Vít Masare: Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat!
Premiéra Babiše ovšem napadlo v listopadu něco nečekaného: zdvojnásobit těmito 55 miliardami počet cestujících přes pražské letiště z necelých 17 na 30 milionů ročně.
Tento nápad, který navazuje na staré plány rozšiřování letiště ze zlatých 60. let, o kterých od té doby mluvil snad každý vrcholný politik, prezentoval Andrej Babiš v nejnevhodnější dobu.
Rozšiřování kapacity letiště neřeší žádný z problémů dnešní české společnosti. Naopak celou řadu z nich prohlubuje.
Česká krajina nezadržitelně vysychá a vláda nezvládá plnit tempo snižování sucho zhoršujících emisí, ke kterému se zavázala v Pařížské klimatické dohodě. Zvyšování objemu masivně dotované letecké dopravy, na kterou je navázána spousta emisí z turistického průmyslu a dopravy pozemní, je na rozdíl od rozvoje železničních spojení ta nejmíň úsporná věc, která někoho mohla napadnout.
Hlavní město Praha po mnoha letech strmého nárůstu počtu přijíždějících turistů funguje na hranici schopnosti vybalancovat tento trend se zachováním běžného života ve středu města.
Řadí se tak po bok turismem přetížených měst jako Barcelona, Benátky, Florencie nebo Amsterdam.
V Česku podobnou zkušenost, která se projevuje strmě rostoucími nájmy, čím dál tím častějšími konflikty s turisty, kteří narušují místním sousedství nebo noční klid a nahrazováním běžných obchodů pro místní službami pro turisty, zažívá snad jen Český Krumlov.
Podle letištních statistik přitom 70 % obsazenosti letadel tvoří turisté. Že většina z nich zamíří z Ruzyně na Karlův most a do centra Prahy, je přitom zřejmé.
V Praze se stále častěji mluví o snaze cílit na „dobré“ a „slušné“ turisty, tedy ty, se kterými nepřichází zejména problémy spojené s alkoholem a rušením nočního klidu, to se však při vládní snaze o skokový nárůst přilétajících pasažérů jeví jako sisyfovská práce.
Takto nainvestovaných 55 miliard do pražského letiště musí rovněž zákonitě chybět v jiných regionech a v jiných sektorech.
Namísto vytváření dalších problémů investicemi do nehospodárné infrastruktury by se měla vláda investičně zaměřit na řešení problémů českých periférií investováním do tamějších lidí, do vzdělávání jejich dětí, do záchrany zdevastované krajiny a do úsporných inovací.
Škodlivost Babišova záměru je tak zřejmá, že se proti němu již dnes kromě Zelených staví otevřeně také senátor Václav Hampl a hnutí STAN.
Věříme, že je jen otázkou času, než se připojí i další strany a hnutí, které si Babišem nenechají ničit budoucnost.
Sledujte více na Facebooku: Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat!
FAKTA:
● premiér Babiš 13. 11. 2019 oznámil investice ve výši 55 miliard s cílem navýšit počet cestujících přes státní Letiště Praha z necelých 17 na 30 milionů ročně● vysychající Česko nedodržuje závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody a těžko si představit, jak tomu nárůst letecké dopravy a návazné dopravy a spotřeby pomůže
● Dle vedení Letiště Praha tvoří 70% obsazenosti letadel turisté
● Praha je jedním z měst, která tíží fenomén “overtourismu”, příliš mnoha turistů - těch tu v 2018 bylo 2* víc než v 2010 a 3* víc než v 2000
● hl. m. Praha je účastníkem územního řízení zahájeného dne 18. 9. 2019 a má možnost záměr na území Prahy připomínkovat, odmítnout jej
● od jara na hrozbu vedení Prahy upozorňují Zelení v rámci 15 klimatických bodů pro Prahu
● otevřeně se již připojili senátoři Václav Hampl, Ladislav Kos, David Smoljak, Lukáš Wagenknecht a hnutí STAN.
reklama