https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/veronika-krejci-vlada-projednala-zpravu-o-adaptaci-cr-na-zmenu-klimatu-2025.dopady-jsou-intenzivnejsi-a-vice-ovlivnuji
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Veronika Krejčí: Vláda projednala Zprávu o adaptaci ČR na změnu klimatu 2025. Dopady jsou intenzivnější a více ovlivňují ekonomiku

11.5.2025
Povodeň v Ostravě. Ulice bratří Sedláčků, Svinov.
Povodeň v Ostravě. Ulice bratří Sedláčků, Svinov.
Dlouhodobé sucho, povodně a přívalové povodně, vydatné srážky, růst průměrné roční teploty i extrémně vysoké teploty, extrémní vítr a požáry vegetace – tak se projevují změny klimatu v Česku. A především, v porovnání s hodnocením z roku 2017 jsou změny klimatu intenzivnější a jejich dopady na společnost, ekonomiku a ekosystémy vyšší. To jsou hlavní závěry Zprávy o adaptaci České republiky na změnu klimatu 2025, kterou tento týden projednala vláda.
 
„Změny klimatu se projevují v celé řadě oblastí od lesního hospodářství, zemědělství, vodního hospodářství, přes živou přírodu až po průmysl a energetiku nebo dopravu. Zásadní ale je, že dopadají stále více na obyvatele. A to nejen během letních tropických dní v rozpálených městech, která ještě zesilují růst teplot, ale i během extrémních projevů počasí, jako jsme zažili v loňském září během povodní,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Právě proto, abychom se ochránilo zdraví i majetky lidí, ale i zemědělství nebo průmysl během období sucha, investuje podle jeho slov stát do adaptačních opatření od zadržování vody v krajině, přes obnovu půdy až po opatření proti povodním.

Cílem Zprávy o adaptaci České republiky na změnu klimatu 2025 je shrnout aktuální vývoj v oblasti adaptační politiky státu a po pěti letech vyhodnotit realizaci konkrétních opatření a úkolů stanovených v Národním akčním plánu adaptace na změnu klimatu, který byl schválen vládou v roce 2021.

Zpráva je členěna do tří hlavních částí, které shrnují klíčová zjištění zranitelnosti a rizik změny klimatu k roku 2024, dále stav adaptace na regionální a místní úrovni a samotné vyhodnocení plnění Národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu za období 2021–2025. Dokument vychází z analytických podkladů Českého hydrometeorologického ústavu a z ročních monitoringů plnění akčního plánu.

Jedním z hlavních sdělení Zprávy je, že z celkového počtu 322 úkolů akčního plánu je 69,2 % plněno průběžně či splněno, 18,3 % jako plněno částečně a pouze 12, 4 % splněno nebylo.

Pro úspěšnou adaptaci na změnu klimatu je důležitá spolupráce mezi klíčovými hráči, především ministerstvy, úřady a samosprávami, a také významnými správci státního majetku, akademickou sférou a soukromým sektorem. K tomu však zatím v Česku chybí dostatečné odborné personální kapacity ve státní správě, které jsou pro koordinaci adaptace v příslušné oblasti rozhodující, což zpomaluje proces promítání adaptace do koncepčních, rozvojových a plánovacích dokumentů na národní, regionální a místní úrovni.

V některých sektorech, regionech a městech ČR je adaptace na změnu klimatu dosud vnímána jako okrajová agenda. Financování je navíc z velké části závislé na prostředcích z evropských fondů. Řada adaptačních opatření je také závislá na provedení potřebných úprav legislativy, bez nichž nelze potřebné kroky ke zvýšení odolnosti vůči změně klimatu efektivně realizovat.

Vyhodnocení plnění akčního plánu je jedním z hlavních analytických podkladů pro jeho letošní aktualizaci, která bude předložena Vládě ČR ke schválení v listopadu 2025. K přípravě Národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu pro období 2026-2030 budou obdobně, jako tomu bylo dříve, založeny tematické pracovní skupiny složené ze zástupců dotčených ministerstev a vybraných resortních organizací, zastřešujících asociací či neziskových organizací a akademické sféry.


reklama

foto - Krejčí Veronika
Veronika Krejčí
Autorka je tisková mluvčí ministerstva životního prostředí.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

11.5.2025 06:43
článek je psaný úžasným, úředním jazykem, který Václav Havel označoval jako ptydepe. Máme sice různé "akční plány", ovšem "chybí dostatečné odborné personální kapacity ve státní správě", což přeloženy do lidštiny znamená, že náme cha cha málo ouředníků. Faktem, který tam zmíněn je, jsou horší projevy klimatická změny, než se čekalo. Taky za poslední dva roky to nabralo celosvětově forsáž a letos to vypadá na sucho zcela katastrofální.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.5.2025 08:35 Reaguje na Pavel Hanzl
za mě to nebude horší než loni...
To, že některé oblasti mají větší nadělení vodních srážek není náhoda...Jeseníky stojí jako jediné kopce mezi Panonskými proudy a severní oblasti z rozsáhlých stepí...

Návětrné strany hor jsou vystaveny tomu jevu a to je třeba i ve Frýdlantském výběžku.

Jinak to tipuju na kratší léto s minimem extrémních teplot, tedy v zásadě pod 30, vzhledem ke studenému proudění pocitová teplota bude ještě nižší... to je oblast Jizerských hor, jak to bude v nížinách ví asi jiní usedlíci...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2025 20:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nevím, proč neděláte ředitele CHMÚ, když víte, jaké bude počasí až do podzimu.
Já vím, že letošní počasí dost připomíná rok 2015 a tak zcela logicky předpokládám, že i další průběh by mohl být podobný. Zatímco loni to bylo velmi odlišné, bylo chladněji a dost pršelo.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.5.2025 07:43
Řekl bych, že klíčový je pro řešení změny klimatu dostatek pravidelných srážek. Jenže to bychom nesměli systém tak rozvrtat, že je (téměř) neopravitelný. Se zprůmyslněným hospodařením s planetou změna legislativy samozřejmě nezmůže vůbec nic, to mají v rukou silní hráči, kteří svůj biznis drží pevně ve svých rukou. Stačí si vzpomenout na lockdowny a návrat srážek k "normálu". Bohužel, zde ani nápověda, ani trkání nepomohou. Takže: co kdo navařil, to si také sní...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.5.2025 09:30 Reaguje na Karel Zvářal
Máte pravdu. Již snad sto let se pokoušíme poroučet větru a dešti. K ovlivňování počasí a klimatu, dokonce vznikl i vědní obor geoinženýring. Pak se nedivme, dříve na Zemi nevídaným anomáliím. Případná vládní nařízení a opatření proti takto vyvolaným trendům, neodstraňují jejich skutečnou příčinu, a často jsou jen represivními opatřeními, které však vyhovují byznysu korporací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2025 20:32 Reaguje na Tonda Selektoda
Jenže my už dokážeme poručit nejen větru a dešti, ale i klimatu. A poroučíme jako tutani, kteří si podřezávají větev.
Odpovědět
HH

Honza Honza

11.5.2025 09:44
nedostatečné odborné personální kapacity?
K zalesňování, zavodňování? To stávající úředníci neví, neumí zorganizovat? Spíše odstranění nadbytečné byrokracie, příkazů, vyhlášek, více svobody. Přestat podporovat to co nefunguje: FV bez akumulace, TČ tam kde nelze dosáhnou topný faktor, elektroauta bez nabíječek a naopak podporovat akumulaci, regulaci adaptaci sítě, zateplení budov.
Když zahrádkář nemá vodu, kope studni, odstraňovat příčinu elektroautem je také správná cesta, ale jaksi, dle selského rozumu až po té studni!

Finance nejsou nekonečné: 400mld/covid, 250 mld/válku, dalších 3,5% rozpočtu na zbrojení, biliony na Green Deal: kde vezmeme peníze? Na stavbu JE, další 2 bloky už nemají zajištěné financování! K tomu ještě peníze na NP, těžba dřeva v bezzásahové oblasti je nepřípustná!

Peníze i na přírodu vezmeme z hospodářství: mohli bychom se třeba stát spoluvýrobci atomových elektráren, domluvit se s Francouzi, Poláky, těmi kteří chtějí stavět a provozovat JE. Podílet se na stavbě a provozu malých modulárních elektráren. Jaká je aktivita vlád v tomto směru?
Také by musela EU mít schopnost se na něčem domluvit, zorganizovat nějak svoji energetiku, hospodářství.
Prostě směrem k federalizaci. Místo toho ale přináší jen další byrokracii, zákazy příkazy. Federalizace v pojetí EU = zákaz JE a elektroauta!
Stačilo by jednat dle prostého selského rozumu, ne s armádou úředníků, tak jak to vede EU.
Dělá to tak Čína a proto se stává vedoucí světovou velmocí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.5.2025 10:18 Reaguje na Honza Honza
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.5.2025 10:42 Reaguje na Honza Honza
ta zpráva co píšete je vlhké snění, v reálu to tak nebude...

400 mild za kovid nevím, kde jste vzal, ale jedno je jasný, že už to je prožraný a zařadilo se to do dluhu.
250 mild. za válku? přímích podpor a to i formou " nepotřebného" materiálu cca do 100 mild.s podporou muniční iniciativy max. 2x 800 mil.

peníze na obranu nikdo neškrtne nehledě na to, že je schváleno 3% do roku 2030

a tím, jste zase na nule.

Francouzi tendr na dostavbu prohráli, takže smůla jak to vypadá a Polsko si jede svoje aby v regionu vybudovalo dominanci.

Čez má podepsanou spolupráci na vývoji MMR ale Francouzi to nejsou. Tam bych doplnil, že bychom měli taky spolupracovat s ÚJV Řež.


Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.5.2025 10:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
jásat nad Čínou nemá smysl...úplně jiná liga
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.5.2025 14:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jásat nad Čínou jistě nemusíte. Je ovšem fakt, že zatím co se ze zaostalé země, Čína stala průmyslovou a ekonomickou velmocí, Evropa a Amerika se propadají. Nemají dostatek kvalifikované pracovní síly, ani výrobních prostředků, aby Čínu dohnali. Ostatně, podívejte se, jak to od doby převratu vypadá u nás. Z průmyslové země, vyvážející do zahraničí strojírenské výrobky a investiční celky, s vlastním vyspělým jaderným strojírenstvím, jsme se stali montovnou a dodavateli komponent, s nízkou přidanou hodnotou, sklady a překladištěm cizího zboží.
Odpovědět
HH

Honza Honza

11.5.2025 17:26 Reaguje na Tonda Selektoda
Přesně tak, taková by měla být i kritika vlády, aby taky laskavě s tím něco dělala a udělala.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2025 09:22 Reaguje na Honza Honza
A co má nějaká vláda, která má na krku dvě hluboké krize, zdědí rozval státních financí od šílené Dluženy a ještě stojí proti tvrdě obstrukční opozici, ještě udělat? Nemáte náhodou dost vysoké nároky? Co udělala za 8 let Babišova paravláda?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.5.2025 06:22 Reaguje na Tonda Selektoda
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2025 09:13 Reaguje na Tonda Selektoda
To vám nakukal kdo? Čína je fenomén, ta se rozjela až děsivou rychlostí, ovládl ji mamon totálně, jede proti zdi a stále zrychluje. Spálí za rok více uhlí, než Británie za celou dobu techické revoluce, odlije za rok více betonu, než USA za asi 20 let.
Tohle má být naším vzorem? Nestrašte!!!
Evropa je oblast s nejvyšší životní úrovní pro obyčejného člověka a zatěžuje planetu výrazně méně, než odpovídá její ekonomice.
Pojmout prosperitu a úspěch státu jako krysí závod ve vyrábění megatomb plastových krámů, které se stávají okamžitě odpadem, je zcela mylné.
Odpovědět
HH

Honza Honza

11.5.2025 17:24 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ČEZ už má podepsanou spolupráci ohledně MMR? Že se o tom nemluví! Pokud vím, tak je na ministerstu jen nějaká pracovní skupina! Francouzi to opravdu být nemusí! Hlavně aby to někdo byl!
Polsko si jede svoje: každý v EU si jede svoje a pak to takhle vypadá! Místo inteligentní spolupráce, posunu dopředu, dohodě o společném nákupu surovin, výrazných sankcí proti Rusku, aby měly význam, jen kecy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2025 20:33 Reaguje na Honza Honza
Pokud nebude EU federace, nemá šanci se postvit na nohy.
Odpovědět

Radek Čuda

12.5.2025 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Na nohách v pohodě byla a stála na nich kua pevně a nikdo s nějakou federací neblbnul ... není to tak dávno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2025 08:32 Reaguje na Radek Čuda
Jistě, to máte pravdu, jenže geopolitická situace světa se rázově změnila. Útokem na Ukrajinu nám vyrostl nepřítel, kterého jsme vůbec nevnímali a šílenec ve vedení USA tomu nasadil korunu.
Končí svět národních států a vrací se věk říší. (Timothy Snyder) Pokud se Evropa nestane říší (tj.demokratická, ale cetrálně řízená velmoc), bude roztržena a naše země budou zničeny, bo spadneme zase pod Rusko. A Putin není strýček Brežněv a nemá na nás vůbec žádný zájem, nás potřebuje jenom jako prostor v centru Evropy.
Odpovědět

Radek Čuda

13.5.2025 11:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Dnešní Rusko je v porovnání se Sojuzem a zbytkem VS prcek, nehledě na to, že valná část té VS je dnes v NATO. Pokud za této situace nejsme schopni mít nad Ruskem vojenskou převahu, díky které ho ani nenapadne na nás něco zkoušet ... jako to kdysi reálně nenapadlo Sojuz vůči NATO ... tak je to projev naší neschopnosti a hlouposti a ne toho, že bychom hrozně nutné potřebovali nějakou Evropskou socialistickou federativní republiku.

Trump ničemu korunu nenasadil, Státy mají svého geopolitického rivala někde jinde, kde, to dojde snad i vám a požadavek na to, aby si byla EU schopna "uřídit" Rusko je jednak zcela pochopitelný, jednak zcela oprávněný. Státy drží jakž takž na uzdě Čínu, tak by EU měla být schopna téhož vůči Rusku. Pokud není, tak je to její ostuda a její problém.

Ten zbytek je úplně mimo ... EU pod nějaké Rusko spadne jen potud, pokud bude chtít, protože jestli jste si nevšiml, tak se to vaše démonické Rusko na Ukrajině plácá na pár kilometrech už tři roky. Je jich skoro 3x míň, ekonomicky se ani s tou stagnující EU nemohou rovnat, takže je to čistě o tom chtít.

Ale jo, když hodláme spasit celosvětové klima a tím si huntovat ekonomiku a jako bonus jsme si sem nechali nakýblovat miliony kulturních obohacovačů, tak holt na zajištění nějaké bezpečnosti už nezbývá čas ani prachy, to dá rozum. Jenže ta vaše federace by s ohledem na to, co vyvádí právě tzv. staré země znamenala akorát tak poslední hřebík do rakve.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.5.2025 19:25 Reaguje na Radek Čuda
Stručné + výstižné... palec hore!
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.5.2025 20:34
https://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%BD_hladomor_1315%E2%80%931317

Počátek Velkého hladomoru se shodoval s koncem středověkého klimatického optima. V letech 1310 až 1330 zaznamenala severní Evropa nejhorší a nejtrvalejší období nepříznivého počasí v celém středověku, vyznačující se tuhými zimami a chladnými, deštivými léty. Příčinou Velkého hladomoru mohla být sopečná událost,[4] snad vulkánu Tarawera na Novém Zélandu, trvající asi pět let.[5][6]
Měnící se charakter klimatu, neschopnost středověkých vládnoucích systémů účinně řešit krize a úrovně populace na historickém maximu znamenaly, že případný výpadek produkce potravin byl prakticky nezvladatelný.[3]

Hladomor

Evropa v roce 1328
Na jaře 1315 začal ve většině Evropy neobvykle vytrvalý déšť. Pršelo celé jaro a léto a teploty zůstávaly nízké. Za těchto podmínek obilí nemohlo dozrát, což vedlo k rozsáhlým neúrodám. Zrní se muselo skladovat doma v nádobách, aby nenavlhlo. Slámu a seno nešlo usušit, takže pro dobytek nebylo krmivo. Ceny potravin začaly stoupat; v Anglii se mezi jarem a létem 1315 zdvojnásobily. V Lotrinsku vzrostly ceny pšenice o 320 %, čímž se pro rolníky stal chleba nedostupným. Nouzové zásoby obilí pro dlouhodobé mimořádné události byly omezeny na královskou rodinu, šlechtu, bohaté obchodníky a církev. Přelidnění vytvářelo velký tlak na výkonnost zemědělství. Dokonce i jen podprůměrné sklizně měly za následek hladovění některých částí populace; v případě neúrody se stala situace neřešitelnou. Lidé začali sbírat jedlé kořínky, rostliny, trávu, ořechy a kůru lesních stromů.[7]

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.5.2025 07:11 Reaguje na Vladimir Mertan
Tady jasně vidíte, jak i poměrně malá změna globální teploty znamená obrovský výkyv počasí. To se tehdy samozřejmě zase zlepšilo, ale nastávala malá doba ledová, vrcholící někdy v 17. - 18. století. Tehdy táhla švédská vojska přes zamrzlý Balt s koňmi i děly.
A to bylo chladněji pouze o -1.5°C, než dnes. Nedovedu si představit, co by napáchal nárůst globální teploty o +5.7°C do konce století, které reálně hrozí, pokud se nepodaří dekarbonizace.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

12.5.2025 07:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Globálna teplota je nezmysel, úrodu určuje teplota lokálna a nie globálna. Doteraz vždy boli obdobia tepla obdobiami blahobytu a je tomu tak aj teraz, pretože tek dobre sme sa ešte nikdy nemali. A zvýšenie teploty o 5,7°C je iba fantázia a nie realita.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2025 08:49 Reaguje na Vladimir Mertan
Hluboký omyl. Lokální teplota navazuje na teplotu globální, ne sice lineárně, ale v delším horizontu výrazně. A změna globálu o +1°C znamená asi +8 - +10°C v extrémwech.
Stačí se podívat, kolik bylo za našeho mládí ročně tropických dní. Možná jeden, dva, některé roky žádný. Dnes je jich běžně přes 20. Sám jsem na vlastní oči viděl, jak odtál ledovec Molltal pod Gross Glocknerem za sotva 30 let o 200 metrů na výšku!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2025 09:26 Reaguje na Vladimir Mertan
Těch +5,7°C do konce století je v šesté zprávě IPCC jako nejhorší varianta, pokud lidstvo brutálně nesníží emise CO2. Což se skutečně nedaří, ale poslední dva roky jdou teplotně ještě výš, než se čekalo.
Odpovědět

Radek Čuda

13.5.2025 11:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Berte to pozitivně, až zaklepete bačkorama tak vás pozůstalí aspoň místo kremace nechají vyschnout na slunku a bude. Fšechno echt ekologisch:-))).

BTW ... vy jste byl vždycky takový plašan a vystrašenec, nebo je to jen nějaký váš projev stařecké demence?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2025 16:27 Reaguje na Radek Čuda
Jestli jste si nevšiml (což jste si určitě nevšiml) uvádím jen vědacká fakta, nic jiného.
Odpovědět

Radek Čuda

13.5.2025 16:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Věda stejně jako lidské poznání obecně se neustále vyvíjí a jak zpíval nebožtík Žbirka "čo platilo to neplatí".

Takže nějak bylo, nějak bude, navíc jak sám píšete, i když se Evropa může přetrhnout, tak zbytek světa nějaké emise zase až tak netankují, takže nemá smysl si s tím zas tak lámat hlavu.

A my dva budeme stejně dávno pod drnem.
Odpovědět

Radek Čuda

12.5.2025 12:20
"K tomu však zatím v Česku chybí dostatečné odborné personální kapacity ve státní správě, ..."

Sice je to tam trochu skryté, ale i tak ... musím paní Krejčí pochválit za upřímnost.
Prostě ve Vršovicích a podobně chtějí víc lidí ...

A tohle ... "Financování je navíc z velké části závislé na prostředcích z evropských fondů." ... je takový malý apel do Letenské, aby jim trochu přisypali.

Kdo by to byl čekal ...
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist