https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/soukromi-dopravci-nesouhlasi-s-navrhem-premeny-zeleznice
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Soukromí dopravci nesouhlasí s návrhem přeměny železnice

7.8.2003 | PRAHA | Právo
Novela zákona o transformaci drah údajně zvýhodňuje akciovou společnost České dráhy před ostatními dopravci na železnici. Tvrdí to předseda Sdružení železničních společností (SŽS) Jiří Mužík. Podle něj jde především o to, že dráhy získají nádražní budovy i přístupové cesty k nim, ty však mají sloužit všem dopravcům. Dráhy si budou podle Mužíka moci diktovat, za jakých podmínek cestující konkurenčních dopravců do svých objektů pustí.
 
"Zvýhodnění dominantního státního železničního dopravce je v rozporu s předpisy Evropské unie, zejména s požadavkem zajistit rovný a nediskriminační přístup k železniční infrastruktuře," uvedl Mužík. SŽS je zájmovým sdružením soukromých železničních firem, které podnikají v nákladní dopravě na celostátních tratích a provozují dopravu na některých regionálních tratích. V tuzemsku je v současnosti soukromá pouze úzkorozchodná trať v jižních Čechách mezi Obrataní, Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí, dalších asi pět tratí podnik pronajímá soukromým firmám. České dráhy se zvýhodněny necítí České dráhy jakékoli znevýhodnění soukromých dopravců vyloučily. "K poškození soukromých dopravců provozujících železniční dopravu na hlavních i regionálních tratích nedojde," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podobná řešení lze podle něj nalézt i v některých evropských zemích. V Německu zůstaly v majetku Deutsche Bahn i železniční tratě a přitom tam jezdí velké množství soukromých nákladních iosobních vlaků, připomněl. Rovný přístup k železniční infrastruktuře stanovuje podle Šťáhlavského zákon. S infrastrukturou hospodaří od počátku roku 2003 Správa železniční dopravní cesty a licence k provozu vydává Drážní úřad podřízený ministerstvu dopravy. Ceny za využití infrastruktury přitom stanovuje ministerstvo financí, vysvětlil. Sdružení železničních společností ve své zprávě také upozorňuje na to, že převodem pozemků a budov nádraží na akciovou společnost nebude v budoucnu možná ani privatizace ztrátových regionálních tratí, jež bez těchto nemovitostí nelze provozovat. ČD zůstávají ve stoprocentním vlastnictví státu. Problém při případné privatizaci, vzniku společných podniků, či jiných v budoucnosti možných řešení pro regionální dopravu nevznikne, tvrdí dráhy. Poslední novelu zákona o transformaci Českých drah přijala vláda i přesto, že Ústavní soud v únoru označil některá ustanovení normy za neústavní a navrhl jejich změnu. Kabinet návrhy soudu nerespektoval a novelu zákona 30. července schválil.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist