https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/kazdy-ctvrty-prvnak-vnima-cestu-do-skoly-jako-nebezpecnou.co-s-tim
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Každý čtvrtý prvňák vnímá cestu do školy jako nebezpečnou. Co s tím?

7.2.2024 05:35 | PRAHA (Ekolist.cz)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Děti patří k nejzranitelnějším účastníkům dopravního provozu. Při cestě do školy musí často překonávat rušné komunikace. Okolí škol, kde se nejčastěji pohybují, by proto mělo být přehledné a přizpůsobené tak, aby děti mohly chodit do školy samy a rodiče se o ně nemuseli bát. Je znepokojivé, že každý čtvrtý prvňák hodnotí svoji cestu do školy jako nebezpečnou a 43 % dětí si myslí, že je ráno před školou nepříjemný provoz.
 
Na tuto situaci reaguje program Bezpečné cesty do školy, který realizuje organizace Pěšky městem a hlavní město Praha. Program letos pomůže dvěma pražským školám, které chtějí dopravní situaci ve svém bezprostředním okolí zlepšit. Řešení je pro každou školu projektováno individuálně a zapojují se do něj jak žáci, tak rodiče a učitelé.

Každé čtvrté dítě jezdí autem

Z výzkumného šetření Udržitelně do škol, které v roce 2023 ve spolupráci se sociology, antropology a sociálními geografy realizovala organizace Pěšky městem vyplývá, že většina dětí do škol přichází pěšky z domova (37 %) nebo ze zastávky veřejné dopravy (37 %). Autem jezdí pravidelně do školy každé čtvrté dítě. Největší podíl dětí dovážených do školy autem je ve Středočeském kraji (34 %), kde také nejvíce dětí za vzděláním dojíždí do jiného kraje, nejčastěji do Prahy. Zároveň 75 % rodičů by uvítalo u škol bezpečnější cesty pro chodce a více než polovina rodičů se vyslovila pro větší zklidnění dopravy u školy. Další data jsou uvedená v boxu níže.

Před a po úpravách. Topolova ulice
Před a po úpravách. Topolova ulice
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Pěšky městem

„Výzkum potvrdil, že pozornost u škol by se měla soustředit především na péči o bezpečné a pohodlné cesty pro pěší případně pro cyklisty. Děti chodí pěšky rády, mnohem častěji by také jezdily na koloběžkách nebo na kolech. Cesty do školy mohou být pro děti příležitostí k pravidelnému pohybu i získání důležitých kompetencí a dovedností. Je na nás dospělých, abychom vytvářeli taková města, kde se děti mohou svobodně pohybovat a rodiče je nemusí všude vozit autem,“ říká jedna z autorek výzkumu Blanka Klimešová z organizace Pěšky městem.

Průběh programu Bezpečné cesty do školy

Program vychází z toho, jak cestu do školy vnímají samy děti. Ty společně s vyučujícími vytvoří mapu okolí školy se seznamem nebezpečně vnímaných lokalit. Na podrobné analýzy dopravy následně vznikne dopravní studie, kde jsou zahrnuty úpravy problematických lokalit s ohledem na zklidnění dopravy v okolí školy. Studie pak slouží jako podklad pro jednání s příslušnou městskou částí a Magistrátem hl. města Prahy o realizaci návrhů.

Výstupem projektu ze strany školy je školní plán mobility – dokument, v němž si škola stanoví dlouhodobé cíle, jichž chce v oblasti udržitelné dopravy u svých žáků dosáhnout, a sestaví plán aktivit, které k těmto cílům povedou. Součástí projektu jsou také doprovodné aktivity – např. dopravní odpoledne, cyklojízdy, výtvarné a literární soutěže apod.

Konečně bezpečný přechod

Díky návrhům z programu Bezpečné cesty do školy se v Praze podařila již více než stovka úspěšných realizací ve prospěch pěších. Na některých místech pomůže jednoduchá úprava nebo obnova dopravního značení, jako například na křižovatce ulic Na Parukářce a Jana Želivského u ZŠ Zahrádka nebo v ulici Brigádníků u ZŠ Solidarita. Jinde jsou úpravy rozsáhlejší, jako například na křižovatce ulic Topolová a Macešková u ZŠ Švehlova na Praze 10 nebo úprava přechodů v ulici Wassermannova u ZŠ V Remízku na Praze 5. Další příklady úspěšných realizací jsou uvedeny zde.

Před a po. Nepomucká ulice
Před a po. Nepomucká ulice
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Pěšky městem

„Naším cílem je předkládat kvalitní návrhy na stavební úpravy dopravní infrastruktury. Těší nás ale, když se povede pro děti nějaké rychlé zlepšení. Na základě letošního ročníku se například prodloužila autobusová linka 409, aby děti, které dojíždí do ZŠ Mikoláše Alše v Suchdole nemusely přestupovat. V přípravě jsou také dvě nové školní ulice,“ říká koordinátorka programu Dominika Marešová z organizace Pěšky městem. „Velkou podporu máme ze strany Odboru dopravy Magistrátu hl. města Prahy, který téma zklidňování dopravy u škol dlouhodobě podporuje. Díky tomu se nám daří prosazovat takové úpravy, které nereagují jen na aktuální nehodovost, ale mají i preventivní potenciál a přispívají ke zvýšení kvality veřejného prostoru u škol,“ dodává Marešová.

A jaké jsou ohlasy ze samotných škol? „Díky projektu Bezpečné cesty do školy vznikl v prosinci v rekordní době nový přechod v ulici Klausova. Je velmi využíván a slyším na něj samé ohlasy, hlavně od rodičů malých dětí. Ti zde mají konečně místo, kde mohou bezpečně přejít na druhou stranu ulice,“ řekla Lucie Ondroušová, školní koordinátorka projektu Bezpečné cesty do školy na ZŠ Klausova.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Pěšky městem

Jak se do programu přihlásit?

Do programu se mohou přihlásit mateřské, základní a střední školy na území hl. města Prahy vyplněním přihlášky do 26. 2. 2024.

Hlavní závěry analýzy Udržitelně do školy

• 1/3 dětí, které ráno jedou autem, se odpoledne dopravuje pěšky nebo veřejnou dopravou.
• 18 % rodičů, kteří vozí děti denně do školy autem bydlí do 1 km od školy.
• Největší podíl dětí dovážených do školy autem je ve Středočeském kraji (34 %), kde také nejvíce dětí za vzděláním dojíždí do jiného kraje, nejčastěji do Prahy.
• Děti by rády jezdily do školy na koloběžce (23 %) nebo na kole (12 %). 26 % dětí uvedlo jako důvod proč se nemohou dopravovat, jak by chtěly, to, že si ve škole nemohou bezpečně uložit kolo, koloběžku nebo skateboard.
• Každý 4. prvňák hodnotí svoji cestu do školy jako nebezpečnou a každý 6. jako nepříjemnou.
• 44 % dětí se cestou do škol obává nepříjemných lidí, 34 % se bojí automobilového provozu.
• 43 % dětí si myslí, že ráno je před školou nepříjemný provoz.
• Děti doprovází někdo dospělý nejčastěji do 4. třídy, pak už většinou chodí samy. Důvodem doprovázení je často obava z nebezpečných situací (57 %) nebo nepříjemných lidí a opuštěných míst (51 %). Rodiče si ale cestu s dětmi také užívají a rádi s nimi tráví čas.
• Ve větších městech stoupá podíl dětí, které chodí pěšky.
• S kamarádem děti chodí častěji odpoledne než ráno. S kamarády chodí ze školy 4 z 10 dětí, které využívají veřejnou dopravu, koloběžku, nebo jdou pěšky. Při cestě autem má kamaráda jen každé šesté dítě.
• 75 % rodičů by uvítalo u škol bezpečnější cesty pro chodce, více než polovina rodičů (51 %) se vyslovila pro větší zklidnění dopravy u školy.
• 73 % rodičů postrádá u školy možnost bezpečného odložení kola nebo koloběžky.
• 40 % učitelů si myslí, že řidiči se před školou chovají nezodpovědně.


reklama

 
Pěšky městem

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Uhrovič

7.2.2024 14:19
Mámino SUV dítě do školy vždy bezpečně doveze ...
Odpovědět
ig

7.2.2024 23:43 Reaguje na Michal Uhrovič
Tátovo taky. U nás jsem děti vozil do školy já.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.2.2024 14:44 Reaguje na

asi by jim nohy neupadly a autobus by se nehněval.












Odpovědět
ig

8.2.2024 16:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To nevím, měly to přes celou Prahu. Raději jsem to nezkoušel a šel na jistotu.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

7.2.2024 19:05
Když "happy" matky jsou schopny u školy přejet policistu, který tam řídí dopravu, nedivím se, že děti cestu do školy považují za nebezpečnou.
Protože vidí okolo sebe agresivitu i u těch, kde by člověk předpokládal vysokou úroveň ohleduplnosti, a to u rodičů svých spolužáků.
Odpovědět
Pe

Petr

7.2.2024 19:09
Děti se učí napodobováním rodičů. Vystrašení rodiče budou mít vystrašené děti.
Odpovědět
ig

7.2.2024 23:44 Reaguje na Petr
Přesně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.2.2024 10:00
To, že veřejný prostor děti vnímají jinak než dospělí není nic nového. Problém je u dospělých, kteří nenaslouchají dětem. Raději jim zácpou “ hubu” telefonem.
Odpovědět
pk

pepa knotek

10.2.2024 09:23
Školáka, co čumí do mobilu a při vstupu na přechod se doleva ani nepodívá, potkám každý týden nejméně jednoho, dospěláci jsou přeci jenom opatrnější. Asi by to měli učitelé ve škole dětem vysvětlit jak se na ulici chovat, když to rodiče nezvládají.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.2.2024 18:57
Před 35 léty jsem se divil, že známá, co se vdala do Německa, vozí děti do
školy, ze školy, do kroužků atd. Na to mi odpověděla, že to není jako v té době u nás, že by jezdil co hodinu autobus do kdejaké vesnice. No a ta doba je tu, kdy jezdí autobus dvakrát denně a nebo vůbec. Nezbývá, než děti vozit autem a nebo opustit venkov a jít bydlet do města. Leckde vozí děti
dobrovolní hasiči a nebo obecní úředník, aby nemusely čekat 2 hodiny před
školou, když ho tam vezme rodič jedoucí do práce na 6.00. Mnohé školy se
přizpůsobují s "družinou" před vyučováním a po právě kvůli těm odvozům.
A to vše pouze proto, že je státu lautr putna, že se ruší spoje i tam,
kde jiná možnost neexistuje.
Odpovědět
ig

10.2.2024 19:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Bydlet na samotě je drahý luxus a nevím, proč my, kteří jsme se přestěhovali do měst abychom ušetřili za dopravu, bychom na ten luxus měli někomu doplácet formou dotací na veřejnou dopravu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.2.2024 13:37 Reaguje na
tak. nelze vyzobávat hrozinky z koláče. proč je nemovitost někde kde dávají lišky dobrou noc laciná (tedy, ona je někdy docela drahá, zvlášť, je-li to hezká samota někde v lese u potůčku u rybníčku s výhledem do krajiny, já mám na mysli samotnu mezi železnicí a polem u smetiště, na nádraží zkratkou plnou bláta třičtvrtě hodiny)? no právě proto že tam lišky dávají dobrou noc. kdo chce bydlet mimo dopravní obslužnost, musí se smířit s tím, že bude dětem do jejich zletilosti dělat minimálně dvakrát za den taxikáře. a že řidičák a pojízdné auto má úplně jinou hodnotu než při bydlení někde na sídlišti nebo dokonce u stanice metra.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist