https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/chcete-kosmetiku-netestovanou-na-zviratech-hledejte-kralika-skakajiciho-mezi-hvezdami
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Chcete kosmetiku netestovanou na zvířatech? Hledejte králíka skákajícího mezi hvězdami

10.2.2012 01:47 | PRAHA (Ekolist.cz)
Skákající králík - logo HCS/HHPS. Na výrobcích certifikovaných společností být může, ale také nemusí.
Skákající králík - logo HCS/HHPS. Na výrobcích certifikovaných společností být může, ale také nemusí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Mýdla, šampony, krémy a v případě dam i šminky se staly součástí našeho každodenního života. Firmy se předhání s uváděním novinek, díky kterým budeme mít pleť zdravější a krásnější, lifestylové časopisy nás zasypávají radami, jak a který krém na co použít. O tom, že značná část kosmetické produkce je testována na zvířatech, se mluví už méně. Přestože evropské státy postupně testování na zvířatech zakazují, zdá se, že kosmetika obsahující složky otestované na zvířatech z regálů jen tak nezmizí. Jedinou možností pro eticky smýšlejícího spotřebitele zatím zůstává certifikace HCS. Díky ní lze v obchodě najít přípravky, jejichž výroba žádnému živému tvoru bolest nezpůsobila.
 

Králík a hvězdy

Mezinárodní certifikace HCS (Humánní standard pro kosmetiku) oslavila v prosinci loňského roku už patnácté narozeniny. Certifikát je dokladem, že se dotyčný výrobce kosmetiky rozhodl své výrobky netestovat na zvířatech. A to nejen hotové výrobky, ale i jejich jednotlivé složky. A k tomu patří také to, že od určitého data nenakupuje od svých dodavatelů nic, co bylo testované na zvířatech. To, zda tomu tak skutečně je, ověřuje pravidelný nezávislý audit. Potíž je, že taková věc se těžko zjišťuje se stoprocentní jistotou. Laboratorním rozborem nebo jiným podobně průkazným způsobem se to prokázat nedá. Audit se proto zaměřuje na kontrolu dokumentů od dodavatelů, bezpečnostních listů z testování a na pohovory se zaměstnanci.

Získaná certifikace se vztahuje na všechny kosmetické výrobky firmy. Ty mohou (ale nemusí) nést logo certifikace HCS - skákajícího králíka mezi hvězdami.

Logo králíka s hvězdami je možné najít i u prostředků pro úklid domácnosti. V tomto případě se jedná o dvojče HCS – obdobnou certifikaci HHPS (Humánní standard pro prostředky pro domácnost).

Značení HCS je zavedené v USA, Kanadě a řadě evropských států včetně České republiky. Jeho držitelem je více než 400 společností. V Evropě ji zaštiťuje Evropská koalice za ukončení pokusů na zvířatech, Českou republiku zastupuje nezisková organizace Svoboda zvířat.

Nedejte se zmást

Jiná používaná loga (králík v trojúhelníku, samotný králík apod.) podle ochránců zvířat neposkytují žádnou záruku, že firma prošla nezávislou kontrolou. Stejně tak by měl být spotřebitel ostražitý i co se týká různých tvrzení na webových stránkách i výrobcích. Informace na nich mohou být pravdivé, ale pro zákazníka matoucí.

Výrobky s HCS/HHPS dostupné v ČR
100% Pure Aftercare Amie
Astonish Aubrey Organics Balm Balm
Cuccio Naturale Ecozone Freeman
Jason Natural Cosmetics Kiss My Face Liz Earle Cosmetics*
Hedera natur (Almacabio, Eco, Equo, Florame) Laboratoire Holistica International Lily LoLo Mineral Cosmetics
Lush** Manufaktura Melvita
Montagne Jeunesse Nothing Nasty* Organix South (Thera Neem)
Marks & Spencer Paul Mitchell Raw Gaia
Raw Skin Food Suma Foods (Ecoleaf) Super Diet
Sanoflore SpaRitual The Body Shop
Urtekram Yes Syzygy W.S. Badger

Aktuální seznam společností netestujících na zvířatech najdete na webových stránkách Svobody zvířat

* Pouze přes internet
** Tato značka certifikát HCS nemá, ale její systém kontroly dodavatelů je ještě přísnější než u HCS. Mimo vyrábění kosmetiky se Lush zaměřuje i na aktivní lobbing za nahrazení pokusů na zvířatech.

Ujištění, že kosmetika nebyla testována na zvířatech, se často vztahuje jen k finálnímu výrobku a nikoli k jeho složkám. Většina testování kosmetiky na zvířatech však probíhá právě na úrovni jednotlivých složek. Také tvrzení, že společnost neprovádí testy na zvířatech může být zavádějící. Společnost nemusí žádné testy na zvířatech sama provádět ani je zadávat jiným subjektům. V její kosmetice se ale mohou i nadále vyskytovat složky testované na zvířatech u dodavatelů nebo dodavatelů dodavatelů apod.

Spotřebitele by neměla zmást ani sdělení o tom, že firma podporuje vývoj alternativních metod, testuje na dobrovolnících či je její kosmetika „bio“ či „přírodní“. Žádné z těchto označení neznamená, že výrobce či jeho dodavatelé nepoužívají složky testované na zvířatech. Také skutečnost, že je přípravek vhodný pro vegetariány či vegany neznamená nic víc než to, že výrobek neobsahuje složky živočišného původu. Ani toto prohlášení tedy nezaručuje, že složky nejsou testované na zvířatech. Přehled dalších certifikátů pro kosmetické prostředky najdete na webových stránkách Svobody zvířat.

Zákony a jejich meze

Co se týká testování kosmetických výrobků na zvířatech, udělali politici za poslední roky několik zásadních rozhodnutí. Testování finálních kosmetických výrobků i jejich složek na zvířatech je v České republice (od roku 2004) a Evropské unie (od roku 2009) zcela zakázáno. Toto opatření má přednost i před tzv. nařízením REACH, které po chemickém průmyslu požaduje testování a přetestování nových i již existujících chemických látek.

A protože je mnoho kosmetických přípravků a jejich složek dováženo do Evropy ze zahraničí, kde není legislativa na ochranu zvířat natolik přísná, platí zákaz z roku 2009 i pro dovoz a prodej kosmetiky otestované na zvířatech mimo EU. Kromě EU totiž zákaz testování kosmetiky na zvířatech nikde jinde na světě neplatí. V některých státech je zakázáno testování konečných výrobků, ale složky se testovat mohou. V Číně je testování kosmetiky na zvířatech dokonce povinné.

Ani toto na první pohled tvrdé unijní opatření ale ještě neznamená, že nebyly složky v běžně dostupné kosmetice v obchodech na zvířatech testovány. Až do března 2013 totiž platí výjimka pro 3 typy testů. Kosmetika, na níž byly tyto testy provedeny, může být do zemí EU stále dovážena.

Jedná se o testy toxicity po opakovaném požití, testování vlivu dané látky na reprodukční systém a průběh těhotenství a testu cesty dané látky v organismu od její aplikace až po vyloučení. Během těchto testů jsou podle informací ochránců zvířat králíci nebo potkani nuceni požírat nebo vdechovat kosmetickou přísadu nebo je jim vmasírovaná do oholené kůže. Zvířata jsou následně usmrceny. Alternativou k testování na zvířatech jsou například testy na rekonstruované lidské pokožce, rohovkových buněčných liniích, počítačové modely či studie na lidských dobrovolnících. Společnosti mají k dispozici také více než 15 tisíc dílčích složek kosmetických a drogistických produktů, které již byly uznané jako pro lidi bezpečné a výrobci je mohou používat a kombinovat bez dalších testů.

Jeden z testů na zvířatech - aplikace testované látky do krku potkana
Jeden z testů na zvířatech - aplikace testované látky do krku potkana
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Klíčový rok 2013?

Podle Barbory Večlové, koordinátorky kampaně Za nahrazení pokusů na zvířatech, kterou vede Svoboda zvířat, ale ani právo EU po roce 2013 nezaručí, že na trhu kosmetika otestovaná na zvířatech nebude k dostání. „Zdá se, že posun termínu pro zákaz tří zmíněných testů už nehrozí, ale Evropská komise zvažuje další výjimky,“ uvádí Večlová. I nadále by měl být podle všeho povolen prodej kosmetiky obsahující složky testované na zvířatech, pokud tyto složky „přinesou výrazné zlepšení a podstatnou přidanou hodnotu pro zdraví, pohodu spotřebitelů/společnosti nebo životního prostředí“ (Více informací).

Situaci komplikuje ostatně i fakt, že se zákaz nevztahuje na všechny látky, které jsou v kosmetice používané. Stačí, aby byla chemikálie připravována primárně pro jiné odvětví a legislativa je na ní krátká. „I kdyby došlo k úplnému zákazu, stále budou v přípravcích látky, které nemají hlavní využití v kosmetickém průmyslu, a proto se na ně zákaz nevztahuje,“ vysvětluje Barbora Večlová.

Certifikace HCS tak bude mít i nadále svůj smysl. Také proto, že je pro spotřebitel ukazatelem, že firma netestuje na zvířatech ani jinde mimo trh EU. Právě tato podmínka certifikátu HCS se stala osudnou pro kosmetiku L´Occitane, Mary Kay nebo Yves Rocher. V prosinci 2011 byl těmto třem značkám certifikát odebrán, protože se nevzdaly prodeje svých výrobků do Číny, kde je přetestovávání kosmetických výrobků povinné.

Testování domácích prostředků (bělidel, pracích prostředků, čistidel na nábytek, osvěžovačů vzduchu apod.) žádná legislativa v současné době neupravuje. Certifikace HHPS je tak pro spotřebitele jediným vodítkem, jak nakoupit drogistické zboží netestované na zvířatech.


reklama

 
foto - Vítková Zdeňka
Zdeňka Vítková
Autorka je šéfredaktorkou serveru Ekolist.cz.
Tento text je vydán v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz, financovaného hlavním městem Praha.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist