https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/svol-co-chteji-nestatni-vlastnici-lesu-od-nove-vlady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

SVOL: Co chtějí nestátní vlastníci lesů od nové vlády

30.9.2025 | SVOL |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Brdy-res publika / Wikimedia Common
Vládu, která vzejde z nadcházejících voleb, čeká podle Sdružení vlastníků obecních, soukromých lesů a církevních lesů v ČR (SVOL) řada zásadních kroků. Nestátní vlastníci lesů upozorňují, že lesy a dřevo je nutné vnímat jako strategický sektor. Požadují, aby nová vláda zajistila jeho dlouhodobou stabilitu, legislativní předvídatelnost i adekvátní financování.
 
Zástupci SVOL představili priority, které by měla nová vláda co nejdříve řešit. Mezi hlavní požadavky patří zajištění dlouhodobě udržitelného systému financování lesního hospodářství, zásadní legislativní změny v oblasti myslivosti, arondací lesních majetků a reforma státní správy lesů.

Dále SVOL požaduje zásadní zjednodušení, případně odložení účinnosti evropského nařízení o odlesňování (EUDR).

Novela lesního zákona: významný posun, ale nestačí

Jiří Svoboda, předseda SVOL, zhodnotil zásadní legislativní změny přijaté v uplynulém období. Mezi nejvýznamnější řadí novelu zákona o lesích, kterou SVOL inicioval a spolupodílel se na její přípravě. Novela přinesla větší flexibilitu při hospodaření v lesích, vhodnější nástroje pro jejich lepší adaptaci na klimatické změny. Posílila také odpovědnost i pravomoci vlastníků lesů.

„Ukázalo se, že stát je schopen slyšet na argumenty praxe, dát vlastníkům lesů důvěru a pozitivně je motivovat. Teď ale potřebujeme, aby v tom nová vláda pokračovala,“ uvedl Svoboda. “Je potřeba podpořit sdružování vlastníků lesů, řešit arondace lesních majetků a platbu za ekosystémové služby. Za nezbytné považujeme zahájit věcnou a konstruktivní diskusi k reformě státní správy lesů.”

Kriticky se však postavil k podmínkám evropského nařízení o odlesňování, které domácí vlastníky lesů a zpracovatele tuzemské suroviny zatěžuje zbytečnou administrativou. Neřeší ale vlastní podstatu problému.

Myslivost bez změn je bariérou obnovy lesů

První místopředseda SVOL Arnošt Buček připomněl neúspěšnou novelizaci zákona o myslivosti v roce 2025, která podle SVOL selhala kvůli špatné přípravě i nedostatečné komunikaci se zainteresovanými stranami.

„Přemnožená zvěř je jednou z hlavních překážek obnovy lesů a jejich adaptace na klimatickou změnu. Potřebujeme zákon, který mimo jiné dá vlastníkům lesů větší vliv na podobu honiteb, zruší normované stavy zvěře, umožní nastavit funkční plán lovu a stanoví adekvátní sankce za jeho nedodržení. V tomto duchu SVOL připraví vlastní návrh novely zákona o myslivosti.”

Bez stabilního financování nelze plánovat

Richard Podstatzký, 2. místopředseda SVOL, se věnoval nastavení dlouhodobě udržitelného systému financování lesního hospodářství.

„SVOL dlouhodobě upozorňuje na opakovaně nedostatečné zajištění financí na příspěvky na hospodaření v lesích, jejich zpožděné vyplácení a v současné době již neodpovídající sazby na podporované činnosti. V návrhu rozpočtu resortu MZe pro rok 2026 na ně chybí podle vlastníků lesů minimálně jedna miliarda korun,” uvedl. Jedním z prvních úkolů, které novou vládu čekají, bude příprava pravidel platby za ekosystémové služby a v souvislosti s nimi zajištění odpovídajících finančních zdrojů. Je nejvyšší čas, tyto platby mají být účinné od roku 2027.

„Od nové vlády budeme také požadovat revizi daně z nemovitých věcí. Konsolidační balíček zvýšil tuto daň některým vlastníkům lesů až pět krát. To považujeme z principu za nepřiměřené, neboť hospodářské lesy jsou přístupné všem bez rozdílu vlastnictví. Jestli chceme, aby lesy pomáhaly zvládat klimatickou změnu, musí to být ekonomicky udržitelné. Nestačí o tom jen mluvit – platby musí být reálné, včasné a spravedlivé,“ dodal Podstatzký.


reklama

 
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

30.9.2025 09:03
Tak vidím ,že jim jde hlavně o peníze ,peníze a peníze. Jediné co je zajíma jsou peníze od státu ,že je to jejich majetek a jejich starost a jejich zisky, to už neříkají.
Peníze ať nám stát dává a dál už si můžeme dělat co chceme ,ať nás stát neotravuje byrokracií a nařízeními, nám stačí peníze.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

30.9.2025 11:23 Reaguje na vaber
Vidím to jinak. Stát vlastníkům lesů významně omezuje využívání soukromého majetku, valí na ně nové povinnosti a regulace. Nový lesní zákon trochu povolil rigidní otěže ohledně skladby dřevin, používání alternativních hospodářských způsobů a tvarů lesa. Vzápětí ale na evropské lesy hrozí dopadnout nová naprosto nedomyšlená směrnice odlesňování. Regulace by měla zahrnovat i evropské země, ve kterých lesníci hospodaří výnosově vyrovnaně už přes sto let a jejichž lesnatost stoupá. A nejde jen o "nějaká hlášení" ale masivní administrativní buzeraci bez důvodu nebo finanční kompenzace.
Odpovědět
DA

DAG

30.9.2025 14:53 Reaguje na Dalibor Motl
No ještěže máme s těžbami hotovo. Ta směrnice na odlesňování je pěkná pakárna. V rámci zákonů v ČR naprosto zbytečná. Je tedy otázka proč se to vůbec zavádí. Mě přijde, že některých státech Evropy nemájí tak přísné zákony jak u nás a navíc si myslím, že je obava, aby se do Evropy nedostávalo dřevo z tropů. Neumí to možná ošetřit jinak, tak to vezmou šmahem.
Odpovědět
Ra

Radek

30.9.2025 10:37
potřebují mít právo vše žívé v lesích zabít . Jen zisky je zajímají .
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.9.2025 13:46
Jak mám věřit někomu, kdo hazardem s ekologisty nechal rozvrátit lesy broukem, a nyní chce od nás všech peníze na svoje zisky a k tomu bianko šek na právo vystřílet v lese co se dá? Naskakuje mi tady furt reklama na piráty. Ať jdou za nimi.
Odpovědět
DA

DAG

30.9.2025 14:55 Reaguje na Michal Ukropec
Je fakt, že spojením s dUHOU a jinými obskurními spolky se dost znemožnili. Pak můžou brečet o přípravě a komunikaci se zainteresovanými stranami.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.10.2025 11:12 Reaguje na DAG
Přesně. Ať jim ztráty ze dřeva zaplatí Duha nebo ČSOP. Já brouka- architekta lesa nechránil. Naopak!
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.9.2025 15:01
Jde o to, že stát jiným vlastníkům lesů v podstatě zakazuje, aby se o svůj majetek mohli řádně starat. To je nutno změnit, a jistě se tak nestane v případě vlády stran, koketujících s totalitou, jako jsou současné vládní strany + piráti (o zelených ani nemluvě).
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.10.2025 11:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Blbost. Bezzásahový režim jim vyhovoval, a nyní brečí. Já kdybych nechránil podnikový majetek, tak mě vyhodí, a kdybych to udělal doma, manželka se se mnou rozvede. Vlastnictví zavazuje. Toť stará buržoazně feudální pravda.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.10.2025 19:12
to Michal Ukropec 1.10.2025 11:16
Bezzásahový režim v hospodářských lesích nikdy nebyl, ale EU a za ní capající ministerstva se předháněli v prosazování pitomostí, lesu škodících.
Odpovědět
Ra

Radek

1.10.2025 20:13 Reaguje na Jan Šimůnek
vy asi myslíte tu podporu od sazenic až po jejich ochranu a zajištění porostů , podporu techniky a další co vlastníci lesů pobírají .
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.10.2025 09:45
Můj kamarád, vlastník lesa v Beskydech chce od státu pouze to, aby mu do
hospodaření v jeho lese nikdo nekompetentní nekafral a aby se stát staral
řádně o své lesy v jeho okolí. Peníze žádné nechce, protože je jeho les
ziskový, ale nesmí nikdo vymýšlet, jak ho omezovat při jeho hospodaření.
Má štěstí na moudrého lesního správce, který mu do toho nekafrá a navíc
ho chválí za péči o les. Takže tu je problém zcela jiný a tím je to, že
peníze z pokáceného lesa vlastníci rozfrcali a nyní se snaží buď šetřit
(samovýsev a bezzásah) a nebo chtějí dotace na pěstování lesa a údržbu
potoků a cest. Dobrý hospodář si zisk uloží, investuje do rozvoje a
utratí pouze to, co je rozdílem mezi náklady a ziskem. Někteří koupili
"výhodně" vytěžený a neuklizený les a nyní ho mají znovu zalesnit. To
ale museli vědět, proč někdo levně prodává holinu a že zalesnění něco
stojí! Bez peněz do hospody a ani do vykáceného lesa nelez a raději ho
nabídněte za původní kupní cenu státu a nebo tomu, co ty peníze má!
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2025 11:10
to Břetislav Machaček3.10.2025 09:45
Naprostý souhlas. Jakýkoli režim, který dovolí negramotnému a zkorumpovanému úředníkovi, ať už na úrovni okresu, kraje, Prahy nebo Bruselu, případně negramotným a záměrně škodícím ekologickým aktivistům, kafrat lidem do spravování jejich majetku, je v principu špatný a mělo by se pracovat na jeho likvidaci. Komunistický póvl (a před tím nacistický), který dělal prakticky to samé, jsme tu už u moci měli a jednoznačně se to neosvědčilo.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.10.2025 07:12 Reaguje na Jan Šimůnek
Taky souhlasím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.10.2025 09:46
Rýsuje se možnost 108 čkové koalice ANO, SPD a Motoristé, která by mohla v oblasti ekologie fungovat rozumněji než končící vláda. Tedy, pokud nějaký námezdní soudce nezruší volby (jako v Rumunsku, kde to udělali za peníze od Bidena).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist