Jsme v nejvážnější finanční krizi za celou existenci Ekolistu.

Teď potřebujeme vaši pomoc.


Prosíme, pomozte nám projít do lepších časů.

Děkujeme


Přispějte Ekolistu.cz. Děkujeme.
https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/auto-na-alternativni-pohon-preferuje-o-pulku-min-cechu-nez-je-svetovy-prumer
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auto na alternativní pohon preferuje o půlku míň Čechů, než je světový průměr

5.11.2024 01:35 (ČTK)
Foto | jc_cards / Piqsels
Češi nadále výrazně méně fandí alternativním pohonům v porovnání s celosvětovým průměrem. Zatímco popularita alternativních pohonů, které Češi deklarovali jako preferované pro svůj budoucí vůz, se v posledních letech drží na hodnotách mezi 25 až 30 procenty, celosvětově podíl příznivců ekologických pohonů naopak stoupl z 30 procent v roce 2020 na současných 58 procent. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti EY Mobility Consumer Index 2024 mezi 19 000 respondenty ve 28 zemích.
 
Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 procent respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem sedm procent dotázaných, plně elektrická vozidla lákají šest procent lidí. To je podle průzkumu výrazný rozdíl proti Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 procent dotázaných. Hlavními motivacemi k nákupu jsou ekologické obavy a vysoké ceny paliva, ale české spotřebitele stále trápí vysoké pořizovací ceny elektrovozů, omezený dojezd a nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.

"Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ uvedl partner v týmu Business Consulting EY Česká republika Zdeněk Dušek.

Čeští řidiči se se svými zahraničními protějšky přitom víceméně shodují na tom, že je nejvíce trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou totiž podle průzkumu ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.

V Česku ale podle průzkumu přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné. Myslí si to 40 procent dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 procent), zároveň téměř třetina je spokojená se současnými vozy se spalovacími motory. Čtvrtina respondentů také nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.

"Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do 30 minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce proto vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně, než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ dodal poradce EY Petr Knap.

Přestože jsou čeští spotřebitelé v otázce elektromobility spíše konzervativní, jejich zájem o plně elektrická vozidla přesto pomalu roste. Obecně lze však podle EY tvrdit, že Češi představují poměrně unikátní zákaznický segment i v rámci Evropské unie s velkým zastoupením skeptiků, který činí 28 procent ve srovnání s 13 procenty skeptiků v západních zemích Evropy.

Za lídra v oblasti elektromobility je považována Čína, zejména ve srovnání se Severní Amerikou, kde se tento trend prosazuje podobně pomalu jako v Česku. Zatímco 88 procent čínských respondentů hodnotí svůj vztah k elektromobilitě jako mírně až vysoce pozitivní, v Severní Americe je tento podíl 53 procent a v Česku 49 procent.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

5.11.2024 09:42
Představy budoucích českých majitelů elektroaut jsou poněkud naivní. Na nabíjení "doma do 30 minut", si budou muset nachystat pořádný balík peněz na odpovídající charger a novou přípojku, pokud jim ji distributor vůbec schválí. Nabít mobil do 30 minut lze, ale elektromobil - to už je o jiných proudech. Běžný majitel zůstane u svého wallboxu a veřejného dobíjení, s tím že holt bude muset čekat déle. Zevlující rodinky kolem benzínek, čekající než se elektromiláček aspoň trochu dobije, aby mohl kus popojet, je v létě celkem běžný kolorit kolem dálnic. Každého věc jak si svůj čas užije.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 15:46 Reaguje na pepa knotek
Nechápu, na co bych potřeboval doma nabíjet za 30 minut. Normálmní nabíjení je přes noc, případně když svítí slunko a nikam nejedu.
Odpovědět
pk

pepa knotek

5.11.2024 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
to tvrdí poradce EY Petr Knap - viz. šestý odstavec
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 16:04 Reaguje na pepa knotek
Jistě, jenom nevím proč.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.11.2024 13:10
Orientace na elektromobily je v krizových situacích i nebezpečná. Výpadek elektřiny vlivem přírodní katastrofy, popřípadě black-out vzniklý cílenou likvidací energetiky společnost poškodí mnohem hlouběji než za provozu spalovacích motorů, kde se dá třeba i s kanystrem v ruce zajistit dalších 300 km jízdy.
Odpovědět
Zejména zájmena

Zejména zájmena

5.11.2024 14:50 Reaguje na Richard Vacek
Na druhou stranu, elektřinu si vyrobíte doma. Ropu a následně pohonné hmoty asi těžko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 15:47 Reaguje na Zejména zájmena
No právě. Časem budou fv panely na každém objektu (napřed novém) a tím je člověk zcela nezávislý.
Odpovědět
pk

pepa knotek

5.11.2024 19:34 Reaguje na Pavel Hanzl
a čo Vy si predstavujetě pod takým slovom "zcela"
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 06:58 Reaguje na pepa knotek
Že si nabiji auto i v případě, že nebude banzín ani nepůjde elektřina. Sice to potrvá a budu se omezit jinde, ale na nutný dojezd to půjde.
Odpovědět
pk

pepa knotek

6.11.2024 07:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak právě začalo období, kdy nabijete velký kulový, bez elektriky z distribuce se neobejdete ani v baráku a bez benzínu nejspíš taky. A to období bude trvat několik měsíců.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.11.2024 16:13 Reaguje na Zejména zájmena
Samozřejmě, pokud máte ostrov, nebo alespoň hybridní měnič s baterií, výpadek nastane v létě za slunečného počasí a nepotřebujete elektřinu pro domácnost, dá se tak i nabíjet elektrovozítko.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 16:37 Reaguje na Zejména zájmena
Taky ji ale doma celkem dost spotřebujete, na co běžná domácnost potřebuje naftu nebo benál krom do toho auta netuším. A že byste dokázal zásobovat elektřinou jak domácnost, tak nabíjet auto ... no, nejsem si jist, že tohle se na běžný domek vejde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 07:02 Reaguje na Radek Čuda
Na nabití malého elauta na jízdu 100 km potřebujete za průměrný den asi 40 m2 panelů.
Odpovědět

Radek Čuda

6.11.2024 13:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Plus baterku ... bo málokdo jezdí hlavně v noci, aby mohl přes den nabíjet. A 40 m2 není zas tak úplně málo.

Pokud je to teda opravdu 40m2 pro 365 dní v roce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 16:43 Reaguje na Radek Čuda
Píšu průměrný den, v zime to stačit nebude, celý zamračený den taky ne.
Ale Amíci dávají panely nad parkoviště pro zaměstnance, to je ideální systém. Pokud se el. nevyužije, spotřebuje ji fabrika (dnes spíš ouřad). Taky obchodňáky atd.to staví. Na to by byly ideální velké setrvačníky, roztáčené z panelů, bo dávají obrovské proudy do rychlonabíječek, tam člověk netráví celou pracovní dobu. To je ještě hudba budoucnosti, to mě zase Novák zdupe jak psa.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2024 11:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, tak od panelů na chalupě třeba někde v Posázaví jsme se dostali FVE elektrárně někde u Muskovy fabriky v Nevadě ... s váma je fakt diskuze jak víno.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2024 17:29 Reaguje na Radek Čuda
A jaký je tam rozdíl? Princip je přece pořád stejný a já se bavím jen o něm. U nás taková parkoviště nemáme? A co třeba na sídlišti? Člověk jede do roboty emhádou, přes den se mu nabije auto na víkend atd. atd?
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 14:46
Aby kdokoli něco preferoval, tak mu musí příznivě vycházet poměr ceny a užitná hodnoty. Samozřejmě ceny, kterou je schopen zaplatit.

Takže je opravdu hrozné překvapení, že u nás ... a to nejen ... nejsou lidé z e-mobilů úplně na větvi, a pokud jde i o tu západní Evropu, tak jakmile dojde ke zrušení/omezení dotací jako například v Říši, tak ta poptávka sviští fofrem dolu.

Prostě pro někoho a pro některé účely je e-mobil super volba, pro jiné účely a jiné zákazníky nesmysl. Stačilo by se do toho ze strany státu/EU nesrat a každý by si našel to svoje.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.11.2024 15:31 Reaguje na Radek Čuda
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 15:49
Fakt je, že náš ropákistán je dost bizardní společnost. Proč musíme bý pořád nejhorší? A čím to je? Asi tu žereme daleko víc tu ruskou demagogii, než jinde.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 16:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak si běžte nějaké to e-auto koupit, ať nám zvednete čísla.

To jsou zase kecy, tohle to.

Prostě ať se vám to líbí nebo ne, výsledky prodeje budou vždy odrážet koupěschopnost zájemců o koupi a výši nejrůznější podpory, kterou státy poskytují.

Ostatně, kdybyste nebyl úplná trubka, tak si najdete dynamiku prodeje za období od března, kdy bylo pořízené dotováno. A ne špatně. 200 litrů není úplně málo. Jenže to bylo jen pro PO a už je vyčerpáno, takže to zase půjde ke dnu.

Jinak v té Evropě to taky úplně nevzkvétá ... https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/prodeje-auta-registrace-eu-acea-elektromobil.A240919_104946_automoto_fdv

Prostě i pro výrazně bohatší státy platí, že jakmile se to přestane dotovat, tak jde zájem fest dolů. A když si k tomu přidáte cla na ty čínské pixly, které jsou cenově relativně ok, tak jste tam kde jsme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 10:19 Reaguje na Radek Čuda
https://medium.seznam.cz/clanek/tdk-nekupujte-si-elektromobil-96834
Odpovědět

Radek Čuda

6.11.2024 13:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Tím článkem jste chtěl říci jako co???

Bo v něm není lautr nic k tomu, co jsem napsal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 16:33 Reaguje na Radek Čuda
Je tam praktická zkušenost člověka, který elauto denně používá už několik let. A to výrazně, 40 tisíc za rok jsem já nenajezdil nikdy.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2024 11:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže to první jste už napsal. Najezdí 40k km.
To druhé ... podívejte se, kolik ten jeho krám stojí.
To třetí ... s tímhle nájezdem to má na tuty na firmu/živnost (soukromě se to najezdit snad ani nedá) a to je ekonomicky úplně jiný příběh.

Takže pro běžného občana je to zkušenost přesně na dvě věci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2024 17:33 Reaguje na Radek Čuda
Lidí, kteří najezdí tolik kiláků, je něurékom a jezdí většinou pořád stejné trasy, takže ví, jak si energii rozplánovat. Představte si, že by na elektriku jezdil jen městský servis, od DHL, pošty, taxíků, rohlíků, sanitek, kurýrů, zásobávání až po MHD. Nestačilo by to?
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč pokládáte za negativní jev, že (očkováni minulou totalitou) nežereme zelenou ideologii i s chlupama?




Mimochodem - co je to "bizardní"? To má být české slovo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 07:08 Reaguje na Viktor Šedivý
Protože se propadáme do krize, která je systémová a dnes prakticky neřešitelné. Očkováním naprosto rozhodující většiny obyvatelstva se zastavila pandemie koronaviru, elmobilita jede nejvíce v nejprograsivnější zemi světa, v Číně. Bizardní je asi podivuhodný.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.11.2024 19:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Bizarní, víte, p. Hanzle? Nepoužívejte cizích slov, když je ani neumíte napsat. A to s tím očkováním je nejlepší fór dnešního dne. Bohužel opak je pravdou a čím dál víc lidí se potýká s jeho následky a ty následky nejsou jen vyrážka na kůži, víte? Ale to byste musel vytáhnout hlavu z umyvadla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 22:18 Reaguje na pavel peregrin
Ruské demagogie vám vládnou, sorry jako.
Odpovědět
ig

6.11.2024 01:37
Jak o tom tak přemýšlím, vidím jen dvě možná vysvětlení. 1) Češi jsou tupí a už takoví zůstanou, 2) Češi patří k části světa již jednou postižené alternativní ekonomikou a ještě si pamatují, co to přineslo (nebo spíš odneslo).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 07:10 Reaguje na
Nejsou tupí, jenom doblblí. Nikdy nepochopili kapitalismus a nejradši by chtěli zaprděný socík 80. let, který byl fakt pohodlně šlompácký a skončil zcela zákonitě mohutným bankrotem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 07:17
Zajímavé by bylo porovnat podporu elmobility v zemích dle jejich ekonomické úspěšnosti.
Tam asi vyjde, že lidé z úspěšnějších (bohatších) států ji budou více podporovat. Bude to tím, že tyhle státy jsou progresivnější, modernější, budou mít racionální státní správu a nebudou tolik zatíženy dezoláty, jako třeba my.
Odpovědět

Radek Čuda

6.11.2024 13:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne trumbero, bude to tím, že jednak mají podstatně vyšší příjmy, takže jak si tamní občané kupují více nových aut (u nás 3/4 nových registrací připadá na firmy), protože na ně mají, tak si spíš koupí tu Teslu, než nějaká učitelka z Brna. Dále to bude tím, že ty státy podstatně více dotují ... přímo či nepřímo ... nákup emobilů, bo si to opět mohou víc dovolit. A jak se s dotováním přestane, tak i v těch vašich úspěšnějších státech letí ty prodeje fest dolů, viz letos Říše.

Plus jste v podstatě napsal, že jste dezolát, bo sám máte benzíňáka;-).

Prostě zase plácáte pitomosti ... ale holt je nutno se smířit s tím, že vy už z toho nevyrostete.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 16:37 Reaguje na Radek Čuda
Lidé v úspěšnějších a bohatších zemích mají fakt vyšší příjmy, to tam píšu.
Ta otázka zněla: lidé jsou tam bohatí proto, že jdou do moderních technologií (to jaou taky elauta), nebo jsou bohatí a potom kupojí elauta. Co je příčina a co následek?
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.11.2024 17:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Jsem si celkem jíst, že miliardy vyhozené na elektromobilitu budou jednou z příčin dramatického zchudnutí. Přece jen platit za to, aby se zničil fungující automobilový průmysl, to je absurdita, která se hned tak nevidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.11.2024 17:34 Reaguje na Viktor Šedivý
V Číně to chudnutí nevidíme a v USA už vůbec ne.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2024 11:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud je řeč o lidech a jejich koupěschopné poptávce, tak je to přesně jak píšu ... prostě nejdřív na to musíte mít, jak na to vezmete je z tohoto pohledu šumák, a teprve pak si to můžete pořídit. Pokud si to nehodláte samozřejmě pořídit na sekeru.

Co z toho plyne? Ano, v zemích s vyššími příjmy si mohou vybrat, jestli dají 850k+ kaček za emobil nebo spalovák. Protože na to ty prachy prostě mají. U nás a podobných zemích na to ti lidé prostě nemají ani smykem, takže si mohou vybrat tak max mezi Fabkou a nějakou i20/i30 v základu a elektrický si koupí holt fén nebo vysavač.

Takže ty vaše kecy o našich dezolátech jsou úplně mimo. Pokud teda podle vás není dezolát každý, kdo nemá bezmála míč na auto.
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2024 11:43 Reaguje na Radek Čuda
A malé shrnuté pro vás ... pro jistotu.
Tady není problém emobilita, tady je problém to, že se nutí i těm, kteří by ji třeba i chtěli, ale prostě na ni nemají, a současně se jim co nejvíc komplikuje cesta k tomu, na co by ještě jakž takž měli.

Prostě mít stejné nároky a požadavky na běžného občana v Dánsku a nějakém Rumunsku (ať furt nepíšu o nás) je prostě kreténismus, a to je přesně to, o co se dnešní EU snaží a co dělá.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist