https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vladimir-f.n-mana-kdyz-jde-o-stromy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vladimír F. Mana: Když jde o stromy

2.4.2019
V současné době projednává Poslanecká sněmovna novelu zákona o drahách, do kterého se paní poslankyně Květa Matušovská pokouší vložit ustanovení o zrušení ochrany stromů rostoucích podél železničních tratí.  Ilustrační snímek.
V současné době projednává Poslanecká sněmovna novelu zákona o drahách, do kterého se paní poslankyně Květa Matušovská pokouší vložit ustanovení o zrušení ochrany stromů rostoucích podél železničních tratí. Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | jingoba / Pixabay
“Vrah stromů! Vrah stromů,” volal ent (pastýř stromů) Řeřábek ve druhém díle slavné trilogie Pán prstenů, když pronásledoval čaroděje Sarumana. Čaroděje, který kácel bezhlavě lesy v okolí svého sídla, aby vyrobil dostatek železa, vyzbrojil armádu skřetů a ovládl svět lidí. V knize se proti takovému běsnění postavily samy stromy. V reálném světě se stromy bezhlavému kácení bohužel bránit nemohou.
 

Na otázku, zda je správné chránit stromy, vám většina dotázaných zřejmě odpoví “ano”. Proto stojí za zamyšlení skutečnost, že v České republice existují státní organizace a instituce, které považují ochranu stromů za zbytečnost, která jim pouze komplikuje jejich práci. Mezi nejaktivnější z těchto organizací patří dlouhodobě Správa železniční dopravní cesty, která se opakovaně snaží zcela vyhnout povinnosti respektovat platný zákon o ochraně přírody. S argumentem zajištění bezpečnosti železniční dráhy chce získat naprosto výjímečné postavení a rozhodovat o “smrti a životě” stromů podél železnic bez jakéhokoli omezení.

V současné době projednává Poslanecká sněmovna novelu zákona o drahách, do kterého se paní poslankyně Květa Matušovská pokouší vložit ustanovení o zrušení ochrany stromů rostoucích podél železničních tratí. Ve svém návrhu přitom označuje každý (tedy i zdravý) strom, který pouze teoreticky může spadnout na železniční dráhu, jako dřevinu ohrožující bezpečnost dráhy a ukládá správci dráhy nebo vlastníkovi povinnost takovou dřevinu odstranit. Kompetence orgánů ochrany přírody by v těchto případech měly být podle podle poslankyně Matušovské zcela vyloučeny a správci železnic i vlastníci pozemků by mohli kácet stromy bez jakéhokoli omezení.

Není přitom zřejmé, zda bylo záměrem poslankyně kácet také stromy rostoucí v lese, každopádně její text je napsán způsobem, kdy by se takto upravený zákon zcela nepochybně týkal také lesních porostů. Aby toho nebylo málo, tak pozměňovací návrh také předpokládá, že Drážní úřad bude moci nařizovat odstranění dřevin i na soukromých pozemcích (lesních i nelesních). A pokud by snad vlastník neuposlechl písemnou výzvu nebo by si ji z nějakého důvodu nepřevzal, mohl by úřad odstranit dřeviny bez souhlasu vlastníka, na jeho pozemku a za jeho peníze.

Kolik stromů chce paní poslankyně Matušovská společně se Správou železniční dopravní cesty v následujících letech vykácet nevíme. Velmi pravděpodobně to neví ani ona. Její návrh je ale napsán způsobem, že se může dotknout desítek tisíc stromů v České republice. To vše v době, kdy řešíme kalamitní stav českých lesů a kdy nevíme, jak moc naši krajinu zasáhnou extrémní projevy počasí a sucho. Nejenom čaroděj Saruman, ale i jeho literární otec Tolkien by se nejspíš divili, jaké nápady mohou mít státní organizace a zákonodárci v malé české “Středozemi” ve 21. století, když se jedná o stromy.


reklama

 
foto - Mana Vladimír F.
Vladimír F. Mana
Autor vystudoval Lesnickou fakultu Vysoké školy zemědělské v Brně. V oboru ekologie, ochrana dřevin a ochrana přírody a krajiny pracuje od roku 1992.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KP

Karel Ploranský

19.11.2019 09:09
Jo jo…
Průšvih je, že zdaleka nejde jen o stromy podél tratí. Na zbytečné kácení stromů v blízkosti nějaké sítě se jen jen třese úplně každý provozovatel úplně každé inženýrské sítě. A naprosto je nezajímá, jestli strom skutečně překáží. Jejich krédem je "O strom méně = o problém méně".
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist