https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/dobrovolnici-hnuti-brontosaurus-loni-odpracovali-tisice-hodin-pro-prirodu.pomohli-vzniku-chko-soutok-i-vzacnym-druhum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dobrovolníci Hnutí Brontosaurus loni odpracovali tisíce hodin pro přírodu. Pomohli vzniku CHKO Soutok i vzácným druhům

1.3.2026 05:38 | PRAHA (Ekolist.cz)
Rok 2025 se do historie Hnutí Brontosaurus zapíše jako jeden z nejintenzivnějších. Tisíce dobrovolníků vyrazily do terénu v Česku i v zahraničí, aby zachraňovali to nejcennější, co v krajině máme. Výsledkem je přes 17 000 odpracovaných hodin jen během léta, aktivní pomoc při vzniku CHKO Soutok a strategické partnerství s ochránci přírody.
 
„Rok 2025 pro nás byl příběhem neuvěřitelného nasazení. Vidět stovky mladých lidí, jak se v horkém létě brodí mokřady nebo sázejí stromy, je jasným důkazem, že jim stav naší krajiny není lhostejný,“ popisuje uplynulou sezónu Alžběta Flíčková, programová ředitelka Hnutí Brontosaurus.

Klíčovým momentem roku se stala pomoc při zrodu CHKO Soutok. Brontosauři v terénu přímo vyznačovali hranice nové chráněné krajiné oblasti, a to i za doprovodu tehdejšího ministra životního prostředí Petra Hladíka.

Pomoc ale směřovala i k mnohem nenápadnějším, přesto vzácným obyvatelům naší přírody. Na Andělských schodech dobrovolníci čistili louky pro modré květy hořců a v Českém lese doslova vybojovali prostor pro masožravé tučnice. Na jižní Moravě zase pomáhali s údržbou ohradníků pro netradiční sekáče – buvoly, kteří svou pastvou pomáhají chránit unikátní slaniska.

Významným krokem pro budoucnost dobrovolnictví v Česku je nové memorandum o spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR). „Tato dohoda otevírá našim dobrovolníkům dveře do těch nejcennějších míst v republice. Budou pracovat přímo pod dohledem špičkových odborníků, což naši pomoc posouvá na profesionální úroveň,“ dodává Flíčková.

Brontosauři loni nezanechali stopu jen doma. Na 8 zahraničních táborech pomáhali českým krajanům v Srbsku, Rumunsku a Chorvatsku. Vedle oprav turistických tras a drobných památek šlo hlavně o lidské setkávání a podporu komunit, které udržují české tradice v cizině.

Kromě práce v terénu se Brontosaurus soustředil i na vzdělávání. Projekt Akce příroda loni oslovil přes 1 100 mladých lidí, kteří se učili nejen teorii, ale i praktické dovednosti – od správného řezu ovocných stromů až po hlubší pochopení klimatických změn.

Hnutí nyní vstupuje do roku 2026 s jasným cílem: zapojit do péče o planetu ještě více mladých lidí.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (42)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

1.3.2026 08:47
Ano důležité pečovat o historicky - činností lidí vzniklou krajinu-historickýni metodami. No nesmí to pak udělat v hlavě cvak a začít vytvářet pohádky o bezzásahu. Ten patří jen jako ta výjimka (tam kde je původní) potvrzující pravidlo obecně nutné péče o krajinu, o přírodu ovlivněnou tisíciletí a vzniklou jako následek činností lidí.
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 10:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jsou lidé, jako jste vy, kteří přírodu nemají rádi, divoké přírody se bojí, a tak se snaží přesvědčovat ostatní, že nejlepší je ta uměle vytvořená, polně luční, ze které je odstraněno vše, co by mohlo nějak překážet a vadit, a kde nejsou žádná "nebezpečná" zvířata, ani stromy. Příroda sterilní a neživotaschopná, ve které život nekypí, ale naopak se z ní vytrácí.
To je ale jen jejich osobní představa, vycházející z osobních sympatií a antipatií, a s přírodou a ochranou přírody to nemá nic společného. Příroda pro udržení své komplexnosti a bohatosti potřebuje volnost a prostor, ne řízení a regulace. Volnost nejde ani nařídit, ani uměle vytvářet. Regulace už z principu nikdy nevede k bohatosti, ale k omezenosti.
Ano, lidé chtějí regulace, protože jim to vyhovuje, jenže to zase nevyhovuje přírodě, kterou regulace ničí. A že jsme tu př před dlouhým časem přírodu zcela zregulovali přece neznamená, že už to tak musí zůstat, a že v tom musíme za každou cenu pokračovat. Ostatně na mizejícím životě z krajiny můžeme zřetelně vidět, že to tak stejně ani nefunguje, a že je to špatně. Co je dobré pro lidi, není dobré pro přírodu.
Odpovědět
PN

Petr Novotný

1.3.2026 19:57 Reaguje na Petr
Podmínkou pro prosperitu lidské společnosti je kulturní krajina. Ti co volají po nespoutané přírodě jsou téměř výhradně lidé ,co v žijí ve velkých městech a v přírodě nikdy nežili. Takoví pak chodí do přírody radit a omezovat ty co v přírodě žijí a pracují.
Odpovědět
PN

Petr Novotný

1.3.2026 19:59 Reaguje na Petr Novotný
Jejich úroveň interakce z přírodou je vyasfaltovaná cyklostezka
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.3.2026 07:28 Reaguje na Petr Novotný
A zákazy vstupu okolo.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

2.3.2026 10:25 Reaguje na Petr
Pane Petr. Velice si protiřečíte v tom co jste napsal. Pokud chceme přírodu bohatou potřebující volnost a prostor a zde si odporujete. Nač buvoli aby spásali vše co se chce prosadit, ve volné přírodě to takto nefunguje. Buvol je zavřený a spásá vše, je to tedy sekačka jak se píše. Za normální situace by u nás buvol nebyl, ale asi jelen, srnčí a ti by se zde nezdržovali, aby vše vypásli, ale teritorium mají velké. Takže by zde byli keře a časem i stromy. Keře ty potřebují ptáci k hnízdění a obrovská spousta hmyzu a pod keřem se schová koroptev, křepelka, zajíc. Podívejte se na ochranáře v Krkonoších. Likvidovali kleč, že tu byly louky, ano byly zde a to je ta péče co jím dal člověk. Kleč vytrhali. Mluvil jsem kdysi s lesníky a ti říkali , že zde docházelo k sesuvům půdy při pasení. Dobytek a ovce spásali nálety kosodřevin a pak docházelo k sesuvům. Dnes jí opět trhají aby zde byli kytičky. Tak se nezlobte , ale velice si odporujete. Unás likvidují keře podél cest, v polích , u sloupů, kde to nepřekáží. No ale ochránci řekli prý , že keře jsou bordel a to víme v některých vojenských prostorech, kde se chová skot a kůň jako divocí. Je to vše jen kšeft. Kdyby tam ti Brontosauři nelezli, ta příroda si to srovná podle sebe, ale zase je to podle člověka a nejhorší, ti co sedí v kanceláři a odtud to řídí. Možná spadli do bahna , tak se to musí udělat jinak. Ne zde se nedělá ochrana přírody, ale kšeft. Mimochodem v Havlíčkově Brodě se likviduje park okolo psichiatrie, jen tak, je zde asi v létě stín a to je dobře?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2026 07:27 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
Pro mě jste nesrozumitelný.
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 10:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak jsem tak vypozoroval, pro vás příroda končí tam, kde začínají zuby. Cokoliv bez zubů je v pořádku a v přírodě to chcete a máme podporovat, cokoliv má zuby je nebezpečné a v přírodě to nechcete a má se odstranit. Obdobně i u rostlin. Měkké byliny v pořádku, ty nijak neuškodí, tvrdé stromy pryč, mohou spadnout na hlavu.
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 11:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud žádáte používání historických metod, pak by možná stálo za pokus to vyzkoušet. Vzít si dřevěný rýč a malou motyku a zkusit jak moc je takováto metoda schopná změnit přírodu a biodiverzitu. Zjistil byste, že pranepatrně málo. To, co vy považujete za historicky vzniklou krajinu, je ve skutečnosti krajina vzniklá až v současnosti, se vznikem a rozmachem moderní techniky, tedy nějakých 200 let zpátky. Vše předtím, tedy opravdová historie, vypadalo úplně jinak. My bychom to nejspíš nazvali divočinou, promísenou s loukami a políčky. Rozhodně nic, co známe z dneška. Ostatně historické mapy z 18. století jsou volně k dispozici, každý se tak může sám podívat na stav a vzhled tehdejší krajiny. Sice už to byly jen zbytky původního stavu, ale i tak je ten rozdíl propastný.
Ale předpokládám, že tuto doopravdy historickou krajinu na mysli nemáte. Vy máte na mysli krajinu průmyslovou, s traktory a sekačkami.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.3.2026 14:36 Reaguje na Petr
No hrozí-li vyhynutí čehokoli, je trvání na bezzásahu jen škodlivé náboženství.
Hlavním důvodem ochrany přírody není zadržování vody, ale ochrana a udržení biodiverzity. Diverzita života je závislá na tom, zda je diverzita stanovišť. Pokud stanoviště zmizí, závislý život vyhyne. Současná stanoviště vytvořil člověk, i když v poslední době tato stanoviště mizí buď tím že se o ně nepočuje (třeba bývalé pastviny), nebo naopak jsou přetěžována (veliké lány polí). Hnutí brontosaurus se snaží aspoň některé ty plochy (neopečovávané) udržet. To je potřebné. Na rozdíl od vás.
Velkoplošná bezzásahovost prohlubuje klimatické extrémy a poškozuje udržení dalších generací
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 16:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak to před příchodem člověka musel být život na pokraji kolapsu. Samé klimatické extrémy a žádná biodiverzita.
Zato dnes, kdy je bezzásahovost jen okrajová, je klima stále lepší a stabilnější, a biodiverzita stoupá. Krajina kypí životem, a dokonce neustále vznikají další a další druhy. Tak je na tom příroda naší zásluhou dobře :-)
Odpovědět
Ra

Radek

1.3.2026 16:12 Reaguje na Petr
Z Prány nemůžeme žít všichni , je nám ale jasné že jsou mezi námi takoví co si to myslím .
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 16:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
"Pokud stanoviště zmizí, závislý život vyhyne. Současná stanoviště vytvořil člověk"
Takže tam vznikly úplně nové druhy?
A co se stalo s těmi stanovišti, která zmizela činností člověka? A jejich životem?
Odpovím za vás. Nic nového nevzniklo, zato vyhynulo to, co člověk zničil. A toto pokračuje dál. Bravo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.3.2026 16:48 Reaguje na Petr
Už jsem vám vícekrát vysvětlovakl, že původní krajinu čtvrtohor vytvořila megafauna jako skoro všucde řídkou savanu. Megafaunu vyhubil člověk, ale následně savanu (kulturní step) svými zásahy udržoval, včetně těch savanových druhů. No a ty dnes bezzásahem navíc spojeným s intenzifikací jinde (lány kuku, řepky..) mizí.
Najděte si co říkají skuteční vědci- ekologové jako Sádlo, Storch, Konvička, Pokorný, Grim.... a nenabádejte neznalce k devastaci posledních zbytků přírody.
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 16:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
No a proč pořád chcete udržovat nepůvodní a nepřirozené biotopy vytvořené člověkem? Já to nechápu. Škodí to přírodě i biodiverzitě, která neustále klesá. Narušuje to klimatické podmínky, které jsou stále chaotičtější a extrémnější. A přesto to chcete neustále dál vytvářet a devastovat tím zbytky přírody, která tu navzdory lidské činnosti ještě zbyla. Koukněte na černobylskou krajinu, jak po odchodu člověka kypí životem. Přijde vám to jako mizení diverzity a devastace přírody?
Jediný důvod, který jsem od vás pochopil, že se veškerého vyššího života bojíte. Ale přece nezměníme celé životní prostředí na suchou step jen proto, aby vás něco nekouslo.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

2.3.2026 10:29 Reaguje na Petr
Možná proto, aby jsme měli co jíst. Bez udržované a řádně obhospodařované krajiny, nebude jídlo. Pardon vlastně jen Německé překladiště, markety, nové fabriky, staré padají, nové domy. My vlastně pole nepotřebujem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.3.2026 10:54 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
No to taky, ale pestrá, nezarostlé krajina jako stepi, pastviny, meze a řídké lesy udržují biodiverzitu, zabraňují vymírání. Jídlo se dá vyrobit a vyrábí na obřích lánech "chemicky"(ne že by se mi to líbilo).
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 17:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Klimatické a půdní podmínky střední Evropy vytvářejí jako klimaxové společenství les. Tedy žádnou savanu, ani suchou step. Každý si to může sám snadno ověřit kdekoliv na internetu.
Nevěšte neznalcům na nos vaše podivuhodné představy o tom, že tu potřebujeme step a savanu, aby bylo vše v pořádku. Ne, to potřebujete jen vy, aby vás nic nekouslo, až půjdete ven.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.3.2026 17:53 Reaguje na Petr
Tak si ověřujte ale u ekologů. Opakuji Najděte si co říkají skuteční vědci- ekologové jako Sádlo, Storch, Konvička, Pokorný, Grim....a další odborníci, ne WIKI tvořená pomýlenými AKTIVISTY.
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 18:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ale vždyt i tihle pánové úplně normálně uvádějí, že člověk změnil lesnatou krajinu na zemědělskou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.3.2026 18:36 Reaguje na Petr
Lesnatá není neprostupný les. Je to řídký les. Úplné odlesnění jen někde, tedy obvykle v nížinách, nikoli celoplošně. A lány a plantáže je až moderní výdobytek tak tisíc, spíše třista let.
Odpovědět
Pe

Petr

1.3.2026 18:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nikoliv, řídký les je pouze vaše představa a přání.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.3.2026 09:50 Reaguje na Petr
Viz https://storymaps.arcgis.com/stories/ec9d9d46b16c42f48ce32a4a2d3bd51b
Děvičky historická fotografie
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

2.3.2026 10:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Lesy bývaly opravdu neprostupné. On byl starý les a pod ním postupně mladý a pokud ne tak zde bývalo spodní patro a to byli keře. A lány , opravdu posledních třicet let. Předtim ještě od 50 let se lány zvětšovali, ale byly tak čtvrtinové co dnes. Ale pole louky zde byli tisíc let zpátky, co člověk začal pěstovat rostliny pro obživu a zvířata ve stádech dokázala postupně likvidovat i les.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.3.2026 10:49 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
Ale houby. Dokud byli tuři, zubři a koně a lovci sběrači, tak byl les řídký. No a v 6 tisíciletí bc přišli zemědělci a pastevci s dobytkem. Hustší byly pohraniční hory, ale ani ty...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2026 07:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pane Slavomile.Staňte se tedy lovcem a sběračem.To je diskuze.....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2026 08:07 Reaguje na Emil Bernardy
No asi to píšu špatně, když nerouzumíte. Já vůbec nechci zbavit přírodu lid. Pouze péči o cenná chráněná území je nutno provádět stejně tak, jak tato území vznikla v minulých staletích. Pastva, senaření...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2026 08:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pro mě Vaše teze nemají spojitost s realitou.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2026 08:24 Reaguje na Emil Bernardy
Jinak.Co Vám brání v "pást a senařit".?
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

2.3.2026 10:27 Reaguje na Petr
Ne nemáte pravdu. Vypalování a pak následné pastvy. Tak to fungovalo, když člověk začal osidlovat hory a kopce a další krajinu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.3.2026 09:39
Dobrovolníci Hnutí Brontosourus -
a kde jsou ti ostatní vyznavači zeleného náboženství, aby těmto dobrovolníkům pomáhali, no !
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.3.2026 13:39
Jsem spokojen. Petr mi potvrdil morální nadřazenost a ideovou nenávist nálepkování mm nebo osočováním ekologistů. Už abych si balil kufry do nějakého pracovně výchovného tábora.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.3.2026 16:56 Reaguje na Michal Ukropec
Já už nereaguji na jeho s prominutím "hlouposti". Ještě že nemá
možnost řídit ministerstvo životního prostředí, protože by se
mohlo přejmenovat na ministerstvo nicnedělání a bezzásahu. Je
to typický produkt současné ochranářské výchovy.
Odpovědět
MK

Martin Králík

1.3.2026 19:52
Bezzásahovost zde provádí soukromí vlastnící (i spousta státních - UZSVM, SPÚ, ČD, Správa železnic ...)., a to tím, že se o svůj majetek často nestarají. Tak nám krajina vesele zarůstá pajasanem, javorem jasanolistým, akátem, mahalebkou, svídou a pod. V každém kú naleznete spoustu pozemků v tomto režimu - a to bez toho, že by to někdo někomu nařizoval. Važme si každého, kdo alespoň trošku rozumně hospodaří i bez dotací.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.3.2026 20:08 Reaguje na Martin Králík
Souhlasím, jen varuji před bezzásahovostí jinou než píšete. A je k tomu sklon. Třeba báje o Moravské amazonii, když jde o vysetý les 300 let starý. Měl by soutok být NP, ale obhospodařovaný.
Odpovědět
ml

1.3.2026 20:05
Vyzdvihuje-li Hnutí Brontosaurus aktivní pomoc při vzniku CHKO Soutok, lze ocenit jediné: neštěstí zde nepadl emotivně zabarvený a skutečnosti neodpovídající pojem tzv. "Moravská Amazonie"...
Odpovědět
ml

1.3.2026 20:06 Reaguje na
oprava chyby: naštěstí
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.3.2026 09:51 Reaguje na
Ve všech ochranářských spolcích dělají to i to a my máme zase
názory ty a ty. V něčem se shodneme a v něčem ne a od toho jsou
diskuse a argumenty, proč s tím, nebo tím nesouhlasím. Nostalgie
z táborů Brontosaurů na Helfštýně a Orlickém Záhoří u mne stále
přetrvává, protože to nebylo bohapusté žvanění, ale smysluplná
práce, což hodnotím i dnes a že nedělají vše podle mých přestav
beru jako nutné zlo rozdílnosti názorů. Názory se mění a to i
u zarputilých zastánců, kteří po čase zjistí, že udělali chybu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2026 07:35 Reaguje na
Brontosaurus a jiní pomohli při vzniku CHKO.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2026 09:17 Reaguje na Emil Bernardy
Samotné CHKO by mi nevadilo, pokud by mělo moudré vedení, které by spolupracovalo se všemi zainteresovanými a nebylo
pro některé diktátorem a jiným šlo na ruku v prasárnách!
Už jsem tu popisoval zákaz tábořit po téměř 100 létech v
lomu a naopak povolili přestavbu podnikové chaty ROH na
hotel s obrovským parkovištěm a novou asfaltovou silnicí.
Na kolaudační žranici bylo celé vedení CHKO a obce. Tak
se taky "chrání" příroda v některých CHKO.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.3.2026 07:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Vídám podobné příběhy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.3.2026 16:45
Když Evropu vylidnila Černá smrt, mnoho vesnic úplně zmizelo a pole zarostla lesem. Přesto ale tento „návrat přírody“ vedl k rozvratu druhového bohatství rostlin. Trvalo dalších 150 let, než se biodiverzita rostlin v Evropě vrátila na úroveň před Černou smrtí. Jak je to možné?
https://www.osel.cz/14568-prekvapivy-dusledek-cerne-smrti-s-lidmi-zmizely-i-rostliny.html
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist