Hanka Hermová: Zapomenuté lesní stezky
Několik desítek let však už u nás nové podobné stezky nevznikají. Přestože systém značení turistických tras je právem chloubou České republiky, turistické hnutí jako by rezignovalo na fyzický stav cest a stezek, které používá. Značené trasy jsou často vedeny do prudkých srázů po velmi poškozených erodovaných cestách plných odhalených kořenů. Turistickým provozem se situace na těchto cestách dál zhoršuje - zesiluje se eroze a cesty se vyšlapávají do šířky, s čímž je spojené poškozování okolní vegetace. Pohyb po takových zničených cestách není možné označit ani za hodnotný estetický zážitek. K tomu se přidává vyšší riziko úrazů. Na nevhodně trasovaných cestách rovněž roste množství konfliktů mezi uživateli. Podstatnou část problémů přitom dokážou odstranit správně vedené a kvalitně postavené cesty a stezky.
V současnosti však v ČR podpora rekreační infrastruktury pro pobyt v přírodě míří především do výstavby asfaltových cyklostezek. Zdá se, že jde o drahý krok vedle. Hlavně poblíž větších sídel a v hustě navštěvovaných oblastech totiž bude v zájmu ochrany přírody i v zájmu kvality rekreace nutné prosadit projekty přírodě blízké rekreační infrastruktury. Důležitou součástí těchto projektů by přitom mohly být i zapomenuté lesní stezky - úzké vrstevnicové chodníky, které byly stavěny před víc než sto lety a původně sloužily zejména lesníkům a myslivcům.
Podstatou starých stezek, které jsou kulturním dědictvím, ale naplňují i požadavky na moderní rekreační infrastrukturu, je to, že jsou vedeny přibližně po vrstevnici v malém podélném sklonu a přizpůsobují se tvaru terénu. Na stezkách se nevyskytují prudká stoupání ani klesání. Díky tomu pohyb po stezce není obtížný a zároveň se snižuje i vliv vodní eroze. Stezky byly stavěné z přírodních materiálů dostupných přímo na místě, tedy nasucho z kamenů a zeminy. Proto poskytují bezprostřední intenzivní kontakt s přírodou. Tyto lesní pěšiny ale většinou nejsou udržovány, takže jsou zarostlé a chátrají vlivem prorůstajících kořenů či těžby a stahování dřeva. Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) proto právě zahajuje dva pilotní projekty opravy a zpřístupnění starých lesních chodníků: "Tajemný chodník" v Rychlebských horách a "Baronský chodník" v Hostýnských vrších. Chceme tím pomocí konkrétních příkladů stezek opravovaných s přispěním dobrovolnické práce změnit v České republice nahlížení odpovědných institucí na rekreační infrastrukturu a ukázat, že podporu rekreační cyklistiky je možné uskutečnit mnohem šetrněji k přírodě a krajině, ale i vstřícněji k uživatelům.
Článek je převzat z tištěného Ekolistu 11/2008.
Přečtěte si reakci Františka Řezáče: Cyklostezky a pěšiny.
reklama
Autorka je bývalou redaktorkou Ekolistu, poté pracovala v Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR a od prosince ji díky grantu od Nadace Vodafone zaměstnává ČeMBA.
Online diskuse
Souhlasím... - 6. 12. 2008 - Honza SmolaSouhlasím s názorem, že kvůli výstavbě asfaltových cyklostezek dochází k devastaci přírody nikoliv jen v nivách řek, i když ty patří v člověkem silně pozměněné krajině mnohdy k posledním přírodě blízkým pilířům územních systémů ekologické sability, ale i v těch nejcennějších a chráněných částech přírody. Dílem to souvisí s otupělotí současného člověka, který již netouží po přírodě blízkých typech krajin, ale naopak prahne po maximálním komfortu a pohodlí, a to i v těch nejpřísněji chráněných částech přírody. Rovněž selhávají orgány ochrany přírody, kterou jsou tak jako v minulosti pouze trpěným chvostem rozhodovacích procesů. A v neposlední řadě tu jde o peníze na prvním místě. Jde doslova o "průmysl cykostezek", do kterého tečou štědře peníze ze státních, krajských i obecních zdrojů. A je hloupý ten, kdo po nich nesáhne.... |