Spolujízda - svezte druhé či se jimi nechte svézt

Autostop přes internet
Spolujízda je vlastně takový po internetu domluvený autostop. Tato forma cestování je oblíbená zejména za českými hranicemi, postupem času ji ale začalo zprostředkovávat i množství českých webových serverů. Ty v drtivé většině fungují pouze jako prostředník, nástěnka s nabídkami řidičů a poptávkou případných spolujezdců. Služby webů jsou většinou zcela zdarma a často za nimi stojí lidé, kteří mají s tímto typem dopravy sami vlastní zkušenosti.
Řidiče, kteří takto hledají spolujezdce, motivuje hlavně vidina ušetřených nákladů na palivo a možná společnosti na dlouhé cestě. Internetoví "stopaři" naopak hledají někoho, kdo je levně (za předem dohodnutý příspěvek na palivo) a pohodlně sveze do jejich cíle. Ten může být stejně tak v české Lhotě, na samotném kraji Evropy nebo klidně ještě dál.
Kromě ušetřených peněz a energie – to v případě, že spolujízda nahradí další automobil na silnici –, nabízí spolujízda podle jejích zprostředkovatelů i další výhody. Oproti cestování veřejnou dopravou znamená větší rychlost, pohodlí, možnost přibrat rozměrnější zavazadla nebo zvířecího miláčka i jistotu místa k sezení. Neméně významný ale může být i sociální rozměr věci. Řidiči mohou brát nabídnutí spolujízdy jako vykonání dobrého skutku. Pro obě dvě strany pak může být příležitostí, jak poznat nové zajímavé lidi.

Bezpečnost na prvním místě
Přestože není spolujízda díky předchozímu kontaktu a menší míře anonymity považována za tolik riskantní jako běžný autostop, je dobré i v tomto případě myslet především na vlastní bezpečnost. Větší obavy mají pochopitelně ženy, ostatně nejspíš i proto jsou ve využívání spolujízdy v menšině. Nejen ony ale mají možnost jezdit jen s dalšími ženami nebo si vyžádat od řidiče či spolujezdce doklady a informovat své známé s kým a kam jedou. Užitečné může být i případné zadání e-mailu a telefonního čísla řidiče nebo spolujezdce do internetového vyhledávače, které o člověku může také ledacos prozradit. „Někteří řidiči se také bojí zodpovědnosti za spolucestujícího, ale ti asi spolujízdu nepoužívají,“ říká k dalšímu možnému riziku Jiří Spívala provozující stránky jizdaspolu.cz. Povinné ručení by se nicméně mělo vztahovat i na škody způsobené spolujezdcům. O konkrétních podmínkách se mohou řidiči informovat u své pojišťovny a případně spolujezdce připojistit.
„Při cestování riskujete vždy, ať už jedete sami, se známou osobou, profesionálním řidičem hromadnou dopravou nebo náhodně vybraným řidičem,“ říká Stanislav Rataj za server spolujizda.com. Také podle Davida Schindlera stojícího za serverem autostop.cz je jedna věc nebezpečný řidič a další věc dopravní nehoda. K těm může dojít, i když jedete opatrně, protože do vás může narazit někdo jiný. „Zjistím-li, že jedu se ‚šílencem‛, vymluvím se na něco, požádám o zastavení, zaplatím cestovné a raději podstoupím trable s jinou dopravou,“ dodává k bezpečnosti Jan Charvát z autospolujizda.cz.
Přehled českých webových stránek zprostředkovávajících spolujízdu
autospolujizda.cz |
autostop.cz |
jeduzakorunu.org |
jizdaspolu.cz |
jizdomat.cz |
plnybus.cz |
spolujizda.com |
spolujizda.cz |
spolujizda.eu |
stopem.kvalitne.cz |
stopuji.cz |
waybook.cz |
Palec nahoru
Lidé, kteří spolujízdu vyzkoušeli, si tento způsob nicméně pochvalují a popisují v drtivé většině pozitivní zkušenosti a cestování bez zásadních problémů. Pokud je něco otrávilo, pak to byla většinou obyčejná lidská nespolehlivost. Ať už ze strany řidiče nebo spolujezdce, kteří na poslední chvíli plánovanou jízdu odřekli. Jan Charvát proto doporučuje ověřit si domluvenou jízdu den předem a jako řidič vzít spíš několik nezávislých pasažérů nežli 3 kamarády, kteří mohou spolujízdu zrušit hromadně. „Domlouvání cesty je asi lepší s předstihem, ale podle zkušeností jsou domluvy na poslední chvíli nejspolehlivější,“ dodává k tomu Jiří Spívala. Dohodnout předem by se podle něj měl řidič se spolucestujícím i na tom, kde přesně ho vyzvedne a vysadí, aby nedošlo ke zbytečným nedorozuměním a zajížďkám. Spívala jako vhodné místo doporučuje jako nástupní či výstupní místo v dosahu MHD daného města.
Dohoda by ale měla nastat i v dalších věcech. Například ohledně toho, zda se může či nemůže v autě kouřit a jíst nebo jestli je možné přepravit i zvíře či rozměrnou věc. Tyto informace je často možné stanovit už v samotném inzerátu. Obdobně je možné na většině webů zadat rovněž parametry vozu (značku, stáří, vybavení klimatizací) a informace o řidiči (zkušenosti, znalost jazyků). Modernější webové stránky pak nabízí i možnost řidiče i cestujícího zpětně ohodnotit a doporučit nebo naopak nedoporučit ho tak dalším uživatelům.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |



Online diskuse
No, nevím. - 8. 8. 2011 - thrKdyž to budete brát čistě ekologicky, tak je plně obsazené moderní auto v naprosté většině parametrů lepší než běžný autobus. Zatímco parametry aut se v emisích, hluku i všem dalším opravdu hodně zlepšují a i relativně běžné auto je na tom dnes slušně, tak s autobusy je to podstatně horší (a zrovna v ČR jsme na tom s věkem a parametry autobusů vůbec blbě).Veřejná doprava by měla vyjít z řady důvodů lépe než situace "v autě jen řidič", ale když se auto rozpočítá na 4 lidi, tak už se to otočí. V tomhle bych to každopádně viděl poměrně pozitivně - plné využití kapacity aut ekologicky přínosné je. Problém vidím spíš v tom, co už tady bylo v jiném příspěvku - situace vůbec není idylická z hlediska pojištění a právní odpovědnosti, v tomto bodě si troufám tvrzení v článku ve stylu "vše v pohodě" označit minimálně za hrubě zjednodušené. Dalším možným háčkem je koncept takto domlouvaného autostopu se sjednanou úhradou nákladů - ono je to ve své podstatě nelegální provozování autodopravy, to že se to tváří jako neziskové na věci nic nemění. Sice se říká "kde není žalobce, tam není soudce", ale také platí přísloví "tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu..." - je asi jen otázkou času, kdy se někdo z jakéhokoli důvodu naštve a začne dělat potíže. |