https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/rychly-prechod-k-elektromobilite-v-usa-dost-nerealisticky-scenar
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rychlý přechod k elektromobilitě? V USA dost nerealistický scénář

10.5.2019 12:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
V USA dnes brázdí silnice na 250 milionů osobních automobilů. Ty jsou odpovědné za 60 % emisí dopravy. Dalších 23 % připadá na 11,5 milionů kamionů, trucků. Letecká přeprava osob a materiálu pak přispívá nějakými 9 % emisí skleníkových plynů. / Ilustrační foto
V USA dnes brázdí silnice na 250 milionů osobních automobilů. Ty jsou odpovědné za 60 % emisí dopravy. Dalších 23 % připadá na 11,5 milionů kamionů, trucků. Letecká přeprava osob a materiálu pak přispívá nějakými 9 % emisí skleníkových plynů. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Dramaticky snížit nebo rovnou eliminovat uhlíkové emise, abychom se vyhnuli katastrofickým scénářům klimatických změn. Jako plán to zní jednoduše, zvlášť, když známe jeden z nejpřednějších zdrojů znečištění: dopravu. Text uveřejněný na webu The Conversation upozorňuje na příkladu Spojených států amerických, proč to tak úplně jednoduché nejspíš nebude.
 

V krátkosti: v případě americké dopravy jsou překážkou zažité vzorce spotřebitelského chování, nedostatečná motivace i dosavadní neefektivita reálného provozu nízkoemisních a bezemisních alternativ. Ale postupně: sektor dopravy je v USA odpovědný za 28 % veškerých produkovaných emisí. O prvenství se průběžně přetahuje jednoprocentním rozdílem s energetikou, za nimi následuje průmysl (22%), sféra komerčně/rezidenční (12 %) a zemědělství (9 %). To jen aby bylo jasno, kdo nese na celkové bilanci největší podíl.

V USA dnes brázdí silnice na 250 milionů osobních automobilů. Ty jsou odpovědné za 60 % emisí dopravy. Dalších 23 % připadá na 11,5 milionů kamionů. Letecká přeprava osob a materiálu pak přispívá nějakými 9 % emisí skleníkových plynů. Že tedy není úplně od věci zacílit snahu o změnu na osobní auto-přepravu je z toho vcelku zřejmé.

Stará kára vydrží dlouho

Prvním problémem, se kterým se snaha o ekologizaci a modernizaci osobní automobilové přepravy musí poprat, je velmi nepříjemně vysoká životnost stávajících amerických vozů. Průměrně odejde až po 16,6 letech provozu, když na tachometru protočí něco přes 320 000 kilometrů. Co to znamená? Že i kdyby dnes byly v USA dostání jen a výhradně elektromobily, musíme si počkat až do roku 2040, než bude 90 % této národní flotily elektrizované a bez emisí.

Stará auta prostě sama od sebe dřív do šrotu neodjedou. Ale nezapomeňte, že tento scénář by se mohl naplnit, jen kdyby jiná než elektroauta k dostání ve Státech nebyla. Jenže ona zatím tvoří jen něco kolem 2 % prodeje. Lidé se prostě ke všem těm Teslám zrovna nehrnou a moc divit se jim nemůžeme. V USA je stále jen něco kolem 0,5 % silnic připravených na ekologický elektroprovoz, což prostě nadšení nepřidá.

Pomalý růst po tisících vs. stabilní miliony

„Je to takové to co bylo dřív, vejce nebo slepice?“ říká profesor aplikované ekonomie na MIT Christopher R. Knittel. „Dokud si lidé nebudou více pořizovat elektromobily, nestanou se ani silnice připravené na elektroprovoz hlavním proudem.“ A nikdo moc nespěchá investovat do rozvoje sítě dobíjecích stanic, dokud pro ně nebude existovat větší trh. Prodeje elektromobilů v USA sice utěšeně narůstají (loni 361 000), ale za poslední čtyři léta se od průměru neodchýlily ani vozy na fosilní paliva, kterých se pravidelně prodá 17 milionů.

Jakou tedy mají američtí řidiči motivaci k tomu, aby ubrali plyn a začali jezdit na elektřinu? Pramalou. Program vládní daňové úlevy (o 7500 dolarů) vyšuměl po prodeji prvních 200 000 elektromobilů a další podobné iniciativy nejsou na pořadu dne. Jenže ani sympatická pobídka daňové úlevy úplně nefungovala podle plánu. Americká auta na naftu a benzín jsou totiž svými cenami na historickém minimu. Pořídit si je nikdy nebylo levnější. Vlastně, vyjdou o dost levněji, než elektromobily. Takže kromě dobrého pocitu potenciální kupce ekologičtějšího vozu nic jiného kupředu nežene.

Řešení? Nesnadné a nejednoznačné.

Zdá se, že účelnější než nastoupit na americké řidiče s plnohodnotnou elektromobilní alternativou by bylo schůdnější pustit se cestou hybridních vozů. Ty by odpovídaly svým čistým dojezdem běžnému dennímu průměru (50 kilometrů) a zároveň by nefrustrovaly své majitele neustálou nejistotou při delších vyjížďkách mimo dosah elektrického vedení.

Americká vláda navíc může prostřednictvím regulací mnohem lépe „hýbat“ s nákladní přepravou, trucky a kamiony, než s výběrem vozu vlastních občanů. Protože tím by zasahovala do jejich práv. A právě z těchto důvodů se jeví nějaká urychlená ekologizace a snížení emisí v oblasti americké dopravy do budoucna jako krajně nereálné.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

10.5.2019 08:25
Problémem je šílená neúčinnost elektromobilu ve srovnání s normálními auty. Ta nakonec vede i k tomu, že emise CO2 z elektromobilu na kilometr jízdy jsou výrazně vyšší než z normálního auta (výjimkou jsou státy jako Francie, které mají vysoký podíl jaderné energie v energetickém mixu, ovšem ta je pro ekology "fuj"). Další věcí je velmi malý dojezd (v porovnání s normálním autem). Pro normálního člověka, který se potřebuje dostat od někud někam, je elektromobil prakticky bezcenný.
U hybridů je problém ten, že je to v podstatě jen předražené auto na benzín / naftu, které vozí zbytečnou zátěž, a proto spotřebovává víc paliva na kilometr než srovnatelný nehybrid (jak ukázaly studie jejich využívání v podnikové sféře, psalo se o nich i tu na Ekolistu).
Odpovědět
VK

Václav Kain

10.5.2019 08:35
V jedné nejmenované evropské zemi na tu ekologii jdou chytře.Prodávají spotřebitelům zařízení které rozezná eko.čistou elektřinu od té nečisté.A víte že se našlo spousta pitomců kteří tomu věřili a za ten podvod vyhazovali peníze?
Odpovědět

10.5.2019 10:17
Ptejte se řidičů, oni Vám to řeknou :-) Ten hybrid je zrovna ze všeho nejméně užitečný, je to jen takový kočkopes aby se evropské a kalifornské zákony nažraly a koza zůstala celá. Jeden příbuzný si to v návalu entusiasmu pořídil (žádnou druhou jakost, rovnou Lexus) a teď se mu všichni jen pošklebují. Na elektřinu to ujede tak dva kiláky, pak to nahodí motor a je konec. Rekuperace nic, vykrývání špičkového výkonu skoro nic, úspora paliva nic. Sám říká, že jediná výhoda je, že nevzbudí manželku když zajíždí v noci do garáže.

Sám jsem o elektru (Tesla S) dokonce chvíli uvažoval, mám lehce nadprůměrný nájezd ale většinu z toho po Praze a blízkém okolí, což by bylo ideální. Na to se takovéhle svižné vozítko hodí, hlavně v pražském provozu je akcelerace vítaná. Jenže občas potřebuju zajet tu do Bratislavy, tu do Frankfurtu a to už bych byl totálně vedle, protože třetí auto do baráku už fakt nechci. Takže zase vyhrál spalovák :-) Elektro si holt počká na vynález opravdu použitelných baterek s dostatečnou kapacitou a životností, pak do něj půjdu, protože mám tyhle technické hračky rád :-)
Odpovědět
ig

10.5.2019 10:18 Reaguje na
Nevím proč, nezobrazil se mi tam nick.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

10.5.2019 11:09
Odstavec v krátkosti jsem četl v krátkozrakosti, tj. kouzlo nechtěného. Autor popisuje statistiku jako atletické přebory. No co by nastalo v této soutěži, kdyby ta jeho modla v elektromobily by se uskutečnila. Elektroenergetika by se vyhoupla do čela a opět by pan autor mohl kritizovat tuto skupinu, že moc spotřebovává paliva a tak pořád dokola. Tak si kladu otázku, když budou tito snílkové vyslyšeni co se pak stane.
Odpovědět
ig

10.5.2019 12:12 Reaguje na Vladimír Hošek
Dovolím si odhadnout, že totéž co se v minulosti stalo vždy, když byli vyslyšeni snílkové toužící přeuspořádat společnost :-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.5.2019 16:11 Reaguje na
Řekl bych, že toto je jiný případ. Prostě tu je a bude nabídka aut na různé pohony a zákazník si bude vybírat. Bylo by férové, aby se znaly regulace na co nejdelší čas dopředu, aby to lidi mohli vzít v úvahu a nebrali to jako podvod.
Odpovědět
ig

16.5.2019 00:04 Reaguje na Jiří Svoboda
S tím lze jen souhlasit. Mít férové podmínky na trhu pro všechny hráče, neřeknu ani popel.
Odpovědět
ig

10.5.2019 12:22
Ještě podotek k té "sympatické pobídce daňové úlevy". Daňová úleva ve výši 200 000 x 7 500 USD znamená daňovou ne-úlevu (čili zátěž) ve výši jeden a půl miliardy dolarů pro celý zbytek společnosti. Takže na frajera v Tesle svými pár dolary chtě nechtě přispěje i matka samoživitelka (koukám, že se učím používat sociálně demokratické argumenty) která je ráda, že může vozit děti do školy stařičkým Suburbanem...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist