https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/otazky-a-odpovedi-na-tema-nemeckeho-myta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Otázky a odpovědi na téma německého mýta

28.7.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Německé spolkové ministerstvo dopravy, výstavby a bydlení (BMVBW) vydalo souhrnnou informaci o novém systému placení dálničního mýtného, jež byla zveřejněna ve formě otázek a odpovědí. Přinášíme část tohoto dokumentu, který byl v češtině připraven pro červnové zasedání Pracovní skupiny silniční spedice Svazu spedice a logistiky ČR.
 
„Proč potřebujeme v nákladní silniční dopravě mýtné vztažené na ujetou vzdálenost?“
„Dálniční mýtné povede k větší spravedlnosti - jeho cílem je uživatelsky zaměřené vydávání nákladů na dopravní cestu po dálnici a systémová změna od čistého financování z daní k financování uživateli. Velká nákladní vozidla vyvolávají ve velké míře náklady na stavbu, údržbu a provoz dálnic. Zatížení silnice jedním velkým kamiónem o nápravovém tlaku 40 tun je asi šedesáttisíckrát větší než osobním automobilem.
Také zahraniční nákladní vozidla se musejí podílet přiměřeným dílem na údržbě německých silnic - zhruba jednu třetinu jízdních výkonů podléhajících mýtnému vytvářejí zahraniční vozidla.“

„Budou takto získané příjmy investovány do infrastruktury?“
„Prognózy zahrnující období do roku 2015 hovoří o více než šedesátiprocentním nárůstu objemu nákladní dopravy. Dálniční mýtné přinese další příjmy pro potřebnou údržbu a výstavbu německých dopravních cest. V zákoně o dálničním mýtném se uvádí, že příjmy z něj budou v převážné míře sloužit ke zlepšování dopravní infrastruktury. Kromě jiného z nich bude financován také program boje proti kongescím (Anti-Stau-Programm), který má zlikvidovat nejkritičtější místa. Na základě koncepce integrované dopravní politiky, jež staví na síťovém propojení nositelů dopravy, mají příjmy z mýtného sloužit také pro výstavbu drážních a vodních cest. Tím se odlehčí silnicím a omezí se zácpy. Toto opatření bude v neposlední řadě ve prospěch i vlastní silniční nákladní dopravy, neboť méně kongescí jí pomůže snížit vlastní náklady.“

„Jak se stanovuje výše mýtného pro nákladní vozidla?“
„Základem výpočtu je úsek trasy ujeté po dálnici. Výše průměrného mýtného se má orientovat na skutečné náklady dopravní cesty. Na základě vědeckých rozborů byla průměrná výše mýtného stanovena na 0,15 € na kilometr (německá Státní rada při definitivním schvalování mýtného letos 23. května rozhodla, že v první fázi bude činit 0,124 centu - pozn. autora).“

„Co podnikla spolková vláda ke snížení daňového zatížení silniční nákladní dopravy?“
„Již daňovou reformou z roku 2000 spolková vláda dopravě výrazně odlehčila. Například v roce 1998 ženatý autodopravce se ziskem 70 tisíc DEM (přibližně 35 tisíc €) zaplatil prostřednictvím daně z příjmu a živnostenské daně zhruba 14 tisíc DEM. V roce 2005 se na něj bude vztahovat již jen částka přibližně 4860 €. To je úleva zhruba o 2300 €. Kromě toho zůstávají pro obor výrazně kratší odpisové lhůty a daňový odpočet nákladů na nocležné a na diety.“

„Co hodlá spolková vláda ještě učinit ke snížení daňového zatížení oboru?“
„Spolková vláda chce současně se zavedením mýtného pro kamióny podniknout kroky k harmonizaci konkurenčních podmínek v evropské silniční nákladní dopravě. Předpokládá se finanční pomoc ve prospěch německého oboru ve výši 300 miliónů € (letos v květnu ji Státní rada zvýšila na 600 miliónů €). S Evropskou komisí probíhají intenzivní rozhovory o podrobnostech zamýšleného harmonizačního modelu.“

„Co podniká spolková vláda pro zajištění spravedlivé mezinárodní soutěže v silniční nákladní dopravě?“
„Zavedení mýtného samo o sobě zlepší pozici německé nákladní dopravy vůči zahraniční konkurenci, protože i levné zahraniční firmy budou platit mýtné za každý ujetý kilometr. Za pomoci zákona o boji proti ilegálnímu zaměstnávání v silniční živnostenské dopravě zastaví spolková vláda cenový a konkurenční tlak na podniky dodržující zákony a zabrání nedovolenému zaměstnávání.“

„Budou nyní všude na dálnicích stanice výběru mýtného?“
„Nikoli. Mýtné se bude vybírat především automaticky a v každém případě bez vlivu na dopravní tok. Tím se může stát Německo průkopníkem v této oblasti techniky v Evropě i ve světě. Otevře to nové možnosti průmyslu a přispěje k zabezpečení pracovních míst. První realizace takového systému na světě může kromě toho Německu dodat impulz pro další rozvoj v oblasti informačních technologií.
Vedle automatických komponentů budou mít uživatelé možnost hradit mýtné v rámci dalšího doplňkového systému ručního výběru na platebních místech, a to buď obvyklými prostředky (hotovostně či úvěrovými kartami) nebo přes internet. Tím se má zajistit i příležitostným uživatelům (například ze zahraničí) nediskriminativní přístup k našemu dálničnímu systému.“
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist