RNDr. Jiří Hanzlíček: Zastavme šílené návrhy Evropské komise
Činí kolem čtyř a půl milionu hektarů. Při zajištění alespoň úměrné soběstačnosti ve výrobě potravin je zapotřebí kolem dvou a půl milionů hektarů. Zbytek nebude dostačující pro pěstování biomasy a její spalování i zajištění plodin na výrobu biopaliv. Významné zdražování palivového dříví vytváří veškeré předpoklady pro drancování lesů. Opět zde bude nutný dovoz některých surovin, přičemž ekologický přínos bude nevýznamný.
Důvodem ke zpřísnění navrhovaných hodnot EK má být ochrana klimatu před oteplováním. Proklamované představy o antropogenních vlivech lidské činnost nejsou jednoznačně prokázány a ve skutečnosti budou pravděpodobně málo významné. Obrovské bilionové náklady na alespoň částečné splnění chimérních představ významně navýší ceny energií, potravin, pohonných hmot a mnoha dalších komodit. Pro představu státy Evropské unie se na globálním vypouštění skleníkových plynů podílí emisemi kolem 36 procent, ČR 0,3 procenty. Zbylé emise připadají na Čínu, Indii, USA a další rozvojové země. Evropská unie svět nespasí, stávající závazek z Kjóta o snížení emisí o 8 procent do roku 2012 plní dnes pouze kolem 3 až 4 procent (vyjma ČR) a raději o tom nemluví.
Jedinou útěchou, je že doba plnění je v nedohlednu, přibudou další vědecké poznatky a pod ekonomickým tlakem řady členských států bude vše reálně přehodnoceno.
reklama
Online diskuse
V Brně to nějak nefunguje ? - 28. 1. 2008 - Jakub KašparPane Sommere, ani ministerstvo větru dešti neporučí. Je třeba říci, že bohudík, i když v té současné kvalitě ovzduší by se chtělo říci bohužel. Současné problémy českého ovzduší (s výjimkou oblastí s vysokou koncentrací těžkého průmyslu - např. Ostravsko) jsou působeny především malými (zejména v zimě) a mobilními zdroji (automobilová doprava) znečištění. Ministerstvo (ministerstva) se pouze mohou (a musí) snažit stanovit mantinely, ale reálná změna není možná bez vlastní aktivity ostatních. My můžeme (a taky to děláme) podpořit zateplování budov (a pak je třeba méně topit), výměny kotlů (pak jsou menší emise i imise), stanovit emisní limity (nový zákon o ovzduší je stanoví i pro malé zdroje). Ovšem nedokážeme ovlivňovat jak často se ve městech kropí a zametají silnice (aby nedocházelo k víření prachových částic), nemůžeme nikomu říkat, kdy má a nemá topit, nemůžeme se za nikoho rozhodovat, zda má nebo nemá jet autem, nemůžeme nikoho nutít, aby nekupoval jogurty z dovozu (přivezené kamiony, které odpovídají za 56 % emisí prachu z dopravy). Ne vše je také v kompetenci MŽP (mýtné, dálnční nálepky, silniční daň, apod.). MŽP velmi aktivně jedná s ostatními resorty o různých opatřeních. Z řady důvodů, z nichž některé jsem zmínil, není změna možná (a tady jednoznačně platí, že bohužel) ze dne na den, ani z měsíce na měsíc :( |