Stanislav Černý: Odpadové hospodářství po (jiho)česku
12.4.2023
Ilustrační foto: zařízení na energetické využití odpadů.
Licence | Některá práva vyhrazena
Tři zařízení na energetické využívání odpadu v Jihočeském kraji jsou tak v rozporu se strategickými cíli a zásadami odpadového hospodářství definovanými v Plánu oběhového hospodářství Jihočeského kraje, mezi které kraj zahrnul předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce, minimalizaci nepříznivých účinků vzniku odpadů a nakládání s nimi na lidské zdraví a životní prostředí, maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů a přechod na oběhové hospodářství.
V rámci celé České republiky proběhl výzkum, který se zabýval obsahem černých kontejnerů a popelnic, sloužících na sběr směsného komunálního odpadu. Vyšlo najevo, že tam mnohdy házíme i odpad, který by bylo možné recyklovat. Takový rozbor byl proveden i v Českých Budějovicích a podobně jako jinde i zde se v černém kontejneru nacházel odpad, který jde využít opětovně nebo jinak.
Je potřeba šířit osvětu a zvyšovat ve společnosti povědomí v oblasti nakládání s domovním odpadem. Vše se dá totiž změnit hned u našich dveří. Samozřejmě s tím jde ruku v ruce i přístup jednotlivých obecních a městských úřadů, které by měly pro obyvatele vytvořit vhodné podmínky tak, aby je motivovaly k co nejdůslednějšímu třídění odpadu, který domácnosti vyprodukují.
Jihočeští Zelení se shodují na tom, že je potřeba nastavit přednostně principy oběhového hospodářství a nezačínat od konce, jímž je spalování odpadu. Jestli máme být moderní společností, která se hlásí k principům udržitelnosti, je potřeba k problematice vzniku a nakládání s odpady přistupovat jinak než jen přesunout odpad ze skládek do spaloven.
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Miroslav Vinkler
12.4.2023 07:24Mnoho hezkých slov , bohužel schází jakékoli číselné vyjádření čehokoli, aby se dal udělat nějaký rozumný závěr.
Takže zase o ničem.
Odpovědět
Takže zase o ničem.
JŘ
Jaroslav Řezáč
12.4.2023 08:41 Reaguje na Miroslav Vinklerna vše čísla být nemusí, stačí selský rozum....a to tam je vepsán....NEZAČÍNAT OD KONCE, RECYKLOVAT A URČITĚ STOJÍ ZA TO, ŽE JDE O SOJUKROMÉ INICIATYVY COŽ JE ZŘEJMÉ, ŽE ZAOBALIT TO ZELENĚ " OBĚHOVĚ"JE OBAL KTERÝ TU ŠPÍNU MÁ OMLUVIT.
Odpovědět
SV
Slavomil Vinkler
12.4.2023 07:45Neustále se řeší třídění. To je hezké a jednoduché. Ale na zpracování směsi plastů nejsou metody a kapacity. Takže se v třídírně vyberou petky a zbytek jde na skládku nebo v lepším případě do spalovny.
Odpovědět
MU
Michal Uhrovič
12.4.2023 07:49 Reaguje na Slavomil VinklerPřesně tak. A eko organizace, stát a lidi se tváří, jak umíme třídit odpad a jak jsme na to dobře.
Je zajímavé, že eko organizace toto neřeší nebo nechtějí řešit, proč se o tom tak málo píše ve veřejném prostoru?
Odpovědět
Je zajímavé, že eko organizace toto neřeší nebo nechtějí řešit, proč se o tom tak málo píše ve veřejném prostoru?
JG
Jiří Guth
12.4.2023 08:04 Reaguje na Michal UhrovičAle píše se o tom. Jestli to nečtete, za to nemůže stát ani "lidi" :-).
Viz třeba https://www.idnes.cz/brno/zpravy/odpady-tridici-linka-otevreni-plast-papir-kovy-senzory.A230320_160557_brno-zpravy_krut
Odpovědět
Viz třeba https://www.idnes.cz/brno/zpravy/odpady-tridici-linka-otevreni-plast-papir-kovy-senzory.A230320_160557_brno-zpravy_krut
MU
Michal Uhrovič
12.4.2023 08:08 Reaguje na Jiří Guthčlánek znám. Tento článek oslavuje novou linku a neříká nic o tom, že zbytek po vytřídění se nedá dále zpracovat a spálí se a co pro změnu se dělá.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
12.4.2023 16:40 Reaguje na Jiří GuthAno, ta linka je jistě super! Vede to ale k položení dvou otázek.
Proč pak ale třídit odpad, když to provede linka?
Co se stane s těmi krásně slisovanými balíky plastu?
Odpovědět
Proč pak ale třídit odpad, když to provede linka?
Co se stane s těmi krásně slisovanými balíky plastu?
LB
Lukas B.
13.4.2023 07:53 Reaguje na Jiří Svobodatřídí se především proto, aby to ve spalovně hořelo kontrolovaně a stáložárně, tj. laicky od každé vytříděné hromady je k peci jeden dopravník, a dopravníky z jednotlivých hromad mění rychlosti podle toho, jak to právě hoří.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
13.4.2023 08:52 Reaguje na Lukas B.A proč toto podstatné není v článku napsáno?
Odpovědět
JS
JŘ
Jaroslav Řezáč
12.4.2023 08:43 Reaguje na Slavomil Vinklerto je otázka co z toho plastu uděláte? jestli jej povýšíte na módní klobouk a nebo budete hledat náhražky proto, aby se zkrátka nepálil a dal se jinak zpracovat, nebo se nevyráběl. Udržitelnost není v neustále rostoucí produkci ale utlumování produkce a nahrazování přirozenějšími formami
Odpovědět
MU
Michal Uhrovič
12.4.2023 08:47 Reaguje na Jaroslav Řezáčsouhlasím. Jen naše média jsou plné keců, jak jsme nejlepší ve třídění odpadu v EU a jak to u nás umíme.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
12.4.2023 13:25Myslím, že autorovo myšlení je velmi nebezpečné.
Postavení ZEVO přece nebrání třídění a recyklaci. Naopak nastaví nějakou cenovou úroveň, podle které lze posoudit, co se ještě vyplatí třídit a recyklovat a co je výhodnější energeticky využít.
Pokud si někdo myslí, že třídění a recyklace nezatěžuje životní prostředí, moc se mýlí!
Odpovědět
Postavení ZEVO přece nebrání třídění a recyklaci. Naopak nastaví nějakou cenovou úroveň, podle které lze posoudit, co se ještě vyplatí třídit a recyklovat a co je výhodnější energeticky využít.
Pokud si někdo myslí, že třídění a recyklace nezatěžuje životní prostředí, moc se mýlí!
LB
Lukas B.
12.4.2023 14:20 Reaguje na Jiří Svobodadneska jsem vezl na sběrný dvůr bordel z vyklízení nemovitosti (slamníky, matrace, hadry, plasty, kartony čisté i špinavé od malty, zbytkový komunál, celkem plná menší dodávka), a připadal jsem si jako úplný kašpárek - měl jsem to pečlivě vytříděné a popsané, a vrhl se ke mě nádvorní helfr a najebal to všechno do jednoho kontejneru (tedy s výjimkou skla).
pro šťoury doplňuji, že většinu nábytku a těžko identifikovaného bordelu "art deko" jsem udal prakticky za odvoz, přijely celkem tři auta, a do inzerátu jsme dali cenu nábytku "za jednu fůru láhev rumu".
Odpovědět
pro šťoury doplňuji, že většinu nábytku a těžko identifikovaného bordelu "art deko" jsem udal prakticky za odvoz, přijely celkem tři auta, a do inzerátu jsme dali cenu nábytku "za jednu fůru láhev rumu".
JS
Jiří Svoboda
12.4.2023 16:24 Reaguje na Lukas B.Já bych zavedl heslo dne "alespoň energeticky využij". Chápu nač autor hraje. Když dojde na zákaz skládkování a nebudou spalovny, bude se muset vše "recyklovat". Jak to v praxi bude vypadat, raději nepomyslet.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
13.4.2023 13:15 Reaguje na Jiří SvobodaJak to dopadne? Občas NÁHODOU zahoří sklad plný toho
VYTŘÍDĚNÉHO neudatelného odpadu a majitel ještě bude
inkasovat pojistku. Takhle se to už leckde stává s plasty(mimo PET)a hlavně s pneumatikami. Hygienici
změří zplodiny hoření při volném hoření a poví, že
k ohrožení obyvatel nedošlo, ale moderní spalovna je
fuj, protože nerecykluje, ale pouze "recykluje"
odpad na teplo. Bláboly "rycyklátorů" jsou k smíchu
a obzvláště tváří v tvář realitě, kdy se vytříděné
plasty mimo PET zase smísí a buď se spalují a nebo
se zahrabou na skládce.
Odpovědět
VYTŘÍDĚNÉHO neudatelného odpadu a majitel ještě bude
inkasovat pojistku. Takhle se to už leckde stává s plasty(mimo PET)a hlavně s pneumatikami. Hygienici
změří zplodiny hoření při volném hoření a poví, že
k ohrožení obyvatel nedošlo, ale moderní spalovna je
fuj, protože nerecykluje, ale pouze "recykluje"
odpad na teplo. Bláboly "rycyklátorů" jsou k smíchu
a obzvláště tváří v tvář realitě, kdy se vytříděné
plasty mimo PET zase smísí a buď se spalují a nebo
se zahrabou na skládce.
JS
Jiří Svoboda
13.4.2023 16:57 Reaguje na Břetislav MachačekHolt ti recyklátoři vidí jen to lehké a pěkné a nejsou schopni se vžít do reality.
Odpovědět
Tš
Tomáš šiška
13.4.2023 20:06Pan Černý se mýlí hned v úvodu: "Podle našeho názoru se ve všech případech jedná především o podnikatelské záměry, ačkoli jsou prezentovány jako součást cirkulární ekonomiky. Přitom ale tato zařízení vůbec neplní primární cíl odpadového hospodářství v cirkulární ekonomice, kterým by měla být snaha o předcházení vzniku odpadu."
Spalovny odpadu opravdu nemají nic společného s cirkulárním systémem. Ty řeší koncový neefekt cirkulárního systému. Tedy něco zůstane a ten zbytek se musí zlikvidovat. Bohužel. Ideální stav kdy vše budeme moci cirkulovat respektive recirkulovovat je utopie. Takže ty spalovny budou holt třeba i přes názory páně Černého.
Odpovědět
Spalovny odpadu opravdu nemají nic společného s cirkulárním systémem. Ty řeší koncový neefekt cirkulárního systému. Tedy něco zůstane a ten zbytek se musí zlikvidovat. Bohužel. Ideální stav kdy vše budeme moci cirkulovat respektive recirkulovovat je utopie. Takže ty spalovny budou holt třeba i přes názory páně Černého.
JK
Jiří Kvítek
14.4.2023 07:20 Reaguje na Tomáš šiškaAno, máte pravdu.
Autor, stejně jako jeho straničtí soukmenovci, vůbec nepochopil to nejdůležitější:
cirkulární ekonomika má svoje technologické meze, které ji limitují.
Např. recyklovaný papír může projít výrobním cyklem až sedmkrát a pak už to není možné.
Obdobně to platí i pro energetické využití: tepelnou energii je možno přeměňovat jen s určitým omezením a žádný cyklus nemůže být stoprocentně účinný. Asi těžko někdo překoná omezení, která definuje druhý termodynamický zákon! Proto jsem zastáncem názoru, že cirkulární ekonomika je částečně i lineární ekonomikou. Fyzikální zákony prostě platí!
Přes 30 let je naše země zavážena nerecyklovanými odpady z celého světa a teď najednou máme zajistit jejich řádnou recyklaci. Ale ono to nejde technologicky!
A o tom to je:
ne všechen odpad je recyklovatelný, ale podstatná část (dá se říci: většina) je využitelná (materiálově nebo energeticky). Energetické využití nový zákon o odpadech nepovažuje za recyklaci.
Od 1.1.2030 bude platit zásadní omezení skládkování i přesto, že skládková směrnice EU to nařizuje až od roku 2035. Naši "eurohujeři" se musí předvádět, protože oni jsou nejlepší v EU.
To, že zpracovatelský průmysl (koncovka) se nestihne připravit, protože je to v takovém čase nereálné, je nezajímá.
A tak je to tady se vším...
Odpovědět
Autor, stejně jako jeho straničtí soukmenovci, vůbec nepochopil to nejdůležitější:
cirkulární ekonomika má svoje technologické meze, které ji limitují.
Např. recyklovaný papír může projít výrobním cyklem až sedmkrát a pak už to není možné.
Obdobně to platí i pro energetické využití: tepelnou energii je možno přeměňovat jen s určitým omezením a žádný cyklus nemůže být stoprocentně účinný. Asi těžko někdo překoná omezení, která definuje druhý termodynamický zákon! Proto jsem zastáncem názoru, že cirkulární ekonomika je částečně i lineární ekonomikou. Fyzikální zákony prostě platí!
Přes 30 let je naše země zavážena nerecyklovanými odpady z celého světa a teď najednou máme zajistit jejich řádnou recyklaci. Ale ono to nejde technologicky!
A o tom to je:
ne všechen odpad je recyklovatelný, ale podstatná část (dá se říci: většina) je využitelná (materiálově nebo energeticky). Energetické využití nový zákon o odpadech nepovažuje za recyklaci.
Od 1.1.2030 bude platit zásadní omezení skládkování i přesto, že skládková směrnice EU to nařizuje až od roku 2035. Naši "eurohujeři" se musí předvádět, protože oni jsou nejlepší v EU.
To, že zpracovatelský průmysl (koncovka) se nestihne připravit, protože je to v takovém čase nereálné, je nezajímá.
A tak je to tady se vším...
JS
Jiří Svoboda
14.4.2023 14:40 Reaguje na Jiří KvítekNaštěstí to jsou jen politické plány a "vize", které se průběžně budou přizpůsobovat fyzikálním zákonům a realitě.
Odpovědět
Tš
Tomáš šiška
14.4.2023 21:06 Reaguje na Jiří KvítekNaprosto s vámi souhlasím. Zásadní otázkou je rovněž ekonomika recyklace. Jestliže se něco dá recyklovat bez dotací tak se nějaký subjekt najde a využije toho. Jestli si někdo myslí, že vše udotujeme tak potěš koště. Pak se dostáváme do začarovaného kruhu. Musíme produkovat něco ze ziskem abysme mohli dotovat recyklaci z té produkce. To ale donekonečna nepůjde.
Odpovědět
15.4.2023 17:50
Pan spolupředseda již to svědčí o jakési nenormálnosti a nenormálnost pokračuje celým textem, tak jako celá činnost zelených spolků, potažmo MŽP obsazené zeleným duchem doby.
Odpovědět
TS
Tonda Selektoda
15.4.2023 21:19Bylo by dobré, podívat se, jak je tento problém řešen v Evropě. Doporučuji Vám shlédnout stránky cewep.eu Mimo jiné informace, na odkaze:
https://www.cewep.eu/wp-content/uploads/2023/01/EU-Map-2020.pdf
naleznete i mapu, na které je u každého státu černě uveden počet provozovaných zařízení využívajících odpad a červeně celkové množství takto využitého odpadu v tom státě. V tom nejsou zahrnuta zařízení, spalujících nebezpečný odpad. Údaje jsou z roku 2020, kdy bylo v Evropě provozováno 504 těchto zařízení a celkem využily 101 milionů tun odpadků. U nás to byla čtyři zařízení, se spálenými 0,7 mil. tunami.
Když to jde provozovat ve zbytku Evropy, jistě není důvod, aby se i v ČR nemohly postavit zařízení pro energetické využití odpadů, které jsou z našich popelnic vyváženy na skládky komunálního odpadu.
Odpovědět
https://www.cewep.eu/wp-content/uploads/2023/01/EU-Map-2020.pdf
naleznete i mapu, na které je u každého státu černě uveden počet provozovaných zařízení využívajících odpad a červeně celkové množství takto využitého odpadu v tom státě. V tom nejsou zahrnuta zařízení, spalujících nebezpečný odpad. Údaje jsou z roku 2020, kdy bylo v Evropě provozováno 504 těchto zařízení a celkem využily 101 milionů tun odpadků. U nás to byla čtyři zařízení, se spálenými 0,7 mil. tunami.
Když to jde provozovat ve zbytku Evropy, jistě není důvod, aby se i v ČR nemohly postavit zařízení pro energetické využití odpadů, které jsou z našich popelnic vyváženy na skládky komunálního odpadu.
TS
Tonda Selektoda
15.4.2023 22:04Každý výrobce, než zainvestuje do svého projektu a spustí výrobu, musí mít především zajištěn odbyt své výroby. Stejné to je i u kotelen, tepláren, i spalovacích zařízení, která místo fosilních paliv, využívají zbytkový směsný komunální odpad. Tedy to, co občanům zbude po vytřídění a je většinou odváženo na skládku komunálního odpadu.
Takovým zařízením, pokud dosahují zákonem předepsané míry účinnosti přeměny energie, říkáme Zařízeni Energetického Využití Odpadu (ZEVO).
Výroba tepla a jeho dodávka odběrateli, se ze zákona, uskutečňuje na základě smlouvy. Je to tedy podnikatelská činnost. Osoba oprávněná k podnikání v energetice, má proto zájem, ve svém technologickém zařízení (ZEVO) odpad spálit ve speciálních pecích a vzniklou tepelnou energii potom využít k výrobě elektřiny a k prodeji. Proto provozovatel ZEVO nemůže ve svém podnikatelském záměru řešit tzv. cirkulární ekonomiku ani odpadové hospodářství obcí ve svém okolí.
Nemůže mít ani zájem, zbytečně před spalovací pecí dotřiďovat přivezený směsný komunální odpad, kompostovat bioodpad, nebo se zabývat recyklací jednotlivých materiálových složek směsného komunálního odpadu.
Něco jiného je, pokud ZEVO bude pálit nejen směsný komunální odpad, ale i nevyužitelnou směs plastů. Pak se vyplatí instalovat i dotřiďovací linku, která cíleně některý druh plastu od pece odkloní a tento pak prodá nějakému zájemci k recyklaci. Například materiál PE a PET...
Jestli však chce nějaký zelený aktivista nakládat se směsným komunálním odpadem jinak, prosím. Ať místo zbytečných keců, předloží svůj podnikatelský záměr, zpracovanou projektovou dokumentaci, obhájí si ho v řízení velké EIA, a to i před svými kolegy eko-aktivisty, projde si územním a stavebním řízením – a staví. Přeji mu hodně zdaru v jeho podnikání!
Odpovědět
Takovým zařízením, pokud dosahují zákonem předepsané míry účinnosti přeměny energie, říkáme Zařízeni Energetického Využití Odpadu (ZEVO).
Výroba tepla a jeho dodávka odběrateli, se ze zákona, uskutečňuje na základě smlouvy. Je to tedy podnikatelská činnost. Osoba oprávněná k podnikání v energetice, má proto zájem, ve svém technologickém zařízení (ZEVO) odpad spálit ve speciálních pecích a vzniklou tepelnou energii potom využít k výrobě elektřiny a k prodeji. Proto provozovatel ZEVO nemůže ve svém podnikatelském záměru řešit tzv. cirkulární ekonomiku ani odpadové hospodářství obcí ve svém okolí.
Nemůže mít ani zájem, zbytečně před spalovací pecí dotřiďovat přivezený směsný komunální odpad, kompostovat bioodpad, nebo se zabývat recyklací jednotlivých materiálových složek směsného komunálního odpadu.
Něco jiného je, pokud ZEVO bude pálit nejen směsný komunální odpad, ale i nevyužitelnou směs plastů. Pak se vyplatí instalovat i dotřiďovací linku, která cíleně některý druh plastu od pece odkloní a tento pak prodá nějakému zájemci k recyklaci. Například materiál PE a PET...
Jestli však chce nějaký zelený aktivista nakládat se směsným komunálním odpadem jinak, prosím. Ať místo zbytečných keců, předloží svůj podnikatelský záměr, zpracovanou projektovou dokumentaci, obhájí si ho v řízení velké EIA, a to i před svými kolegy eko-aktivisty, projde si územním a stavebním řízením – a staví. Přeji mu hodně zdaru v jeho podnikání!