https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/samotne-stromy-podel-silnic-nestaci.-britsti-vyzkumnici-doporucuji-sazet-k-nim-i-zive-ploty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Samotné stromy podél silnic nestačí. Britští výzkumníci doporučují sázet k nim i keře a živé ploty

4.2.2019 08:55 | PRAHA (Ekolist.cz)
Podél silnic by neměly být jen stromy, ale i keře a živé ploty. Ilustrační snímek.
Podél silnic by neměly být jen stromy, ale i keře a živé ploty. Ilustrační snímek.
Inspiraci, jak by vlastně měly vypadat ideální okraje silnic nižší třídy, přináší Univerzita Surrey. Zdejší výzkumníci po sérii měření jednoznačně doporučují výsadbu živých plotů, které by lemovaly již existující stromořadí kolem silnic. Minimálně tedy pokud chceme nějak snížit negativní vliv dopravy na životní prostředí. Píše o tom ScienceDaily.
 

Už samotný fakt, že Britové řeší nějaké doplnění stromových alejí, nutí k zamyšlení. Většina našich cest je totiž po stranách holá, a tento stav zjevně považují naši řidiči za ideální. Alespoň do doby, než silný boční vítr nebo sněhové jazyky učiní silnici nebezpečnou. Výzkumníci v Surrey se soustředili na to, jak může případné osazení okrajů silnic snížit negativní dopady dopravy na okolí, především pak hluk a znečištění vzduchu. V krátkosti řečeno: Jsou pro čistotu ovzduší lepší silnice lemované stromy, stromy s keři a živými ploty v mírném odstupu, nebo přímo zapojený porost živých plotů vsazených mezi stromy?

Vcelku nepřekvapivě tým profesora Prashanta Kumara zjistil, že čím větší hustota porostu, tím lépe. Zapojený porost mezi stromy aleje dokázal snížit únik tzv. černého uhlíku do okolí o 63 %. A další ultrajemné a submikronové emisní částice (spadající do kategorie PM 2,5) to měly podobně. Tento měřitelný efekt byl nejvyšší, když větry vanuly paralelně s trasou cesty, ale výrazný byl i při bočním větru. Alej s živým plotem po stranách vytvořila jakési „potrubí“, které ven propouštělo jen menší koncentrace znečišťujících látek. Zdraví závadné těžké kovy, železo, baryum, chrom, pak byly víceméně pohlceny okolní vegetací.

Mezi hlavní závěry Kumarovy studie patří, že jen stromy samotné takový výsledek neposkytnou. Jejich koruny jsou příliš vysoko, aby při provívání dokázaly znečišťující látky významně zachycovat. Čím větší ale byla listová plocha ve výšce 1,5-1,7 metrů nad zemí, tím výraznější byl pohlcovací efekt. „Stromy spolu s živými ploty fungují jako velmi funkční bariéra,“ říká Kumar. Dodává také, že zvláště v posledních letech se řada organizací a státních institucí pouští do projektů, které přináší do prostředí měst i otevřené krajiny zeleň. „Což je jistě chvályhodné, ale jen stromy nestačí.“

„Mnoho milionů lidí po celém světě dnes žije v prostředí měst, kde je také míra znečištění ovzduší nejvyšší,“ říká Kumar. „A zlepšit kvalitu života těchto lidí mnohde znamená snížit emise z dopravy. Stromy, doplněné o keře a živé ploty, přitom mohou sehrát zásadní roli pasivního filtru, který se postará o zlepšení kvality vzduchu a zlepšení zdraví obyvatel.“


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

mr

7.2.2019 16:52
Pěkná ptákovina. To by bylo zase sražených živočichů.
Odpovědět
MV

Michal Valach

24.5.2019 15:20
To může vyústit jak píše pan/paní pode mnou - že bude hodně sražených zvířat.
To není nějak extra chráněný.
Navíc, může to udělat úsek ještě nebezpečnějším.
v ČR pár takových je - viz mapka od pojišťovny Allianz (psalo se o ní i zde: https://www.dopravniznaceni.com/Jak-se-resi-nebezpecna-mista-ceskych-silnic-b4944.htm)
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist