https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/zdenek-prokopec-stat-by-mel-razantneji-podporit-cistou-dopravu-auty-na-cng
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zdeněk Prokopec: Stát by měl razantněji podpořit čistou dopravu auty na CNG

1.2.2012
Ostravsko, Třinecko a Karvinsko už opět sužuje smog. Zpráva smutná a neradostná. Málokdo se ale nad ní už pozastaví, protože prakticky všem zevšedněla. Bohužel. Přitom je-li zákon o ochraně ovzduší bezzubý, měly by se hledat jiné možnosti, jak situaci pomoci řešit. Jednu z možností nabízí nevyužitý potenciál vozidel, jezdících na stlačený zemní plyn (CNG). V porovnání s ropnými látkami představuje spalování zemního plynu velmi čistý proces, neboť emisí CO2 je minimum. Nejde ale jen o CO2, protože emise výfukových plynů se skládají z dalších velmi nebezpečných složek působících na lidský organismus, některé jsou jedovaté či dokonce karcinogenní. Jedná se zejména o NOx a pevné částice, které jsou velkým problémem naftových motorů.
 

V Česku vládní usnesení z roku 2005 používání stlačeného zemního plynu podporuje sníženou spotřební daní CNG v dopravě. Ta byla až do konce roku 2011 nulová, nyní ji čeká stupňovitý růst, ale ten je v porovnání s naftou či benzínem zanedbatelný. Až do roku 2014 bude daň 0,36 Kč/m3, v období 2015 až 2017 pak 0,7 Kč/m3 plynu. To ve srovnání s více než 10 Kč u nafty/benzínu představuje minimální zátěž. Přesto je nyní v Česku jen 3475 vozidel na CNG, z toho 356 autobusů. A to je velmi, velmi málo. Ani ne procento celkového podílu na vozovém parku v zemi.

Důvodem jsou jak vyšší pořizovací ceny těchto aut, tak stále řídká síť veřejných plnících stanic, kterých je v celé zemi pouze 37. Mimochodem, jednu z posledních otevřela společnost Vemex v Ostravě v Bohumínské ulici, kde je součástí klasické čerpací stanice Lukoil. Tento handicap sice částečně nahrazují malé firemní a domácí plničky CNG, které vyvinula a dodává společnosti Motor Jikov Strojírenská, ale je zřejmé, že v zemi chybí „řízený“, tedy státem jakkoliv výrazně podporovaný, přechod na „čistou“ CNG dopravu. Tu by mohly využívat zdravotnické i rozvážkové služby, živnostníci, nemocnice, úřady, firmy svážející komunální odpad nebo autobusoví dopravci, protože všechny typy takových vozidel jsou na trhu k dispozici. Nepochybuji, že při razantnějším přechodu na CNG by to nejen ostravské ulice pocítily poklesem škodlivých zplodin.

O ekonomice provozu navíc není pochyb - CNG šetří až 50 procent provozních nákladů na klasické pohonné hmoty. Obecný impuls, motivující k přeměně vozového parku na CNG, by ale měl přijít od státu. Samotná návratnost takové investice je individuální podle počtu ročně najetých kilometrů. Prokazatelné přitom je, že čím vyšší počet najetých kilometrů, tím rychlejší návratnost, klesající až k hranici dvou let.

Prostě čistá doprava za podporu stojí.
reklama

 
Zdeněk Prokopec
Autor je předsedou představenstva Asociace Natural Gas Vehicle (NGV), neziskové organizace působící jako poradenské centrum a pomáhající s otázkami a kalkulacemi při provozování CNG
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist