Z krajiny mizí ptáci, nejvíce z polí a luk. Ubývat ale začali také z lesů
Jak zemědělská politika ovlivnila populace ptáků
Za dramatickým poklesem ptáků v zemědělské krajině stojí především dlouhodobé, intenzivní a neudržitelné hospodaření, které zásadně proměnilo podobu české krajiny. Po roce 1989 se tlak na pole a louky na čas zmírnil, tento vývoj však netrval dlouho. Intenzita se brzy znovu zvýšila a s nástupem Společné zemědělské politiky EU ještě zesílila. Druhy jako koroptev polní, čejka chocholatá nebo linduška luční tak ustoupily na zlomek své původní početnosti.
Mírnější úbytek ptáků v lesích, příčiny nejsou zcela známé
Zatímco úbytek ptáků v zemědělské krajině je dlouhodobě známý, v lesích byl vývoj zpočátku mírnější. Do roku 2000 byl pokles lesních druhů spíše pomalý, následovalo období stability.
V posledních letech však i zde dochází k výraznějšímu úbytku. Důvody zatím nejsou zcela jasné. Pravděpodobně se jedná o kombinaci více faktorů – například dopady sucha, kůrovcových kalamit či změn v lesním hospodaření. Dobrou zprávou je, že ochrana vzácných a početně slabých druhů je v lesích zatím poměrně úspěšná.
Klimatická změna posouvá areály rozšíření
Vedle výše zmíněných faktorů stále více ovlivňuje složení ptačích společenstev i změna klimatu.
Od poloviny 90. let ustupují ze střední Evropy severské druhy, jako bramborníček hnědý, cvrčilka zelená nebo sedmihlásek hajní. Naopak ptáci z teplejších oblastí – například hrdlička zahradní, slavík obecný či žluva hajní – rozšiřují svůj výskyt směrem na sever nebo do vyšších poloh.
Modely budoucího rozšíření jednotlivých druhů v reakci na klimatickou změnu předpokládají, že se těžiště biodiverzity, jehož jsme dosud byli součástí, posune severovýchodně mimo území ČR. S tím lze očekávat další úbytek ptactva u nás.
Výzvy v ochraně ptáků v měnící se krajině
Dostupná data jasně ukazují, že změny klimatu a způsob využívání krajiny výrazně ovlivňují ptačí populace v Česku. Zvlášť znepokojující je zrychlující se úbytek běžných druhů ptáků a to především specialistů na určité typy biotopů.
Opačně jsme svědky růstu početnosti tzv. generalistů – druhů, které dokážou přežít a najít potravu v různých prostředích bez nutnosti specifických podmínek. Výsledkem je, že ptačí společenstva se stávají druhově chudšími a uniformnějšími.
Dosavadní ochranná opatření, hlavně v zemědělské krajině, nejsou zatím dostatečná. Naději přináší nově přijaté Nařízení o obnově přírody, které usiluje o zlepšení ekosystémů, lepší přizpůsobení krajiny klimatickým změnám a zpomalení úbytku.
Indikátor běžných a lesních druhů ptáků je důležitý pro sledování a vyhodnocování změn v biodiverzitě a vývoji životního prostředí v České republice. Vychází z více než čtyřicetiletého sledování početnosti ptačích druhů, které Česká společnost ornitologická provádí v rámci dlouhodobých monitorovacích programů: Jednotného programu sčítání ptáků, který běží už od roku 1982, a Liniového sčítání druhů zahájeného před sedmi lety.
Indikátory běžných a lesních druhů ptáků byly zpracovány v rámci projektu Agentury ochrany přírody a krajiny ČR „Monitoring a mapování vybraných druhů rostlin a živočichů a sledování předmětů ochrany chráněných území“ financovaného z Operačního programu Životní prostředí.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (259)
Karel Zvářal
18.8.2025 07:11Lukáš Vítek
18.8.2025 09:12 Reaguje na Karel ZvářalSlavomil Vinkler
18.8.2025 09:16 Reaguje na Lukáš VítekNejkřiklavější případ je vyhubení megafauny predátorem (člověkem) kamkoli na zemi přišel. A furt potvora masožravá prosperuje.
Jan Horník
18.8.2025 14:21 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
18.8.2025 14:44 Reaguje na Jan HorníkSlavomil Vinkler
18.8.2025 14:46 Reaguje na Slavomil VinklerKarel Zvářal
21.8.2025 17:24 Reaguje na Jan HorníkJako nejinteligentnější predátor umí plánovat a dokonce počítat, přesto řadu druhů vyhubil za účelem zkonzumování. Na to doplácí megafauna proto, že námaha z lovu byla využita efektivně - hodně masa. Než sto zajíců, raději jeden mamut, nosorožec či pratur.
V přírodě mizí nejdříve tzv zranitelné druhy - nelétající, hnízdící na zemi nebo v dutinách, odkud uniknout před predující šelmou není kudy. Např i gepard byl 2x těsně před vyhnutím, jen s velkým štěstím vyvázl, ale jeho genetická rozmanitost je kvůli příbuzenské plemenitbě jedna z nejužších.
Jan Horník
24.8.2025 11:01 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
24.8.2025 12:30 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 21:50 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
25.8.2025 07:05 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
25.8.2025 09:56 Reaguje na Karel ZvářalRád si počkám, tady už toho je tolik, že se v tom člověk ztrácí.
Nezmizím, jsem tu pravidelně už nějaký čas, jen jsem pár nediskutoval.
Karel Zvářal
25.8.2025 08:23 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
25.8.2025 09:55 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
25.8.2025 10:18 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
25.8.2025 12:51 Reaguje na Jan HorníkJaroslav Řezáč
19.8.2025 08:29 Reaguje na Slavomil VinklerPetr Elias
18.8.2025 20:45 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
19.8.2025 07:53 Reaguje na Petr EliasKarel Zvářal
19.8.2025 07:58 Reaguje na Slavomil VinklerPetr Elias
19.8.2025 08:29 Reaguje na Slavomil VinklerJan Horník
19.8.2025 08:49 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
19.8.2025 09:17 Reaguje na Jan HorníkChápu, že lidé četli Lovce mamutů od Štorcha, ale ta kniha má dost nepřesností. Je to takový příběh, ne učebnice.
Ten článek znám - je čistě zaměřený na overkill teorii.
Jarek Schindler
20.8.2025 19:58 Reaguje na Jan HorníkJaroslav Vozáb
18.8.2025 10:46 Reaguje na Lukáš Víteksmějící se bestie
18.8.2025 14:15 Reaguje na Jaroslav Vozába navíc přemnožení,
jenom čápů spíše ubylo.
Jan Horník
18.8.2025 14:25 Reaguje na smějící se bestiepavel peregrin
18.8.2025 10:48 Reaguje na Lukáš VítekMichal Uhrovič
18.8.2025 11:01 Reaguje na pavel peregrinDalibor Motl
18.8.2025 11:03 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
18.8.2025 11:07 Reaguje na Dalibor Motlpavel peregrin
18.8.2025 11:28 Reaguje na Michal UhrovičJan Horník
18.8.2025 14:29 Reaguje na pavel peregrinRadek
18.8.2025 15:08 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
18.8.2025 20:46 Reaguje na RadekDalibor Motl
18.8.2025 10:53 Reaguje na Lukáš VítekDalibor Motl
18.8.2025 11:02 Reaguje na Dalibor MotlLukáš Vítek
18.8.2025 12:01 Reaguje na Dalibor MotlKarel Zvářal
18.8.2025 13:12 Reaguje na Lukáš VítekPochybuji, že jste pochopil vše, co jsem zmínil. Nedávno tu byl článek, že sýček šel v Rakousku ze 170 na 370 párů. Ale už neřekli to B) - ve speciálních budkách zabezpečených proti kuně. V polích (eliminace dopravy, vertikálních pastí, nádrží), na oplechovaném sloupku s jehlicemi.
Proč takové úsilí, když predátor sežere jen "slabé a nemocné"??? Řekněte holubářovi, že mu kuna či liška sežrala jen slabé a nemocné - nebude stačit dokončit větu...
Michal Uhrovič
18.8.2025 13:27 Reaguje na Karel ZvářalZa všechno můžou přemnožení predátoři?
Z toho mně vyplývá, že přemnožení divočáci jsou důsledkem toho, že tu nemají predátory a myslivci jsou neschopní snižovat stavy. A ne toho, že tu zemědělci vybudovali ráj pro divočáky, ve kterém ulovit divočáka je velmi složité.
Takže když budeme vracet vlky nebo jiné predátory co loví divočáky do krajiny, divočáci budou ubývat?
(argumenty jsem načerpal u jiných článků z ekolistu o vlcích a divočácích)
Karel Zvářal
18.8.2025 13:35 Reaguje na Michal Uhrovičhttps://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2017/Leden-2017/Zachranime-sycka
Další rok zvolen ptákem roku (náhoda jak pdase!-)
Jarek Schindler
20.8.2025 20:17 Reaguje na Michal UhrovičJan Horník
18.8.2025 14:34 Reaguje na Karel ZvářalInvazní druhy jsou dosti úzce spjaty s člověkem, a jeich úspěch je na člověku dosti závislý, alespoň v prvotní fázi jejich šíření. Co myslíte naprosto nezasaženým prostředím?
Karel Zvářal
18.8.2025 17:05 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
18.8.2025 21:18 Reaguje na Karel ZvářalTřeba něco takového:)
Jan Horník
18.8.2025 22:30 Reaguje na Karel ZvářalNicméně zde kladu jednoduché otázky, jestli máte k dispozici nějaká data, která potvrzují vaše tvrzení, že úbytek ptáků souvisí s nárůstem predátorů...
Karel Zvářal
19.8.2025 06:10 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 07:48 Reaguje na Karel ZvářalJako sorry, ptám se tu snad už po třetí :)
Karel Zvářal
19.8.2025 07:54 Reaguje na Jan HorníkPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Slavomil Vinkler
19.8.2025 08:00 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
19.8.2025 08:02 Reaguje na Slavomil VinklerPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jan Horník
19.8.2025 08:29 Reaguje na Karel Zvářal"Když si dáte do grafu čápa, volavku, krkavce, straku, poštolku... , ...tak zjistíte, že trend početnosti je u nich protisměrný. Ikonizace a ochrana predátorů je příčinou, že vymizeli ptáci...".
Když se vás zeptám, zda toto tvrzení můžete podložit daty, tak se zmůžete akorát na arogantní nadávky. Takže?
Karel Zvářal
19.8.2025 08:31 Reaguje na Jan HorníkPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 08:42 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 08:52 Reaguje na Karel ZvářalJan Horník
19.8.2025 09:13 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
19.8.2025 09:21 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 09:26 Reaguje na Karel ZvářalDokládat nic nebudu, nic takového jsem netvrdil.
Karel Zvářal
19.8.2025 09:30 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 09:40 Reaguje na Karel ZvářalTak tedy: rozhodně souhlasím s tím, že změny v současné krajině mají zásadní vliv na stavy ptactva. Nijak ovšem nepopírám vliv predace na tyto stavy. Jen nemám představu, jak je ten vliv velký. Proto se to ptám vás, prostě jsem předpokládal, že máte nějaká data, na jejichž základě toto tvrdíte.
Karel Zvářal
19.8.2025 17:29 Reaguje na Jan HorníkPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jan Horník
19.8.2025 20:44 Reaguje na Karel ZvářalPetr Elias
19.8.2025 18:36 Reaguje na Jan HorníkUž asi pět let tu ten moula vyřvává, jak strašně letadla ničí jetstream a už asi pět let čekám na jeho data. Stále nic, asi stále počítá. :D
Petr Elias
19.8.2025 18:50 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
19.8.2025 18:59 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
19.8.2025 20:46 Reaguje na Karel ZvářalHypotéza se buď potvrzuje, nebo vyvrací. Ale chápu, jsi prostě líný jak vandrák v červenci a chceš aby to za tebe udělal někdo jiný.
Tak šup šup, pusť se do sběru dat a potvrzení té hypotézy.
Pomůžu ti příkladem: Jetstream o rychlosti 400 km/h, šířce 400 km, výšce 2 km a délce 1000 km má energii cca 2⋅10na18 J. Jestli počítám dobře, tak je to nějakých 10 bomb CAR. ;) Dopočítej kolik tedy letadla odebírají energie... :-*
Karel Zvářal
19.8.2025 20:56 Reaguje na Petr EliasKarel Zvářal
21.8.2025 06:09 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
21.8.2025 08:22 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
21.8.2025 05:53 Reaguje na Karel ZvářalPetr Elias
19.8.2025 08:55 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
19.8.2025 08:57 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jarek Schindler
20.8.2025 20:31 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
21.8.2025 00:17 Reaguje na Jarek SchindlerZ dětství si ji pamatuji jako běžného ptáka, nemám pocit, že by došlo k nějakém u razantnímu nárůstu.
Nemám pocit, že by povolení lovu sojky, strak apod. nějak významným způsobem řešilo problémy popsané v článku.
A taky pochybuji, že by povolení lovu znamenalo, že se budou střílet desítky tisíc kusů jako kdysi.
Radek
21.8.2025 08:22 Reaguje na Jan HorníkJarek Schindler
21.8.2025 11:41 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
22.8.2025 11:10 Reaguje na Jarek SchindlerKdyby to bylo, jak říkáte, tak je tady těch sojek podstatně víc než nyní. Je jasné, že konec lovu musel mít pozitivní vliv na populaci, nicméně je to jen jeden z mnoha faktorů, který má na populaci vliv.
Jarek Schindler
21.8.2025 11:51 Reaguje na Jan HorníkRadek
21.8.2025 12:28 Reaguje na Jarek SchindlerJan Horník
22.8.2025 11:18 Reaguje na RadekRadek
22.8.2025 12:24 Reaguje na Jan HorníkAno , samozřejmě že chce . V lokalitách kde se vlk vyskytuje je zvěř stresovaná , spojuje se do vetších tlup , lepší ochrana proti utokům, predaci . Zůstává stát v latácích a tam dělá škody , ty potom platí myslivci .
Pokud narážíte na to že za
a utoky vlka na hospodářská zvířata platí stát , tak ano ale stát to platí z kapes nás všech .
Ekologisté z ochránáři odpovídají prosím za co ? zeptám se lépe , oni platí za škody způsobené jejich rozhodnutím ? pokud ano , tak prosím za konkrétní příklad .
Jan Horník
24.8.2025 11:05 Reaguje na RadekBiopaliva jsou slepou cestou to ukázala praxe po pár letech, souhlas. To, že u nás se udržela i v dalším plánovacím období, není ovšem zásluhou zelených, ale Sobotkovy vlády. Resp. tehdejšího ministra financí A. Babiše. Ostatně top byl jeden z důvodů, proč šel do politiky.
Radek
24.8.2025 13:28 Reaguje na Jan HorníkZ lištičkou to je přece to samé , ted jste vytvořili nesmyslná zákon na její ochranu až bude problém , tak vytvoříte vyhlášku na její lov . Tím je to podle vás vyřešené ?
Jan Horník
24.8.2025 21:56 Reaguje na RadekFirmy na ty technologie dostávaly dotace, stejně jako na pěstování. Nikdo ty firmy hlavně do toho byznysu nenutil.
Já do zákonů o liškách fakt nemluvím, ale vidím tam jasnou logiku: až budou stavy lišky problematické jako u prasat nyní, tak se přestanou hájit celoročně. Zavedení doby hájení MZe jasně zdůvodnilo, neházejte to na ekologisty.
Radek
25.8.2025 13:39 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
25.8.2025 15:33 Reaguje na RadekJá jsem tohle vůbec nesledoval, nic nikomu nežeru. Já se v hájení lišky nijak neangažoval.
Radek
25.8.2025 16:31 Reaguje na Jan HorníkRadek
25.8.2025 16:50 Reaguje na RadekJan Horník
27.8.2025 13:37 Reaguje na RadekJan Horník
24.8.2025 11:07 Reaguje na RadekMůžete toto podložit nějakými údaji, jak moc se zvedly vplácené náhrady škod v místech, kde jsou vlci?
Upřímně mi to přijde trochu přitažené za vlasy, ale to je jen můj dojem. Rád se dozvím něco nového.
Radek
24.8.2025 13:37 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 22:01 Reaguje na RadekTakže co? Nic.
250 ha chtějí hlavně vlastníci pozemků a zemědělci. Vy ty ekologisty vidíte fakt za vším, co se vám nelíbí.
Radek
25.8.2025 13:45 Reaguje na Jan HorníkRadek
25.8.2025 19:26 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 11:08 Reaguje na RadekTady bych spíš potřeboval nějaký příklad od vás, kde vznikla nějaká škoda, za kterou nenesl nikdo zodpovědnost.
Radek
24.8.2025 13:47 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 22:03 Reaguje na RadekJaké vznikly škody v souvislosti s biopalivy, a do je za ně podle vás zodpovědný?
Radek
25.8.2025 14:01 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
25.8.2025 15:22 Reaguje na RadekJan Horník
25.8.2025 15:37 Reaguje na RadekTo je obecně problém týkající se průmyslového zemědělství, nejen pěstování energetických plodin.
Hodně zobecňujete, házíte vše do jednoho pytle.
Karel Zvářal
25.8.2025 16:23 Reaguje na Jan Horníkhttps://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/kareln-zvaral-ticha-voda-nam-ornici-odnasi
Jan Horník
22.8.2025 11:16 Reaguje na Jarek SchindlerPsík a mýval se začal řešit, až to začalo být neúnosné.
Kormorán zrovna tak. V jeho případě byl na stole návrh dát ho mezi lovnou zvěř a nastavit dobu lovu. Ale to nechtěli myslivci, čemuž se nedivím. Není to zvěř, ze které je nějaký užitek, akorát hrozí náhrady škod.
Radek
22.8.2025 12:33 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 11:13 Reaguje na RadekEkologisté od myslivců nic nečekají, se obávám. Nakázané to nemáte, pokud vím. Když nechcete, nestřílejte.
Až to bude s liškou neúnosné, je zrušení doby hájení namístě, s tím souhlasím. Stejně jako s černou zvěří.
Jarek Schindler
24.8.2025 11:40 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 22:08 Reaguje na Jarek SchindlerK té lišce, ano, asi to tak bohužel bude, naše byrokracie se jistě hned tak nezmění. Ostatně podívejte se, jak dlouho to trvalo u prasat.
Radek
24.8.2025 12:36 Reaguje na Jan HorníkPS: už jste si zjistil způsob života černé zvěře , dobu chrutí , dobu březosti , schopnost reprodukce a co ji ve volné přírodě ovlivňuje ?
Jan Horník
24.8.2025 22:12 Reaguje na RadekTo by mě opravdu upřímně zajímalo.
O černé jsem se trochu dovzdělal, našel jsem i stavy odlovů. Nic, co by vyloženě potvrdilo vaše tvrzení, nicméně ten argument zaznívá často, tak na tom třeba něco bude. Uznávám, že je ještě brzo na zachycení nějakého trendu, který by byl způsoben zrušením doby hájení. Tak dík, že jsem musel zapátrat :)
Radek
25.8.2025 14:36 Reaguje na Jan HorníkStavy odlovů černé dokazují chrutí 2x ročně , já pozoruji chrutí v praxi , víte o čem se bavíme .
Doporučuji pátrat také jinde , vše naa webu nevypátráte .
Jan Horník
25.8.2025 15:42 Reaguje na RadekProč se snažíte odvádět debatu někam jinam? Já se vás taky neptám kolik je v Palermu kin :)
Radek
25.8.2025 16:11 Reaguje na Jan HorníkRadek
25.8.2025 16:41 Reaguje na RadekJan Horník
27.8.2025 13:38 Reaguje na RadekRadek
18.8.2025 13:30 Reaguje na Lukáš VítekDalibor Motl
18.8.2025 16:19 Reaguje na Lukáš VítekJakub Graňák
18.8.2025 18:31 Reaguje na Dalibor MotlJarek Schindler
20.8.2025 20:38 Reaguje na Dalibor MotlKarel Zvářal
18.8.2025 12:29 Reaguje na Lukáš VítekNa kořisti/mase jsou závislí specialisté, tj vlci, vydry, kormoráni, kalousi..., tj vesměs čistokrevní masožravci. Vlci mají velká teritoria, množí se jen alfa pár, zbytek jsou "sluhové". Přemnožené decimovala vzteklina, což dnes, bohužel, odpadá, případně sousední smečka (infanticida vlčat).
Kalous, když není hraboš, tak nehnízdí a potuluje se po širším okolí a loví myšice, rejsky, ptáky. Navíc má spoustu predátorů (výr, jestřáb, káně, kuna, liška, straka...).
Problém pro rovnováhu jsou přemnožení všežravci, tj prasata, lišky, kuny, krkavcovití - v potravě mají hodně živočišné složky, ale vydrží i na rostlinné potravě. Mladé ovšem krmí vším, co se hýbe, tam ta rostlinná potrava má jen okrajový význam. A svou početností vytváří (silný) PREDAČNÍ TLAK, jestli vám ten pojem něco říká...
Mohu uvést nesčetně příkladů, které druhy vymizely kvůli/ "díky" predaci - je to podobný princip jako u vymizelých endemitů, které vyhubily invazní=zavlečené druhy. Jaktože tam neplatí vaše premisa, že "predátor nemůže" vyhubit??? Proč zde predátoři "nepočítají"??? Tady jste v koncích, stejně jako všichni kabinetní "vědátoři", kteří krom nadrcených formulací a manter nic neumí, protože nulová praxe...
Lukáš Vítek
18.8.2025 13:40 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
18.8.2025 13:44 Reaguje na Lukáš VítekJan Horník
18.8.2025 14:39 Reaguje na Karel ZvářalJestli můžete uvést nesčetně příkladů, tak sem s nimi. Naprosto upřímně se rád poučím. Díky
Jan Horník
18.8.2025 14:20 Reaguje na Karel ZvářalRadek
18.8.2025 15:14 Reaguje na Jan HorníkVydra ,k roku 2020 7 – 8000
Kormorán , v roce 2013 vyřazen zvláště chráněný odhad počtu 15000 ks
Kuna skalní ,v roce 2022 uloveno 110261 ks toto číslo naznačuje robustní populaci
Kuna lesní , je na tom podobně jako skalní .
Mýval , odhaduje se populace na stovky jedinců
Liška , ročně se lovi cca 60 000 ks toto číslo potvrzuje robustní , stabilní populaci
Norek americký , 10000 až po 100 000 ks
Krkavec odhad z roku 2003 , 800-1200 ks
Straka odhad z let 2001-2003 50 000 – 100 000 ks
Jan Horník
18.8.2025 20:39 Reaguje na RadekJasně, všichni máme představu, jak je to s divokými prasaty, kormorány a s vydrou. Ale třeba u těch kun a lišek se to moc dohledat nedá.
V každém případě díky.
Radek
19.8.2025 07:37 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
19.8.2025 07:47 Reaguje na RadekMusí být nějaká vyváženost, chcete-li ROVNOVÁHA, a o tu se musí postarat klíčový druh ekosystému, tzn vzdělaný a uvědomělý člověk/lovec. Bezzásahovým tupounkům to bude zřejmě "trhat uši", ale snad se už poučili ze svých přehmatů a začnou konat ve smyslu zvýrazněného. Jen při jejich naivitě pochybuji, že změní svůj dobře zabedněný názor.
Jan Horník
19.8.2025 08:42 Reaguje na RadekCo se týče vydry, ano ten trend je jasný. A je to díky přísné ochraně, dřív se chytaly do želez, teď je to trestné. I tak se bavíme jen o tisících jedinců na celou ČR. Nemyslím si, že ochrana v současné situaci je zbytečná. A samozřejmě se pojďme bavit o tom, kolik tady musí žít vyder, aby nebylo potřeba je mít pod ochranou. A to už je otázka, kde se odpověď hledá těžko.
Ekologisti (musíme jim tak říkat?:)) jsou úplně stejní jako myslivci, nebo rybáři. Myslivci prosazují v krajině to, co se dá ulovit a má to nějakou trofejní hodnotu, nebo se to dá sníst. Ochránci přírody zase kladou důraz na ty druhy, které z krajiny mizí. Řečeno velice obecně, nechytejte mě za slovo.
Radek
19.8.2025 19:03 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 08:54 Reaguje na RadekRadek
19.8.2025 19:19 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 22:40 Reaguje na RadekRadim Polášek
18.8.2025 10:34A ostatní mají velký problém s ubývajícími biotopy, například nízkými křovinami a neudržovanými plochami typu nesekaná neudržovaná louka s občasnými keři a stromy, kterých obrovsky ubylo. A hlavně s adorací všech možných predátorů, které zelení neustále nekriticky preferují a podporují jejich co největší namnožení. Případně invazivních predátorů, které naopak dnešní společnost neumí účinně odstraňovat z krajiny.
Jan Horník
18.8.2025 14:44 Reaguje na Radim PolášekRadek
18.8.2025 15:42 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
18.8.2025 20:44 Reaguje na RadekPřírodě jako takové, té je to jedno.
U těch prasat jde o to, že jsou schopný se živit fakt vším, takže je úbytek drobné zvěře určitě nijak limitovat nebude. Navíc jsou extrémně chytrá a přizpůsobivá. V současné krajině se spoustou zdrojů, úkrytů a prakticky bez bez predátorů, je jasné, že jejich stavy jsou nahoře.
Slavomil Vinkler
19.8.2025 09:08 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 09:16 Reaguje na Slavomil VinklerJen jsem nepochopil, koho likvidují prasátka.
Slavomil Vinkler
19.8.2025 09:24 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
19.8.2025 09:28 Reaguje na Slavomil VinklerPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jan Horník
19.8.2025 09:41 Reaguje na Karel ZvářalJan Horník
19.8.2025 09:28 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
19.8.2025 09:13 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
19.8.2025 09:21 Reaguje na Slavomil VinklerOmezení lovu obecně se vztahuje k době, kdy se rodí a vychovávají mláďata. Aspoň to byla původní idea. Nebo ne?
Radek
19.8.2025 14:21 Reaguje na Jan HorníkVeškerá spárkatá zvěř do dvou let věku se loví celoročně včetně vodících matek .
Každá šelma až na skromné výjímky má dobu hájení , toto opravdu nevíte .
Jan Horník
19.8.2025 14:32 Reaguje na RadekDonedávna tomu tak u černé ještě nebylo, nebo se pletu.
Dobu hájení má ale i spárkatá, nejen šelmy, nebo ne?
čerpám odtud:
https://www.svetmyslivosti.cz/infoservis/doby-lovu-zvere
Radek
19.8.2025 15:33 Reaguje na Jan Horníkčrná se loví tuším od roku 2015 celoročně a díky tomu je v čr chrutí na místo jednou ročně 2x ročně . Došlo k rozbití uspořádání tlup .
Radek
19.8.2025 15:38 Reaguje na RadekJan Horník
19.8.2025 15:39 Reaguje na RadekMichal Uhrovič
18.8.2025 10:59A nezamyslí se někdo, že by byla pravda částečně u obou táborů?
Myslím, že to co píše pan Zvářal a pan Vítek dává smysl a když se tyto dva důsledky spojí, tak tu máme velký úbytek ptactva.
Ale pro místní diskutéry je lepší posilovat ega a navzájem se urážet. Je to obraz doby a generační boj, kteří starší vyhrávají a mladí utíkají. A kdo nakonec zůstane, osamělí staří lidé a země bez budoucnosti
Karel Zvářal
18.8.2025 19:28 Reaguje na Michal UhrovičDalibor Motl
18.8.2025 11:07Dalibor Motl
18.8.2025 16:26 Reaguje na Jan HorníkMarcela Jezberová
18.8.2025 12:15Břetislav Machaček
18.8.2025 15:09ochranu predátorů na úroveň před revolucí a za pět let porovnat stavy
predátorů a jejich kořisti v tom kraji a ve zbytku republiky. Bude tak
praktické zhodnocení dopadů predace na stavy zvířat v kulturní krajině,
ve které se snaží zastánci divočiny stále aplikovat samoregulaci.
Bohužel zákony divočiny nelze aplikovat tam, kde bez chemie už nelze
hospodařit, tam kde spoustu kořisti zabíjí doprava a jiná lidská činnost
bez které se už společnost neobejde. Povím to bez obalu. Pouze magor
chce, aby fungovala samoregulace tam, kde k ní nejsou a už NIKDY nebudou
stejné podmínky, jako v nějaké divočině. Pokud to není schopen chápat,
tak nemá smysl mu to ani vysvětlovat. Je to jako chtít mít v řece
doslova pitnou vodu, ale přitom ji sám znečišťovat vlastními sajrajty.
Doporučuji mu opustit vymoženosti dnešního světa, pořídit si hektar
pole, motyku a skromný příbytek bez elektřiny a auta, bez lékařů, bez
chemie proti škůdcům a předvést, jak na to a zda je možné, aby se
tak chovali všichni. Pak zjistí, že žil v bludech bez řešení.
Lukáš Vítek
18.8.2025 15:33 Reaguje na Břetislav MachačekSlavomil Vinkler
18.8.2025 16:59 Reaguje na Břetislav MachačekJan Horník
18.8.2025 20:54 Reaguje na Břetislav MachačekJá bych se přidal taky s podobným experimentem, vzal bych taky jeden kraj a udělal plošně drobné změny v krajině - zahustil síť polních cest, mezí, a dalších drobných krajinotvorných prvků Remízy, ostrůvky křovin). Na části bych obnovil původní vodní režim. Hodně by mě zajímalo, co by to udělalo s tou biodiverzitou.
S tou samoregulací v krajině to zas tak žhavé není, zas tolik lidí ji nechce, ani těch ekologistů:)
smějící se bestie
18.8.2025 17:37chcete mít hodně zvěře, zpěvného ptactva, tak se musíte chovat tak, jak to říkal Kadlík z Orlíku nejenom o svých předcích -
proto máme panské hajné, aby se Nám predátoři nepřemnožili !
Karel Zvářal
18.8.2025 17:46 Reaguje na smějící se bestiePetr Elias
18.8.2025 20:47Pavel Hanzl
19.8.2025 08:16 Reaguje na Petr EliasKarel Zvářal
19.8.2025 08:26 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.8.2025 19:54 Reaguje na Karel ZvářalPetr Elias
19.8.2025 08:52 Reaguje na Pavel HanzlPetr Elias
19.8.2025 09:18 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
pavel peregrin
19.8.2025 12:32 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 17:47 Reaguje na pavel peregrinPetr Elias
19.8.2025 18:09 Reaguje na pavel peregrinPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 18:12 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
19.8.2025 18:38 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 18:41 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
19.8.2025 18:47 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 19:26 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
19.8.2025 20:23 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 20:37 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
21.8.2025 13:36 Reaguje na Petr EliasJestliže zajíci a koroptve nežijí ve stepi (komplet zaloučená oblast bez chemizace), těžko mohou být početní v agrární krajině. Zato chráněných ikon je tam plno. Takovýto přístup bych navrhl na Nobelovku za věčnou vlastnost.
A fašistu jde i poznat i bez toho, když střílí lidi do týla. Stačí psaný projev s prvky agrese, povýšenosti a pohrdání odlišnými názory.
Karel Zvářal
19.8.2025 18:14 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
19.8.2025 18:45 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 18:55 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
19.8.2025 20:24 Reaguje na Karel ZvářalPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Karel Zvářal
19.8.2025 20:32 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Emil Bernardy
20.8.2025 15:14 Reaguje na Petr Eliasvaber
19.8.2025 09:19 Reaguje na Pavel HanzlTa tvoje kobliha je unikát.
Pavel Hanzl
19.8.2025 19:50 Reaguje na vaberPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
vaber
20.8.2025 08:33 Reaguje na Pavel HanzlPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
vaber
21.8.2025 17:46 Reaguje na vaberJarek Schindler
20.8.2025 23:43 Reaguje na Petr EliasPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
21.8.2025 08:28 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
21.8.2025 11:57 Reaguje na Petr Eliass v
22.8.2025 19:25 Reaguje na Jarek SchindlerPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jarek Schindler
23.8.2025 13:43 Reaguje na s vs v
23.8.2025 16:04 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
24.8.2025 11:32 Reaguje na s vJan Horník
24.8.2025 22:16 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
26.8.2025 08:43 Reaguje na Jan Horníkvaber
19.8.2025 09:05Já když jedou nyní autem a ujedu 100km, přední okno zůstáva čisté. Možná už méme chytrý hmyz co nelétá nad silnicemi, možná velký úbytek hmyzu je příčina.
Když je sucho ,jako nyní, mnoho hmyzu a brouků co žijí na zemi, taky mizí a ptáci nemají co sbírat.
Potravní řetězce bývají dlouhé a vše začíná někde u rostlin, na nich je závislé vše co se hýbe, přímo nebo nepřímo.
DAG
19.8.2025 10:41 Reaguje na vaberBřetislav Machaček
19.8.2025 11:06 Reaguje na DAGloví hmyzožravým tvorům stejně, jako predátorům hrabošů
hraboši ve vysoké trávě a nebo trávě posečené a ponechané
na ploše jako kryt pro hraboše. Takže ano, chrání se tím
hmyz před predací, ale i ten, který se tam POUZE schovává.
Hmyzu dnes schází polní hnojiště, nezaoraný hnůj a lejna
paseného dobytka. Pokud klesl počet pasených zvířat na
pouhý zlomek původního stavu a hnůj místo pole a hnojiště
končí v biopynce, tak ten hmyz nemá co žrát. Víte kde je
dnes nejvíce hmyzu? No přece na skládkách, které jsou
RÁJEM pro vše živé. Uklizenost, pořádek a hygiena pomocí
chemie jsou jednou z hlavních příčin úbytku hmyzu. Pokud
mrtvou zvěř kdysi nesežrali jako nyní hladoví predátoři
a mrchožrouti, tak ji sežraly mouchy a je a jejich larvy
ptáci. Dnes to sežerou predátoři a mrchožrouti a mouchy
a hmyzožraví ptáci hladoví.
Jarek Schindler
21.8.2025 11:59 Reaguje na DAGSlavomil Vinkler
20.8.2025 07:47 Reaguje na vaberKarel Zvářal
19.8.2025 18:03Michal Krátký
19.8.2025 18:45Karel Zvářal
19.8.2025 18:51 Reaguje na Michal KrátkýKarel Zvářal
19.8.2025 19:05 Reaguje na Michal KrátkýKarel Zvářal
20.8.2025 17:58https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/nova-analyza-poctu-ptaku-ubyva-dalkovych-migrantu
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/olovene-broky-zpusobily-ubytek-55-000-dravcu-v-evrope-tvrdi-studie
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ze-zemi-eu-zmizelo-od-roku-1980-na-600-milionu-hnizdicich-ptaku
Něco o protisměrných trendech: kořistníků přibylo, kořisti ubylo, jak prosté, milý Watsone:-)
"Příkladem může být sedm druhů dravců, jejichž počty během posledních desetiletí stouply v důsledku zvýšení jejich ochrany, snížené míry pronásledování a omezení používání pesticidů či zavedení cílených projektů na obnovu jejich populací. Bez zavedení těchto směrnic by populační pokles mnoha druhů byl bezesporu ještě o mnoho výraznější," míní zástupci ČSO. Práce podle nich také potvrzuje výsledky předchozích výzkumů, které ukázaly velké ztráty druhové rozmanitosti."
Jan Horník
21.8.2025 00:28 Reaguje na Karel ZvářalRozhodně zajímavé čtení, které doplňuje informace v tomto článku. A závěry jsou víceméně podobné.
Karel Zvářal
21.8.2025 05:48 Reaguje na Jan HorníkSnad od ekologistů nečekáte, že napíší, že komínové či jiné ikony snižují stavy ptáků? Ano, napíší to u "biologického ochrany", kdy sovy a poštolky mají snižovat stavy hlodavců.
Snižují, to se ví dávno. Jen rozdíl mezi hlodavci a ptáky je v tom, že ti první se mohou ukrýt pod zemí či ve vegetaci/náletech, ti druzí přeletují z místa na místo, což je činí nápadnými a zranitelnými.
Jan Horník
22.8.2025 11:30 Reaguje na Karel ZvářalCelé je to o tom, že namnožení predátorů je až důsledek nějakých změn.
A pak je tu spousta dalších faktorů - migrace, schopnost najít si jiný zdroj potravy (viz vámi zmiňovaní všžravci), změna prostředí.
No a právě ty změny v prostředí v souvislosti se zintenzivňováním využití krajiny v posledních cca 70 letech jsou spouštěčem těch změn. Neubývají jen úkryty před predátory (to je markantní třeba u ryb), ale i hnízdní příležitosti, zdroje potravy, respektive jejich dostupnost v čase (to se hodně dotýká např. hmyzu).
Predátoři na to jen reagují. Když je budem regulovat (proč ne, tam kde je to neúnosné), tak stejně nejdem k jádru pudla.
Jan Horník
22.8.2025 11:37 Reaguje na Jan Horníkhttps://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2011/cislo-7/zlo-zvane-meliorace.html
Nenechte se odradit zavádějícím názvem, je to velice věcné zhodnocení změn krajiny v posledních desetiletích, trendy tam popsané se v současnosti nijak výrazně nemění, bohužel.
Karel Zvářal
22.8.2025 13:26 Reaguje na Jan HorníkKarel Zvářal
22.8.2025 13:15 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 11:18 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
24.8.2025 12:24 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
24.8.2025 22:20 Reaguje na Karel ZvářalDejme tomu sojka, tam by asi stálo otevřít diskuzi zda ji nedat do myslivecké vyhlášky.
Stejně (čistě můj názor) je to jen okrajový problém, v porovnání s nedostatkem zdrojů a hnízdních příležitostí.
Karel Zvářal
25.8.2025 07:07 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
25.8.2025 15:45 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
25.8.2025 16:15 Reaguje na Jan HorníkV 60.-70. jsem neviděl ani jednoho krkavce, začali se ukazovat od poloviny 80. Dnes je potkám za den na spoustě míst, odhadoval bych jejich počet mnohem vyšší (podle situace u nás). A vemte si, že to je jen jeden z predátorů, který šel početně nahoru - a žádný neubyl!!! Kromě sýčka, kalouse, lasiček, hranostaje, tchoře... -tj "drobné"..., tedy. Prostě odvrácená strana mince-/
Jan Horník
27.8.2025 13:43 Reaguje na Karel ZvářalTo káně bude asi hodně příležitostná záležitost, ne?
Karel Zvářal
25.8.2025 08:06 Reaguje na Jan HorníkJan Horník
25.8.2025 15:48 Reaguje na Karel ZvářalStromů je u nás dostatek, ale jak pro které druhy. Ale u těch ptáků to ještě tak hrozné není v porovnání s hmyzem, to uznávám.
Radek
21.8.2025 08:39 Reaguje na Jan HorníkBřetislav Machaček
21.8.2025 09:13 Reaguje na Radekkterou si místně vyhubí a migrují za ní tam, kde ještě je a tak to dělají dokud ji nevyhubí všude. Taky se umí většinou přizpůsobit náhradní potravě
a hlavně krkavcovití nepohrdnou rostlinnou potravou
a zbytky jídel na skládkách. Jim s jejich populací
vyhubení kořisti nezamává a množí se vesele dál.
Něco jiného je divočina bez náhradních zdrojů té
potravy, ale i tam je to jako na houpačce. Jednou
se množí, jindy vymírají, ale migrací řeší i ty
nepříznivé místní podmínky. Kamarád žijící na
úplné samotě mimo zájem veřejnosti nedodržuje
zákony a například straky a sojky loví tichou
výkonnou vzduchovkou celoročně. Kde není žalobce,
tak není soudce a na stavech drobného ptactva v
jeho okolí to je znát. Má taky na zahradě pár
sklopců a ve stodole i zakázaných želez. Už pár
let ale žádné kuny a lišky neulovil, protože je
zredukoval na minimum. Jedním z problémů byl ale
jestřáb lovící slepice a ty chrání pojízdnou
vypásací voliérou s pevným drátěným stropem. Je
to takový pokus o návrat do doby PŘEDOCHRANÁŘSKÉ,
kdy se lovila škodná proto, aby prosperovala zvěř
drobná a s ní i nelovné ptactvo a jiná zvířata.
Jan Horník
22.8.2025 11:22 Reaguje na RadekRadek
22.8.2025 12:41 Reaguje na Jan HorníkPetr Dubský
22.8.2025 19:46vaber
24.8.2025 08:21 Reaguje na Petr DubskýNyní na konci léta jsem našel čtyři prázdná hnízda na zemi, spadá. Co je mohlo shodit ze stromů netuším ,vítr to nebyl. Tento rok tam vídám málo zpěvných ptáků, ubylo jich nebo odlétli jinam ,protože tam ,díky suchu ,je málo potravy, nevím.
Břetislav Machaček
24.8.2025 10:05 Reaguje na vaberv nich hledají ukrytý hmyz. V době sucha je hmyz z hnízd
vítaným zpestřením jídelníčku, který nyní tvoří pouze plody
ovocných dřevin. Žížaly jsou půl metru a více hluboko a i
jiný hmyz se ukrývá někde ve stínu. V hnízdech je tak ten
hmyz a jeho kukly, který se živil zbytky potravy, trusu
ptáčat a nebo kožojedi živící se uhynulými ptáčaty a obaly peří. Mnohdy tam přežijí do jara a u doupných ptáků pak
napadají i ptáčata. Proto ti, co si umí dutiny postavit
sami je stavějí vždy nové a ti co to neumí cizopasníky
trpí více, než oni. Kosi nikdy nepoužijí dvakrát totéž
hnízdo právě kvůli cizopasníkům. Takže nakonec dobře,
že je někdo jiný zlikviduje a oni si tam mohou postavit
hnízdo nové. Úbytek je asi nejen kočkami, ale i sojkami,
které jim zkonzumují vejce i ptáčata. Bohužel ochrana
přírody v režii idiotů má už hmatatelné dopady a bude už
pouze hůře a hůře. Sojka a straka nemá moc přirozených nepřátel a pokud nebudou opět tlumeny, tak zlikvidují i
své predátory v době mládí. Osobně jsem byl svědkem
útoku 7 sojek na tři mladé puštíky. Všem vyklovaly oči
a ti skončili slepí na zemi na pospas jiným predátorům.
Tak se chovají údajně neškodné sojky a jiní krkavcovití
a vinni jsou jejich ochranáři a nikdo jiný !





Střimická výsypka se mění na ptačí ráj. Ornitologové tu obnovili ovocný sad a založili louky
Proč luňáci v Evropě stále hynou
Mláďata letos vylétla z více než 830 hnízd čápů bílých