Auto na alternativní pohon preferuje o půlku míň Čechů, než je světový průměr
"Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ uvedl partner v týmu Business Consulting EY Česká republika Zdeněk Dušek.
Čeští řidiči se se svými zahraničními protějšky přitom víceméně shodují na tom, že je nejvíce trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou totiž podle průzkumu ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.
V Česku ale podle průzkumu přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné. Myslí si to 40 procent dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 procent), zároveň téměř třetina je spokojená se současnými vozy se spalovacími motory. Čtvrtina respondentů také nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.
"Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do 30 minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce proto vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně, než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ dodal poradce EY Petr Knap.
Přestože jsou čeští spotřebitelé v otázce elektromobility spíše konzervativní, jejich zájem o plně elektrická vozidla přesto pomalu roste. Obecně lze však podle EY tvrdit, že Češi představují poměrně unikátní zákaznický segment i v rámci Evropské unie s velkým zastoupením skeptiků, který činí 28 procent ve srovnání s 13 procenty skeptiků v západních zemích Evropy.
Za lídra v oblasti elektromobility je považována Čína, zejména ve srovnání se Severní Amerikou, kde se tento trend prosazuje podobně pomalu jako v Česku. Zatímco 88 procent čínských respondentů hodnotí svůj vztah k elektromobilitě jako mírně až vysoce pozitivní, v Severní Americe je tento podíl 53 procent a v Česku 49 procent.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (39)
pepa knotek
5.11.2024 09:42Pavel Hanzl
5.11.2024 15:46 Reaguje na pepa knotekpepa knotek
5.11.2024 15:55 Reaguje na Pavel HanzlRichard Vacek
5.11.2024 13:10Zejména zájmena
5.11.2024 14:50 Reaguje na Richard VacekPavel Hanzl
5.11.2024 15:47 Reaguje na Zejména zájmenapepa knotek
5.11.2024 19:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.11.2024 06:58 Reaguje na pepa knotekpepa knotek
6.11.2024 07:24 Reaguje na Pavel HanzlRichard Vacek
5.11.2024 16:13 Reaguje na Zejména zájmenaRadek Čuda
5.11.2024 16:37 Reaguje na Zejména zájmenaPavel Hanzl
6.11.2024 07:02 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
6.11.2024 13:24 Reaguje na Pavel HanzlPokud je to teda opravdu 40m2 pro 365 dní v roce.
Pavel Hanzl
6.11.2024 16:43 Reaguje na Radek ČudaAle Amíci dávají panely nad parkoviště pro zaměstnance, to je ideální systém. Pokud se el. nevyužije, spotřebuje ji fabrika (dnes spíš ouřad). Taky obchodňáky atd.to staví. Na to by byly ideální velké setrvačníky, roztáčené z panelů, bo dávají obrovské proudy do rychlonabíječek, tam člověk netráví celou pracovní dobu. To je ještě hudba budoucnosti, to mě zase Novák zdupe jak psa.
Radek Čuda
7.11.2024 11:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.11.2024 17:29 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
5.11.2024 14:46Takže je opravdu hrozné překvapení, že u nás ... a to nejen ... nejsou lidé z e-mobilů úplně na větvi, a pokud jde i o tu západní Evropu, tak jakmile dojde ke zrušení/omezení dotací jako například v Říši, tak ta poptávka sviští fofrem dolu.
Prostě pro někoho a pro některé účely je e-mobil super volba, pro jiné účely a jiné zákazníky nesmysl. Stačilo by se do toho ze strany státu/EU nesrat a každý by si našel to svoje.
Pavel Hanzl
5.11.2024 15:49Radek Čuda
5.11.2024 16:33 Reaguje na Pavel HanzlTo jsou zase kecy, tohle to.
Prostě ať se vám to líbí nebo ne, výsledky prodeje budou vždy odrážet koupěschopnost zájemců o koupi a výši nejrůznější podpory, kterou státy poskytují.
Ostatně, kdybyste nebyl úplná trubka, tak si najdete dynamiku prodeje za období od března, kdy bylo pořízené dotováno. A ne špatně. 200 litrů není úplně málo. Jenže to bylo jen pro PO a už je vyčerpáno, takže to zase půjde ke dnu.
Jinak v té Evropě to taky úplně nevzkvétá ... https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/prodeje-auta-registrace-eu-acea-elektromobil.A240919_104946_automoto_fdv
Prostě i pro výrazně bohatší státy platí, že jakmile se to přestane dotovat, tak jde zájem fest dolů. A když si k tomu přidáte cla na ty čínské pixly, které jsou cenově relativně ok, tak jste tam kde jsme.
Pavel Hanzl
6.11.2024 10:19 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
6.11.2024 13:27 Reaguje na Pavel HanzlBo v něm není lautr nic k tomu, co jsem napsal.
Pavel Hanzl
6.11.2024 16:33 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
7.11.2024 11:32 Reaguje na Pavel HanzlTo druhé ... podívejte se, kolik ten jeho krám stojí.
To třetí ... s tímhle nájezdem to má na tuty na firmu/živnost (soukromě se to najezdit snad ani nedá) a to je ekonomicky úplně jiný příběh.
Takže pro běžného občana je to zkušenost přesně na dvě věci.
Pavel Hanzl
7.11.2024 17:33 Reaguje na Radek ČudaViktor Šedivý
5.11.2024 23:41 Reaguje na Pavel HanzlMimochodem - co je to "bizardní"? To má být české slovo?
Pavel Hanzl
6.11.2024 07:08 Reaguje na Viktor Šedivýpavel peregrin
6.11.2024 19:26 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.11.2024 22:18 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
6.11.2024 07:10 Reaguje naPavel Hanzl
6.11.2024 07:17Tam asi vyjde, že lidé z úspěšnějších (bohatších) států ji budou více podporovat. Bude to tím, že tyhle státy jsou progresivnější, modernější, budou mít racionální státní správu a nebudou tolik zatíženy dezoláty, jako třeba my.
Radek Čuda
6.11.2024 13:32 Reaguje na Pavel HanzlPlus jste v podstatě napsal, že jste dezolát, bo sám máte benzíňáka;-).
Prostě zase plácáte pitomosti ... ale holt je nutno se smířit s tím, že vy už z toho nevyrostete.
Pavel Hanzl
6.11.2024 16:37 Reaguje na Radek ČudaTa otázka zněla: lidé jsou tam bohatí proto, že jdou do moderních technologií (to jaou taky elauta), nebo jsou bohatí a potom kupojí elauta. Co je příčina a co následek?
Viktor Šedivý
6.11.2024 17:48 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.11.2024 17:34 Reaguje na Viktor ŠedivýRadek Čuda
7.11.2024 11:39 Reaguje na Pavel HanzlCo z toho plyne? Ano, v zemích s vyššími příjmy si mohou vybrat, jestli dají 850k+ kaček za emobil nebo spalovák. Protože na to ty prachy prostě mají. U nás a podobných zemích na to ti lidé prostě nemají ani smykem, takže si mohou vybrat tak max mezi Fabkou a nějakou i20/i30 v základu a elektrický si koupí holt fén nebo vysavač.
Takže ty vaše kecy o našich dezolátech jsou úplně mimo. Pokud teda podle vás není dezolát každý, kdo nemá bezmála míč na auto.
Radek Čuda
7.11.2024 11:43 Reaguje na Radek ČudaTady není problém emobilita, tady je problém to, že se nutí i těm, kteří by ji třeba i chtěli, ale prostě na ni nemají, a současně se jim co nejvíc komplikuje cesta k tomu, na co by ještě jakž takž měli.
Prostě mít stejné nároky a požadavky na běžného občana v Dánsku a nějakém Rumunsku (ať furt nepíšu o nás) je prostě kreténismus, a to je přesně to, o co se dnešní EU snaží a co dělá.