https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/radovan-kopp-uhyny-ryb-v-letnich-mesicich-budou-stale-castejsi.muzeme-za-to-vsichni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Radovan Kopp: Úhyny ryb v letních měsících budou stále častější. Můžeme za to všichni

1.8.2025 | Radovan Kopp |
Rybník v Hostivicích.
Rybník v Hostivicích.
Foto | Victor Ranedo / Ekolist.cz
V posledních letech jsou stále častější úhyny ryb v rybnících i řekách způsobených nedostatkem kyslíku. Letos už několik epizod proběhlo na produkčních rybnících, k velkému úhynu ryb došlo i na řece Dyji. Hledají se viníci.
 
Množí se dotazy, jestli by pomohlo jinak nakládat s vodou v rámci povodí nebo proč tam nebyli včas hasiči, aby provzdušnili vodu. Do rybníků se sypou bakterie, aby se zvýšila koncentrace kyslíku, do nádrží se sypou trojmocné soli hliníku nebo železa, aby se vysrážel fosfor. V řadě kritických epizod během roku, kdy dochází k poklesu obsahu rozpuštěného kyslíku, to pomůže, ale stojí to nemálo finančních prostředků, nedá se to realizovat na každém rybníce nebo nádrži, a hlavně to neřeší hlavní příčinu problému – nadbytek živin, především fosforu.

Proč se tyto situace projevují především v posledních letech? Může za to více faktorů, ale tím stěžejním je klimatické změna. Teplota prostředí se výrazně zvyšuje (průměrná teplota našich stojatých vod se od devadesátých let zvýšila cca o 2 °C), což vede k tomu, že se ve vodě rozpustí stále méně kyslíku.

Na našich rybnících už mám naměřenou hodnotu teploty vody i přes 35 °C, teploty přes 30 °C jsou v současnosti naprosto běžné. Zvýšená teplota urychluje metabolizmus, zrychluje rozklad organických látek, to vše zvyšuje spotřebu již tak chybějícího kyslíku.

Množství srážek, které na našem území za rok spadne, je přibližně stejné jako v letech minulých, ale jejich rozložení je jiné. Jsou více nárazové (přívalové), což zvyšuje podíl „odlehčovaných vod“ (tento pojem vysvětlím níže).

Dalším problematickým jevem spojeným s klimatickou změnou je zvýšení evapotranspirace (zjednodušeně výparu). Jen pro představu, v letních měsících při slunečném dni se z 1 hektaru vodní plochy vypaří za jedinou sekundu 2-3 litry vody! Ve stojatých vodách se nám zvyšují koncentrace rozpuštěných látek, přítoky často vysychají. V letních měsících tak stále častěji teče v tocích jen vyčištěná voda z čistíren odpadních vod (ČOV), které vypouštějí vodu kontinuálně, bez ohledu na aktuální stav počasí.

Teď k jádru problému – čištění odpadních vod. V této oblasti již desítky let žijeme na dluh.

Zaměřím se jen na klíčový prvek z hlediska eutrofizace našich vod – fosfor. Naše legislativní limity na jeho obsah ve vyčištěné vodě jsou neuvěřitelně benevolentní a menší ČOV ho nejen nemusí odstraňovat, ale ani sledovat, kolik ho vyprodukují. Nově stavěné ČOV tak často paradoxně situaci v povodí zhorší, když ze zkanalizované obce zakoncentrují živiny a vypustí je do přilehlé vodoteče.

Většina našich kanalizačních sítí je sdílná (jednotná), tzn. že odvádí společně dešťové i odpadní vody. Jak jsem již psal, vyšší úhrny srážek způsobí, že ČOV není schopna takové množství vody najednou vyčistit, a tak aby nedošlo k zatopení čistírny, je tato směs srážkové a odpadní vody vypuštěna bez čištění do recipientu (toku). Tato směs se nazývá „odlehčovanou vodou“ a naše legislativa se tváří, jako by v podstatě neexistovala.

Výsledkem je pak nadměrný rozvoj primárních producentů, především sinic, řada stojatých vod se mění v „zelenou kaši“ a kyslíkový režim podléhá obrovským fluktuacím během dne, kdy přes den je většinou voda výrazně kyslíkem přesycena a v noci je naopak kyslíku nedostatek. Většina vodních ekosystémů je tak značně nestabilních, a v případě souhry nepříznivých faktorů (vysoká biomasa sinic, vysoká teplota vody, změna počasí) může dojít k vyčerpání veškerého kyslíku a úhynu ryb.

Teplotu vody neovlivníme, množství rozpuštěného kyslíku jen velmi omezeně (vliv mechanická aerace vody je ve srovnání s fotosyntézou a respirací minimální). Pokud nesnížíme množství živin, které do vod vypouštíme, bude těchto epizod jen přibývat.

Snížit množství fosforu při čištění odpadních vod není nijak složitou, a ve srovnání s tím co nám nadbytek živin způsobuje, ani drahou záležitostí. Bohužel, není to téma, které by bylo zajímavé z politického hlediska (náprava bude trvat desetiletí) a laická veřejnost většinou ze špatné jakosti vod viní rybáře nebo vodohospodáře. Rybáři rovněž zatěžují vody přikrmováním (produkční) nebo vnaděním (sportovní), ale ve srovnání s přísunem z ČOV a odlehčovaných vod je toto zatížení řádově nižší.

V loňském roce byla schválena Evropskou radou nová směrnice o čištění městských odpadních vod, což nám dává skvělou příležitost pokusit se o nápravu nevyhovujícího stavu v čištění našich odpadních vod. Obávám se ale, že bez významného tlaku veřejnosti a medializace tohoto problému se nikam výrazně neposuneme.

Autorem komentáře je prof. Ing. Radovan Kopp, Ph.D., Ústav zoologie, rybářství, hydrobiologie a včelařství, Agronomická fakulta, Mendelova univerzita v Brně.


reklama

 
foto - Kopp Radovan
Radovan Kopp
Autor je pracovník Ústavu zoologie, rybářství, hydrobiologie a včelařství, Agronomická fakulta, MENDELU.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

1.8.2025 06:56
pravda je tak nějak uprostřed...máte zabahněný rybníky zavalený příkrmem, čímž si nadělili rybáři hezkou kaluži fosforu, tím, jak tleje a tedy otepluje. Když se do toho cpe soli hliníku a železa, tak by mě zajímalo, co z takové kontaminace vzejde?
Zákonem bych osádku rybníků snížil o 50%, protože ty rybníky s intenzitou chovu zejména kaprů zničí veškerou biodiverzitu v rybnících, ale na vině jsme všichni? kdybych byl malicherný, tak bych to považoval za drzost.



Odpovědět
DM

Dalibor Motl

1.8.2025 10:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Přemýšlel jste někdy o tom, že rybník je umělá vodní nádrž s nějakým vlastníkem? Vlastník je většinou držitelem vodoprávního rozhodnutí stanovujícího mu podmínky, za kterých smí vodu zadržovat, napouštět a vypouštět. V nížinách a středních polohách Česka se s probíhající klimatickou změnou rybníky prostě oteplují a není realistické očekávat, že by bylo možné ekonomicky chovat něco jiného než kapra, amura a lína. Naopak mizí možnosti přidávat do osádek třeba síhy nebo provozovat pstruhové rybníky (teplá voda, predátoři). Mimochodem tlak rybožravých predátorů na rybníkáře vzrostl násobně. Takže buď ty rybníky má stát/obec/neziskovka/soukromník vykoupit a provozovat dle svého uvážení, třeba bez ryb nebo jen s dravci anebo nedávat rybníkářům knížecí rady. V situaci, kdy řada rybníků slouží zdarma k dočišťování odpadních vod jsem na řadě míst zvědavý jak to takové vody bez ryb zvládnou. Pokud totiž z rybníka trvale "odstraníte" kaprovité ryby (a zůstane tam bahno + přísun živin z povodí) počítejte s mohutným rozvojem vodní vegetace. V takovém rybníku si nejen nezaplavete ale zároveň v něm v noci patrně budou významné kyslíkové deficity. Budete si muset pořídit podvodní "kombajn" a biomasu rostlin pravidelně odstraňovat. Takové trvale deficitní "hospodaření" na rekreačním rybníku si může dovolit větší město provozující rybník jako koupaliště ale těžko jihočeská nebo středočeská vesnice/neziskovka...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.8.2025 10:06 Reaguje na Dalibor Motl
snížením osádky na 50% vzniká rybník bez ryb?
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

1.8.2025 13:30 Reaguje na Michal Uhrovič
Ne. Navrhuji Vám rybník si pořídit a hospodařit tam po svém, namísto omezování vlastníků regulacemi typu: můžete chovat max. tolik metráků na ha. Protože následuje otázka... Jak a kdo to bude kontrolovat? Ona obsádka se v čase mění třeba přírůstkem nebo i úhynem ryb. Ryby se nenasazují jen na jediné "horko". Co když mi ryby přirostou víc než jsem čekal? Přírůstek ovlivňuje úživnost, počasí, krmení, mezidruhová konkurence a druhové i věkové složení rybí obsádky. Dostanu pokutu za příliš velký přírůstek? Co když mi ryby vyžerou vydry nebo je odnese povodeň? Dostanu pokutu za dostatečné "nenaplnění" rybníka? Váš návrh je asi tak chytrý jako nařizovat zákonem farmářům aby seli jen polovinu obvyklé výsevové dávky na ha. Produkční rybníky se mají užívat k produkci a rybníky v rezervacích třeba k čemukoliv jinému.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.8.2025 13:41 Reaguje na Dalibor Motl
Pane, prosím, uklidněte se.
Pán Řezáč napsal, že by snížil osádku na 50 % a Vy jste napsal, že vznikne z toho rybník bez ryb. Tak jsem se chtěl dozvědět, proč to tak je. Protože z vašeho příspěvku to vypadá, že tomu rozumíte.
Ale Vy chcete jen nadávat, takže můj dotaz prosím neřeště.
Pěkný den
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

1.8.2025 17:01 Reaguje na Michal Uhrovič
??? Nikomu jsem doufám nenadával. Ani když si to čtu znovu nevidím žádnou nadávku. Nikde jsem nenapsal že při snížení obsádky o 50% vznikne rybník bez ryb. Možná obtížně rozumíte psanému textu (?). Napsal jsem, že pokud někdo bude hospodařit na svém, může mít obsádku jakou uzná za vhodné (jak chce redukovanou) a klidně nechat rybník i zcela bez ryb. Ale zpět k podstatě. Jak se definuje obsádka snížená na 50%? V jakém čase, když jsou tam ty ryby nasazené na 2 nebo 3 horka? Jak to budete kontrolovat, když jsou ty ryby pod hladinou? A pokud jich po dvou nebo třech letech vyloví rybníkář víc než plánoval, protože měl lepší než obvyklý přírůstek, tak ho potrestáme pokutičkou? Také se může stát (a děje se to), že k Vám při povodni nebo poruše výpustního zařízení připlavou ryby z výše položeného rybníka nebo naopak voda odnese ty Vaše ryby dolů po proudu. Myslím, že o tom diskutujeme úplně klidně :) Jen mě prostě zajímá jak prakticky si to pan Řezáč představuje. Víte prostě se mi nelíbí, když někdo, kdo nejspíš sám nehospodaří, ví nejlépe jak má se svým majetkem nakládat vlastník čehokoliv a ještě mu to chce nařizovat rovnou zákonem. Už dneska si mohou při vodoprávním řízení jeho účastníci klást podmínky a vodoprávní řízení je řeší. Další regulace (navíc pojatá takhle nesmyslně) je podle mého názoru neúčelná a v některých případech naprosto nežádoucí. Jasně píšu, že je možné s rybníkem nakládat různě. Líbí se mi jak Plzeň "revitalizuje" Bolevák. Obdivuji to úsilí a fandím mu. Sám mám vedle rybníků i nějaké tůně bez ryb, o které se starám. Je ale třeba si uvědomit, že je to trvale relativně nákladné. Nehodí se to pro každou nádrž nebo rybník a udržovat velkou nádrž velikosti Boleváku bez kaprovitých ryb si může dovolit spíš relativně bohaté větší město. Prostě potom potřebujete z rybníka pravidelně "sklízet" vodní rostliny (chtete-li měkké porosty). Pokud jde o rybníky s trvalým přísunem živin, je takové opatření spíš neproveditelné nebo extrémně nákladné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.8.2025 20:03 Reaguje na Dalibor Motl
Udret rybníky bez ryb je nesmysl. Nicméně je veliký rozdíl mezi rybníkem s přirozeným odchovem a kapřínem s vysokým přikrmování. Například: přirozená produkce je asi 50-150 kg/ha, ale osazuje se tak, že je 400-600kg ha tím, že se dokrmuje.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.8.2025 20:08 Reaguje na Dalibor Motl
Viz skripta:
Normální K1 500 – 1000 ks.ha-1
K2 100 – 300 ks.ha-1
Zhuštěné (zpravidla 5 – 10x vyšší)
Hustota obsádky zhuštěné odpovídá rybničnímu prostředí a kvalitě podávaného krmiva.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

6.8.2025 00:00 Reaguje na Dalibor Motl
Jojo, otázku Boleváku chápete naprosto přesně. Tam je klíčem rekreace. Voda je čistá, litorál super atd., ale biodiverzita zejména vodních ptáků trochu kulhá, protože je to děsně přelidněné a hluk a tak. Prostě rekreanti a rekreace je tam alfa omega. A přenášet ten koncept doslovně už asi nikam moc nejde...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.8.2025 05:42 Reaguje na Dalibor Motl
rybník není vana v našich domech, i když si tak biologicky nejspíš nezavdá... ono se to pozná i bez potápění, jestli ten rybník přitahuje nějaké vodní ptactvo, jaké a v jaké míře, jací živočichové v něm žijí a pobřežní rostliny.. indikátory čistoty vody a vodního prostředí najdete v okolí rybníků... To není tak, že si rybáři zamknou hladinu a plundrují neviditelně, jak se jim zlíbí... ono to jde kontrolovat, ale muselo by se chtít...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.8.2025 05:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kapr/ryba je výborný vývozní artikl (včetně západu) - a to se nebojte, že tam si to nezavezou do labiny.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

5.8.2025 23:56 Reaguje na Karel Zvářal
No, nevim, nevim... Zhruba polovina produkce se většinou vyveze pod cenou, protože pro ni není odbyt... Takže úplně nevím, jestli je obecně dobré sázet na maximalizaci produkce, když nám stačí půlka a místo ztrátového prodeje té druhé by bylo fajn mít nějaké ekosystémové služby, třeba.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

2.8.2025 10:48 Reaguje na Dalibor Motl
Důvody, které uvádíte jsou legitimní, ale zároveň ne neřešitelné. Produkce ryb už dávno neobnáší jen na jaře nasadit a za dva roky slovit.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

6.8.2025 00:08 Reaguje na Michal Uhrovič
Prostým snížení rybí obsádky to paušálně nejde. Někde by to určitě prospělo, ale většinou ne. Rybník je jako motor, který musíte udržovat v co nejlepším chodu. Takže snížení rybí obsádky musí jít zároveň se snížením vstupu znečištění a s odbahněním, bahno je živinový rezervoár.
Zároveň musíte mít plán, co s invazními rybami, málokde nejsou. Když jim uhnete s kaprem, okamžitě zaberou jeho prostor a výsledek je ještě horší než byl.
No, to jen na okraj, že to není úplně jednoduchý a celá věc potřebuje spolupráci více sektorů: rybářů, zemědělců (eroze), měst a obcí (čištění odpadních vod).
Dalo by se o tom psát hodně dlouho a pořád by nebyl konec.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.8.2025 05:35 Reaguje na Dalibor Motl
píšu o tom, co se děje v rybnících třeba v jižních Čechách ne co se děje na hrázi, tedy až na to, že právě na ní stojí silo s obilím jako příkrm, který tak pěkně vyhnívá ve vodě... to, že jsou přerybněný je jasné... navíc kapři jsou všežravci, takž tam zlikvidují úplně všechno...
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

2.8.2025 10:39 Reaguje na Dalibor Motl
Naprosto souhlasím s panem Řezáčem. K omezení toho, co píšete, právě slouží polykulturní obsádky. Při přisazení dravých ryb ekonomickou bilanci a stav rybníků velice dobře vyvažují i ,,plevelné" ryby. Samozřejmě je třeba volit druhy, které si potravně příliš nekonkurují. Záleží na ,,konfiguraci" rybníka, ale domnívám se, že se nejedná o nic, s čím bychom si neměli při dnešní úrovni poznání poradit, jen chtít.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.8.2025 07:38
No všichni ?
Tyto problémy znají nejenom rybáři už celá desetiletí a v dnešní době,
jsou technologie a materiály, které umožňují provzdušňování vody -
jo, není to holt zadarmo,
že !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.8.2025 08:55
Baže všichni. Jednotná kanalizace, systém čističek bez odfosforování, nečištění odpadu z chat kolem rekreačních rybníků, nadměrné obsádky s příkrmem, rybníky se neletní a nezimní... No a všichni budou nadávat na zemědělce a povodí, i když i ti i oni mají máslo na hlavě.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

1.8.2025 09:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.8.2025 09:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.8.2025 08:56
Uff. To jsem si oddychl. Hlavně že za to nemohou splachy z polí a umělá hnojiva. Musím poslat odkaz Babišovi. Bude mít radost.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.8.2025 15:49 Reaguje na Michal Ukropec
Rozumíte psanému textu? "No a všichni budou nadávat na zemědělce a povodí, i když i ti i oni mají máslo na hlavě".
Každý trošku, i oni. Dohromady se z toho ale stane katastrofa.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.8.2025 17:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rozumím psanému textu. za vše mohu i já, jelikož moje Topas 5 na chatě nemá dávkovač hlinitanu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.8.2025 17:46 Reaguje na Michal Ukropec
Fosfor se do koloběhu dostává zejména jako hnojivo. Pro produkci potravin budiž. Ale 48% orné půdy u nás se využívá pro produkci energetických plodin na ekologická biopaliva. Naštěstí brzy dojde, přijde hladomor a sníží se i množství obyvatel na zemi. Pak se bude fosfor používat pouze na nutné věci.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.8.2025 17:46 Reaguje na Michal Ukropec
Fosfor se do koloběhu dostává zejména jako hnojivo. Pro produkci potravin budiž. Ale 48% orné půdy u nás se využívá pro produkci energetických plodin na ekologická biopaliva. Naštěstí brzy dojde, přijde hladomor a sníží se i množství obyvatel na zemi. Pak se bude fosfor používat pouze na nutné věci.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.8.2025 19:25 Reaguje na Michal Ukropec
Fosfor se do vody nedostává jen z polí, ale daleko více ze splašků. Viz : https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/odpadni-vodu-umime-vycistit-mnohem-lepe.ale-nemusime-a-tak-to-nedelame-rika-hydrobiolog-pavel-rosendorf#google_vignette
Zemědělství produkuje hlavně dusík a chemii, včetně veterinárních léčiv.
Co se týče ekologických paliv do bioplynek máte pravdu, je to chyba.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.8.2025 08:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano. Prací a mycí prostředky už tolik ne, ale exkrementy ano. Je nás moc.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.8.2025 21:07 Reaguje na Michal Ukropec
Já pamatuji dobu, kdy do potoka tekly všechny nečištěné splašky ze tří dědin a byly v něm pstruzi, raci a střevle. Idilka skončila, kdyt tuzex tačal prodávat automatické pračky a na praní se místo jádrového mýdla začal používat SAM PERE SÁM
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.8.2025 08:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jo a kokakola, kofola a jiné kolaloky s kyselinou fosforečnou.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

5.8.2025 23:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jojo - a k tomu je třeba přičíst další kousky:
1/ Desítky let trvající prasení rybníků kejdou, hnojem, podestýlkou z drůbežáren, velkochovy kachen a hus, sypání afrického superfosfátu. Trvalo to dlouho, ale zkurvili to tak jaksi všechno najednou, takže teď to prostě jen tak nejde zpátky. Bahno má paměť a stěhuje se soustavami shora dolů...
2/ Invazní druhy ryb, zavlečené sem zrovna rybáři. Nic už nebude jako předtím a hospodařit je teď mnohem složitější.
3/ Klimazměna je mrcha s taví nás ke zdi, už se z toho nejde vylhat.
4/ Eroze zásobuje rybníky bahnem, které se přepouští (jasně, nezákonně) níž a níž.
5/ Odpadní vody, ty už jen konzervují dříve podělanou situaci. Někde jsou důležité hodně, jinde vůbec, nejde paušalizovat.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

2.8.2025 10:26
,,Do rybníků se sypou bakterie, aby se zvýšila koncentrace kyslíku, do nádrží se sypou trojmocné soli hliníku nebo železa, aby se vysrážel fosfor."

To mi připadá jako vyhánění čerta ďáblem. Je potřeba se ptát, odkud se ve vodě fosfor bere. Intenzivní chov kapra v monokulturních obsádkách, masivní krmení (o přikrmování v tomto měřítku už ani nemůže být řeč), někde dokonce i hnojení rybníků, splach z polí (sedimenty extrémně bohaté na živiny). Byl by skoro zázrak, pokud by k úhynům ryb nedocházelo. Je potřeba si připustit, že dnešní způsob zemědělského hospodaření, mohutně dotovaného, ovlivňuje nás všechny, ne že my všichni ... Polykulturní obsádky rybníků v podstatě neexistují, věnuje se jim pár nadšenců.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.8.2025 16:40 Reaguje na Tomáš Pilík
Podle měření je nejvíce fosforu z intravilánů, někdy přímo, občas přes čističku co nechytí fosfor( to teď neumí žádná).
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

5.8.2025 23:51 Reaguje na Tomáš Pilík
Také je třeba se ptát, JAK k tomu všemu vůbec došlo, abychom pochopili, že léta prasení se prostě jen tak něčím ze dne na den nezruší. Prostě zpátky to nejde a hned tak ani nepude.
Takže pak nastupuje ten hliník a železo a bacily a všechno co je po ruce, neb tonoucí se stébla chytá - akutní opatření.
Celý systém produkčního rybářství potřebuje zásadní změnu, jinak se z toho nevybabráme. Někdo už to chápe, někdo ani za Boha.
A jasně, odpadní vody, eroze orné půdy...
Jo, je toho moc.
Je toho právě tolik, kam až jsme to všechno nechali zajít.
Politici ve strachu z vlivných lobby a taky z voličů, které raději chlácholí různými výdaji na kdeco, než aby jim řekli, že ty prachy jsou třeba na čištění odpadních vod a protierozní opatření a tak.
No, to jenom kdyby nebylo jasné, kde jsme v tom "my všichni". Chtěli jsme po politicích, aby se tomu věnovali? Řešili, peníze vynakládali a vodu zdražovali, protože je to voda, o kterou jde? Já třeba jo...marně :-). Jsou všichni podělaní, že by se muselo sáhnout na cenu vody. A až to vezmou populisti, nebude se to už řešit vůbec.
Odpovědět
VK

V. Kolar

5.8.2025 00:12
Jen přidám odkaz na můj starší článek (neocitovaný ačkoliv zřejmě dobře znám, jelikož reagoval na dost podobné téma), že i ti rybáři vlastně zas tak malý vliv nemají (alespoň v jižních Čechách):
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vojtech-kolar-ano-kvalitu-vody-v-rybnicich-zhorsuji-cistirny-odpadnich-vod.jenze-rybari-take
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist