Velký rozruch vzbudil středeční protestní pochod za zklidnění dopravy v pražských ulicích. Jde v tomto měsíci již o šestý protest svolaný tento měsíc hnutím Poslední generace. Tentokrát se sešlo přes devadesát lidí, kteří po vzoru dalších evropských měst žádají omezení rychlosti. V průběhu se připojovali další a finální počet účastníků byl zhruba sto. Podle těchto lidí povede snížení rychlosti k nižšímu množství aut v ulicích a větší bezpečnosti pro obyvatele Prahy.
Víme, reklamy jsou otravné. A respektujeme, že je máte vypnuté :-) Budeme rádi, když nás podpoříte jinak.
Pomalou chůzí během odpolední dopravní špičky průvod téměř zastavil dopravu v ulicích Anglická a Žitná. Po nábřeží protestující pokračovali až před budovu pražského magistrátu na Mariánském náměstí. Protest se ani tentokrát nesetkal s pochopením řidičů, někteří reagovali velmi podrážděně, nespokojeně troubili a nadávali. Na pořádek během akce dohlíželi příslušníci policie.
“Jako chodci a cyklisté se na silnicích cítíme ohroženi. Denně čteme zprávy o tragických následcích rychlé a bezohledné jízdy. Politici mluví o bezpečnosti, udržitelné dopravě a nutnosti snižovat emise, ale to nestačí. Musí přijmout konkrétní opatření. Požadujeme bezpečnější město pro všechny a omezení rychlosti na 30 km/h je zásadním krokem k jeho dosažení. Pro řidiče je to malá oběť, ale pro bezpečnost chodců a cyklistů to bude mít obrovský význam. Je čas na změnu a my budeme protestovat, dokud politici nezačnou jednat,” řekl k motivaci protestní kampaně jeden z organizátorů Michal Pech.
Účast na protestech organizovaných Poslední generací stále roste. Před několika málo týdny se prvního průvodu účastnilo méně než deset občanů. Dnes vozovkou kráčelo téměř sto lidí. Organizátoři proto v tuto chvíli vnímají průběh kampaně pozitivně a věří, že budou úspěšní v dosažení svého cíle, protože takový nárůst počtu účastníků není běžný. Jsou přesvědčeni, že s nimi pražský Magistrát bude muset jednat.
“Je pravda, že zdržujeme dopravu, a i když máme právo na tento povolený protest, rozumíme tomu rozčarování. Taky jsme lidi, kteří potřebují stíhat své denní záležitosti. Pravdou však je, že snížení rychlostního limitu má prokazatelně jen kladné dopady pro nás všechny, kteří žijeme ve městech, i pro všechny řidiče - od snížení znečištění ovzduší, po mnohonásobně nižší nehodovost a výrazný pokles úmrtí,” komentuje přínosy snížení limitu Pech.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
JŘ
Jaroslav Řezáč
25.3.2023 07:02
Nazývat se Poslední generací bych asi neviděl z důvodu toho, že se rychleji opálí na slunci ale digitálního nevědomí pomocí technologií, které odděluje mozek od těla, tedy od toho, co dělá lidi lidmi, jejich přirozenosti bez digitalizovaných závislostí transformaci v uvědomování si vlastní podstaty, neb každý kdo chce protestovat, by měl začít protestovat hlavně v sobě svým uvědomováním si a vědomím neb pak je to takový emocionální humbuk.
To není o bránění.
To je o i smysluplnosti jednotlivých druhů dopravy v některých částech měst, regionů.
Skromná otázka: jak a čím cestují/dopravují se ti demonstranti ?
Snad není problém poslat je protestovat tam, kde nebudou obtěžovat ostatní. Je řada lidí, kteří si v obtěžování libují, ale když to šlo zařídit s nevyžádanými telefonáty, tak tady by to mělo být ještě snažší.
Přesně tak. Vám by se líbilo, kdyby za vámi pořád někdo chodil a vykládal vám ať se dáte na modlení, že se blíží konec světa?
Společnost musí být před podobnými fanatiky chráněna, protože lidí je moc a tedy je i moc bláznů, kteří by ostatní obtěžovali. Pokud jsou neškodní, jako v tomto případě, tak ať se přemístí kde nepřekáží.
Pane Vacku, docela rozumný požadavek na zpomalení automobilů ve městě na 30 km/h, tak jako je tomu i v jiných zemích, vydáváte za fanatismus a chiliastické sektářství. Můžete tak posloužit jako dobrý příklad toho, že když má někdo silný názor (hraničící s fanatizmem), může mít problémy s pochopením jednoduchého textu, nehledě na to, že kognitivními schopnosti na tento jinak snadný úkol disponuje.
Komunikace by snad měly být využity k dopravě, ne k postávání. Takže pokud lze bez potíží jezdit po hlavních komunikacích rychlostí 70÷90 km/h, proč uměle znehodnocovat investici do infrastruktury tím, že dopravu zabrzdím?
Těch argumentů je hodně. Například plynulost. Rychlost 70 - 90 ve městě vede k postávání. Představa města, jako místa určeného především k automobilové dopravě, je také mylná. Pokud je potřeba řešit plynulost dopravy lidí a materiálu ve městě, ukázalo se, že cesta preferencí automobilů k tomu nevede. 30 km/h znamená také mnohem méně těžkých úrazů a mrtvých při nehodách. Pamatujete vzrušené diskuse ohledně snížení rychlost ve městech z 60 na 50 km/h? A vidíte, dopravě se nic nestalo a mnoho lidí díky tomu nepřišlo o život. 30 km/h může být možná frustrující se stovkou koní pod kapotou, ale pro přesun ve městě to podstatné zdržení neznamená a někdy je to spíše ve prospěch plynulosti. Naštěstí se můžeme se podívat za půl roku, jaký to má efekt v Paříži, kde to zavedli v létě. To už budou zkušenosti a statistiky.
Jezdit po městě 30 km/h je nesmysl. I ta padesátka je zbytečná, těch 60 bylo optimum. Co se plynulosti týká, tam nejde o to, jestli 30 nebo 60, ale o to, jak kdo je ukázněný a tu rychlost dodržuje. Pak i při 60 km neobtěžujete obyvatele města bezdůvodně pomalou jízdou a většími emisemi z toho vyplývajícími. To jim nedochází?
Ono je to stejné i při jízdě mimo město. Pokud jedete v koloně, která se pohybuje 80-90 km, tak je to úplně v pohodě, protože jízda je plynulá a jediným rušivým momentem jsou magoři, kteří mají potřebu neustále předjíždět, tím to všechno naopak brzdí a ve výsledku najedou co? Kulové h..no, pouze znepříjemňují ostatním jízdu.
Když v té koloně, která jede 80 -90 km/h chce někdo odbočit, což se ve městě stává často, celá kolona musí přibrzdit a zase se rozjíždět na těch 80-90.
Snížení rychlosi ve městech vedlo k 6 ti procentnímu poklesu nehod a nižšímu počtu úmrtí. Tedy říci, že 60 km/h bylo v pohodě nelze.
Ve městě asi osmdesátkou nejedete, že, takže argument odbočení je mimo. Snížení nehod o šest procent díky padesátce- nevím, přijde mi to poněkud neprůkazné, zkuste jet padesát nebo šedesát a asi nezaznamenáte rozdíl, ale budiž.
Menšího množství úrazů chodců dosáhnete také tak, že jim přestanete namlouvat že "mají přednost" a naopak jim jasně stanovíte povinnosti bezpečného chování. Například zákaz držet telefon při přecházení.
Snížení rychlosti prokazatelně vedlo k menší nehodovosti a méně úmrtí. To je fakt. Při rychlosti 30 km/h srážku přežije 97 % chodců, v případě jízdy rychlostí 60 km/h pravděpodobnost přežití klesá na 10 %
Že by někdo namlouval chodcům, že mají přednost mimo přechody pro chodce, to jsem ještě neslyšel.
Pokud pojedete do práce 20 minut tam a dvacet zpět, a zdvojnásobí se to na 2x 40 minut denně, to je pro vás nepodstatné zdržení??? Někdo by měl o těch 40 min X 15 000 minut zkrátit život vám, nejlépe pomocí zelených technologií.
Zajisté máte rovněž řadu rozumných požadavků. Přesto vás (jako většinu lidí) nenapadne s těmito rozumnými požadavky obtěžovat ostatní, které to třeba vůbec nezajímá. Pouze blázni se vnucují tam, kde o ně není zájem.
Myslíte, že je dobrý nápad přesvědčovat někoho tím, že mu svůj názor vnucuji násilím?
Nikdo těm pošukům nebrání stát s transparenty podél magistrály klidně 24×365.
Víte, mě vadí každodenní hluk, smrad, hektary betonu atd., které jsou daní z motorismu. Znepříjemňuje a krátí nám to všem život. A docela zbytečně. Doprava by se dala bez nějakého zvláštního odříkávání realizovat podstatně šetrněji. Vy se můžete zbláznit z chvilkového zdržení dopravy při protestu. Říkám si, co Vás a další diskutéry tady na ekolistu, na té drobné události, které jste se pravděpodobně ani neúčastnili, tak strašně rozčiluje.
To je tak velký zásah do režimu dopravy, že pokud změnu, tak jedině přes referendum. A jsem si jist, že by výsledek byl jednoznačný. Ne že si hrstka neklidných z poslední generace bude vynucovat něco, co drtivá většina společnosti neakceptuje. Padesátkou jezdí i trolejbusy, takže místo hodinové jízdy to bude devadesát minut? Děkuji pěkně! Dnešní mladé se sluchátky na uších srazí i rozjíždějící se tramvaj - ti by se měli zklidnit, tedy alespoň v momentě, kdy přecházejí přes ulici. Šašci!
Poslední generací asi někdo financuje a tak se musí zviditelnit a kde nejlépe něž na páteřních komunikacích. Pak v klidu sednou do svých aut.
Dal bych jim uklid podél těchto tepen a byl by klid. Dokud budeme jen diskutovat a nechat pár lidí obtěžovat většinu tak to nikam nepovede.
„Město je hrozný výmysl, je něčím, co příroda neočekávala, nač
se nepřipravila a co se jí vymklo z ruky. Město je popřením přírody,
života, zdraví a krásy, slunce a vzduchu, je ďábelským výmyslem
duchů pokolení lidskému nepřátelských. Přitahuje k sobě lidi silou
ohromných vírů a ničí je s chladnokrevností železných mašin."
Jaromír Rašín, Sláva strojů a měst. 1929
A proto kdo má rozum, bydlí na vesnici. Tam žádná magistrála není, nikdo ho neohrožuje a traktor po poli víc než třicítkou taky nejede. Veškeré protesty jsou tudíž zbytečné, stačí se odstěhovat z toho nepřirozeného pekla ven.
Pokud by aktivisté požadovali vypsání referenda o uvedeném požadavku, považoval bych to za legitimní demokratický krok. Pokud, ale požaduje menšina nějaké omezení pro většinu a zároveň používá nástroje teroru (což blokáda jednoznačně je) Lze jejich aktivity označit za pokus o diktaturu a jako takové nemohou být v demokratické společnosti tolerovány.
Taky jste to četli? Cyklista řítící se po chodníku to neubrzdil a zranil dítě i jeho matku. Těch nehod cyklistů začíná být nějak moc a všechny jsou zaviněné bezohlednou rychlou jízdou. Zvažuji, že svolám demonstraci požadující omezení rychlosti jízdních kol na 12.5 km/h, povinnou instalaci GPS dataloggerů na jízdní kola a jejich měsíční předkládání dopravní policii ke kontrole.
V roce 2016 provedl německý autoklub ADAC výzkum dopadu snížení rychlosti z 50 na 30 km v hodině. Výsledky ukázaly, že dopad ohledně emisí je nulový. Daleko větší účinnost klub spatřoval v zajištění plynulosti dopravy. Ostatně - celý článek zde:
https://autobible.euro.cz/clanky/snizeni-rychlosti-z-50-na-30-kmh-emise-nesnizi-ukazala-studie-adac/