagónů uhlí nahrazují, připomínají výpočty typu kolik ryb je schopných nahradit jednoho koně...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.1.2024 20:20 Reaguje na Emil Novák
1*.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.1.2024 15:07
Na minulém režimu nám asi všem vadilo hlavně to, jak se věci překrucovaly a neříkala se celá pravda... Předchozí diskusní příspěvky to aspoň trochu napravují. Pokrok je, že nejsou mazány a autoři nejsou stíháni. Správného adresáta ale stejně nenajdou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 16:31
renesance solární energie ukazuje, že je to nesystémové a zbytečně drahé s mizernými výsledky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2024 17:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tak jest !
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

9.1.2024 21:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A Vy jste nevěděl, že na MŽP platí výrok: "i nula je výsledek"
Odpovědět
NP

Nedělský Petr

10.1.2024 21:44 Reaguje na Jiří Kvítek
Myslíte pana ministra?
Odpovědět
MM

Milan Milan

8.1.2024 16:50
Pan ministr by měl ale dodat, že OZE obnovitelné (správněji občasné zdroje energie) mezi něž soláry patří, nespadly z nebíčka, ale svůj "kouř" vypustili od počátku těžby surovin a své výroby, další vypustí v průběhu životního cyklu a nemalý i při následné likvidaci. Takže výpočet zátěže pro ŽP, uhlíková stopa i náklady by byl jistě velmi zajímavý.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.1.2024 17:41 Reaguje na Milan Milan
Zajímavý by byl - ale jestli si myslíte, že seriózní výpočet někdy někde uvidíte, tak jste spadl z višně.
Pokud seriózní výpočet vůbec někdo někdy udělal, tak patří mezi přísně tajné dokumenty.
To by tak hrálo, aby někdo zpochybňoval, co bruselský úředník prohlásil za svaté!...
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.1.2024 17:45 Reaguje na Karel Ploranský
Tady je to docela dopodrobna rozebrané ze všech úhlů:
https://unece.org/sites/default/files/2022-04/LCA_3_FINAL%20March%202022.pdf
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:17 Reaguje na Milan Milan
FV panel za svoji životnost vyrobí 100x tolik energie, než je potřeba na jeho výrobu, včetně recyklace. A to je informace asi pět let stará, dnes to bude ještě lepší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 11:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Zdroj té "asi pět let staré" informace máte kde? Zase jen ve vaší soukromé e-mailové schránce? Třeba tady máte uvedenou dobu, za kterou se fotovoltaická elektrárna energeticky vrátí 1,25 roku, takže vzhledem ke svojí životnosti nevyrobí 100× tolik energie ani omylem, recyklace v tom žádná zahrnutá není. Tak si přestaňte vymýšlet svá vlastní "fakta", kachňále.
https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/de/documents/publications/conference-paper/38th-eupvsec-2021/Salibi_4CO45.pdf
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 17:28 Reaguje na Emil Novák
"Haselhuhn již v roce 2015 uvádí, že panely ze sériové produkce vroce 2009 měly EPBT (Energy Pay Back Time) dobu energetické návratnosti v jižní Evropě mezi 0,6 až 1,9 roku, vyprodukovaly při plánované životnosti 20 až 75 násobek energie. Dnes EPBT ve střední Evropě dosahuje u nejlepších technologií 100 násobek vyrobené energie oproti vynaloženým energetickým nákladům, včetně recyklace!" To je staré jak včerejší zprávy a ten odkaz je komplikovaný jak cha cha vysvětlení kachní křivky!! Poč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že? Pak se můžou dobře píchat hnidy.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 17:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ptám se kde máte zdroj, Hanzle, ne na nějaké vaše bůhví odkud vykopírované žvásty. Jak se můžete přesvědčit v mém odkazu na Fraunhoferův institut, je ten váš blábol nesmyslný, a co údajně uvádí jakýsi Haselhuhn úplně irelevantní. Skutečnost je úplně jiná, při životnosti 30 let to podle Fraunhoferů není 100× tolik ale 24× tolik, a to bez recyklace.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

11.1.2024 17:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak proč jsou dotace když je to tak ekonomický efektivní? Pro větší zisk?
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.1.2024 17:05
Článek je populistický. Fve a VE budou velkým nebezpečím pro krajinu, kde budou vznikat tepelné ostrovy nás černými plochami tam, kde drive bývala pole a pak aspoň pastviny nebo louky, pro zemědělce, ptáky a celkovou biodiverzitu.
Kdo viděl pole solárů zlikvidované sněhem, uzná, že jde o drahý špás.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2024 17:22 Reaguje na Jarka O.
1**
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 17:24 Reaguje na Jarka O.
potřebujeme malé modulární reaktory, ne glorifikovat černou díru na peníze. Němci mají velké množství OZE závislé na dočasných zdrojích a když nefungují tak Němci pálí kde co, jen aby zabránili energetickému kolapsu, včetně uhlí. By mě zajímalo, jestli jezdí do Bruselu na školení jako bylo u komárů VUML.
Běžně kriticky uvažující člověk, by snad nemohl nic takového vypustit.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.1.2024 17:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1***
Kdyby se ty částky, které se v Evropě vynakládají na dotace pro ty zdroje energie, které se líbí tvůrcům Grýndýlu, vložily do podpory výzkumu a urychlení vývoje MMR, mohly by být k dispozici o dost dříve. A situaci by řešily rozhodně lépe než cokoliv z toho, na co EU sází.

Odpovědět
JO

Jarka O.

10.1.2024 14:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Také se mi zdá, že myslí jen na dotace, podporu Siemensu, Vestasu a jiných firem. OZE jsou doplňkové zdroje. Až bude zase možnost postavit levné spolehlivé JE, tak se konečně bude dát odstavit většina uhelek. Když jsou tyto OZE, kupodivu vyjma vody, takové terno, proč zrušil lokální referenda o nich a respektování ÚP?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.1.2024 08:56
Renesance solární energetiky = pokračování solárního tunelu z minulých let.
Opět se dotuje výstavba, zvýhodňuje výroba a znovuzavedly poplatky na OZE.
Otázkou je komu to finančně prospělo. Plně investované to státem není a
tudíž je nutná spoluúčast a na tu mají pouze ti s volnými financemi, kteří dotace a jiné úlevy ani nepotřebují. Naopak ti druzí, co mají hlouběji do
kapsy jim to z daní a poplatků vše uhradí. Kdo je slepý a hloupý, tak tomu
tleská stejně, jako ti, co z toho mají prospěch. Naprostá většina na to
pouze doplácí a bude doplácet stále více, protože náklady na energie díky
OZE NEKLESAJÍ ale naopak ROSTOU a růst budou i nadále. Ano je to tunel a
doufám, že to tunelářům voliči u voleb spočítají!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2024 12:03 Reaguje na Břetislav Machaček
V tom je ta mazaná filozofie. Doplácíme v podstatě všichni. Abychom ale nemuseli doplácet a spíše vydělali, naistalujeme si FVE. Nějak podobně fungovala motivace pro vstup do KSČ.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2024 10:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Máte pravdu i s tou KSČ, kam jedny nutili a jiní o to marně
usilovali. Pamatuji si, že byla směrná čísla, kdy musel být
dodržen poměr členů KSČ z řad dělníků a z řad inteligence.
Dělníky do strany nutili, aby mohli přijmout ouřady žádající
o vstup do strany jako podmínky kariérního růstu. Bývalo to
leckdy trapné, kdy dělníka přesvědčoval inženýr nestraník
ať vstoupí do strany, že pak přijmou i jeho a on že se mu
odmění tím, že z něho udělá parťáka a nebo mistra.
No a to je taky takový nákup malých "dušiček"(domácí FVE),
aby nikdo nenadával na podporu velkých FVE. Když všichni,
tak všichni, pouze s rozdílem, že někomu tisíce a jiným miliony. Stačí si přečíst, kdo vlastní velké FVE, kde
jsou mezi nimi i politici, kteří tunel schvalovali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 17:12 Reaguje na Jiří Svoboda
Muhehheheh vy jste to zase zdupal!! Co má fve s KSČ? Vaše fantazie je fakt kouzelná. Budou jezdit emhádou, která je dotovaná, chodit po chodníku nebo silnici, který postavil erár atd. atd. a to je jako vstup cha cha do KSČ?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.1.2024 21:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, vy zjevně chozením po chodníku a užíváním MHD získáváte nějaké výhody oproti ostatním. Jak to děláte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 23:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě! Jízdou emhádou utrácím peníze, které na mě vydělává ten, co jede autem.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.1.2024 17:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale toto může udělat kdykoliv každý. Jde o službu státu veřejnosti (všem).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.1.2024 08:59
Německá Agentura pro obnovitelnou energii spočítala (AGEE), že jen výstavba solárů, větrníků, bioplynek a vodních či geotermálních zdrojů v letech 2000-2021 spolykala 320 miliard eur (= 8 bilionů korun).

Když k tomu připočteme i nezbytné investice do posílení elektrizační soustavy a další doprovodné náklady, do roku 2025 máme být na nějakých 520 miliardách eur (= 12,5 bilionu korun). Odhady do roku 2050 pak hovoří až o těžko uvěřitelných třech bilionech eur (= 75 bilionů korun).

Stejný scénář , pouze v měřítku ČR, nám diktují ekomagoři a eurohujeři,kam patří i ministr Hladík.

A pokud se týká emisí CO2, posuďte sami.
Zatímco Francie aktuálně je na úrovni 43 gramů CO2 na kWh díky jaderným elektrárnám , Německo je stále na téměř 400 gramech, tedy téměř desetinásobku!

Je něco shnilého ve státě dánském.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.1.2024 10:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Joo. Ekologismus je jediný politický směr devastující přírodu za účelem zisku. Zabij bobra a zachráníš strom. Z.... Elkologistu a zachráníš přírodu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jaderka je dobrá věc, ale má svoje děsivé extrnality. Víte vůbec, PROČ si Němci odstavili všechny JE? Toi, že jsou blbí, fakt neberu.
Dovedete si představit, že by mužici podminovali JE v Záporoží, když budou muset vypadnout?
"Do Kaliningradu nemusíme dávat žádné jaderné hlavice, máme na dostřel asi 50 jaderných elektráren celé Evropy". V.V.Putin, někdy začátkem století.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete za nesmysly? Jaké "děsivé externality"? Vymýšlíte tu opět akorát pitomosti, nikdo nic nepodminovává, nikdo na žádné jaderné elektrárny nestřílí, jen vy tu pouštíte bubáky. Kdyby chtělo Rusko použít jaderné zbraně, má jich na to dost, s daleko větším účinkem, zjevně se k něčemu takovému ale nechystá a naopak se útokům na jaderné elektrárny vyhýbá. Jsou to jediné zdroje na Ukrajině, na které neútočí, tak tu přestaňte strašit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 17:06 Reaguje na Emil Novák
Cituji jen přítele Putina. A co udělá blbý mužik na Ukrajině nebo kdekoliv jinde naví ani PánBůh, natož vy. Vy máte absolutně nulovou představivost a schopnost skládat informace do nějakých vyšších celků, co vám nenakukají, to nevíte.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 17:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Odkdy je Putin relevantní zdroj informací, kachňále? Jak známo, blíž pravdě se dostanete negací výroků kremelské propagandy, takže to že Putin něco řekl je spíš důkaz pro to že se to nestane než stane.
"Vy máte absolutně nulovou představivost a schopnost skládat informace do nějakých vyšších celků, co vám nenakukají, to nevíte." - tím jste jistě myslel sebe, protože na vás to sedí úplně dokonale.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:14 Reaguje na Emil Novák
To chápání textu.......píšu, že nikdo neví, co mužik na Ukrajině udělá. Co kdáká kremelská zrůda je jedno, ale to, že má na mušce jaderky celé Evropy pravda je.
Ale fakt seriózní dotaz: proč si Němci zablokovali to jádro? Jak to zdůvodňují? Já četl vždy jen kecy, že jsou blbí, ale jak to je ve skutečnosti?
Odpovědět

Radek Čuda

12.1.2024 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
V případě Ruska je úplně jedno zda má na mušce zrovna JE, protože jeho jaderný arzenál je dostatečný na to, aby z Evropy udělal radioaktivní poušť i kdyby v celé Evropě žádná JE nebyla.

Odpor Německa proti jádru je zcela iracionální projev fanatismu. V opačném případě bychom totiž museli dospět k tezi, že Němci jsou nějací jasnozřiví nadlidé kteří vědí něco, co ostatním státům nedochází.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2024 17:18 Reaguje na Pavel Hanzl
To chápání textu, s tím máte dlouhodobě problémy, to dobře víme. Když prý nikdo neví, "co mužik na Ukrajině udělá", tak jak můžete tvrdit, že jádro "má svoje děsivé extrnality"? Když to nikdo neví?
Zdůvodňovali to hlavně nebezpečím havárie, přičemž důsledkem toho odstavení je násobně víc obětí kvůli znečištění ovzduší ze spalování fosilních paliv místo toho jádra, než všechny jaderné havárie v historii jaderné energetiky, takže blbí nepochybně jsou.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

9.1.2024 09:53
Je to jen nekompetentní blábol amatéra, který byl po volbách pověřen výkonem politické funkce. Ve skutečnosti, žádnému investorovi do fotovoltaiky, vůbec nejde o nějakou ekologii, o úspory uhlí v elektrárnách, ani o omezení oxidu uhličitého v atmosféře. Jde mu v prvé řadě o prachy! O ty nepřiměřené dotace a v konečném důsledku o parazitování na všech ostatních odběratelích, kteří investorovi zaplatí nejen tu dotaci na pořízení jeho fotovoltaiky, ale i ten povinný výkup takto získané energie.
Pro mě za mě, kdo chce, ať si na své střeše ty panely nainstaluje, ale za své peníze a bez dotací. A vyrobenou elektřinu, ať si sám spotřebuje, bez povinného výkupu do sítě za dotovanou cenu, kterou nakonec stejně zaplatí odběratelé, kteří s tou jeho fotovoltaikou nemají nic společného. Zkuste zastavit přidělování dotací, a žádný investor, žádnou pitomou fotovoltaiku nebude řešit, protože se to pro něj stane ekonomickým nesmyslem.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.1.2024 10:33 Reaguje na Tonda Selektoda
Zlatá slova.
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.1.2024 08:13 Reaguje na Tonda Selektoda
Naprostý souhlas, nebýt toho že vám stát polovinu vrátí formou dotace, tak si to na střechu nikdo nedá - to si každý investor spočítat umí. Jinak elektřina by mohla být za 3 Kč/kWh bez problémů jako dřív a ne za 8, to by ale obyvatelstvo muselo používat u voleb mozek a ne televizi.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2024 10:34 Reaguje na pepa knotek
Kapitalismus je jako kdysi církev. Vzdělané si koupí
vysokými platy a u zbytku potlačí vzdělávání na úroveň
nepřemýšlející pracovní síly, která přejímá servírované
informace bez dalšího přemýšlení. Před volbami jim namažou
kolem úst med a po volbách jim ukážou dlouhý nos. Církev
si vybírala koho vzdělá a o čem, no a dnes to je o penězích,
kde na placené soukromé škole inkluze není, ale na veřejné
nemůže učitel kvůli dvěma nevzdělatelným žákům nic naučit
zbývajících třicet. Už tady začíná nerovnost ve vzdělávání
a končí u VŠ, kde se kupují tituly a zázračně se zkracuje
studium z let na týdny. No a pak "jediná pravda" z ČT a je
jasné, jak bude lůza volit a kdo bude vládnout.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 17:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste komik, to fakt není možný. Kapitalismus je ekonomický systém (jako třeba podvojné účetnictví) ale dobře. Zkuste se podívat na srovnání nejvzdělanějších národů světa a zjistíte, že VŠECHNY nejvyšší i střední příčky jsou z kapitalistických zemí (když vezmu Čínu jako kapitalistickou). Takže tvrdíte zase úplné pitomosti, jak dycky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2024 16:16
Zajímavé je, že se tu zatím nikdo pana ministra nezastal. Že by byl tak vzdálen realitě? Ministr?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.1.2024 17:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Inu - realitě je vzdálen právě proto, že je ministr...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2024 20:54 Reaguje na Karel Ploranský
Není to spíše naopak, protože to tak vlivným subjektům vyhovuje?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

10.1.2024 11:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Ono jde spíše o to, zda je opravdu tak politicky uvědomělý a píše o svém přesvědčení, nebo mu tu jeho ódu na fotovoltaiku sepsal nějaký jeho hudební nástroj trubkaře na šest, nebo možná i umělecká inteligence.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.1.2024 14:08 Reaguje na Tonda Selektoda
Proč si asi vzal na ministerstvo Martina Sedláka?
Odpovědět
ji

10.1.2024 12:39 Reaguje na Jiří Svoboda
Ne každý rozumný člověk má chuť a čas odpovídat trollům v diskuzích. Navíc diskuze na Ekolistu je poměrně známá jako žumpa cílených dezinformací, které podkopávají rozumné ekologické aktivity. Mrzí mne, že je tu tady na Ekolistu nemoderovaná diskuze a i kvůli těmto různým nesmyslům, které tady v diskuzi pravidelně zaznívají, vždycky zvažuju, jestli mi Ekolist za tu finanční podporu článků fakt stojí a nebo ne. Myslím, že články bez volné diskuze by byly praktičtější a diskuzi ponechat jen např. na Facebooku, tak jak to dělají jiná média.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.1.2024 14:15 Reaguje na
Ale já nechtěl, abyste odpovídal trollům. Stačilo se o článku pochvalně vyjádřit. Ale neudělal to ani pan Hanzl.

To i já podle vás podkopávám rozumné ekologické aktivity? Já jich jen, bohužel, moc nevidím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.1.2024 14:24 Reaguje na
Je škoda, že vás nezajímá estetika krajiny. Ty stavby však zničí víc než to. Škodí živáčkům víc než třeba dřevěný srub v lese.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 11:01 Reaguje na
Diskuse musí být maximálně svobodná, jinak je to nacypa celé. Tady vidím skutečné názory spoluobčanů a jen z těch si můžu dělat kvalifikovaný názor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:59 Reaguje na Jiří Svoboda
Na Ekolist se chodí vyplakat hlavně ropáci, bo žádné Ropácké listy se neprovozují. Nevím proč, v našem ropákistánu by měly obrovský úspěch. Mohly by zcela neomezeně lhát, což se ropákům líbí nejvíc.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 11:28 Reaguje na Pavel Hanzl
A přitom suverénně největší a mnohokrát usvědčený lhář ze všech "ropáků" na Ekolistu je sám pisatel Hanzl. Zloděj křičí chyťte zloděje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:56 Reaguje na Emil Novák
To platí především na vás. Vy jen citujete z wiki a vždy se zapletete do detailů, takže se nedá zjistit, co si vlastně myslíte.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 17:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Demaskování vašich lží jsou plné diskuse, ropáku, stačí si pročíst téměř libovolnou včetně této. Už jen tvrzení "Vy jen citujete z wiki" je prokazatelně lživé, citací z wiki jsem napsal minimum, lháři. Vy sám nejste schopen svá tvrzení téměř nikdy podpořit relevantním zdrojem, např. ten váš "Haselhuhn", kterým se tu oháníte, aniž byste byl schopen napsat kde jste k tomu přišel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:22 Reaguje na Emil Novák
Dobře, z wiki citujete málo, ale vše citujete z nějakého zdroje, vlastní názor nula.
https://www.email.cz/download/k/RjPiOnuAEzfpmVjCBLsPXBj6kHjqMpMbSeqCDYibihCUBapikHcA0Vtu3bDnemm8Qob1yM4/tz-cfa-28042020-final.pdf
Je to zpráva ČFA z 28.4.2020, nevím, proč se to mě otevře, ale vám nikoliv. Nic privátního tam nemám, ale podle data to určitě najdete.
Odpovědět

Radek Čuda

12.1.2024 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč se to neotevře ostatním je snad jasné a je to při pokusu to otevřít jasně napsáno "Pokoušíte se zobrazit přílohu z cizí e-mailové schránky."

Cywe, vy jste fakt případ.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2024 17:31 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Stále nejste schopný pochopit že podstatná jsou fakta a znalosti, nikoliv "názory"? Mě třeba vaše názory vůbec nezajímají a netuším proč by vás nebo někoho jiného měly zajímat názory moje, proto uvádím fakta a ne názory. Problém je že vy prakticky žádná fakta neznáte a protože tak nějak tušíte, že vaše názory nikoho nezajímají, vydáváte je za fakta. A co hůř, přestože jste opakovaně upozorněn na to, že to nejsou fakta ale vaše nepravdivé výmysly, opakujete je pořád dokola.
2) "Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky." Tuto definici bezezbytku splňujete, protože už nejméně potřetí se snažíte dávat odkaz na jakési PDF umístěné ve vaší soukromé e-mailové schránce, kam bez hesla nikdo další kromě vás přístup pochopitelně nemá. Pokaždé vám to napíšu a vy to pokaždé uděláte znovu. Jste vážně tak hloupý, že tak jednoduchou věc nejste schopný pochopit?
3) Proč bych to měl "určitě hledat" já? Vy tvrdíte, vy hledejte a dokazujte a nechtějte po mně abych to hledal já! Navíc solární lobbistická organizace není důvěryhodný zdroj informací, což můžeme vidět třeba na příkladu pana Smrže, který tu často chrlí jeden nesmysl za druhým. Já jsem dodal podstatně věrohodnější zdroj - Fraunhoferův institut, který ty vaše informace spolehlivě vyvrací. Tak si uložte odkaz který jsem dával já a přestaňte se ohánět něčím co neumíte nijak doložit.
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.1.2024 17:58
Škoda, že se ty miliardy až biliony spíše než na instalaci FV panelů nepoužily pro výzkum smysluplné, ekologické=výrobou a recyklací, levné baterie (mimochodem: nastává čas robotů, bez elektroaut se klidně obejdeme, ale roboti jsou budoucnost celé naší civilizace a roboti bez baterie nebudou), na objevení efektivního úložiště energie (chemická baterie bude vždy moc drahá a nevýhodná), na vznik akreditovaných servisních středisek na TČ (které by měly povinnost TČ efektivně spravovat)- Mountfield to se svými výrobky zvládá!, na elektroauto s vyměnitelnou baterií, na lepší sdílení, distribuci elektřiny, na výstavbu JE, která je nutný základ elektrosoustavy, atd., atd.
A ohledně sympatického ministra? To co dělá on, dělají všichni ministři světa, pouze v Číně se to dělá inteligentně k prospěchu hospodářství, proto Čína předbíhá celý svět. To náš ministr neovlivní!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2024 21:00 Reaguje na Honza Honza
To, co popisujete, nastane, až se globálně pořádně zpoplatní těžený uhlík a nejvhodnější dekarbonizační opatření nebudou vybírat "ovlivnění" politici, nýbrž dotacemi nezdeformovaný trh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:29 Reaguje na Jiří Svoboda
A kdy to nastane? Až padne Rusko a následné státy budou ochotny spolupracovat se světem? A zbytek dezolátních států a hlavně ropáků (producentů fosilní energie) to pochopí taky? A jakk velké budou v té době oblasti, kde se žít už nedá vůbec a kam se ty miliardy postižených lidí přesune? Ten nápad je hezký, ale nerealizovatelný. A to stačí, ne?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.1.2024 21:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, když je houba nejedlá, tak si do ní aspoň kopnu.

Řekl bych, že největší problém by byl s akceptací konceptu u EU, kde dotační "byznys" nabral největších obrátek a zájem jej zachovat je tudíž též největší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 09:06 Reaguje na Jiří Svoboda
To s dotačním byznysem přece vůbec nesouvisí, spíš naopak. Ta globální daň by měla gigantické výnosy a z nich by se ten byznys financoval.
Jenže to by muselo organizovat zcela impotentní OSN, čili nic.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.1.2024 17:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Proboha, co to zase melete.

Byznys by vkládal do bezuhlíkovách technologií vlastní peníze, protože by bylo výhodné šetřit na vysokých platbách za uhlík.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2024 21:11
"Rozvoj výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů je obrovskou příležitostí pro Česko a jeho tradičně vysoce kvalifikované průmyslové obory."

Že by montáž čínských FV panelů představovala vysoce kvalifikovaný průmyslový obor? Vysokou kvalifikaci budeme ale asi muset prokázat, až se nám začne sypat přefotovoltaikovaná elektrizační soustava.
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.1.2024 08:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Do stabilizace přenosové soustavy se investice v řádu stovek miliard již plánují, jinak se to sesype, firmy jsou již natěšené na tučné zisky, a hádejte kdo to všechno zaplatí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě to je velmi kvalifikovaný obor, bo panely na střechu namontuje každý normální jedinec, ale projekt, zapojení, programování atd. celého systému je daleko větší penzum práce, která je skutečně už hi-tech. A soustava se buduje průběžně od předminulého století a dnes jsou na ni pouze jiné požadavky a hlavně rychlost, bo klima nám už drtí palce.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 11:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic hi-tech na tom není, opět si vymýšlíte, kachňále.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:38 Reaguje na Emil Novák
Jistě, to zmákne ropák s vidlema, voni sou hlava...já mám jednu fve na střeše.......
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Pár dní svítilo slunko a dává to asi 60% ročního průměru, tj skoro 2 píkohodiny. Fakt dobrý.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.1.2024 17:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, podobné argumetační fauly jsou další vaše doména, jako by snad neexistovalo nic mezi hi-tech oborem a "ropákem s vidlema", hlupáku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:29 Reaguje na Emil Novák
Dobře, tak definujte hi-tech obor ale tak, aby ta definice neměla hnidy, to kterých bych mohl píchat. Pokud ale vyštracháte článek na 4 stránky v angličtině s deseti grafy a třiceti vzorci, nadupanými integrály, derivacemi a maticemi o x neznámých, tak to fakt nemusíte.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2024 17:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Definujte ho vy, vy jste s tím přišel, tak proč to zase chcete po mně? Na projektování fotovoltaické elektrárny z komponent nakoupených v čínském e-shopu není nic hi-tech, stejně tak na montáži ani na programování. Hi-tech obor by byl třeba vývoj a výroba stále novějších a účinnějších panelů, ale to se tu neděje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.1.2024 21:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže vy máte na střeše hi-tech systém. To tedy gratuluji!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě!! Fakt si myslíte, že střešní fve není hi-tech? Tak co to je?
Já vím, v paleolitu byl hi-tech i oheň z klacků, ovšem někteří od té doby poněkud vyspěli.
Odpovědět

Radek Čuda

12.1.2024 11:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, to je ale potom hi-tech skoro úplně všechno, i ten váš Note. Protože ten poskládat a následně udržovat v chodu je o dost větší fuška, než ten váš FVE bastl na střeše.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.1.2024 17:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, i prodej i-phonů je hi-tech byznys.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.1.2024 09:07
Pokud by FVE zajistily 100% soběstačnost , tak bych se s radostí uvedl do ostrovního provozu a měl klid.A taky plně podporoval solární byznys.
Bohužel to tak nefunguje.

I když máte standardní bateriové úložiště, které vám teoreticky na den pokryje plný odběr domu , stále musíte být připojeni k síti . A správce sítě musí do nákladů správy zahrnout vaše odběry i přetoky a mít po ruce vhodnou kompenzaci , která by náhodnost přerušovaného zdroje vykrývala.

S tím vznikají další a další náklady, které se administrativně přenosou do faktur všech odběratelů v položce "regulované náklady", pod gescí úřadu (ERÚ).

Je zcela zřejmé, že statisíce FVE na RD plus klasické solární farmy vytvářejí výkon cca 3 GW ( výkon JE Dukovany 2.4 GW) a jsme u nerudovské otázky "Kam s ním?" , např. v létě.
Elektřina není uhlí a nedá se naházet na haldy. Bateriová úložiště nebo transformace do vodíkového hospodářštví pak nákladovost systému dostávají , pomineme- li technické problémy,do číselných hodnot neslučitelných se zdravým rozumem.

Proč vlastně tohle děláme ?

I pravil prorok, Ekomagor I.:" Díky antropogenním emisím CO2 dochází ke změně klimatu,která lidstvo ohrožuje . A protože fosilní energetika je zdrojem number one sodovkáče, musíme od ní odejít a nahradit ji OZE. A nařídil , aby se jeho slovem řídili králové, vládcové, knížata i prostý lid, neboť pak zavládne ráj na Zemi."

Pochopitelně, že prorok požil více lysohlávky než měl a vidiny mu zatemnily mysl.

Celá dosavadní historie lidstva je těsně spjata se zajištěním potřebné energie pro rozvoj společnosti a neustále narůstá. Pro názornost spotřeba energie je ročně 13 700 Mtoe , (r.2019).
Jednotka Mtoe představuje množství energie, jež se uvolní při spálení jednoho milionu tun ropy.
Je naprosto jisté, že nároky na energie se budou dále zvyšovat, na tom se shoduje 100% odborníků.

Lidstvo od samého počátku využívání energie ,plynule a postupně přecházelo na neustále koncentrovanější zdroje energie ( dřevo-dřevěné uhlí - uhlí-ropa, plyn - jaderná energie ).
Jaká je posloupnost této energetické řady , vyjádřená koncentrací energie na jednotku plochy pro ten , který zdroj ?

Správná odpověď zní, neustále rostoucí .

Pouze a jenom jaderná energie může uspokojit nároky společnosti pro její další ekonomický růst.
OZE toho nejsou schopny a jde o slepou vývojovou větev, která vznikla na základě pouze a jenom ideologické objednávky.
Energetická hustota OZE je na zlomku hodnot nejen jaderných zdrojů , ale i konvenčních fosilních , a to v poměru min. 1: 100 a výše.

Budoucnost se dá nadekretovat , podle hesla "papír snese všechno". Historie nás však učí , že vývoj společnosti se řídí pravidly, která jednak vycházejí z fyzikálních zákonů a jednak ze zákonů biologických ,zde zúženo na vývoj lidské společnosti, které ve formě dosažitelné průměrnému jedinci předložil prof. Bárta v knize Sedm zákonů: Jak civilizace vznikají, dosahují vrcholu a upadají.

(Pozn. Prof. Bárta není jediný autor tohoto náhledu , ovšem s ohledem na předpoklad, že čtenáři žijí v ČR , je uveden právě on.)

A pokud společnost nenajde správnou cestu k zajištění primárně energetických spotřeb, zadělala si na jeden velký průšvih , který bude mít více negativních dopadů na její vývoj než (paradoxně) rostoucí koncentrace antropogenního CO2.






Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Výš svět naopak je zcela bizardní místo, kdy všichni jsou blbí a jen vy jste letadlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ostrov dnes není už problém, musíte dát o něco více panelů a topit dřevem, případně v zimě ohřívat i vodu. Vaříte na plynu (bombu měníte 3x ročně) a na úsporný provoz stačí i zimní slunko. Samozřejmě musíte mít malý dýzlák jako nouzovku, to má stejně na samotě každý. Pokud bydlíte na větrné hůrce, velmi se hodí malé větřáky, nehlučí a s 3 kWp výkonu můžou v zimě silně pomoci. Potom můžete nabíjet i elskůtra, pokud jezdíte denně do práce, možná vyjde i elauto na občasné použití, v zimě ale nikoliv. Vše se dá spočítat a kdybyste si spočítal ušetřenou eletřinu i benzín, tak se vám to vyrentuje asi dost slušně i bez dotace.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

12.1.2024 07:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano to opravdu není problém, sám jste to popsal kolik zařízení je potřeba. To vše je taky potřeba servisovat. Ato jen aby jste dokázal, že to jde bez drátů. Nezůstával bych v půli cesty, ještě malou pec na výrobu železa, Fiala teď z Indie přiveze kolovrat na přízi, atd. Chápete, že když takto ostrovně začnou ve společnosti uvažovat všichni, vrátíme se o par set let do zadu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:41 Reaguje na Milan Dostál
Takhle bych to neviděl. Ostrov má význam na samotě, to je jasné snad i Vinklerovi. A tam se vždycky topilo dřevem, vařilo na bombě s pynem a kotlík se sprchou se používal běžně. Tohle je ale jen záložní řešení. Topit z fve je nesmysl (možná by vyšlo čerpadlo v dobře zatepleném domě?), ale jinak je celý rok v laláču.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:44 Reaguje na Milan Dostál
Soběstačný dům není žádný návrat do minulosti, je to jen odlehčení pro přetíženou energetiku státu a ještě bez emisí, jednoznačně plus.
Kolik benzínu propálí takoví lidé, když jezdí ze samot do práce?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 10:43
Mě baví nešťastníci, kteří pořád bedákají, jak se firmy pracují v OZE balíkují. Kdo jim to nakukal? Ty technlogie jsou prostě drahé, ale od roku asi 10 šly panely i baterie pro fve na dasetinu ceny. To je vejvar ďa cyp.
Montáže a všechny další komponenty mají cenu obvyklou. Tak kdo se na tom preboga balíkuje? Přitom odpisy mají technologie krátké a ekonomická výhodnost je taky solidní.
Bohužel, balíkují se zcela nemravně producenti fosilních paliv, třeba Rusko si za ropu buduje gigantickou armádu pro napadení Evropy.
Tohle nikomu nevadí? To už žijeme ve vinklerovském světě naopak úplně všichni?
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.1.2024 11:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Než začnete psát něco o napadení Evropy tak si porovnejte např. u USA a Ruska jejich vojenské rozpočty, počet vojenských základen mimo své území a počet válek a konfliktů jež rozpoutaly tyto státy za posledních 100 let.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.1.2024 11:14 Reaguje na pepa knotek
Čehož ovšem pan Hanzl není schopen. Ne, že by neuměl číst, ale pro něj je to zbytečné, neboť jeho víra mu velí - je to zbytečné , neboť mám svatou pravdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy skutečně nikoliv, váš svět naopak je založen na lžích, na ničem jiném.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:29 Reaguje na pepa knotek
To není složité. Rusko bylo a je trvale agresorem a napadá sousední státy jen proto, aby je vydrancovalo a připojilo ke svému impériu. Proto má největší naloupežená území na světě. Američané dělají světového policajta, dvakrát vytáhli Evropu z průšvihu, který si sama spískala (obě sv. války) a ještě vyhráli studenou válku. Policajt nebývá oblíbený, zvláště mezi grázly (to je případ našich dezolátů), museli si taky ušpinit ruce, ale nikdy si žádná území nenaloupežili.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:31 Reaguje na pepa knotek
Porovnání jsem dal, ale dnešek je o něčem úplně jiném. Rusko vraždí a ničí na Ukrajině, vyhrožuje světu jaderným napadením, Evropě totální porážkou a násilným obsazením.
Kdo asi je podle vás ten nepřítel a kdo spojenec?
Odpovědět

Radek Čuda

11.1.2024 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Gigantická armáda, která už rok není schopna dobýt ani takovou Avdijivku. Tak to jo.

Co se to jen říká o té smrti z vyděšení?

A těmi nemravně se balíkujícími producenty fosilních paliv myslíte bezesporu takové Norsko nebo USA, že? :-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2024 16:35 Reaguje na Radek Čuda
Rusko už jede zbrojení naplno, přešlo na válečnou výrobu a obyvatelstvo je na invazi do Evropy dlouhodobě připravováno a dnes s ní počítá. To je holý fakt.
Samozřejmě se na fosilu balíkuje USA a hlavně Norsko, tam to dělá snad rozhodující podíl HDP. To by jako nemělo? A proč?
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.1.2024 18:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy máte v podstatě dvě možnosti: 1) zakopat u baráku betonový kryt, naplnit ho konzervama až ke stropu a tam tu invazi přečkat 2) zajet do Pelhřimova a prohlédnout si tam krematorium ať víte do čeho jdete
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 08:49 Reaguje na pepa knotek
Dvakrát špatně. Žádný kryt s konzervami vás nezachrání, do Pelhřimova mé ostatky nikdo vozit nebude. Pro nás všechny je řešením jen dobře vyzbrojené a jednotné NATO, to zrůda nenapadne vůbec.
Odpovědět

Radek Čuda

12.1.2024 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Já nevím proč, vy tu plácáte cosi o NEMRAVNÉM balíkování se.

Rusko jede co mu jeho neefektivní zbrojní průmysl jen dovolí a stačí mu to přesto pouze na udržení fronty. A i na to potřebuje Irán a KLDR. Prostě toho mají plné kecky a jak se nedá v nejbližší době očekávat nějaký výraznější úspěch UA, tak se podobně nedá očekávat nic takového ani ze strany Ruska.

Vy jste prostě vyděšený magor který si žije ve vlastním světě svých představ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 16:01 Reaguje na Radek Čuda
NEPODCEŇOVAT!!! Rusko je úplně jiný svět úplně jinak myslících lidí a bojová morálka, která války rozhoduje, je v Rusku na x tisíckrát vyšší úrovni, než v Evropě (zvláště u nás). A raketovou techniku mají na let k Měsíci a dnes sekají kinžály jak Baťa cvičky.
Evropa trpí nechumelismem a Putin nás porazit nemůže, ale můžeme se porazit sami. Třeba volbou jeho páté kolony do vedení státu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.1.2024 17:46
Kde soudruzi z NDR udělali chybu ?

Společnost EON v Německu oznámila , že v novém roce výrazně zvýší ceny elektřiny . V tiskové zprávě to ve čtvrtek 12. ledna oznámilo spotřebitelské poradenské centrum v Severním Porýní-Vestfálsku EON:
Ceny energií se téměř zdvojnásobí, zdůvodnění je komické.

odkaz : https://www.msn.com/de-de/finanzen/top-stories/e-on-schockt-kunden-drastische-strompreis-erh%C3%B6hung/ar-AA1mNYZa?ocid=msedgntp&cvid=b9251fa57ee244eeb7b32aa77c9450c5&ei=6&mc_cid=672d51276c&mc_eid=7920069880

Pokud zdražují Němci , je jen otázkou času , kdy úžasně levná a kdykoli dostupna cenová lokomotiva zn. OZE dorazí do Čech a k panu Hanzlovi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 09:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Strašílci jsou i v Německu, ale já to mám na salámu, bo mi dobře šlape střešní fve. S vyšší cenou eklektřiny se mi zkracuje odpis, což mě může být jedno, bo pořídil jsem to z úspor a ne na dluh. A ty by se stejně inflací silně znehodnotily, takže win win.
A jen poznámka: když svítí (poslední 3 dny), tak mi to dává 60% průměru, když nesvítí (kolem Vánoc) tak 15 - 20. Jenom pár dní to nedalo ani watt, to byly panely ale pod sněhem. V Brně to bývá jen několik málo dní v roce. Stačí, aby sluníčko zasvítilo a sníh z nich sjede, lavina je to ozrutánská, ale padá na zahradu. Na ulici by to mohl být fakt problém, se kterým asi nikdo nepočítá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 09:19
Pane Nováku, víte, že jedním z klíčovým problémem naší civilizace (zvláště ČR) je složitost a překombinovanost všech systémů? O tom pěkně píše archeolog Bárta. Proč definovat kachňála jednou větou, když to může být celá stránka popsaná disbalcí zbykových výkonů a podobných nesmyslů? Já vím, já jsem to pochopil i v té složitosti, ale proč?
Pepa si ve kšeftě koupil 10 rohlíků.
To se dá popsat jako disbalance počtu rohlíků ve zbytkové zásobě kšeftu s rohlíky. To, že to nastalo mezi stavem před a po návštěvě Pepy, už v definici nemají, možná to je ale v další, zase složité struktuře.
A já jsem si zcela jist, že elektřina bude ještě výrazně složitější sama o sobě.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.1.2024 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), vy ze sebe teda umíte udělat hlupáka kachňále. To je nějaká vaše forma úchylky?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 15:53 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy se vůbec nechytáte, že? Srovnejte si tu vaši definici kachní křivky a tu moji. A mudrujte nad tím tak dlouho, než to pochopíte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.1.2024 17:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Každý se může přesvědčit, co jste v diskuzi pod tímto článkem předvedl.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rust-kapacity-solarnich-elektraren-v-eu-by-v-pristich-letech-mel-zpomalit

Už jenom to, že nechápete a nejste schopný pochopit, co je zatížení el. soustavy a jaké se v energetice používají základní jednotky hovoří jasně, že jste totální analfabet kachňále.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2024 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Kterou z těch vašich asi pěti definic máte na mysli? Některé byly sice jednoduché, ale všechny byly špatně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 09:02 Reaguje na Emil Novák
Psal jsem vždy jen jednu a můžu ji odcitovat zpaměti: "kachní řivka je graf denní spotřeby elektřiny ze sítě v okruhu, kde je více fve do sítě nedodávajících".
K tomu můžu dát definici velbloudí křivky, ze které ta kachna vychází. Je to zase stejný graf v okruhu, kde žádné fve nejsou, případně dodávají pouze do sítě. Fakt je to tak těžký?
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.1.2024 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, nepsal jste vždy jen jednu, už zase lžete. Např. na mou přímou otázku "Tak schválně, co takový "kachní graf" vyjadřuje?" jste odpověděl: "Rozdíl intergálů těchto grafů vám říká, kolik se spotřebuje energie ze slunce a tím pádem se ušetří elektřina ze stávajících zdrojů."
Navíc kachní křivka není graf spotřeby ze sítě, což jste stále nepochopil, i když jsme se vám to tu s panem Studničkou několikrát snažili vysvětlit. Je to graf zbytkového zatížení (residual load) a ne spotřeby, když už.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 10:28 Reaguje na Emil Novák
Ten graf je křivka a ta skutečně vyjadřuje, kolik se spotřebuje ze slunce. Ten to je rozdíl integrálů obou křivek, velbloudí a kachní. Fakt ne?
Co je to "zbytkové zatížení" a jak a kde se měří?
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.1.2024 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ne, ta křivka nevyjadřuje kolik se spotřebuje ze slunce, žádná "spotřeba ze slunce" v tom grafu vidět není.
2) Vtipné je že ostatní definice označujete za složité a sám do své definice motáte integrály.
3) Sám vidíte že jste opět lhal, když jste tvrdil že jste psal vždy jen jednu definici.
4) Když neznáte základní energtické pojmy, tak to je pak s vámi těžké. Dostudovat můžete např. zde, ale vy to stejně nepochopíte:
https://energypedia.info/wiki/Residual_Load
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 15:23 Reaguje na Emil Novák
ad 1) A ten rozdíl ploch mezi velbloudem a kachňálem je co? FVE. A počítá se to integrálem, já za to nemožu.
ad 2) to dělá počítač sám
ad 3) taky jsem psal vždy jen jednu definici, ten výpočet fve z ní vychází.
ad 4) nevím, co jsou základní pojmy, ale to "zbytkové zatížení" neznám.
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.1.2024 17:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Řeč je o tom co vyjadřuje kachní křivka, ne co vyjadřuje rozdíl oproti jiné křivce, kachňále. Takže je úplně jedno co je "rozdíl ploch mezi velbloudem a kachňálem", kachní křivku to nijak nedefinuje. Sám nejste schopný žádnou kloudnou definici napsat.
Ad 2) Nesvádějte svoje diletantství na počítač.
Ad 3) Ne, nepsal, jen zde jsou uvedeny dvě různé vaše definice, takže stále lžete.
Ad 4) To nelze přehlédnout, že nevíte co jsou základní pojmy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.1.2024 11:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Kachňále 🦆, i základní jednotky jsme vám vysvětlovali a stejně opakujete stejné hlouposti.

Spotřeba el. energie je v MWh. Graf je v MW, tedy rozhodně se nejedná o graf spotřeby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 15:27 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ten graf je dvojrozměrný, na ose X je okamžitý výkon (spíš příkon) v MW, na Y čas, to jsou ty hodiny. Učivo 8 třídy ZŠ.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.1.2024 16:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Evidentně jste skončil na prvním stupni kachňále.
Vždyť vy ani nevíte, kde se na grafech zobrazuje osa X a kde osa Y.
To si kromě čestné funkce "kachňál" zasloužíte další čestnou funkci "grafař", gratuluji.

Uváděl jsem vám několikrát odkaz na autora kachní křivky CAISO.

https://www.caiso.com/documents/flexibleresourceshelprenewables_fastfacts.pdf

Pokud jste si odkaz dokázal otevřít, tak jste mohl zjistit:

1) Název grafu "Net load", což je v energetice překlad pro "čisté zatížení"

2) CAISO je provozovatel el. soustavy, jeho zajímá zejména zatížení.

3) Na ose X jsou jednotlivé hodiny v průběhu dne. Na ose Y jsou hodnoty zatížení (v tomto případě zbytkové zatížení) v MW.
Odpovědět

Radek Čuda

12.1.2024 11:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, tedy tohle je i na vás silný kafe, takováhle nahodilá změť slov:-))).

Jste si prohodil prášky???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2024 15:51 Reaguje na Radek Čuda
Vy jste to vůbec nepochopil, že? Studnička vám to vysvětlí.
Odpovědět
pk

pepa knotek

12.1.2024 11:55 Reaguje na Pavel Hanzl
asi je pod vlivem
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.1.2024 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Brněnské fosil?
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2024 17:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Už zase lžete, Hanzle, žádnou definici na celou stránku jsem nepsal. Definice kterou jsem psal byla jedna věta, že vy tu větu nejste schopen pochopit neznamená, že je složitá, ani že je na celou stránku, kachňále.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

12.1.2024 20:49
Vyšel nádherná článek " Náklady klimatické kabaly" a nedá mi , abych se o něj ,zejména s p. Hanzlem, nepodělil.

Kabala (hebrejsky קבלה‎) je druh židovské mystiky. Mystika je obecně směr
v náboženství, při kterém se ten, kdo jej praktikuje (mystik Hanzl), snaží oprostit od všedních starostí a přiblížit svou duši k Bohu.
Tolik wikipedie.

Před rokem ve švýcarském Davosu na Světovém ekonomickém fóru, zástupce administrativy USA pro klima John Kerry řekl: „ Potřebovali bychom peníze, peníze, peníze, peníze, peníze, peníze, peníze“ pro klimatické programy. "

A víte kolik ? 150 bilionů dolarů !!!

Je to 150 % světového HDP . Nebo-li , kdybyste utratili 130 milionů dolarů každý den od smrti Ježíše Krista, právě teď byste se blížili 100 bilionům dolarů.

Ty mají být vynaloženy během příštích 26 let a jde o významnou a pro globální ekonomiku zlomovou částku.

Co můžeme očekávat na oplátku?

Ekonomické boje. Nedostatek energie. A nulový dopad na klima.

„Můžete zhasnout světla , odstavit všechna auta a ropná pole ,ale klima neovlivníte, protože pokud věříte, že lidé způsobují nebezpečné klimatické změny, což já ne, tak rozvojové země v čele s Čínou a Indií , v současné době řídí autobus,který pojede dál i bez nás. “ řekl Sterling Burnett, ředitel Robinson Center on Climate and Environmental Policy.

„Nakonec jediným skutečným účinkem klimatického úsilí bude zdražování, snížení spolehlivosti dodávek elektrické energie, ztížení a zdražení cestování , ubytek pracovních míst a ztráta životů.
Obávám se , že bude trvat další generaci, než racionalita začne převažovat převažovatnad vírou.
I když bychom byli rádi, aby se klimaalarmisté vyrovnali s mnoha
nepravdivými předpověďmi, přeháněním, nezodpovědným šířením strachu, obstrukčními „protesty“a neustálými proudy nesmyslů a žádostmi o peníze, jen tak snadno se nevzdají svého přesvědčení, protože je drží jejich svatá víra."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 08:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Váš svět naopak skutečně nemá chybu. Mystik se skutečně "snaží oprostit od všedních starostí a přiblížit svou duši k Bohu." A právě západní věda a technika jsou přímo protipól mystiky, jsou zaklety v těchto starostech, bádají v přírodních zákonech a technika vytváří celý materiální svět kolem nás, pojmy duše a Boha vůbec neznají.
A klimatologie je prostě POUZE přísná věda, vůbec nic jiného. Data, čísla, důkazy, měření, statistika, logika. šlus.
Proto ji rád přirovnávám k astronomii.
A ta už dávno dokázala, že Země je kulatá a obíhá kolem Slunce, stejnými metodami klimatologie dokázala, že klimatická změna se už rozeběhla a způsobila ji lidská civilizace. Stejně, jak můžete tisíckrát dokázat chování Země, stejně dokazujete chování klimatu.
Vy tohle popíráte, ale to vůbec neznamená, že jste mystik vy, ta má totiž přísná logická pravidla a pracuje i s lidskou psychikou. Váš svět naopak je prostě zdegenerovaný na pojem PROTI, nemá víru, nemá morálku, nepozná pravdu od lži, nemá prostě nic. Proto nemůže nikdy nic vytvořit, jen zničit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 08:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
S tím autobusem pan Burnett má do značné míry pravdu, ale to ví všichni. Ale schází mi, jak to chce řešit. Skutečně komická předstva je, že cha cha "další generace" se budou chovat racionálně, tj. ropácky. Stačí se přece podívat na tvrdá data, žádná víra nebo mystika, jen matematika a logika.
Kerry navrhuje za gigantické kačáky vybudovat čistou ekonomiku i v rozvojových zemích. Těžko realizovatelné, ale aspoň názor. Já bych k tomu dodal: pokud se nepodaří zablokovat přemnožování obyvatel, můžou si všichni v pr.. prst zalomit a stejně se uvaříme.
Odpovědět
pk

pepa knotek

13.1.2024 11:10 Reaguje na Pavel Hanzl
doufejme, že jsi se nerozmnožil a přispěl k záchraně planety před uvařením
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2024 15:15 Reaguje na pepa knotek
Mám dvě děti, což je silně udržitelné, minimum na zachování je 2,3 dítěte na ženskou.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist