https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vaclav-skoblik-kdy-se-vyplati-sdileni-elektriny-a-na-co-si-dat-pozor
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Václav Skoblík: Kdy se vyplatí sdílení elektřiny a na co si dát pozor?

23.2.2025
Elektrické vedení
Elektrické vedení
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Sdílení elektřiny v bytových domech může přinášet úspory, energetickou soběstačnost a efektivnější využití obnovitelných zdrojů. Klíčové je správně nastavit dohodu o přerozdělení vyrobené elektřiny mezi účastníky sdílení, transparentně rozdělit náklady a výnosy a zajistit technickou připravenost domu.
 
Dobře nastavený systém může snížit náklady na energie pro všechny zapojené domácnosti. Je však důležité zohlednit i dopady na stávající smlouvy na dodávku či výkup elektřiny – ty mohou pozbýt platnosti, a obchodník tak může upravit cenu elektřiny nebo výši plateb. To je pochopitelné, protože sdílení mění charakter odběru i dodávky do sítě. Každému rozhodnutí o vstupu do sdílení by proto měla předcházet důkladná analýza všech výhod i nevýhod.

V západoevropských zemích je komunitní energetika již dobře etablovaným modelem, kde slouží jako ukázka úspěšné realizace bioenergetické vesnice. K produkci elektřiny a tepla využívají bioplynové stanice a fotovoltaické panely, čímž dosahují energetické soběstačnosti a nezávislosti na vnějších dodavatelích. Podívejme se podrobněji na sdílení elektřiny.

Co sdílení elektřiny v bytových domech obnáší

• Technická příprava: Pokud se jedná o sluneční energii, prvním bodem je instalace fotovoltaické elektrárny (FVE) je prvním krokem. Vyžaduje posouzení technického stavu střechy a kapacity připojení. Po instalaci je nutné zajistit výměnu elektroměrů za chytré elektroměry s průběhovým měřením, které umožní přesný monitoring výroby a spotřeby.

• Legislativní rámec: Od 1. ledna 2023 je v Česku možné sdílet elektřinu v rámci jednoho objektu, což se týká například bytových domů s jednou přípojkou. Pravidla upravuje vyhláška č. 408/2015 Sb. Komunitní energetika se navíc rozšiřuje i na sousedící objekty přes veřejnou distribuční síť.

• Organizační aspekty: Klíčová je shoda mezi obyvateli ohledně financování, rozdělení elektřiny (tzv. alokační klíč) a správy systému. Doporučuje se formální dohoda či smlouva mezi účastníky, která předejde budoucím sporům.

Kdy je sdílení elektřiny vhodné

• Vysoká spotřeba společných prostor: Pokud má dům vysoké náklady na osvětlení chodeb, provoz výtahů nebo jiné společné technologie, může být sdílení výhodné.

• Zájem a spolupráce obyvatel: Úspěch projektu závisí na ochotě obyvatel zapojit se a podílet se na investici i správě systému.

• Vhodné technické podmínky: Střecha musí být vhodná pro instalaci solárních panelů – je nutné zhodnotit orientaci, nosnost a stínění.

Výhody sdílení elektřiny

• Snížení nákladů na energie: Efektivní využití vlastní vyrobené elektřiny snižuje účty za elektřinu.

• Energetická soběstačnost: Výroba vlastní elektřiny zvyšuje nezávislost na externích dodavatelích a chrání před výkyvy cen.

• Ekologický přínos: Přechod na obnovitelné zdroje snižuje uhlíkovou stopu a přispívá k udržitelnosti.

• Motivace k úsporám: Sledování spotřeby motivuje k efektivnímu využívání elektřiny a energetickým úsporám.

Nevýhody a rizika sdílení elektřiny

• Nerovnoměrné rozdělení výhod: Nastavení alokačního klíče je složité. Byty s vyšší spotřebou mohou získat větší výhody než ty s nízkou spotřebou, ačkoliv investice bývá společná.

• Nízký přínos pro domácnosti s malou spotřebou: Zákazníci s minimální spotřebou nemusí zaznamenat výrazné úspory.

• Problémy s přebytky: Elektřina vyrobená během dne, když jsou obyvatelé mimo domov, se obtížně spotřebovává a její prodej do sítě je ztrátový – přebytky se vykupují za nízké nebo záporné ceny, zejména v létě.

• Vysoké investiční náklady: Pořizovací náklady na FVE a akumulační systémy jsou stále vysoké. Bateriová úložiště, která by pomohla využít přebytky, mají dlouhou návratnost.

• Změna smluvních podmínek: Sdílení elektřiny může vést ke změnám v dodavatelských smlouvách, které se mohou promítnout do vyšších cen za zbývající nakupovanou elektřinu.

• Stabilita distribuční sítě: Komunitní energetika nezaručuje vyšší stabilitu sítě. Distribuční soustava musí být stále připravena pokrýt celkovou spotřebu i při výpadku lokálních zdrojů.

• Hodinová struktura spotřeby: Fotovoltaika vyrábí energii v hodinách, kdy je elektřina levná. Obyvatelé ale často odebírají elektřinu v dražších večerních hodinách, což může navýšit průměrnou nákupní cenu.

Komunitní energetika v širším kontextu

Komunitní energetika má své kořeny již v 70. letech, kdy první projekty vznikaly v Německu, Dánsku a Švédsku. V těchto zemích se model postupně profesionalizoval a rozšířil i na malé obce a městské čtvrti. Typickým příkladem jsou bioenergetické vesnice, které využívají bioplynové stanice a kombinovanou výrobu elektřiny a tepla. Tyto vesnice jsou energeticky soběstačné a síť využívají pouze pro prodej přebytků nebo krytí výpadků.

V České republice se rozvoj komunitní energetiky potýká s řadou překážek. Mezi hlavní patří nedostatečná infrastruktura, pomalá legislativní příprava a neochota obyvatel k zakládání energetických družstev. Přesto se očekává, že s příchodem dotačních programů a větší informovaností veřejnosti zájem poroste.

Doporučení

Před rozhodnutím o zapojení do komunitní energetiky je nezbytné provést důkladnou ekonomickou analýzu. Důležité je také promyslet varianty akumulace a správné nastavení smluvních vztahů, aby byl projekt dlouhodobě udržitelný.


reklama

foto - Skoblík Václav
Václav Skoblík
Autor je odborník na novou energetiku a obchodní ředitel energetické skupiny UCED.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (72)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

23.2.2025 07:21
Nikdy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.2.2025 08:07 Reaguje na smějící se bestie
Diskuse u ekologie dětí -
nebude ?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 18:58 Reaguje na smějící se bestie
Nebude. Čtenáři by většinou nesouhlasili. Např. můj dědeček, naroz. 1887, říkával: "Teprve když se začaly práškovat pole, přestala bída."
Odpovědět
am

26.2.2025 12:00 Reaguje na smějící se bestie
Nebude, taky jsem si všimla. Nu, o panu Danišovi a ještě víc o redakci Ekolistu to ledacos vypovídá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.2.2025 14:48 Reaguje na smějící se bestie
nojo, no. a zrovna jsem měl připravenou variaci na oblíbený starý bonmot o armádě: kdo neni ochoten živit armádu vlastní je odsouzen k tomu živit armádu cizi".
něco jako "kdo nechce vypouštět vlastní emise CO2 a nechce se zároveň vrátit na stromy, ten bude bez práv otrokem toho, kdo za něj bude vypouštět ty emise".

já bych byl ostatně fakt rád, kdyby mi konečně někdo z jásavců vysvětlil princip redukce oxidů železa na železo bez uhlíku, který by se dal nějak smysluplně průmyslově uplatnit.

ostatně, tak nějak bych už čekal demošky nasraných chytřejších študentů, že jejich rodiče dopustili, aby se evropa ekonomicky (a následně vojensky a politicky) naprosto zmarginalizovala a ti študenti budou odsouzení k tomu, aby v kostýmu krtečka tančili čínským turistům.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.2.2025 07:30
Nejvýhodnější sdílení je se sousedem. Zruším přípojku a přes léto posílám sousedovi co potřebuje, protože mám dostatek přebytků. Přes zimu mi on pošle polovinu zpět, protože v zimě fotovoltaika nestačí.
Žádná státem propagovaná varianta sdílení se tomuto ani zdaleka nevyrovná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.2.2025 14:13 Reaguje na Richard Vacek
To by bylo ideální řešení, ale pozor, přípojku bych zatím nerušil. Napřed vyzkoušet, jestli to funguje, soused musí mít zapnuté spotřebiče zrovna tehdy, kdy vám jedou přetoky a to většinou nebývá. Řešit to třeba silnou baterií je dost drahé, ale jako princip to vypadá dobře.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.2.2025 16:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Sousedovi na ohřev boileru, tam je jedno, kdy je ohřev spuštěn. To je cca 7 kWh denně po 200 dnů v roce kdy jsou přebytky, tedy 1.4 MWh a za to v zimě polovina - 0.7 MWh zpět na dobíjení baterie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 07:06 Reaguje na Richard Vacek
Tohle by fungovat skutečně mohlo, musí v tom být ty akumulace. Ale s odpojování od sítě bych rozhodně nespěchal. Stačí, aby soused z jakéhokoliv důvodu nespotřeboval tolik teplé vody a celé to nevyjde, 7kWh denně je dost darda.
Odpovědět
FO

František Orság

23.2.2025 07:37
To je snad poprvé, co je v nějakém "zeleném" médiu zmíněno, že sdílení elektřiny představuje riziko pro stabilitu sítě. Jinak pořád jenom adorace sdílení elektřiny.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.2.2025 09:10
Je zajímavé, že v článku jsou (konečně taky!) uvedeny i nevýhody a rizika FV, ne oslavný článek o záchraně světa elektřinou ze Slunce zadarmo!
Green Deal je nutný, protože v budoucnu elektřina nebude (v zimě!), spotřeba elektřiny bude enormní (bohužel i v zimě!)- vše bude na elektřinu, že budou stačit JE je fikce: jsou předražené, při odpojení na léto se jejich provoz nevyplatí, bude drahý, ani přenosová soustava tento nápor neutáhne. Proto jsem přesvědčen, že každý bude mít svoji FV, baterie, bude to mít i samo město, elektřinu si bude vyrábět lokálně, z výtopen. Budou zapojeny i plyn. elektrárny. Každý bude elektřinou šetřit a upravovat si svoji spotřebu dle výroby.
Proto i sdílení je potřebné.

Proč to tak bude a proč to nelze jinak (jako dnes, když to funguje zatím normálně): tak jako zmizeli koně a nahradila je pára, po páře přišla nafta, po naftě jisto jistě přijde elektřina a s tím nikdo nic neudělá!
Koně by nás prostě dnes nikam nedovezli a uhlí nebude.
P. Hanzl má v tom pravdu (píše, že ho pomlouvám- není to pravda)
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.2.2025 10:40 Reaguje na Honza Honza
Fikce je leda tak odpojování jaderných elektráren na léto. K něčemu takovému není vůbec žádný důvod. Zákazníků kteří jsou ochotni si koupit elektřinu na celý rok dopředu je víc než dost a takový kontrakt má několikanásobně vyšší hodnotu než jsou marginální náklady jaderné elektrárny, takže se každé provozované jaderné elektrárně vyplatí takové kontrakty uzavírat. Moderní jaderné elektrárny navíc mohou získat ještě další příjmy z poskytování flexibility.
Jestli má někdo ekonomický problém s uplatněním vyrobené elektřiny, tak to jsou naopak vzájemně se kanibalizující obnovitelné zdroje, hlavně se to týká fotovoltaiky, nikoliv jaderné elektrárny.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.2.2025 19:18 Reaguje na Emil Novák
Vždyť to píšu, pane: JE jsou základem a přitom při jejich odpojení byste jejich provoz nezaplatil. Naopak vy tvrdíte, že je budeme regulovat, když bude přebytek, tak je vypneme.
Já myslím, že JE pojedou stále na svůj optimální výkon, který ale bude stačit jen pro dlouhodobé smlouvy na stabilní odběry podnikům a lidem např. na topení za vysokou cenu. Jinak na své elektroauto, jinou nárazovou spotřebu elektřinu v zimě, kdy nebude svítit slunce prostě mít nebudete. Bude tlak na to si pořizovat nějaké úložiště.
Ale je to jen můj odhad.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.2.2025 19:36 Reaguje na Honza Honza
Ne, já netvrdím že "když bude přebytek, tak je vypneme", naopak tvrdím že "zákazníků kteří jsou ochotni si koupit elektřinu na celý rok dopředu je víc než dost", takže nic vypínat není potřeba. Nejsou to zdaleka jen "dlouhodobé smlouvy na stabilní odběry podnikům", jsou to i dlouhodobé smlouvy na stabilní odběry domácnostem, které jsou základem portfolia všech dodavatelů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 07:11 Reaguje na Emil Novák
Jistě, domácnost, která netopí elektřinou, nemá letní a zimní spotřebu nijak výrazně rozdílnou, pokud se ale zapojí klimatizace, léto je horší. Což vidíme v jižních státech běžně.
Odpovědět
HH

Honza Honza

24.2.2025 12:18 Reaguje na Emil Novák
No, říkáte (také), že je budeme regulovat= logicky z toho plyne v případě přebytku vypínat.
Já si právě myslím, že to tak nebude, provoz JE se musí vyplatit, lidi budou rádi mít stabilní elektřinu, tak uzavřou i stabilní smlouvy klidně za vyšší cenu (z JE není důvod moc vysoká cena pokud stále pojedou rovnoměrně na plný výkon)= to říkáte také i vy.
Na druhou stranu ale v případě elektrifikace všeho bude velká nárazová potřeba elektřiny a na to JE nejsou stavěny, musí být plynové e. Pomůže FV, ale tato elektřina bude drahá a nedostupná - dostupná a levná jen když svítí slunce, což nám nepomůže.
Musely by k tomu být baterie, úložiště, regulace spotřeby dle výroby atd atd a to vše dle mého názoru bude, bude to nezbytnost ale nic příjemného to nebude.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.2.2025 12:34 Reaguje na Honza Honza
Ne, neříkám "že je budeme regulovat", a už vůbec z toho neplyne "v případě přebytku vypínat", natož "logicky". Co kdybyste si přestal vymýšlet co údajně říkám a místo toho citoval mé konkrétní výroky? Dost by to usnadnilo diskusi. Jediné co jsem psal je, že "mohou získat ještě další příjmy z poskytování flexibility", pokud za to dostanou náležitě zaplaceno, to ale vůbec neznamená že se budou vypínat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 07:38 Reaguje na Honza Honza
Pokud můžu dát názor za střešní fve, tak ty jsou určeny primárně pro vlastní spotřebu a je jich už dnes něurékom. A všechny mají baterie, přetoky se vykupují za směšné ceny, takže je všem jedno, jestli je síť vypne, mají stejně nabitou baterii. A pro tohle využití fve skutečně levná je, normální odpis je na polovině životnosti při nejhorším případě (samozřejmě nula dotace). Je to dáno hlavně příliš vysokou cenou regulované složky, tj. službou přenosové sítě.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.2.2025 07:43 Reaguje na Pavel Hanzl
A tu polovinu životnosti přinejhorším jste si zase vycucal z kterého prstu? To zase svůj případ vztahujete na všechny ostatní spotřebitele, co?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 10:30 Reaguje na Emil Novák
To je z garancí výrobců, skutečnou životnost nikdo asi nezná. Ale 30 let na panely, 8 tisíc cyklů na baterie a další komponenty jsou prakticky běžné výrobky daleko levnější. A odpis je max. 10 - 12 let, pokud to dělá normální firma.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 10:34 Reaguje na Pavel Hanzl
A to počítám ztíženou montáž na vícepatrové budově, malý systém a tím horší poměr výkonu a ceny, nemožnost odečtení DPH atd. atd.
Samozřejmě to ale počítáte za cenu ze sítě, což je pro nás asi 8.20 Kč/kWh.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.2.2025 10:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Výrobce žádnou životnost panelů 30 let negarantuje, Hanzle, po tuto dobu garantuje pouze pokles výkonu na určitou hodnotu. Na samotnou konstrukci panelu dává záruku pouze 10-15 let, takže pokud se např. do panelů dostane vlhkost, snadno vám odejde klidně po 12 letech a záruka se na to nevztahuje, nebo ji ani není u koho uplatnit.
Zrovna tak u baterie negarantuje 8 tisíc cyklů navždy ale typicky pouze po dobu deseti let, podle toho co nastane dříve. Na střídač je záruka obvykle taky 10 let. Takže "normální odpis" není na polovině životnosti", natož "při nejhorším případě", jak jste tvrdil, ani v případě že návratnost investice je 10-12 let, což taky není samozřejmost a nezáleží to ani tak na tom jestli to dělá "normální firma" ale na charakteru spotřeby domácnosti. Je spousta případů hlavně u domácností s nižší spotřebou, kdy se elektrárna za 10-12 let nevrátí ani omylem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:09 Reaguje na Emil Novák
Docela by mě zajímalo, za jak dlouho by se mně vyplatil solární ohřev vody, který jsem si nechal instalovat za státní dotaci. Ohřev, ne elektřinu. Od státu jsem dostal 90 000, doplatil jsem 10 000. Kdybych si to měl platit sám, nikdy bych to nedělal. Obdobně bych, vzhledem k mému věku, stáří a technickému stavu staré chalupy neměnil okna a nezateploval stropy.
Původně jsem zamýšlel fotovoltaiku, s tím, že kromě ohřevu vody bych přebytky využíval i k vytápění místnosti, která je chladná i v létě. Některé firmy nabízely střídač (či co to bylo) i s druhou zásuvkou, jiné řekly, že připojí jen bojler a že po instalaci si ten kabel k radiátoru budu muset vyvést sám. Všechny spočítaly náklady na 90 000.
Pak mě syn upozornil na systém, kdy za 70 000 byly k dispozici 4 panely, bojler a baterie. Ale na ten systém se ta státní dotace nevztahovala. Nakonec jsem zvolil fototermiku, protože s ní bylo, a bude, méně dalších problémů.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

26.2.2025 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Skutečná životnost (tj. životnost každé jednotlivé nezbytné komponenty) je dle celosvětových zkušeností cca 10 let (u některých střídačů dokonce jen 5-6 let). , což se při reálném umístění FV panelů a použitých materiálech (plast) naprosto přirozené. Člověk musí užívat velké množství podpůrných prostředků ovlivňujících nervovou soustavu, aby pro FVE zahořel takovým nekriticky idiotským nadšením jako pan H.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.2.2025 12:19 Reaguje na Honza Honza
Být sám sobě energetikem je nesmysl, který se společnosti nevyplatí. Bohužel dokud EU nepřestane realizovat utopii, můžeme se nadít toho, že lidé se v samozásobení budou obracet nejen na elektřinu, ale i na řádek brambor na zimu a slepičku pro vajíčka na balkóně.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:11 Reaguje na Richard Vacek
No, tak pokud by se lidé přizpůsobili slunečnímu cyklu, podobně jako třebas slepice, tak by to šlo. Svítí Slunce? Vařím, peru, dívám se na telku. Zajde za mrak, v noci? Odpočívám nebo spím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.2.2025 21:37 Reaguje na Honza Honza
GD skončil, nyní jsou vyhlášeny nové plány jménem Kompas a New industrial deal pro státy, kde existuje průmysl, tedy západ. Uhlí, ocelářství, ruský plyn, nafta, pára, jsou v těchto státech podle možností úspěšně používány, koně v turistice a sportu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 11:59 Reaguje na Honza Honza
Koně by nás prostě dnes nikam nedovezli a uhlí nebude. ..........

Ano, koně už jsou jen pro zábavu, nanejvýš na klobásky. Ale uhlí je ještě na moc let, např. u nás min. na 50.
A co se týče atomek - uranu je také ještě hodně a už je vyzkoumaný a vyzkoušený thoriový cyklus, Indie už thoriové elektrárny staví, protože thoria má hodně. A další možnosti jsou ve využití odpadů z atomek. Je to jen otázka techniky a potřeb. A pak je také stále ve hře jaderná fúze.
Ale pozor - já zelenou energetiku nezavrhuji. Jen vnímám, že se realizuje typicky "kapitalisticky" - kdo může, snaží se na ní co nejvíce vydělat, tudíž prosazuje co nejdražší řešení. Ta levná jsou odmítána. A politici tomu většinou nerozumějí a tak jdou těm podnikatelům na ruku.
https://plus.rozhlas.cz › thorium-energeticka-zachrana-li...
Odpovědět
va

vaber

23.2.2025 09:36
Sdíleči si budou sdílet, když bude svítit ,to znamená ,že budou přenášet svoji energii, když soustava bude mít hodně energie. Co se změní, pro soustavu, oproti současnosti? Nic, problémy s přebytky energie zůstanou ,možná se sníží platby pro sdíleče a kdo tento výpadek příjmů dodavatelům nahradí? Samozřejmě nesdíleči . Opět parazitování.
Když chce někdo sdílet, ať si postaví vedení a nebo si nabíjí baterii a energii v baterii si odveze tam, kde ji chce mít. Bateri jsou přece skvělé, nám říkají odborníci.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:14 Reaguje na vaber
Krásná představa, že na chatě, či chalupě, si přes den o víkendu vyrobím elektřinu a pošlu si ji do bytu ve městě. A nebo si ji u distributora uschovám na zimu.
No, neberte to.
Odpovědět
pk

pepa knotek

23.2.2025 16:51
Jsme lokalizováni na 50. st. sev. š. takže tady v létě bude elektriky z FVE vždy nadbytek a v zimě nedostatek, žádný byrokratický systém na tom nemůže nic změnit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.2.2025 07:00 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 07:15 Reaguje na pepa knotek
A máme větrné podmínky v zimě daleko příznivější, než v létě. Navíc máme obrovské plochy vytěžených hnědouhelných lomů, které je možno pokrýt panely a blízké Krušné hory, kde můžou být série přečerpávacích elektráren. I vodíkové nebo bateriové technologie je možno montovat do areálů současných elektráren.
Proč to nejde, když máme obrovský příjem z emisních povolenek?
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.2.2025 07:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Větrné podmínky máme špatné, máme vysokou hustotu zalidnění a málo míst kde by větrníky mohly stát aby nikomu nevadily. Navíc je elektřina z nich drahá a nespolehlivá. V našich podmínkách to vždycky bude jen marginální doplňkový zdroj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 08:31 Reaguje na Emil Novák
Rakušáci mají z větru už 8% celoroční spotřeby a to mají prakticky jedinou větší farmu severně od Vídně. A naše podmínky jsou stejné a na Vysočině a severní Moravě ještě trochu lepší. A hustotu obyvatel mají menší jen na horách, kde větřáky skutečně nestaví.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.2.2025 08:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak znovu. Cituji Ústav fyziky atmosféry AV ČR: "specifikem je území východně od Vídně, kde jsou podmínky mimořádně příznivé, a to jak větrností, tak charakterem krajiny. Dosud se výstavba VtE koncentrovala do nejvíce větrných lokalit, zatímco většina území včetně „středně“ větrných míst se nevyužívá". "Mimořádně příznivé podmínky" nerovná se "naše podmínky jsou stejné", nemají "prakticky jedinou větší farmu severně od Vídně", celé území východně od Vídně mají doslova poseté větrníky, jak se každý může přesvědčit i v mapě: https://energy-charts.info/map/map.htm?l=en&c=AT&zoom=9&lat=48.025&lng=17.012&country=AT&pp-source=osm&pp-bitmap=000001000000000
V ČR naštěstí žádné takové území není, které by se takhle dalo větrníky zprznit.
Odpovědět

Radek Čuda

24.2.2025 15:30 Reaguje na Emil Novák
Já myslím,že nějakou akademií se Hanzl ve svém rozletu rozhodně nenechá omezovat:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 17:17 Reaguje na Emil Novák
Stačí se podívat na větrnou mapu a lehce zjistíte, že stejné, nebo ještě lepší podmínky má naše Vysočina a Severní Morava.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.2.2025 17:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže můžeme zrušit Akademii věd a místo toho vždycky když budeme něco potřebovat, zavoláme Hanzlovi aby kouknul do větrné mapy, protože on to ví líp než nějaká akademie, chcete říct? Skutečnost je taková, že jako obvykle plácáte nesmysly absolutně bez znalosti věci. Pokolikáté už?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 20:39 Reaguje na Emil Novák
Jezdím do Vídně z Mikulova, tj. ze severu a všude mají větřáků něurékom, na té vaší mapě jsou taky. Ach jó.....jak dycky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.2.2025 21:37 Reaguje na Pavel Hanzl
"Ach jó.....jak dycky". Nikdo netvrdil že jich na severu "něurékom" nemají, oni jich ale mají ještě víc z východu a jihovýchodu, kde právě "jsou podmínky mimořádně příznivé, a to jak větrností, tak charakterem krajiny", a ne jak jste tvrdil "a to mají prakticky jedinou větší farmu severně od Vídně". U nás je naštěstí takové zvěrstvo úplná utopie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 07:44 Reaguje na Emil Novák
Na hnidopišení jste skutečný kadet, otočit se na slovíčku 3x dokola bez jakéhokoliv zájmu pochopit daný text umíte na výbornou.
Vy si něco přečtete a význam vás nezajímá, jen hledáte muchy, kvůli kterým to můžete celý shodit. Normálka.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

25.2.2025 07:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, energetika je o faktech nikoliv dojmech. Mnohokrát vám to bylo řečeno.
Pokud to nedokážete respektovat, tak se vyvarujte diskuzí na webu. V opačném případě se nedivte, že na vaše dojmologie a lži bude patřičně reagováno.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.2.2025 07:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete, Hanzle? Napsal jste "a to mají prakticky jedinou větší farmu severně od Vídně"? Napsal. Je to pravda? Není - vyvráceno odkazem do mapy větrných elektráren. Že máte problém s chápáním textu tu dokazujete neustále jedině vy sám. Shodit závěry studie Ústavu fyziky atmosféry tím že prý vy jezdíte do Vídně z Mikulova jste se taky pokoušel vy sám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2025 09:25 Reaguje na Emil Novák
Ta severní farma je lehóčko protažená i na východ, no a co?
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.2.2025 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to žádná "severní farma lehóčko protažená i na východ", to by ta "lehóčko protažená" farma musela mít na délku 110 kilometrů. Je to velké množství různých větrných farem převážně umístěných na východ a jihovýchod od Vídně, v té mapě je to jasně vidět a mapa krásně vyvrací ty vaše tradičně scestné dojmy.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:19 Reaguje na Emil Novák
Rakousko má ještě tu výhodu, že má i hodně vodních elektráren. Takže když vyrobí elektřinu ve větrnících, příp. i slunečnících, může omezit či zastavit turbíny a akumulovat vodu. Ty přehrady jsou pak vlastně výborné baterie pro špičky a noci.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:16 Reaguje na Emil Novák
Větrné podmínky máme špatné ..............
Když vezmu do úvahy, jak rychle jezdí moderní auta, tak kdyby každé mělo na střeše větrník, tak by si klidně mohlo při jízdě elektřinu vyrábět. Alespoň pro dobíjení baterie.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.2.2025 12:30 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tím větší odpor vzduchu a tím větší spotřebu paliva by ta moderní auta měla, takže se vyplatí baterii dobíjet tak jak ji dobíjejí teď a ne větrníkem na střeše...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 14:01 Reaguje na Emil Novák
No dobře - vtip nedošel?
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.2.2025 14:16 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jsou tu lidé (a nemusíme chodit daleko) co takové věci myslí smrtelně vážně.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.2.2025 07:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože je to šíleně drahé. Vidíte , ani ty děsivé náklady za emisní povolenky to nezaplatí. Nutno je tedy zvýšit a zatížit ještě více vše?
Odpovědět
va

vaber

24.2.2025 08:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Větrné elektrárny nejsou na internetu tak drahé, docela jsem o ní uvažoval ,ale prakticky by nic nevyrobila .Možná kdo má chalupu někde na kopci by něco vyrobil, jinde ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.2.2025 08:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ále zaplatí, hovoří se o skoro biliónu kaček, ovšem za více let. A hlavně by to produkovalo levnou elektřinu, která je zatížena jen investicí, provozní náklady jsou velmi nízké, bo nemusíte kupovat palivo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

24.2.2025 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta údajně "levná elektřina" v praxi znamená garantovanou výkupní cenu mezi 120-150 €/MWh, Hanzle. Za náhodně vyrábějící zdroj, který potřebuje další skryté náklady na vyrovávání této občasné výroby, je to všechno jen ne levné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 10:38 Reaguje na Emil Novák
Taky se úložiště výrazně řeší, ale jak jsou daleko nevím. Nejlevnější je možná přečerpávačka, to by věděl Novák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako, to patří dole.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejlevnější je možná přečerpávačka .......
Kolik (nás) vlastně stály Dlouhé stráně?
Jo, výhodu mají Rakušané, přehrady se naplňují samy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2025 09:20 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Dlouhé stráně jsou dost nesmyslná megastavba, horní nádrž na vrcholu kopce a vše v tunelech připomíná Zemnův DOL.
Běžná je dolní, malá přehrada s malou hrází a nahoře to samé propojené potrubím na terénu. Samozřejmě je to na potoce, který energeticky neudělá nic, ale doplní ztráty. Náklady násobně menší.
Odpovědět
HH

Honza Honza

24.2.2025 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
To nám nepomůže, p.Hanzle, FV budou všude, na všech střechách, jakmile bude svítit slunce bude přebytek, další FV jsou nesmysl.
Musel byste mít úložiště.
A stabilní zdroje taky musí mít odběr, jinak se z nich elektřina nevyplatí vyrábět, byla by předražená.
Takže čím více FV, tím hůře (bez úložiště)!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.2.2025 10:40 Reaguje na Honza Honza
Taky se úložiště výrazně řeší, ale jak jsou daleko nevím. Nejlevnější je možná přečerpávačka, to by věděl Novák.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.2.2025 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak až se výrazně vyřeší, dejte vědět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2025 09:24 Reaguje na Emil Novák
To už tu maminko nebudete, bylo nějaké blbé reklamě.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 12:24 Reaguje na Honza Honza
Takže čím více FV, tím hůře ......
Jane, Jane, tys neslyšel pana premiéra, že aby se ty problémy vyřešily, tak že musíme ještě postavit asi 3x více fotovoltaik?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2025 09:22 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Čím více postavíme fve na místní spotřebu, tím méně musí vyrábět velké, síťové zdroje. Zbytek je jen otázka organizace.
Odpovědět

24.2.2025 12:29
Z celospolečenského hlediska je sdílení elektřiny zvrhlost. Pokud ze své FVE uplatním veškerou elektřinu u odběratelů, není důvod starat se o jakékoliv úložiště. Jenomže akumulace či přizpůsobení spotřeby nabídce v rámci celé sítě, to je ten základní problém, který se zjevně nikonu nechce zodpovědně řešit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2025 09:27 Reaguje na
To sdílení se hodí asi jen pro nějakou komunitu, dědinu, družstvo, nebo tak.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

25.2.2025 12:04
https://ekonomickydenik.cz/konec-kauz-typu-bohemia-energy-novela-zakona-ma-zavest-povinny-nakup-energii-dopredu-u-smluv-s-fixaci/
Dodavatel elektřiny má povinnost mít nakoupeno 70% elektřiny pro zákazníky s tzv. fixem. Myslím, že jaderky se o kšeft bát nemusí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

25.2.2025 14:00
Našel jsem článek https://medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-belgicka-kolebka-green-dealu-uspava-jadro-a-masivne-dovazi-elektrinu-124168
Zaujal mě, a proto ho sem dávám. Doporučuji i diskuzi, je "výživná".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.2.2025 09:14 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Stará jaderka je jak staré auto. V určitém okamžiku stojí opravy více, než výnosy a pak je nejekonomičtější ji zavřít. Nevím , jestli to byl tento případ, to ví jen Novák.
Odpovědět
EN

Emil Novák

26.2.2025 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako vždy je skutečnost podstatně složitější než si ji vy naivně představujete. Takže ne, není to tento případ. Všechny ty belgické jaderky mohly krásně a ekonomicky běžet ještě dlouhá desetiletí, kdyby se do jejich provozování nemontovali politici, kteří zákonem už od roku 2003 jejich provoz různě omezují, aby pak na poslední chvíli s překvapením zjistili, že za ně nemají žádnou náhradu, tak zákon upraví a jejich provoz o pár let prodlouží. Takový způsob je ale pro provozovatele mnohem dražší a komplikovanější, než kdyby mohl do prodlužování životnosti investovat průběžně podle vlastního uvážení, třeba jako to dělá ČEZ.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

26.2.2025 13:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Místo zrušení belgických JE se plánuje i výstavba nových JE:
https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/belgicka-jaderna-renesance-nova-vlada-planuje-vystavbu-novych-bloku
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist