https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/posledni-generace-jeden-druh-dopravy-nemuze-branit-druhemu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Poslední generace: Jeden druh dopravy nemůže bránit druhému

25.3.2023
Zdroj | Poslední generace
Velký rozruch vzbudil středeční protestní pochod za zklidnění dopravy v pražských ulicích. Jde v tomto měsíci již o šestý protest svolaný tento měsíc hnutím Poslední generace. Tentokrát se sešlo přes devadesát lidí, kteří po vzoru dalších evropských měst žádají omezení rychlosti. V průběhu se připojovali další a finální počet účastníků byl zhruba sto. Podle těchto lidí povede snížení rychlosti k nižšímu množství aut v ulicích a větší bezpečnosti pro obyvatele Prahy.
 
Pomalou chůzí během odpolední dopravní špičky průvod téměř zastavil dopravu v ulicích Anglická a Žitná. Po nábřeží protestující pokračovali až před budovu pražského magistrátu na Mariánském náměstí. Protest se ani tentokrát nesetkal s pochopením řidičů, někteří reagovali velmi podrážděně, nespokojeně troubili a nadávali. Na pořádek během akce dohlíželi příslušníci policie.

“Jako chodci a cyklisté se na silnicích cítíme ohroženi. Denně čteme zprávy o tragických následcích rychlé a bezohledné jízdy. Politici mluví o bezpečnosti, udržitelné dopravě a nutnosti snižovat emise, ale to nestačí. Musí přijmout konkrétní opatření. Požadujeme bezpečnější město pro všechny a omezení rychlosti na 30 km/h je zásadním krokem k jeho dosažení. Pro řidiče je to malá oběť, ale pro bezpečnost chodců a cyklistů to bude mít obrovský význam. Je čas na změnu a my budeme protestovat, dokud politici nezačnou jednat,” řekl k motivaci protestní kampaně jeden z organizátorů Michal Pech.

Účast na protestech organizovaných Poslední generací stále roste. Před několika málo týdny se prvního průvodu účastnilo méně než deset občanů. Dnes vozovkou kráčelo téměř sto lidí. Organizátoři proto v tuto chvíli vnímají průběh kampaně pozitivně a věří, že budou úspěšní v dosažení svého cíle, protože takový nárůst počtu účastníků není běžný. Jsou přesvědčeni, že s nimi pražský Magistrát bude muset jednat.

“Je pravda, že zdržujeme dopravu, a i když máme právo na tento povolený protest, rozumíme tomu rozčarování. Taky jsme lidi, kteří potřebují stíhat své denní záležitosti. Pravdou však je, že snížení rychlostního limitu má prokazatelně jen kladné dopady pro nás všechny, kteří žijeme ve městech, i pro všechny řidiče - od snížení znečištění ovzduší, po mnohonásobně nižší nehodovost a výrazný pokles úmrtí,” komentuje přínosy snížení limitu Pech.

Příští protest plánuje Poslední generace na středu 29. března v pět hodin odpoledne.


reklama

 
Poslední generace

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

25.3.2023 07:02
Nazývat se Poslední generací bych asi neviděl z důvodu toho, že se rychleji opálí na slunci ale digitálního nevědomí pomocí technologií, které odděluje mozek od těla, tedy od toho, co dělá lidi lidmi, jejich přirozenosti bez digitalizovaných závislostí transformaci v uvědomování si vlastní podstaty, neb každý kdo chce protestovat, by měl začít protestovat hlavně v sobě svým uvědomováním si a vědomím neb pak je to takový emocionální humbuk.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.3.2023 09:19
To není o bránění.
To je o i smysluplnosti jednotlivých druhů dopravy v některých částech měst, regionů.
Skromná otázka: jak a čím cestují/dopravují se ti demonstranti ?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.3.2023 11:18
Snad není problém poslat je protestovat tam, kde nebudou obtěžovat ostatní. Je řada lidí, kteří si v obtěžování libují, ale když to šlo zařídit s nevyžádanými telefonáty, tak tady by to mělo být ještě snažší.
Odpovědět
Pe

Petr

25.3.2023 11:27 Reaguje na Richard Vacek
Protestovat se smí jen potichu, nenápadně a nejlíp tam, kde nebudou nikoho rušit, třeba v lese, viďte? Nebo v duchu a doma. :-)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.3.2023 11:34 Reaguje na Petr
Přesně tak. Vám by se líbilo, kdyby za vámi pořád někdo chodil a vykládal vám ať se dáte na modlení, že se blíží konec světa?
Společnost musí být před podobnými fanatiky chráněna, protože lidí je moc a tedy je i moc bláznů, kteří by ostatní obtěžovali. Pokud jsou neškodní, jako v tomto případě, tak ať se přemístí kde nepřekáží.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 12:00 Reaguje na Richard Vacek
Pane Vacku, docela rozumný požadavek na zpomalení automobilů ve městě na 30 km/h, tak jako je tomu i v jiných zemích, vydáváte za fanatismus a chiliastické sektářství. Můžete tak posloužit jako dobrý příklad toho, že když má někdo silný názor (hraničící s fanatizmem), může mít problémy s pochopením jednoduchého textu, nehledě na to, že kognitivními schopnosti na tento jinak snadný úkol disponuje.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.3.2023 12:09 Reaguje na Šimon Špidla
A co je na takovém požadavku rozumného?

Komunikace by snad měly být využity k dopravě, ne k postávání. Takže pokud lze bez potíží jezdit po hlavních komunikacích rychlostí 70÷90 km/h, proč uměle znehodnocovat investici do infrastruktury tím, že dopravu zabrzdím?
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 12:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Těch argumentů je hodně. Například plynulost. Rychlost 70 - 90 ve městě vede k postávání. Představa města, jako místa určeného především k automobilové dopravě, je také mylná. Pokud je potřeba řešit plynulost dopravy lidí a materiálu ve městě, ukázalo se, že cesta preferencí automobilů k tomu nevede. 30 km/h znamená také mnohem méně těžkých úrazů a mrtvých při nehodách. Pamatujete vzrušené diskuse ohledně snížení rychlost ve městech z 60 na 50 km/h? A vidíte, dopravě se nic nestalo a mnoho lidí díky tomu nepřišlo o život. 30 km/h může být možná frustrující se stovkou koní pod kapotou, ale pro přesun ve městě to podstatné zdržení neznamená a někdy je to spíše ve prospěch plynulosti. Naštěstí se můžeme se podívat za půl roku, jaký to má efekt v Paříži, kde to zavedli v létě. To už budou zkušenosti a statistiky.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.3.2023 16:46 Reaguje na Šimon Špidla
Jezdit po městě 30 km/h je nesmysl. I ta padesátka je zbytečná, těch 60 bylo optimum. Co se plynulosti týká, tam nejde o to, jestli 30 nebo 60, ale o to, jak kdo je ukázněný a tu rychlost dodržuje. Pak i při 60 km neobtěžujete obyvatele města bezdůvodně pomalou jízdou a většími emisemi z toho vyplývajícími. To jim nedochází?
Ono je to stejné i při jízdě mimo město. Pokud jedete v koloně, která se pohybuje 80-90 km, tak je to úplně v pohodě, protože jízda je plynulá a jediným rušivým momentem jsou magoři, kteří mají potřebu neustále předjíždět, tím to všechno naopak brzdí a ve výsledku najedou co? Kulové h..no, pouze znepříjemňují ostatním jízdu.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 17:51 Reaguje na pavel peregrin
Když v té koloně, která jede 80 -90 km/h chce někdo odbočit, což se ve městě stává často, celá kolona musí přibrzdit a zase se rozjíždět na těch 80-90.

Snížení rychlosi ve městech vedlo k 6 ti procentnímu poklesu nehod a nižšímu počtu úmrtí. Tedy říci, že 60 km/h bylo v pohodě nelze.

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-padesatku-v-obcich-si-hlidame-uz-dvacet-let-40046712



Odpovědět
pp

pavel peregrin

26.3.2023 06:46 Reaguje na Šimon Špidla
Ve městě asi osmdesátkou nejedete, že, takže argument odbočení je mimo. Snížení nehod o šest procent díky padesátce- nevím, přijde mi to poněkud neprůkazné, zkuste jet padesát nebo šedesát a asi nezaznamenáte rozdíl, ale budiž.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

26.3.2023 06:47 Reaguje na pavel peregrin
A pokud jedete ve městě osmdesát, pak po hlavních tepnách, kde jsou většinou odbočovací pruhy a s tou větší plynulou rychlostí projektanti počítali.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.3.2023 16:59 Reaguje na Šimon Špidla
Menšího množství úrazů chodců dosáhnete také tak, že jim přestanete namlouvat že "mají přednost" a naopak jim jasně stanovíte povinnosti bezpečného chování. Například zákaz držet telefon při přecházení.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 17:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Pravidla silničního provozu nejsou nějaké namlouvání. Pokud máte s dodržováním pravidel provozu problém, pak doufám, že autem nejezdíte.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.3.2023 21:48 Reaguje na Šimon Špidla
Já problém nemám - ani jako chodec, ani jako řidič.

Pokud si ovšem Vy myslíte, že jako chodec máte někde přednost, měl byste se nad svou potenciálně fatální neznalostí hluboce zamyslet.

A co Vám vadí na tom, že by zákon chodcům nařídil zdržet se velmi rizikového jednání?

(Pro přesnost - existuje jeden speciální případ, kdy chodec má přednost.)
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 22:10 Reaguje na Viktor Šedivý
Snížení rychlosti prokazatelně vedlo k menší nehodovosti a méně úmrtí. To je fakt. Při rychlosti 30 km/h srážku přežije 97 % chodců, v případě jízdy rychlostí 60 km/h pravděpodobnost přežití klesá na 10 %
Že by někdo namlouval chodcům, že mají přednost mimo přechody pro chodce, to jsem ještě neslyšel.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.3.2023 21:55 Reaguje na Šimon Špidla
Zatím máte s dodržováním pravidel problém vy, a ti dezolati z poslední generace.
Odpovědět
ig

25.3.2023 17:17 Reaguje na Šimon Špidla
Jste málo radikální. Při snížení povolené rychlosti na nulu by počet úrazů způsobených nehodami automobilů klesl též na nulu.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 17:53 Reaguje na
Nebo povolme ve městě 120 km/h. Plynulost provozu by se tím podstatě zvýšila.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.3.2023 21:51 Reaguje na Šimon Špidla
Když se vám nelíbí doprava v hlavním městě, tak si táhněte někam do lesů, a žijte si tam za své.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.3.2023 21:54 Reaguje na Šimon Špidla
Pokud pojedete do práce 20 minut tam a dvacet zpět, a zdvojnásobí se to na 2x 40 minut denně, to je pro vás nepodstatné zdržení??? Někdo by měl o těch 40 min X 15 000 minut zkrátit život vám, nejlépe pomocí zelených technologií.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.3.2023 12:38 Reaguje na Šimon Špidla
Zajisté máte rovněž řadu rozumných požadavků. Přesto vás (jako většinu lidí) nenapadne s těmito rozumnými požadavky obtěžovat ostatní, které to třeba vůbec nezajímá. Pouze blázni se vnucují tam, kde o ně není zájem.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.3.2023 12:10 Reaguje na Petr
Myslíte, že je dobrý nápad přesvědčovat někoho tím, že mu svůj názor vnucuji násilím?
Nikdo těm pošukům nebrání stát s transparenty podél magistrály klidně 24×365.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 12:29 Reaguje na Viktor Šedivý
Stát vedle magistrály je dost hrozný zážitek. Kvůli automobilům. Možná by to chtělo nějakou změnu, že?
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.3.2023 16:56 Reaguje na Šimon Špidla
Ano, chtělo. Pokud chci poslouchat šumění listí, měl bych jít do lesa a ne si stoupnout vedle vytížené komunikace.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

25.3.2023 22:26 Reaguje na Viktor Šedivý
Víte, mě vadí každodenní hluk, smrad, hektary betonu atd., které jsou daní z motorismu. Znepříjemňuje a krátí nám to všem život. A docela zbytečně. Doprava by se dala bez nějakého zvláštního odříkávání realizovat podstatně šetrněji. Vy se můžete zbláznit z chvilkového zdržení dopravy při protestu. Říkám si, co Vás a další diskutéry tady na ekolistu, na té drobné události, které jste se pravděpodobně ani neúčastnili, tak strašně rozčiluje.
Odpovědět
ig

25.3.2023 17:20 Reaguje na Šimon Špidla
Soucítím s Vámi. Musí to být hrozné, dívat se na všechny ty automobily a vědět, že jejich řidiči jezdí stále dokola jen proto, aby Vám ubližovali.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

31.3.2023 19:18 Reaguje na Šimon Špidla
Když se vám nelíbí magistrála můžete jit třeba do ZOO.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.3.2023 11:33 Reaguje na Richard Vacek
To se musí ale chtít, že !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.3.2023 13:01
To je tak velký zásah do režimu dopravy, že pokud změnu, tak jedině přes referendum. A jsem si jist, že by výsledek byl jednoznačný. Ne že si hrstka neklidných z poslední generace bude vynucovat něco, co drtivá většina společnosti neakceptuje. Padesátkou jezdí i trolejbusy, takže místo hodinové jízdy to bude devadesát minut? Děkuji pěkně! Dnešní mladé se sluchátky na uších srazí i rozjíždějící se tramvaj - ti by se měli zklidnit, tedy alespoň v momentě, kdy přecházejí přes ulici. Šašci!
Odpovědět
PD

Petr Difko

25.3.2023 13:33
Poslední generací asi někdo financuje a tak se musí zviditelnit a kde nejlépe něž na páteřních komunikacích. Pak v klidu sednou do svých aut.
Dal bych jim uklid podél těchto tepen a byl by klid. Dokud budeme jen diskutovat a nechat pár lidí obtěžovat většinu tak to nikam nepovede.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

25.3.2023 15:42
„Město je hrozný výmysl, je něčím, co příroda neočekávala, nač
se nepřipravila a co se jí vymklo z ruky. Město je popřením přírody,
života, zdraví a krásy, slunce a vzduchu, je ďábelským výmyslem
duchů pokolení lidskému nepřátelských. Přitahuje k sobě lidi silou
ohromných vírů a ničí je s chladnokrevností železných mašin."
Jaromír Rašín, Sláva strojů a měst. 1929
Odpovědět
ig

25.3.2023 17:23 Reaguje na Katka Pazderů
A proto kdo má rozum, bydlí na vesnici. Tam žádná magistrála není, nikdo ho neohrožuje a traktor po poli víc než třicítkou taky nejede. Veškeré protesty jsou tudíž zbytečné, stačí se odstěhovat z toho nepřirozeného pekla ven.
Odpovědět
MP

Martin Pavelka

25.3.2023 15:50

Pokud by aktivisté požadovali vypsání referenda o uvedeném požadavku, považoval bych to za legitimní demokratický krok. Pokud, ale požaduje menšina nějaké omezení pro většinu a zároveň používá nástroje teroru (což blokáda jednoznačně je) Lze jejich aktivity označit za pokus o diktaturu a jako takové nemohou být v demokratické společnosti tolerovány.
Odpovědět
ig

25.3.2023 17:28
Taky jste to četli? Cyklista řítící se po chodníku to neubrzdil a zranil dítě i jeho matku. Těch nehod cyklistů začíná být nějak moc a všechny jsou zaviněné bezohlednou rychlou jízdou. Zvažuji, že svolám demonstraci požadující omezení rychlosti jízdních kol na 12.5 km/h, povinnou instalaci GPS dataloggerů na jízdní kola a jejich měsíční předkládání dopravní policii ke kontrole.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

25.3.2023 21:58 Reaguje na
Souhlas, a já pozaduji to rozšířit i na koloběžky, segwaye a různé večerníčky.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

31.3.2023 19:25 Reaguje na
12,5 km je moc velká rychlost. Max. 7 km/hod. Chodci se budou cítit bezpečněji.
Odpovědět
DK

Dagmar Krtičková

27.3.2023 11:50
V roce 2016 provedl německý autoklub ADAC výzkum dopadu snížení rychlosti z 50 na 30 km v hodině. Výsledky ukázaly, že dopad ohledně emisí je nulový. Daleko větší účinnost klub spatřoval v zajištění plynulosti dopravy. Ostatně - celý článek zde:
https://autobible.euro.cz/clanky/snizeni-rychlosti-z-50-na-30-kmh-emise-nesnizi-ukazala-studie-adac/
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist