https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/v-beskydech-na-ctyrproude-silnici-zahynul-vlk.na-silnici-chybi-ekodukt
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Beskydech na čtyřproudé silnici zahynul vlk. Na silnici chybí ekodukt

3.4.2023 12:50 | PRAHA (Ekolist.cz)
Tlapa mrtvého vlka.
Tlapa mrtvého vlka.
Foto | Václav Tomášek / Agentura ochrany přírody a krajiny ČR
Minulý týden byl na čtyřproudé silnici I/56 nedaleko Metylovic sražen vlk. Na základě telefonického oznámení o mrtvé psovité šelmě se na místo vydal myslivecký hospodář z mysliveckého spolku Metylovice, následně byli přivoláni odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Ti potvrdili, že se s největší pravděpodobností jedná o vlka. Zvíře bylo poté standardně převezeno na pitvu, proběhne také genetická analýza jedince. Informuje o tom Agentura ochrany přírody a krajiny ČR.
 
„Ke srážce došlo v kritickém místě migračního koridoru velkých savců, který spojuje chráněnou krajinnou oblast Beskydy se Štramberskou vrchovinou. Silnice I/56 není adekvátně zprůchodněna pro velké savce a bohužel tu dochází k desítkám úmrtí zvířat ročně. Tentokrát to byl vlk, ale hynou zde pravidelně také lišky, jezevci, srny a další spárkatá zvěř,“ vysvětluje Václav Tomášek z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Silnice je od roku 2018 kompletně oplocena v úseku od Místku po Frýdlant nad Ostravicí a vytváří pro zvířata téměř nepřekonatelnou bariéru. Migrující zvěř zde často chodí stovky metrů podél plotu, a pokud narazí na přerušené oplocení, může vběhnout do prostoru silnice jako do pasti. To se stalo osudným také nalezenému vlkovi.

„Víme, že toto místo je problematické a budeme se snažit se správcem komunikace, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, najít řešení. Je potřeba zvířata lépe navádět do podchodu, který je vzdálen asi půl kilometru od migračního koridoru. Stávající podchod ale velkým šelmám ani jelenovitým nevyhovuje, protože je příliš nízký a dlouhý. Kvůli vodoteči se navíc nedá prohloubit. Ideální by proto bylo vybudování nového nadchodu. Důležité je to i pro větší bezpečnost řidičů,“ dodává Václav Tomášek.

Vlk přejetý na silnici v Beskydech koncem března 2023.
Vlk přejetý na silnici v Beskydech koncem března 2023.
Foto | Václav Tomášek / Agentura ochrany přírody a krajiny ČR

Konec zimy je obecně obdobím, kdy se mladí, odrostlí vlci vydávají hledat nová území a partnery k založení nové vlčí rodiny. Putují na velké vzdálenosti a dokáží uběhnout až několik desítek kilometrů za noc – ať už při pohybu po svém teritoriu, nebo při hledání nového domova. Výsledky genetické analýzy by měly přinést informace, odkud sražený vlk pochází.

AOPK ČR se problematice pohybu velkých savců krajinou dlouhodobě zabývá. Orgánům územního plánování je k dispozici jako územně analytický podklad mapová vrstva biotopu vybraných zvláště chráněných druhů velkých savců. V roce 2021 byla k problematice ochrany biotopu v územním plánování vydána metodika [1], která popisuje postup orgánů v jednotlivých částech biotopu, který se dělí na jádrová území, koridory a kritická místa. Všechny tyto části biotopu velkých savců by měly zůstat nezastavěné a prostupné, aby mohla zvířata migrovat krajinou. Zachování biotopu (zejména kritických míst) ve smyslu jeho průchodnosti i pomocí nadchodů a podchodů je důležité nejen pro zvířata, ale i pro vyšší bezpečnost řidičů.

Naše kulturní krajina je hustě protkaná zástavbou a dopravní infrastrukturou, která pro volně žijící živočichy vytváří obtížně překonatelné bariéry. Doprava je tak jedním z podstatných faktorů, které limitují pohyb velkých savců naší krajinou.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MK

Michal Kindl

3.4.2023 15:07
Věcná připomíka: než stavět za stamiliony nový vlkovod přes silnici, tak by se mělo začít krevním testem sraženého vlka. Zvlášť, když patřil do spolku Metylovice...
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

3.4.2023 15:12
ekodukt už tam dávno měl být, ať už je sražené zvíře vlk nebo ne, zvěř migrovat potřebuje
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.4.2023 15:59 Reaguje na Robert Jirman
Naprostý souhlas!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.4.2023 23:51 Reaguje na Robert Jirman
Na jednu stranu budeme stavět pro vlky ekodukty za čtvrt miliardy jeden.Následně zaplotíme pastviny aby vlk nelikvidoval stáda. Co na ty kilometry plotů a ohrad asi říká ta migrující zvěř? Podchod tam je.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

4.4.2023 09:09 Reaguje na Jarek Schindler
Jen pro vlky? Určitě i pro jiná zvířata.....
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.4.2023 16:49 Reaguje na Jarek Schindler
Nebuďte ubrblaný kvůli ekoduktu pro vlky a buďte za to vděčný. Kdybychom žili v době Brontosaurů a Tyranosaurů, stavěli bychom ekodukty vysoké jako Nuselák a to by se teprve prodražilo. :)))
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2023 17:27 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nevím, proč tu pořád řešíme každé sražení vlka. Očekávám, že brzy za novodobé ikony budou i zádušní mše a vyvěšeny černé prapory.

To je přece normální přírodní výběr, který vlk po neběhá po lese, ale ulehčuje si přesun po asfaltu... mohou si za to sami. Nakonec je to výborný studijní materiál a možnost prezentace vlčí problematiky. Při jejich množivosti nepředpokládám, že by to byl rozhodující faktor pro jejich populační ne/růst.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.4.2023 18:40 Reaguje na Karel Zvářal
Vím to já, víte to Vy, akorát ekoteroristi to nemohou přenést přes srdce. Tady bych si dovolil použít slova jednoho idiota z hnutí Duha, který lono komentoval oněch šedesát zabitých ovcí.
Takže na adresu toho chcíplého vlka můžu říci, že se kolem toho dělá zbytečný humbuk.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2023 19:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vzpomínám si. ...zbytečná hysterie. Ti postižení lidé by měli mít stejnou možnost vyjádřit se v mediích, tak jako zastánci absolutní ochrany vlka. Čeká se na první fyzický útok, ale duševní útrapy z každodenního stresu a zmařeným hospodářstvím asi nejsou dostatečně pádnými argumenty.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.4.2023 07:55 Reaguje na Karel Zvářal
Nejde o vlka. Koeficient množení losů je podstatně menší. Před několika lety se několik losů dostalo do Brna a byli zachránci z řad strážníků a hasičů uštváni. Průchozí koridory, aby zvěř nemusela přes města a dostala se přes silnice a dálnice, jsou skutečně potřeba.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.4.2023 09:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ekodukty se mají budovat na dálnicích, na "tradičních" tahových místech. Nesouhlasím s tím, aby na okreskách, všude tam, kde došlo ke srážce se zvěří, se budoval ekodukt. Snížit tam rychlost na 30 (zde ať se aktivisté vyřádí), instalovat značku. Větším problémem je styl/koncepce naší urbanizace. Mnohakilometrové nepřerušené linie oplocených staveb komem komunikací bez jediného (např. stometrového) volného koridoru. Ale ekologie a ochrany plná ústa...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.4.2023 09:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je podobný (ignorantský) přístup, jako u architektonických pastí (komíny, šachty, sloupy, nádrže, sklo, zrcadla...). O těchto pastech (komunikace i zástavba je také "past") se ví dlouhá desetiletí, ale neděje se nic zásadního v nápravě stavu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.4.2023 15:20
Spíše chybí kvalitní redukce počtu vlků v ČR.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

3.4.2023 17:31 Reaguje na smějící se bestie
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.4.2023 12:32 Reaguje na smějící se bestie
5
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.4.2023 20:35 Reaguje na smějící se bestie
Spis kvalitni anihilace, nez redukce. Ja bych vlky nepral ani te Sumave - nestastnemu uzemi, kde "eko"silenci se zabydleli u nas asi nejvic za poslednich 30 let
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.4.2023 15:40
Kvůli jedné zablešené potvoře se tady píše článek, ale když loni vlci na Jablunkovsku během jediného měsíce zabili šedesát ovcí, bylo tady ticho po pěšině. A mimochodem, minulý týden na Slovensku dva medvědi zaútočili na lidi. To je další tabu, o kterém tu nepadne ani slovo.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.4.2023 15:57 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1*
Tak pracují nezávislá média i veřejnoprávní ČT, ČRo.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

4.4.2023 09:10 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A byli to skutečně vlci? Veké škody dělají i smečky velkých toulavých psů...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.4.2023 10:20 Reaguje na Karel Pavelka
Na Jablunkovsku chodí vlci v noci i po venicích. A když požadovali místní redukci jejich stavu, všechny státní intituce to zatrhly.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.4.2023 19:05 Reaguje na Karel Pavelka
Co poradíte?
Vystřílet, když to jsou možná velcí psi ? Vy na padesát metrů rozeznáte vlka od československého vlčáka? Myslivec to musí poznat, aby nebyl trestán za ulovení vlka? Mohl se zmýlit?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.4.2023 17:38
Fungující koridor tam má být, vlk nevlk.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.4.2023 18:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Na to nejsou peníze i tak jsou dálnice drahé, přece !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.4.2023 22:41 Reaguje na smějící se bestie
„Tentokrát to byl vlk, ale hynou zde pravidelně také lišky, jezevci, srny a další spárkatá zvěř. … Důležité je to i pro větší bezpečnost řidičů,“
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.4.2023 23:58 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, pokud na silnici zahyne ta spárkatá, tak se hned mluví o jejím přemnožení a škodách co díky ni v dopravě vznikají. No, sem tam zahyne na silnicích i přemnožený vlk. Větším nebezpečím pro řidiče, když už se to zmiňuje, jsou hlavně stromy v minimální vzdálenosti od silnice. Pro větší bezpečnost řidičů by se s tím mělo něco dělat.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

5.4.2023 07:07 Reaguje na Majka Kletečková
Když oni tam ti vlci,lišky a jezevci chodí sbírat přejetá zvířátka, co ten plot kolem prolezla a přeletěla. S plným břichem se špatně uhýbá kamionu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.4.2023 19:14 Reaguje na Petr Pekařík
Přesně tak, ale pak mohou ochranáři argumentovat,
že mají v trusu zbytky zvěře. Kolem koridorové
tratě mají predátoři doslova vyšlapané "lovecké"
chodníčky a kadavér tam nesmrdí ani 24 hodin.
Na oplocenou dálnici zvěř vnikne i přes přípojné
silnice a totéž predátoři. S množstvím predátorů
stoupne i počet srážek aut se zvěří i predátory,
protože v zápalu lovu je jim jedno, kam běží.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.4.2023 19:43
Pro mě je to další důkaz, že vlk do dnešní krajiny nepatří. Kde máte, vážení, ekodukty v obcích??? Se podívejte na ty dlouhatánské nepřerušené nudle podél cest. Kozlovice, Myslík, Palkovice, Frydek. Z druhé strany kopce podobně. Proto se nejedná o nic jiného, než o ne/přirozenou mortalitu v ne/přirozeném prostředí. Kus bude vyšetřen, zadokumentován, takže poskytne práci týmu úředníků. Co chcete víc?-)
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

4.4.2023 09:12 Reaguje na Karel Zvářal
Vy nejste odborník na šelmy, tak bych omezil k tomuto tématu komentáře? A úředníci budou odebírat genetický materiál a provádět genetické testy? Těžko..
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2023 09:36 Reaguje na Karel Pavelka
Vím o vlcích a přírodě víc, než si dovedete představit. Tak přestaňte laskavě s těmi trapnými štěky a pokud nemáte odpověď na můj vstup, zdržte se komentáře. Kdo jiný, než úřední (povolaná) osoba, bude s vlkem manipulovat? Troubo!
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.4.2023 21:35
A teď ještě jednoduchý výpočet - cena ekoduktu / počet pravděpodobně "zachráněných" zvířat.
Abychom věděli, na kolik milionů nás takový vlk, o kterého přeci každý stojí, nakonec přijde.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.4.2023 22:09
Ekodukt? V teto oblasti chybi uz 80 let jine zarizeni - judeodukt. Tajny tunel, kterym by se veznove, kterym se podarilo utect z koncentraku Auschwitz Birkenau a po strastiplne ceste dosahli hranice Slovenskeho statu, dostali dal, pres ostre hlidanou hranici, z Rise do poklidne a (relativne) bezpecnejsi krajiny slovenskeho, pripadne ceskeho vnitrozemi. Poutave o tom pisi Vrba a Wetzler v knize, popisujici jejich temer neuveritelny utek z toho tabora, prekonani slovenskych hranice pobliz dnesniho trojmezi CR-Polsko-Slovensko- kde jim tesne po prechodu hranice pomohli odvazni obcane Kysuc - a naslednou utajenou navstevu v prevleceni a s falesnymi doklady, u predstavitelu zidovskych obci Liptovskeho Minulase, Bratislavy a nakonec i Budapesti https://sk.wikipedia.org/wiki/Vrbova_a_Wetzlerova_spr%C3%A1va
Mohlo to pomoci zachranit tisice madarskych Zidu... ;)

Jenze - misto toho se po 80 letech staveji takoveto drahe a nesmyslne ptakoviny pro usnadneni migrace skodne zvere, ktera jiz po nekolik staleti nema ve stredni Evrope co pohledavat...
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

4.4.2023 09:13 Reaguje na Miloš Zahradník
Ale má a je v celé Evropě i v tzv. zalidněných oblastech.....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.4.2023 09:57
Poučení pro nepoučitelné? Asi těžko, když si někdo myslí, že lze oplotit
všechny silnice a tratě a vybudovat přes ně ekodukty. Ve velmi obydlené
krajině s množstvím komunikací prostě není možný návrat k divočině se
všemi zvířaty, jaké tu bývaly v minulosti. Ty sny nedouků už musí někdo
rázně vyvrátit a říci, že se musíme smířit s kulturní krajinou a regulací
stavů zvířat lidmi tak, aby se jedna nekontrolovaně nemnožila a jiná stále
více nemizela. Blbům to vysvětlit asi nikdy nepůjde, ale dát jim volné
ruce, aby své vize uskutečňovali, je nezodpovědné. To tu budou brzy chtít
ve volné přírodě i ty zubry, tury, koně a medvědy. Lidé se uzavřou za
ploty a do obrněných vozidel, aby se mohli bezpečně přesunovat mezi těmi
ZOO pro lidi. To si opravdu většina aktivisty obelhávaného národa přeje?
Odpovědět
AD

Alice D

4.4.2023 19:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Chudáci lidi,za ploty...aby je ti strašní divocí koně neroznesli na kopytech! Stačí nám ty hromady mrtvol z přemnožené černé,co? Tady se člověk zasměje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.4.2023 11:39 Reaguje na Alice D
Víte jaký je rozdíl mezi černou a koněm, když se potká s
Pendolinem? Černá je smetníkem odhozena bokem, ale kůň
se ocitne v kabině a zabije strojvedoucího. Totéž se stane
u kamionu a popíšou vám to řidiči jezdící do Skandinávie,
kde není los v kabině nic vyjímečného. Ono i pro osobní
auto je to rozdíl , ale tím nechci zlehčovat ani srážku
se srnčí, když se jí blb snaží vyhnout nárazem do stromu.
Máte naivní představy o přírodě 21. století, ale věřte mi,
že skončí buď těmi ploty a nebo totálním vybitím zvěře.
Já jsem spíše pro tu menší zvěř, než se vracet k velkým
kopytníkům ve volné přírodě, protože by došlo na oplocení
polí, které by vám stádo spáslo a rozšlapalo. Proto taky
lidé ty kopytníky vybili a chovali v ohradách pouze ty,
ze kterých měli užitek. Chápu vás, že vy potraviny pouze
znáte z regálů v obchodě, ale zemědělci ví, že pocházejí
z pole, pastviny, či louky a nechtějí je mít spásány byť
malou zvěří, natož pak teprve zubry a "divokými" koňmi!
.
Odpovědět

4.4.2023 11:37
Článek zcela úmyslně přehlíží to podstatné - v současné krajině nemá vlk co dělat.
A proto se ho již naši předkové zbavili...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.4.2023 12:51 Reaguje na
Jeleni a divoká prasata do naší kulturní krajiny patří?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

5.4.2023 07:10 Reaguje na Majka Kletečková
Patří a navíc jim stačí tráva, ovce nežerou
Už jste viděla, jak divočák žere ovci ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.4.2023 08:00 Reaguje na Petr Pekařík
No, srnčata, zajíčky bažanty a koroptve, tetřevy a tetřívky...a i ovečky si dá. Divočák je velká škodná. Ale nežere, stromečky tak jako vlk taky ne. Má tedy velký +. Stromy může jen zlatý brouček.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist