https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/prvni-ekodukt-v-cr-vznikl-pred-25-lety.poprve-byl-na-jednom-z-ekoduktu-zaznamenan-i-vlk
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

První ekodukt v ČR vznikl před 25 lety. Letos poprvé byl na ekoduktu v ČR zaznamenán i vlk

2.9.2024 14:23 | PRAHA (Ekolist.cz)
Foto | Ivo Dostál / AOPK ČR a Centrum dopravního výzkumu
Dálnici D35 u obce Dolní Újezd v Olomouckém kraji mohou zvířata bezpečně přecházet už 25 let. V roce 1999 byl totiž do provozu uveden úsek mezi Velkým Újezdem a Lipníkem nad Bečvou s prvním tuzemským ekoduktem. Obdobných ekoduktů je nyní v České republice vybudováno 13. Pomáhají chránit nejen životy volně žijících živočichů, ale i řidičů.
 
Prostupnost krajiny pro volně žijící druhy živočichů se stává s budováním dopravní a energetické infrastruktury jedním z důležitých témat ochrany přírody, je na ni zaměřena i mezinárodní konference IENE2024 (Infrastructure & Ecology Network Europe), která proběhne v příštím týdnu v Praze.

„V krajině prošpikované silnicemi dochází kromě usmrcování velkého množství zvířat také k omezení jejich pohybu. To může nepříznivě ovlivnit mnoho druhů živočichů, protože vznikají izolované populace, které spolu nemají žádný kontakt a dochází tak k omezení toku genů,“ uvádí Martin Strnad z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Takové populace se podle jeho slov stávají zranitelnějšími a mohou lokálně vyhynout. Důležitý je proto dostatek propustků, zvířecích podchodů či nadchodů.

Ekodukty v ČR.
Ekodukty v ČR.
Zdroj | AOPK ČR a Centrum dopravního výzkumu

„Špatnou prostupností krajiny jsou ohroženi hlavně velcí savci, negativní vliv má ale i na obojživelníky, plazy nebo některé druhy ptáků,“ dodává Martin Strnad z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Agentura ochrany přírody a krajiny ČR vydala ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic metodiku Doprava a ochrana fauny v ČR, která problematiku prostupnosti krajiny komplexně popisuje. Se společnostmi HBH Projekt a Centrum dopravního výzkumu také probíhá spolupráce na projektu TRIPASS. Jeho součástí je vytvoření metodiky, která bude hodnotit účinnost průchodů pro faunu, a také veřejná databáze ekoduktů s hodnocením účinnosti. Další aktivitou je i monitoring 24 vybraných ekoduktů.

„Díky monitoringu fotopastmi v rámci projektu TRIPASS se v letošním červenci podařilo zachytit na jednom z monitorovaných ekoduktů vlka. To je vůbec první oficiální záznam velké šelmy na tomto typu migračního objektu v České republice. Vlk byl zachycen na jednom z nejmladších tuzemských ekoduktů, který byl postaven u Bílého Kostela nad Nisou na silnici I/13 teprve v roce 2023. Zajímavé je, že byl vybudován nad již existující silnicí v úseku s častými srážkami živočichů s projíždějícími vozidly,“ říká Ivo Dostál z Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

V letošním červenci se podařilo zachytit na jednom z monitorovaných ekoduktů vlka. Je to vůbec první oficiální záznam velké šelmy na tomto typu migračního objektu v ČR.
V letošním červenci se podařilo zachytit na jednom z monitorovaných ekoduktů vlka. Je to vůbec první oficiální záznam velké šelmy na tomto typu migračního objektu v ČR.
Zdroj | AOPK ČR a Centrum dopravního výzkumu

„Z monitoringu víme, že ekodukty pravidelně využívají místní druhy živočichů jako je srnec, liška, kuna, nebo jezevec, kteří mají průchod přes dálnici ve svém domovském teritoriu. Velcí savci a tedy i šelmy je používají zejména při své migraci na delší vzdálenost, při které hledají svého partnera nebo nové místo k usazení,“ doplňuje Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Ekodukty jsou speciální nadchody, po kterých mohou volně žijící zvířata překonat frekventované dálnice a čtyřpruhové silnice. V České republice aktuálně existuje 37 objektů typu nadchod, které mohou sloužit pro migraci zvířat, 36 je nad dálnicí/silnicí a jeden nad železnicí. Z tohoto počtu je 13 ekoduktů, 14 víceúčelových nadchodů a zbylé představují upravené nadjezdy původně postavené za jiným účelem, než je migrace živočichů (obvykle převedení polní/lesní cesty). Funkci dálničních ekoduktů plní také všechny tunely mimo zastavěná území obcí.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

2.9.2024 19:01
Jo, vlk je zřejmě nejdůležitější, že !
Odpovědět
rl

rýpal lesní

2.9.2024 22:25 Reaguje na smějící se bestie
Určitě je chytřejší, když využívá zařízení, které k přechodu slouží. <rl>
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

3.9.2024 08:08 Reaguje na rýpal lesní
Ano zde uloví velice lehce zvěř, která musí přejít a jde přímo na něj. Kruci lidi probuďte se. Všichni jsou slepí, nevidí co se za posledních 20 let zničilo, vždyť i na oné mapce máte vidět, kde jsou přechody, vždy u měst, tam jich je nejvíc.
Odpovědět
Ra

Radek

2.9.2024 22:32
Škoda že jich není víc a nemyslím tím vlky :-)))
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 06:56
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekodukt
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

3.9.2024 08:04
Nejvíc jich je u Prahy, pak se Pražáci diví, že tu mají divoká prasata. Normálně se většiná přejezdů přez dálnici zničila, ty to přchody pro volně žijící zvířata, dobré, ale vlk bude problém. Zjistí, že tudy zvěř prochází a tím je průšvih. Tito zdomestikovaní vlci brzy ukáží zač je toho loket. Podívejme se kolem sebe. Nárust dravců byl obrovský, ale nikdo se nestará o jejich potravu. To nemá cenu rady stejně nic neuděláte, nikoho příroda nezajímá a tím na tom jsou dobře oni ekologové, kteří dokonce dokáží říci, že keř je bordel.
Odpovědět
JJ

Jiří Jadrný

3.9.2024 09:45
Kdyby se nové liniové stavby dělaly na pilotech, jako dálnice v Jižním Tyrolsku, nebyly by potřeba ekodukty a byl by klid.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2024 10:33 Reaguje na Jiří Jadrný
na pilotech ať si zakládá letiště v Čáslavi, my stavaři zakládáme na pilotách. více můj obšírnější komentář níže.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2024 10:31
není sebemenší důvod z hlediska prostupnosti krajiny pro zvěř jakkoli separovat ekodukty (kdy jde zvěř vrchem) od mostů přes biokoridor (kdy jde zvěř spodem*). oboje má stejnou funkci a liší se pouze podle toho, je-li komunikace v místě křížení na násypu nebo v zářezu.

mimoúrovňových křížení s biokoridorem je v české republice mnoho, od stolu bych tipoval tisíce.

*) někdy je převedení komunikace nad biokoridorem vedlejším efektem. třeba dálniční estakáda v takové výšce nad okolním terénem, že by byl násyp dražší než most (nebo by byl násyp zcela technicky neproveditelný).
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 15:05 Reaguje na Lukas B.
Nemáme tu cariboo,kteří musí každoročně utíkat na sever před komáry.Je to především komedie.A pro drobnou zvěř stačí skruž pod silnicí a zrovna dnes biokoridory pro černou kvůli africkému moru prasat asi nechceme.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 15:05 Reaguje na Lukas B.
Nemáme tu cariboo,kteří musí každoročně utíkat na sever před komáry.Je to především komedie.A pro drobnou zvěř stačí skruž pod silnicí a zrovna dnes biokoridory pro černou kvůli africkému moru prasat asi nechceme.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 12:59
Tak konečně nám přes dálnici přešel vlk. Hurá. Alespoň je vidět, že ty miliardy nebyly vyhozena uplně nesmyslně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.9.2024 10:28 Reaguje na Jarek Schindler
Je to stejné jako s podchodem pod koridorovou tratí u Jablunkova.
Tam dokonce nějaký aktivista "našlapal" stopy medvěda a až odborník
ze ZOO Ostrava zjistil, že to bylo pouze jednou tlapou. Když už to
ty miliony stálo, tak není možné, aby se opodstatněnost investice
nepotvrdila.
Správně to popsal pan Ptáčník, že takové migrační "hrdlo" je velmi
dobré loviště pro predátory. Kořist cítící jejich pach se ale těm
místům vyhýbá a leckdy stačí, když tamtudy projde pejskař se
svým miláčkem a žádná zvěř tam nevstoupí. Prostě jakýkoliv "důkaz"
opodstatnění takové stavby je dobrý a vlk jako ikona ochrany
přírody je ten nejlepší.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.9.2024 22:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Ja si myslim, ze jediny "ekodukt", ktery byl v poslednich 100 letech opravdu zapotrebi - by byl ekodukt z polske na slovenskou stranu v letech 1941-44 pro Zidy prchajici z Auschwitz - Birkenau na Slovensko. Prekonavajici tamni hlavni silnici a zeleznicni trat a zadratovanou hranici. (Na Slovensku by se zvlaste od roku 1943 uz dalo - na rozdil od Polska - najit misto kde s nenulovou pravdepodobnosti by se pri trose stesti dalo dozit do konce valky. Aspon jsem tento dojem ziskal z cetby knihy o dramatickem uteku Vrby a Wetzlera. Prechazeli prave nekde temi horskymi chodnicky u Cadce...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.9.2024 09:21 Reaguje na Miloš Zahradník
Ono se málo ví i to, že okolní obyvatelé kolem těch
koncentráků byli zainteresováni na dopadení utečenců a mnozí to dělali dokonce z přesvědčení. Obrovské štěstí tak bylo se vyhnout i jim a narazit pouze
na někoho slušného. Pomáhat utečencům nebylo nijak idylické a šlo o život celých rodin a nebo vesnic.
Ono nešlo pouze o průchod přes hranici v horách,
ale hlavně, jak se dostat až tam přes roviny a pole.
Bohužel jejich útěk a zpráva o koncentráku neměl
náležitou odezvu a přitom stačilo sice obětovat
několik vězňů, ale o mnoho více by zachránila
likvidace plynových komor a krematórií bombami.
Nebožtík soused vzpomínal, jak se v Osvětimi
těšili, že je budou spojenci bombardovat a tím
jim dají možnost k útěku. Letadla tábor přeletěla
a bombami zasypali doly a hutě v Katowicích. On
měl štěstí a byl mezi osvobozenými při příchodu
Rudé armády a byl jim za to neskonale vděčný na rozdíl od Západu, kterému bylo přednější zničit průmysl a nepomoci v útěku vězňům z koncentráků.
Vrátil se domů s váhou 42 kg a podlomeným zdravím,
které se projevilo jeho smrtí v pouhých 45 létech.
Nerad vyprávěl o těch hrůzách, které zažil, ale
když se rozvyprávěl, tak se ostatní styděli, že
to i oni svou prací pro Němce podporovali. Nemá
smysl hledat neustále viníky, ale zapomenout na
to by lidé nikdy neměli. Jako děti jsme jeli
na školní výlet do Osvětimi a Březinky a od té
doby mám jasno, co se politiky týče na rozdíl
od těch, kteří tam nikdy nebyli. Takové školní
výlety by měly být povinné na rozdíl od výletů
do Paříže a Londýna, kam se dnes jezdí koukat
na něco, čeho se válka dotkla pouze okrajově.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist