RNDr. Jiří Hanzlíček: Státně důležité stavby nelze jednostranně posuzovat
Pro posuzování dálnic a celé řady významných staveb není dnes zcela objektivní pouhé ekologické posuzování. V řadě případů dochází k vyvozování ne zcela objektivních závěrů. Pokud by mělo jít o opravdové reálné posouzení, doporučuji u vyjmenovaných staveb souběžně posuzovat i příslušné ekonomické a sociální dopady. Konkrétně u dálnic jde například o vlivy bezpečnosti, úspory pohonných hmot a řadu dalších faktorů.
Podle všech doporučení a směrnic Evropské komise je běžně užívaný výraz „ udržitelný rozvoj“ uceleným a komplexním vyjádřením ekonomických, sociálních a ekologických vztahů. Nebylo by potřebné i v ČR se tímto doporučením postupně řídit?
Pouhé jednostranné a rozhodně potřebné posuzování ekologických vlivů přináší zcela zbytečné obtíže, nekonečné dohadování a možná i omyly. Osud dálnice D3 je tím posledním známým příkladem.
reklama
Online diskuse
nic takového není pravda - 30. 7. 2008 - Jakub Kašpar, MŽPMinisterstvo životního prostředí neoznámilo, na rozdíl od toho, co tvrdí pan Hanzlíček, že zveřejní závěr posuzování vlivů středočeské části D3 na životní prostředí. Zkrátka to není pravda.MŽP nic takového oznámit nemohlo, protože proces EIA zatím v této fázi ještě zdaleka není! V současné době teprve investor (ŘSD) zpraovává dokumentaci na základě závěrů zjišťovacího řízení. Teprve na základě této dokumentace bude moci MŽP zpracovat a vydat závěrečné stanovisko. To nelze očekávat dříve, než za několik měsíců, možná rok. Jinak - i panem Hanzlíčkem zmiňovaný zákon z roku 1992 byl zákonem o posuzování "pouze" vlivů na životní prostředí, stejně jako aktuálně platný zákon z roku 2001, nerozumím, čeho se pan Hanzlíček dovolává. Možná procesu SIA - tedy sustainability impact assessment. To je zajímavý koncept, na rozdíl od EIA ale zatím nemá nikde propracovanou proceduru natolik, aby mohl být zakotven v zákoně. |