Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Řešit systém parkingu ve městech komplexně.
Na příklad EU jednoznačně podporuje výstavbu ekologických parkovacích domů, které se nazývají Automatizované parkovací domy(dále jen APD). Hned v úvodu uveďme, že pro jejich činnost je zásadní:
1. Nepřítomnost řidičů a jejich spolucestujících, či jakýchkoli osob, uvnitř APD.
2. Veškeré operace s vozidly při parkování, jakož i při výjezdu, jsou prováděny s vypnutými motory.
Za APD nelze považovat takové hybridní uspořádání Vjezdového parkovacího domu(dále jen VPD), kde se přesunují vozidla s řidiči do etáží pomocí výtahů. Nevýhody VPD a výhody APD byly publikovány v předchozích článcích autora, kde byl proveden jejich detailní rozbor.
Po vstupu ČR do EU je dnes možné například čerpat prostředky ze Strukturálních fondů a Fondu soudržnosti a to z Operačního programu Infrastruktura, kde objem fin. prostředků na období 2004 -2006 činí 246 mil.EUR. Program zahrnuje rozvojové priority resortu dopravy a resortu životního prostředí v ČR. Program je m.j. zaměřen také na:
- modernizaci civilních letišť nadregionálního významu,
- snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí,
- zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší,
(Právě tyto vlastnosti APD zajišťují, jak je výše uvedeno, a navíc představují v této oblasti naprosté novum!). Řídící orgán pro Operační program Infrastruktura je : Ministerstvo životního prostředí ČR / Odbor integrovaného financování, Vršovická 65, 100 10 Praha 10, Tel.: +420 267 12 1111, fax: + 420 267 12 6530, e-mail: info@env.cz
Pochopitelně je potřebné předložit projekt s perfektní marketingovou rozvahou, který je součástí komplexního řešení v daném městě. Další podrobnosti je možné se dozvědět na výše uvedené adrese, ale získat i pomoc na České síti EIC www.euroinfocentrum.cz, dále na Centrum pro regionální rozvoj České republiky www.crr.cz, nebo na www.rrajm.cz Regionální rozvojová agentura Jižní Moravy pro přípravu projektů do Strukturálních fondů v JmKraji. Finanční prostředky z EU se poskytují následně a postupně, a zpravidla nejvýše do 70% plánované investice.
Bez nároku na úplnost jsou dále předloženy v poznámkách některé názory k možnému obsahu systému komplexního řešení parkingu ve městech:
a). Je účelné si ujasnit, kterou oblast příslušného města považujeme za takové centrum, kam chceme zastavit, nebo zásadně omezit vjezd vozidel z ekologických a i dalších důvodů. Omezení a povolení vjezdu za účelem dovozu zboží, na příklad na pěších zónách, může být termínováno před otevřením obchodů a po jejich uzavření.
b). Uvnitř a v nejbližším okolí centra města( kde chceme zastavit ,nebo zásadně omezit vjezd vozidel)
je žádoucí, aby byly povolovány a realizovány právě, z důvodů ekologických, výhradně APD,
které mohou být nadzemní a podzemní a to různých typů.
c). APD je účelné dislokovat do takových míst , kde je největší frekvence pohybu vozidel při jejich
parkování, což zajistí i rychlou návratnost investice. Poznané frekvenci pohybu vozidel musí
odpovídat i volba optimálního typu APD. Požadavek rychlosti odbavování vozidel v času v APD
pro příslušnou lokalitu se považuje za jedno z hlavních kriterií. Zpravidla se rychlost odbavování
dělí na velkou,střední a komerční. Optimální typy a druhy APD pro danou lokalitu je vhodné
předem konzultovat, například i s autorem tohoto článku. Pomoci může i již dříve publikovaný
článek autora " Možná kriteria pro volbu vhodného typu Automatizovaného parkovacího
domu."(Ekolist 19.1.2206)
Pozn.1.:Připomeňme si podobný přístup na železnici. Dnes si mnozí ani neuvědomují, že již také nejezdí dýmající
lokomotivy a železnice je i z ekologických důvodů elektrifikována. Takový přístup je nezbytný i pro parking ve městech.
d). Součástí systému komplexního řešení musí být pochopitelně i realizace vymístění vozidel z centra
a okolí centra města. To lze především zajistit:
- Poplatky za povrchové parkování budou stanoveny vyšší nežli poplatky v APD za stejný čas.
- Na povrchových parkovištích budou poplatky opravdu za dobu parkování kontrolovány a
vybírány. V současné době si řidič na příklad zaplatí 1 hod.Ve skutečnosti tam parkuje za tuto
částku více hodin, aniž je kontrolován, a aniž by doplatil poplatek v plné výši. Tím samozřejmě
také unikají finanční prostředky provozovateli parkoviště, kterým bývá zpravidla město.
- Poplatky bydlících majitelů vozidel v daných lokalitách v APD lze řešit sníženými poplatky a je
vhodné tyto majitele vozidel chápat je jako stabilní rezidenty v APD.
- Rozmístěním značek příkazů zákazů parkování a kontrola plnění těchto příkazů s postihy vůči
neukázněným řidičům.
Pozn.2.: Pro ČR je totiž typické přijímání velkého množství zákonů, jejichž plnění je sporadicky kontrolováno, spíše
vůbec ne!
e). V zahraničí lze pozorovat u některých měst, která mají městkou dopravu, že na vnějších okrajích
měst realizují záchytná parkoviště, a zde PD různých typů, přičemž lístek z uložení vozidla slouží
pro řidiče i jako celodenní jízdenka v městské dopravě příslušného města, což se ukázalo pro
řidiče přitažlivé.
f). Průjezdy některých měst ( na příklad v Londýně) stojí řidiče značné poplatky. V rámci systému
komplexního řešení by měla i naše města ke snížení vjezdů a průjezdů vozidel městem zaujmout
organizačním opatřením ( na příklad stanovení tras objezdů) propojeném na platby jednoznačně
stanovisko ve prospěch města s postihy vůči neukázněným řidičům.
g). Na zásadních vjezdech do města je však nezbytné vybudovat informační systém, který řidičům
sdělí: - jaké jsou poplatky za průjezd městem, způsob platby a výše postihu za jejich nezaplacení,
- kde je nejbližší odstavné parkoviště pro daný vjezd do města a jeho stávající obsazenost,
- kde jsou APD ve městě a jejich stávající obsazenost,
h). V příloze dokumentu systému komplexního řešení parkingu ve městě by měl být plán a v něm
zakreslena vytipovaná místa s vysokou frekvencí parkujících vozidel . V těchto místech pak
plánovaná realizace odůvodněně vybraných typů APD se stanovenou kapacitou parkovaných
vozidel a s plánovanými termíny jejich výstavby. Zakresleny by měly být i povrchová parkoviště a
záchytná parkoviště ne vnějších okrajích měst s plánovanou kapacitou parkujících vozidel.V plánu
by měly být také zakresleny i prvky plánovaného informačního systému s termíny realizace
v návaznosti na postupnou realizaci APD
reklama
Online diskuse
řešení parkování - 13. 2. 2006 - JitkaCo takhle zřídit na okraji měst záchytná parkoviště hlídaná a zdarma a nasměrovat lidi dojíždějící do měst za prací či jinými záležitostmi na městskou hrom.dopravu, která by byla podstatně levnější ne-li zcela zdarma.Parkoviště by bylo nutno vybavit podrobnými iformacemi či informační službou. Deně dojíždějící Jitka |