Jak se mají motýli v Beskydech? Chudí prosperují a bohatí strádají
Vše začalo terénní praxí 40 studentů a učitelů z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Ve spolupráci s Muzeem regionu Valašsko trávili letní měsíce v jižní části Chráněné krajinné oblasti Beskydy. Oba perleťovci tam obývají květnaté louky a pastviny, dodnes víceméně tradičně udržované tamními malozemědělci. Studenti motýly odchytávali a značili, studovali jejich aktivitu a využití stanovišť. Oba druhy jsou nečekaně pohyblivé, motýl za život hravě překoná desítky kilometrů. Kde potom jsou hranice „beskydské“ populace? To odhalila až analýza příbuznosti populací na základě DNA. Několik dalších let zabralo obstarání DNA z motýlů z různých oblastí Karpat, od Slovenska po Srbsko, ale i z dalších částí Evropy.
Srovnání poznatků z terénu s laboratorními výsledky ukázalo, že populace obou druhů jsou propojeny na obrovských územích, jakým je celý Karpatský oblouk. Úspěšně se šířící perleťovec prostřední je přitom geneticky extrémně chudý – motýli z celé Střední Evropy jsou prakticky totožní. Vymírající perleťovec maceškový je geneticky mnohem bohatší. Šíření prvního ani vymírání druhého druhu nesouvisí s genetickým složením populací, ale se změnami krajiny. „Perleťovec prostřední je druhem zarůstajících luk, otevřených lesů a lesích světlin. Dnes mu hodně pomáhá opouštění některých pozemků a takové události, jako je kůrovcová kalamita v našich lesích – na vznikajících holinách nachází ideální podmínky,“ říká Martin Konvička.
„Naopak perleťovec maceškový potřebuje chudé vysýchající pastviny, kde se jeho housenky vyvíjejí na zjara kvetoucích violkách. Kousek takového prostředí býval v minulosti na každých vesnických humnech. Motýl žil v krajině sice nařídko, proto ty skvělé letové schopnosti, ale kousek vhodného prostředí našel nakonec téměř všude. Dnešní krajina je tak pozměněná a uniformovaná, že přežívá jen v krajinářsky pestrých odlehlých horských údolích“, dodává Lukáš Spitzer z Muzea regionu Valašsko.
„Ta práce trvala déle než běžná vědecká studie, protože propojila náročný terénní výzkum, molekulární genetiku a počítačové modelování. I proto má publikace jedenáct autorů, nemluvě o desítkách tehdejších studentů, bez nichž by nikdy nevznikla“, uzavírá Hana Konvičková, hlavní autorka vědecké studie.
Přečtěte si také |
Jak nakonec dopadl návrat zraněného vlka do volné přírody?
Publikace
Konvičková H., Spitzer L., Fric Z. F., Kepka P., Leština D., Novotný D., Zapletal M., Zimmermann K., Marešová J. P., Beneš J., & Konvička M. (2022). Perishing rich, expanding poor: Demography and population genetic patterns in two congeneric butterflies. Molecular Ecology, 00, 1–20. https://doi.org/10.1111/mec.16784
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (58)
Slavomil Vinkler
21.2.2023 07:15Je uniformovaná proč? Vlastně se už nikde nepasou krávy, koně a konec konců ani ovce. Bují křoví a třtiny. .
Zbyněk Šeděnka
21.2.2023 11:37 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
21.2.2023 12:57 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTen maceškový už teď, nepasou se louky a zarůstají. No a ten prostřední potom, až kůrovec vyscípe a lesy zarostou výsadbou a náletem. Za 20-30 let?
A to tady obá vydrželi statisíce let s pastvou zvěře.
Pavel Jeřábek
21.2.2023 16:10 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaProblém je v nekontrolovatelném úbytku lidí, kteří jsou schopní pást v takové míře, jako v Rumunsku, aby měli z chovu i prostředky na ochranu stáda před vlky, medvědy apod.
Pokud chováme několik oveček s vizí, že je ráno vypustíme, večer zaženeme, a nejsme 24 hodinu stáda, tak vlk si pro ovečku dojde, protože je to jednodušší, než se honit za vysokou polesích.
Na ovečky nebude chodit, když se bude bát, že mu ovčák, pastevec, či pořádný pes pocuchají fazónu.
A pást nebude nikdo 24 hodin (na směny), když nedostane slušnou odměnu za práci.
Zbyněk Šeděnka
21.2.2023 18:23 Reaguje na Pavel JeřábekSlovan
21.2.2023 13:59Slavomil Vinkler
21.2.2023 14:25 Reaguje na SlovanSlovan
21.2.2023 14:54 Reaguje na Slavomil VinklerZbyněk Šeděnka
21.2.2023 15:42 Reaguje na SlovanSlovan
21.2.2023 16:45 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSlavomil Vinkler
21.2.2023 20:49 Reaguje na SlovanPetr
21.2.2023 16:46Otázkou tedy je kde a v jakých počtech žil předtím? Čili jestli jeho současný úbytek lze považovat za problém, nebo jen návrat k původnímu normálu?
Slavomil Vinkler
21.2.2023 17:31 Reaguje na PetrPetr
21.2.2023 18:59 Reaguje na Slavomil VinklerMotýli nejsou pozůstatkem doby ledové, rozšířili se tu později, vaše teorie je tedy výmysl. Jen si to přiznat.
Slavomil Vinkler
21.2.2023 20:47 Reaguje na PetrPetr
21.2.2023 21:33 Reaguje na Slavomil VinklerZbyněk Šeděnka
21.2.2023 21:26 Reaguje na PetrPetr
21.2.2023 21:41 Reaguje na Zbyněk Šeděnkavznik pastvin jsou třeba v těch Beskydech záležitost jen tak asi 300 let nazpátek. To vám k megafauně chybí tisíce let.
Zbyněk Šeděnka
21.2.2023 23:33 Reaguje na PetrKarel Pavelka
22.2.2023 08:51 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSlavomil Vinkler
22.2.2023 09:25 Reaguje na Karel PavelkaV 18 století
http://oldmaps.geolab.cz/map_root.pl?lang=cs&map_root=1vm
Petr
22.2.2023 17:07 Reaguje na Slavomil VinklerZbyněk Šeděnka
22.2.2023 18:09 Reaguje na PetrPetr
22.2.2023 18:32 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
23.2.2023 08:55 Reaguje na PetrPetr
23.2.2023 14:44 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
24.2.2023 04:24 Reaguje na PetrPetr
21.2.2023 19:09 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
21.2.2023 20:44 Reaguje na PetrPetr
21.2.2023 21:35 Reaguje na Slavomil VinklerDejte odkaz na studii.
Slavomil Vinkler
22.2.2023 07:17 Reaguje na PetrPetr
22.2.2023 17:05 Reaguje na Slavomil VinklerA nejde o to co žerou v zimě, ale že nespásají letní vegetaci, když jsou v tu dobu na horách.
Slavomil Vinkler
22.2.2023 19:52 Reaguje na PetrNa jaře popasou nížinu, je tam jaro v březnu, pak pasou hory tak od června a pak se vrátí do nížiny a odstraní přes zimu zbylou biomasu včetně keřů a stromů.
Petr
22.2.2023 17:13 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
22.2.2023 07:36 Reaguje na Petrhttps://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2020/cislo-4/velci-bylozravci-zmeny-klimatu-ii.html
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/motyli-vymiraji-krajine-chybi-zubri
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17080364/
https://www.enviweb.cz/60962
Petr
22.2.2023 17:24 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
22.2.2023 19:47 Reaguje na PetrPetr
23.2.2023 14:25 Reaguje na Slavomil VinklerJistě znáte občasné zprávy o nějakých raritních druzích rostlin či živočichů, jako reliktů doby ledové. To jsou naprosté výjimky, které přetrvaly z dob ledových. A dnes mají na kahánku, protože nemají vhodné prostředí. A tak to bylo vždy. Něco přišlo, něco odešlo. Když nastala změna, některé druhy zanikly zcela, jiné se přesunuly jinam, další se zase přesunuly a rozšířily sem. Ale že by něco trvalo na jednom místě napříč věky a rozdílnými epochami a podmínkami, to jsou naprosté výjimky.
Ty vaše kytky a hmyz, co zařvaly na konci 19. století, to přece nebyly žádné druhy doby ledové. To byly normální kytky a normální hmyz naší doby, které jen využily skvělé příležitosti, když lidé začali před několika sty lety měnit krajinu. A to skončilo, tak zase mizejí.
Netřeba o tom sáhodlouze spekulovat, vyzkoušet si to můžete i sám. Kupte si někde pozemeček a udělejte na něm velkou změnu. A do pár let se vám tam objeví druhy, které tam nikdo nepamatuje. A když su změnu přestanete udržovat, tak zase zmizí. Tak funguje příroda a je to zcela normální. Jen vy v tom stále zkoušíte hledat něco jiného a stále se snažíte přírodu ohýbat podle své představy. Nechce přírodu být a kochejte se.
Petr
23.2.2023 14:35 Reaguje na PetrA kdoví co tu bude žít za tisíc let. Dnešní druhy to nejspíš nebudou. Asi je taky člověk sní, že? :-)
Karel Zvářal
22.2.2023 19:49 Reaguje na PetrSv. Petr v.r.
Slovan
22.2.2023 21:21 Reaguje na Slavomil VinklerOchrana přírody dneska nemá finance na to, aby se dokázala starat o všechny cenné louky a bohužel ani není dostatek dobrovolníků. Proto se dnes stará jen o ty nejcennější. U nás se třeba chová i dost krav - nebo mi to tak aspoň přijde. Někde je ten efekt viditelně pozitivní, jinde ale ne. Jsou i louky, kde je to vypasené "do hola" - prostě je těch zvířat moc na malé ploše a to taky ničemu moc nepomůže. Je zde i málo různých ovocných sadů. Takových těch rodinných u baráků. Je třeba lidem ukazovat pozitiva, propagovat to, ale můj názor je, že tohle člověk musí dělat s láskou, musí ho to bavit. Nikoho k tomu násilím nedonutíte a doba, kdy si zajedete do obchodu a vše si koupíte tomu nijak neprospívá.
Jediným způsobem, jak to aspoň částečně nahradit je ten rewilding velkých zvířat - zubrů, praturů a klidně i těch koní do volné přírody. Zde opět souhlas, podporuji to všemi 10. Tyhle projekty probíhají různě po Evropě - včetně Slovenska. Absolutně však nesouhlasím s tím, aby se např. z NP staly velké oplocené obory s velkým množstvím zvěře. Proč? Znovu budu citovat, tentokrát z posledního článku: "Podle něj (Konvičky) tradiční les chyběl asi na jedné třetině dnešního území republiky. "Někde byl samozřejmě les tak hustý jako dnes, jinde byl však mnohem řidší." - to znamená, že hustý les nebyla vzácnost ani dříve a česká krajina nebyla všude lesostepí ani otevřeným lesem jak se mylně domníváte. Vysaďme zubry na Šumavě, ale nečekejte, že z toho udělají místo podobné oboře. Ona i hustota velkých savců musela být chtě nechtě oblast od oblasti jiná a dopomáhala podle toho tu krajinu tvořit.
Ještě k těm otevřeným (řidčím) lesům - tahle tradice zde již dlouho není a není to tak dávno, co zde mj. pan Čížek vedl "souboj" s LČR o Soutok mj. právě proto, že se tam začalo hospodařit jako jinde po republice. Tedy hustý produkční les, který víceméně ničí tu jedinečnost tamních otevřených lesů. Měli s tím problém na Soutoku, natož jinde v republice. I soukromníci praktikují přesně tento způsob hospodaření (minimálně drtivá většina). Nejsem absolutně proti, aby se s LČR domluvilo, že se na vytipovaných místech bude provádět pařežinový způsob hospodaření a aby zde vzniklo více světlých lesů.
Slavomil Vinkler
23.2.2023 12:32 Reaguje na SlovanTo co říká Konvička je taky pravda, nelze udělat pastevní les všude. Stačilo by cca těch 10-20% v NP a nějaké stepi jako PR. Hustota spásačů by se musela udržovat na vhodné úrovni, to je taky pravda. Konečně si trochu rozumíme.
Slovan
23.2.2023 18:33 Reaguje na Slavomil VinklerOn Konvička mj. podporuje současný režim ochrany na Šumavě, stejně jako podporuje vznik NP Křivoklátsko (vše dohledatelné). Dokonce vyjádřil podporu i NP v Jeseníkách. Aby bylo jasno - nejsem proti, aby se i v NP ty světlé lesy více podporovali a vytvářeli, mají-li tam smysl (typicky třeba Podyjí). Ikdyby bylo 75% NP v bezzásahovém režimu, tak na tom zbytku, tedy na 25%, se dá provádět různý managment podporující biotopy, které by tam jinak nebyli a které dnes zanikají. Pak budu spokojen jak já, tak vy. Ale co je hlavní... dařilo by se jak druhům vázaných na hustý les, tak druhům světlomilným. S podporou pastvy i lučním, např. Osobně by se mi líbilo i kontrolované vypalování.
Rewilding alespoň zubrů třeba na tu Šumavu (ale klidně i jinam) bych viděl fakt moc rád (jen se obávám, že by proti tomu nejedna skupina dost intenzivně bojovala). Na druhou stranu si však nemyslím, že by bylo dobrým řešením vámi navrhované oplocení celých Národních parků (důvody asi znáte z jiných diskuzí, za tím si stojím). Jiná situace je samozřejmě u menších ploch, kde pastvou budeme udržovat to cenné... tam to jinak ani nejde a tam je to naprosto ok.
Jak říkám, v základu se, myslím, shodneme.
Slavomil Vinkler
24.2.2023 09:17 Reaguje na SlovanSlavomil Vinkler
24.2.2023 13:23 Reaguje na SlovanNPR Boubín je oplocen celý z důvodů ochrany před zvěří. Není to protizákonné?
Slovan
24.2.2023 16:51 Reaguje na Slavomil VinklerV CHKO lesy nevlastní nevlastní všechny lesy LČR (stát). Opět se jedná o lesy s různými majiteli a způsob hospodaření v nich by měl být určen zejména ochrannou zónou v nichž se ten či ten les nachází. Pouze u lesů v NPR nebo PR se vyplácí kompenzace, protože tyto lesy jsou také vedeny jako “lesy zvláštního určení”. On je nějaký plán na privatizaci LČR?
Vypustíte-li např. zubry do volné krajiny a ti se posléze budou v bezzásahové oblasti pást či ji jinak ovlivňovat, bezzásah to je. Oplotíte-li je však na určité ploše, už se jedná o určitý management pastvy a tam už se o bezzásahový režim nejedná.
Slavomil Vinkler
24.2.2023 19:18 Reaguje na SlovanA pokud jde o plot a zvěř, je to jenom o výkladu, nikoli realitě = zásahu nebo nezásahu. Zkuste si nezaujatě promyslet citaci zákona. O plotu tam není zmínka. Viz:
Dlouhodobým cílem ochrany národních parků je zachování nebo postupná obnova přirozených ekosystémů včetně zajištění nerušeného průběhu přírodních dějů v jejich přirozené dynamice na převažující ploše území národních parků a zachování nebo postupné zlepšování stavu ekosystémů, jejichž existence je podmíněna činností člověka, významných z hlediska biologické rozmanitosti, na zbývajícím území národních parků.
Slovan
25.2.2023 13:32 Reaguje na Slavomil VinklerAle však ta citace je vlastně to, co tvrdím já. NP nejsou a nebudou ze 100% bezzásahové. Zasahuje se dnes, zasahovat se bude do budoucna. Otázkou pouze je, jak.
Slavomil Vinkler
25.2.2023 19:17 Reaguje na SlovanKarel Zvářal
25.2.2023 20:55 Reaguje na Slavomil VinklerSlovan
26.2.2023 17:42 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
26.2.2023 19:39 Reaguje na SlovanBřetislav Machaček
27.2.2023 09:07 Reaguje na Slavomil VinklerSlovana, protože pouze opakuje bez přemýšlení novou mantru AOPK,ČSOP
a DUHY o vybití spárkaté, jako úhlavního nepřítele lesů. Napsal bych koho je třeba vybít, ale byl bych souzen za nesnášenlivost vůči jedné skupině lidí.
Kdysi ta skupina nebyla
a vládl tu zdravý selský
rozum, který zajistil to,
že je dnes ještě stále
co chránit. Po nich už
se bude vše chránit ode
zdi ke zdi i s kopanci,
které tu za dobu svojí existence napáchali a stále páchají.
Slovan
27.2.2023 14:30 Reaguje na Slavomil VinklerZubr a kůrovec působí jinak, oba vytváří rozdílné prostředí vyhovující každé (většinou) rozdílným druhům zvířat, rostlin nebo hub.
Slavomil Vinkler
27.2.2023 16:00 Reaguje na SlovanSlovan
27.2.2023 19:14 Reaguje na Slavomil VinklerCo to je jako za "diskuzi" tohle? Nicméně skákat z jednoho tématu do druhého není na zdejších diskuzích jen vaše vlastnost.
Nedává jediný smysl v této "diskuzi" dále pokračovat. Své jsem napsal pochopitelně.