https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-pribeh-dlouhovekeho-mobilu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karel Zvářal: Příběh dlouhověkého mobilu

12.5.2024
Telefon LG.
Telefon LG.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Karel Zvářal
Když při nedávné diskusi o spotřebním zboží jsem se dotázal, má-li někdo mobil starší 17 let, nastalo „hrobové ticho“. Před pár týdny jsem se s ním přitom již pomalu loučil, neb v pořadí třetí „odcházení“ vypadalo jako poslední. Dobíjet jsem musel během dvou dní třikrát, od úplného vybití po dobu 3-4 hodin, podobně jako při předešlých dvou dávnějších epizodách „dosluhování“ baterie, která však jakoby/doslova zázrakem znovu ožila. Jak k tomu došlo a zda to lze použít u všech modelů, je sporné, nicméně někomu to možná pomůže zachránit již teoreticky odepsaný mobilní telefon, se kterým je spokojený a nechtěl by měnit za jiný.
 
Při návštěvě opravářské dílny se zkušeným personálem mi pánové sdělili, že s něčím podobným se dosud nesetkali, a musel jsem je ujišťovat, že si nevymýšlím. Do té doby jsem měl totiž na spotřební zboží pech, polámaný výrobek vydržel většinou do záruční lhůty, načež se poroučel. Bylo mi sděleno, že oprava by byla dražší, než zakoupení nového. A jelikož u předmětného mobilu je zajímavý i další „detail“, rozhodl jsem se popis tohoto nevšedního úkazu zveřejnit.

Základem je dobrá péče

Paradoxní je, že mobil LG se mi zprvu nelíbil, chtěl jsem ho po pár dnech vrátit, ale prodavač mě vytrvale přesvědčoval, že je to dobrý telefon a že to časem, až si na něj zvyknu, poznám sám. Jeho předností při výběru bylo, že má mj. i foťáček, protože pár dnů předtím mi dosloužil téměř nový fotoaparát zhruba v ceně tohoto mobilu, a proto jsem urychleně potřeboval náhradu. A liboval jsem si, že je to chytrý mobil, protože kromě focení hned pozná, že mi někdo volá, umí esemesky, nahrávat hlasy, má i časomíru – nic víc nepotřebuji! Ani moderní „apky“ mě nezajímají. Stačí pět dovedností v předmětu velikosti krabičky od zápalek a neváhal jsem!

Jak šel čas, pochopil jsem svůj omyl, když jsem se chtěl tohoto mobilu zbavit. Kamarád mi k němu později našel někde v parku pohozené/ztracené pěkné vhodné pouzdro – což považuji za důležitý moment pro ochranu po kapsách nošeného a často používaného relativně křehkého výrobku.

V prvních letech jsem totiž mobil měl jen volně po kapsách a musel ho dobíjet cca po čtyřech dnech. Což se mi zdálo málo, ale poté, co mi dotázaní lidé řekli, že někomu vydrží šest dní, jinému ale zase jen den – říkám si – dobré, mám to tak někde uprostřed... Asi po deseti letech začala baterie rychle slábnout, tak jsem se byl zeptat na prodejně, jestli jde sehnat nová. Na skladě prý nemají a odkázali mě na dílnu přes ulici, kde mě pán odbyl a doporučil koupi nového mobilu.

Ale stalo se něco neočekávaného. Jak jsem baterii vyjmul, abych se podíval, o jaký typ se jedná a posléze vrátil zpátky, vydržela najednou po nabití šest dní! Vysvětloval jsem si to tím, že tou manipulací se oživil nějaký článek, který byl do té doby neaktivní. Kromě vyjmutí a zpětného usazení jsem vyfoukal lůžko od prachu a taktéž kontakty na baterii, ač tam žádnou nečistotu vidět nebylo, resp. jen velmi nepatrně.

Zraje jako víno?

Po dalších čtyřech letech se sled událostí opakoval, navštívil jsem tentokrát Alzu, nechali z Prahy poslat jakousi provizorně vyhlížející baterii, která však byla tak slabá, že se mobil ani nepřihlásil k síti. V zoufalství jsem vrátil původní baterii zpět, dal mobil na nabíječku – a ejhle! – opět vydržela funkční/ nabitá 5 – 6 dní podle počtu volání a množství fotek.

Poslední, tj. třetí, epizoda s odcházející baterií mi přišla již jako definitivní a šel jsem se na prodejnu zeptat, kterou značku mobilu by mi doporučili. Když prodavač slyšel, že mám ještě druhý telefon (Hammer), koupený při druhém „odcházení“ LG (a neúspěšně vracený do 14 dnů jako zbytečný), přesvědčil mě, že pokud volám málo, stačí mi jeden telefon. Což zpětně beru jako znamení osudu, že není třeba házet flintu do žita. Opět jsem baterii vyňal, lůžko vyfoukal, stejně jako kontakty na baterii – a věřte, nevěřte – vydrží ještě déle! 6 – 7 dní by mi na začátku přišlo jako snových, ale stalo se tak až po sedmnácti letech používání.

Pro mě byly tyto zkušenosti cenné v tom, že na první pohled odepsaná věc se při minimální údržbě může revitalizovat, a to tak, že časem baterie získala větší kapacitu, než jakou měla v prvních letech používání mobilu. Je nepopsatelná radost sledovat, jak při každém dalším otevření displeje (kolik máme hodin?) svítí stále všechny tři čárky kapacity, a to třetí, čtvrtý i pátý den! Jako technický antitalent pro to nemám jiné vysvětlení, než to, co jsem uvedl výše. Tj. zajistit, aby mobil nebyl v kontaktu s prašným prostředím kapsy, měl své pouzdro i pro případ pádu, a jednou za pár let vnitřní prostory profouknout.

Možná se to někomu bude zdát jako údržba málo, nebo celé jako nesmysl, ale zatím to tak funguje a o podobných případech nevím. Jestli tedy někdo má srovnatelné zkušenosti, rád si je přečtu. Poučení pro dnešní rychlou dobu asi nenormální až směšné, ale spotřební zboží není třeba unáhleně odepisovat. Při troše péče a zřejmě i štěstí na „nepáteční“ kus může výrobek sloužit hodně dlouho.


reklama

 
foto - Zvářal Karel
Karel Zvářal
Autor článku je ekologicky smýšlejícím ornitologem a zemědělcem.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (70)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

12.5.2024 06:22
V současné době, kdy je mobil považován za potřební zboží a často se mění stejně rychle jako ponožky, je tenhle článek bílou vránou. ám zastávám podobnou filozofii jako autor, takže mám klasický tlačítkový mobil. Držím se názoru jednoho svého bývalého klienta, který jako ředitel softwarové firmy měl starý tlačítkový telefon a říkal mi, že telefon má na telefonování a esemesky, na vše ostatní má počítač.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.5.2024 07:00 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2024 09:58 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ano, to je moudré. Mít telefon na telefonování a sms a na vše ostatatní počítač.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.5.2024 11:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jeden z mála (+ JW), kdo pochopil smysl článku, děkuji! Bylo mi jasné, že lidé mají i starší mobily. Chtěl jsem poukázat na to, že stačí jednoduché, běžné postupy, aby se "dosluhující" baterie začala opět správně dobíjet. Napsal jsem vlastní zkušenost, pokud se tak píše v "kuchařkách", určitě by se gůglisti největší ozvali, že kradu (bez citací) cizí návody. Pookud přece jen ano, omlouvám se, ale v životě by mě nenapadlo se tím nějak hlouběji zabývat. To už raději odlehčím kešeni...
Odpovědět
HH

Honza Honza

12.5.2024 06:55
Nefunguje-li el. spotřebič, první volba je očistit a dotáhnout kontakty, ev. ošetřit Kontaktolem.
Představte si, že půjde o předražené elektroauto nebo TČ za 400tis.Kč. Tkzv.odborná firma není ani schopná přijít na druh poruchy, poradit, nemá lidi, pracovníci již neumí optravovat staré věci, už jim nerozumí.
Nové výrobky jsou složité, mají nejrůznější vylepšení, ovládání internetem, obsahují intelig. počítač, stačí jedna banální porucha a předražený přístroj se musí vyhodit.
Místo takovéhoto technolog. pokroku, je pro přírodu, nakládání s odpady výhodnější jednoduchý snadno opravitelný pokud možno unifikovaný přístroj s vyměnitelnými díly varáběnými po dlouhou dobu, přístroj fungující a opravitelný i za 20 let. Spotřební způsob života, mikroplasty, drahé kovy, těžba a doprava surovin, energetické nároky při stále narůstajícím počtu lidí jsou pro přírodu zničující.
Další věc je, že k elektroautům a TČ se nelze chovat jako k vysavači. Na jejich funkci spočívá smysl elektrifikace, OZE program a snižování CO2, boj s oteplováním.
Nejdřív by společnost měla zajistit podmínky pro dobrou funkci nějaké věci, bez nich nemá smysl podpora výroby, pokuty za jejich nepoužívání.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2024 10:02 Reaguje na Honza Honza
když se ta elektronika vysyspe ve spotřebiči, tak je to dost velký průser a taky dost drahý. Kámoš má desetiletý auto a spouští jej čipem, kartou. Má problém, protože nefunguje ani jedno.
Elektronizace by měla mít svoje mantinely.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.5.2024 07:34
Lidi vyhazují funkční výrobky, protože chtějí výrobek jiný, který má lepší vlastnosti, jinou barvu a podobně.
Stačí se podívat pár let zpět jak u nás proběhla výměna všech televizorů: místo "skleněných" CRT analogové LED, pak ty podporující normu dvb-t, dvb-t2 a k tomu mezikus STB.
A mobil? Nový kus je potřeba, protože má lepší vlastnosti. Řada lidí ho používá namísto několika dalších přístrojů (a tedy vlastně šetří zdroje na jejich výrobu). Nepotřebují počítač, navigaci do auta, fotoaparát, herní konzoli.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.5.2024 07:55 Reaguje na Richard Vacek
Ale jenom v případě, že je to dobrý sluha a ne zlý pán, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.5.2024 21:27 Reaguje na smějící se bestie
i jako sluha stojí za pendrek říká se tomu závislosti na internetu a telefonu. NETOLISMUS

Závislost na mobilu a jak se jí zbavit? Dříve jsme na telefonech trávili 18 minut denně, dnes jsou to hodiny
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.5.2024 12:25 Reaguje na Richard Vacek
Ono ale spotřeba televizoru CRT a LED nějaké nižší úsporné třídy je dost rozdíl. nehledě k tomu, že mnohem novější LED má docela zajímavé funkce, která i tu spotřebu dál minimlizují.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

12.5.2024 08:59
Kto by veľmi chcel môže používať starý mobil. Sám som si takým obdobím prešiel, ale vývoj sa nedá zastaviť. Najhorší je softvérový tlak, starší android nie je kompatibilný s novými aplikáciami a len 1 nová aplikácia mi zaplnila pamäť inak úplne funkčného a kvalitného mobilu Samsung J6. Sme úplne v moci výrobcov počítačov a inteligentných zariadení, pretože ani nepotrebujú kazítka. Každý výrobok morálne zastará za pár rokov a je potrebné ho meniť. V prípade mobilu je potom ideálne používať tlačítkový mobil, len človek príde o MP3 prehrávač, fotoaparát, GPS navigáciu, internet banking bezplatné telefonovanie či videohovory, možnosť si čítať maily v teréne.....
Odpovědět
HH

Honza Honza

12.5.2024 11:20 Reaguje na Vladimir Mertan
S mobilem máte úplnou pravdu, mobil je nyní více než OP, nedílná součást osobnosti. Ještě lepší by ale byl čip do mozku s funkcí mobilu, paměti, spojením s internetem. To by skutečně byla bomba!!
Ale i kam? Zároveň i k odosobnění, ztrátě soukromí, k virtuální realitě. Vidíme to na dnešních dětech a jejich mobilech. Za chvíli se nebudou vůbec osobně stýkat!
Přílišná technika vede pryč od přírody, k její devastaci. Právě v tom by společnost měla zasahovat- nikoli zákazy, omezení ale nabízet jiné aktivity, mluvit o tom, vzdělávat.
Naše společnost je čistě spotřební, důsledky vidíme nyní na oteplování a devastaci přírody.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

12.5.2024 13:47 Reaguje na Honza Honza
Čip (zatím jen snímač resp. přijímač mozkových inpulzů) v mozku je už několik tydnů realitou - viz např. zde v češtině https://youtu.be/fcAnznPAgCw?si=NBtwHrqbvj7FMXoW nebo hledejte na YouTube pod heslem Neuralink
P.S. Až se tohle stane masovou záležitostí, uvidíme opět fronty před distribučními centry, kde budou čipuchtiví novolidé stát na implementaci čipu fronty jako se za minulého režimu stálo před bránou AZnp v M.Boleslavi na Škodu Favorit...
P.S.2 dostanou k tomu 2 roční mobilní tarif se slevou
P.S.3 že čip bude schopen impulsy i do mozku vysílat se dozví až po implementaci (a pak jim to už bude šumafuck)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.5.2024 14:10 Reaguje na Pavel Karel
Největší sranda je, že takový čipočlověk, neboli člověk s čípkem, bude totálně v prdeli, když ho vezmete do přírody. Nepozná jedinou kytku, nepozná jedinou houbu a kdybyste ho tam nechal týden, aby se o sebe postaral, po návratu najdete pouze kostru ožranou mrchožrouty. Neměl k dipozici wifinu, takže buď zemřel hladem, nebo se něčím otrávil.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

12.5.2024 15:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To je už vyriešené, QR kódy(či ako sa to volá) na stromoch. Naskenujete kód stromu a potom miesto kochania sa prírodou šúchate mobil, ktorý vám nájde všetky webové stránky o strome.
Zatiaľ len v tzv. interaktívnych parkoch, no okódovať cyklotrasy a turistické chodníky bude iste hračkou. Ideálna agenda na eurofondy (rozvoj počítačových zručností, informatizácie, enviro...). Pokrok nezastavíme!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.5.2024 16:32 Reaguje na Peter Sládek
A jak dáte QR kód na muchomůrku zelenou nebo vraní oko čtyřlisté? Těžko a záměna s hříbkem či borůvkou je na světě. :))))
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

12.5.2024 16:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Collateral damage...
Každý pokrok si žiada nejaké obete.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.5.2024 17:55 Reaguje na Peter Sládek
Máte recht.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

12.5.2024 17:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Satelitní internet a strojové učení z milionů fotografií fauny i flóry to bohužel už vyřešily za nás (viz např. appka Seek). Osobně vidím hrozbu spíš v možnosti ovládat lidí ještě efektivněji než adaptivní propagandou v online masmédiích.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.5.2024 17:58 Reaguje na Pavel Karel
Ani satelitní internet není všespásný. Důkazem je válka na Ukrajině. Stačí jeden přemoudřelý Musk a malér je na světě.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2024 11:12 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tomu se jinak říká globalizované technologie, proto chci zůstat v anonymitě.
Nepotřebuju Muska, Zuckerberga a podobné tyoy či někoho jiného k životu nepotřebuju. TO JSOU MOJE OSOBNÍ ÚDAJE A DO TOHO JE KAŽDÉMU HO..., včetně státu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2024 11:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
člověk si musí chránit osobní údaje sám.
Odpovědět
sv

sv

14.5.2024 19:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
jinými slovy, lahváčový šeděnka má dojem, že si s půllitrem v ruce v přírodě poradí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2024 11:08 Reaguje na Vladimir Mertan
ale to není přece o vývoji?
TO JE O TOM POUŽÍVAT VĚCI PODLE TOHO, NA CO JSOU URČENÝ. Mám telefon 15 let a popravdě je to i určitá vzpoura proti digitalizaci našich životů. NIKDY NECHCI PATŘIT DO DIGITÁLNÍHO KONCENTRÁKU A DIKTATUŘE.

POPRAVBDĚ SMARTFON ČI IPOD MÁ POUZE JEDINOU FUNKCI A TO JE FOŤÁK.

NA VŠE OSTATNÍ MUSÍTE MÍT VYSTAHOVANÉ SYSTÉMY a i ten foťák je dost mizerný.

Odpovědět
JW

Jiří Wenzl

12.5.2024 12:55
Základem udržení kapacity všech akumulátorů elektřiny je nechat vyssát v nich uloženou energii až na samé dno, ale průběžně je dobíjet. Jelikož jako invalida po úrazu páteře používám elektrická vozítka, mám takovou zkušenost klasickými bateriemi Pb, NiCd, ale i moderními ,LiFeP04 a Li-ion,ty posledně jmenované jsou právě v mobilech. Některý typ snáší úplné vybití baterie méně ( Pb), jinému to tolik nevadí ( NiCd) . Lithiové baterie jsou někde uprostřed. Nejhorší z hlediska úbytku kapacity je dlouhodobé ponechaní úplně vybité baterie bez nabíjení ( i nepoužívaná ztrácí energii samovybíjením). Jinak souhlasím se snahou maximálně dlouho používat jakýkoli výrobek, dokud je použitelný, i když už nemoderní. Opakem je šílenství, které pravidelně propuká při uvedení nového ještě lepšího výrobku na trh. To jen pak jediná situace, kdy i za kapitalismu se tvoří dlouhé fronty, a lidé jsou kvůli nim ochotni vstávat ještě za tmy.
Odpovědět
JW

Jiří Wenzl

12.5.2024 12:59 Reaguje na Jiří Wenzl
Oprava: základem je nenechat z baterií vysát energii až na samé dno. Při psaní mi do toho neustále skáče otravná reklama, kterou musím stále zavírat, a pak to tak dopadá.
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

14.5.2024 16:04 Reaguje na Jiří Wenzl
Pro liion baterie je úplné vybití zničující zcela. Ona vám to nedovolí, protože má ochranu, která ji vypne.
Alo pokud se vám to povede (třeba samovybíjením) je již i nebezpečná - elektrolit v některých je stabilní pouze pod napětím a rozpadá se. Pokus o nabití takové baterie může končit explozí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.5.2024 13:20
Absence pevné linky a nemoci rodičů mne před 35 roky donutily ke koupi prvé
"brikety" (dosud funkční), ve které bylo možno baterii nahradit 4 tužkovými
monočlánky. Později jsem šel cestou menších mobilů, ale u nich nastal vždy
problém hlavně se ztrátou a u dražších jednou s krádeží a u druhého zase
s utopením přístroje při rybaření. To mne dožralo tak, že jsem koupil ten
nejlevnější model na trhu v ceně 999 Kč a jsem ve svém okolí exotem bez
chytrého telefonu bez kterého se někteří neobejdou už ani na WC. Ptám
se, jak jsme mohli žít my a generace lidí před námi, bez vymožeností
dnešní doby? Odpovím sám sobě! Mohli a mnohem klidněji, bez neustálé
kontroly, zda nám neutekla nějaká informace. Vrátil jsem se k PC doma
a obyčejnému telefonu pouze k volání. A víte, že mi ty informace už
zase třeba v přírodě vůbec nescházejí? Zkuste si to taky a zjistíte,
že to je většinou zcela zbytečné a ušetřený čas věnujte něčemu a více
potřebnému, než je brouzdání po internetu v mobilu v přírodě a mezi
přáteli. Za vrchol neslušnosti považuji ve společnosti, když se lidé
věnují více svým chytrým telefonům, než přátelům a o partnerech už
ani nehovořím. Včera jsem málem pukl smíchy, když se dva pubertální
milenci drželi na lavičce sice za ruce, ale v těch volných rukou měli
oba chytré telefony. To mají ty informace opravdu takovou cenu, že
zastíní i city mezi mladými lidmi? Vzpomněl jsem si na své mládí, kdy
byla partnerka zájmem č. 1 a nikoliv chytrý telefon. Stejné to je
u maminek s dětmi v kočárku, kdy je hlavním zájmem displej telefonu
a nikoliv dítě. Co dodat? Prostě dobrý sluha, ale špatný pán, pokud
mu dovolíte být pánem. Lidé vzpamatujte se, dokud je čas, než vás
zcela pohltí závislost na internetu všude a v každém okamžiku.
On je život krásný, krátký a promarnit ho brouzdáním po internetu
je věčná škoda. Mimochodem v tomto okamžiku čekám návštěvu, vypínám
PC a zvonění v mobilu. Totéž požaduji po návštěvě a oni to vědí.
A víte, že nám to těch pár hodin vůbec nechybí, ale právě naopak
si užíváme ničím nerušené diskuse mezi kamarády. Za dobu vypnutí
mobilu na včerejší celodenní akci 7 zmeškaných hovorů a taky 5
nepřijatých zpráv a víte o čem? Vše doslova o ničem, ale ten klid
bez vyzvánění byl doslova božský!
Odpovědět
PK

Pavel Karel

12.5.2024 14:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Kvalifikovaní psychologové dávají závislosti na ICT (informační/komunikační technologie) tak 2 generace,tzn. lidé narození v rozmezí 40-50 let budou úplně ztracení (ztracené generace, které se nestaly plnohodnotnou náhradou). Problémem je, že u vychytralých krabiček to neskončí, ale brzy se stanou BĚŽNOU integrální součástí lidského těla. Pak už bude bohužel pozdě zavést zákazy obdobné konzumaci cigaret/alkoholu případně dalších tvrdých drog. Bohužel i sebe vláda/oligarchové neodolá potenciálu masové kontroly, kterou ICT přináší... samozřejmě pro větší dobro jedince (jako již x-krát v minulosti). Takže záchrana může přijít už jen od Boha/přírody - EMP (solární bouře, dopad meteoritu atd.). Naše technologie založená na polovodičích je (naštěstí) extrémně citlivá na sebemenší zvýšení napětí. Sledujeme online ledacos, ale za poslední dekádu proletělo kolem Země blíže než Měsíc desítky meteoritů větších než Tunguzský (některé naše technologie zaregistrovali až po průletu). Také pravděpodobnost opakování Carringtonovy události 2-5% je nepoměrně vyšší než výhra ve sportce...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.5.2024 08:16 Reaguje na Pavel Karel
Ano, možná to vyřeší za nás příroda, když náš mozek není schopen u většiny lidí asi sám zasáhnout. Blbost se šíří rychlostí blesku, ale moudrost někteří nejsou schopni dohnat i když se pomalu plazí. Lidstvo se zbláznilo do pochybných vzorů a do zbytných věcí, činností atd. Jsem třeba zděšen,
když se hezká děvčata zohyzďují viditelným tetováním, ověší
se po všech částech těla kroužky, jehlami atd. Proč? Protože
to mají ty jejich pochybné vzory a musejí být IN za každou
cenu. Kamarádova dcera šla přes prázdniny na brigádu si
vydělat nějakou tu korunu. Kamarád se chlubil, jak dobře
ji vychoval, že když si chce něco potřebného koupit, tak se
na to snaží sama vydělat. Po prázdninách se přišel opít do
hospody, což udělal snad v takovém rozsahu poprvé. Na dotaz
proč tak pije odpověděl, že si za peníze z brigády nechala
potetovat tělo a propíchnou pírsingem bradavky. Nezmohl se
na nic jiného, než se jít opít a pak ji na podzim odmítl
koupit nový notebook se slovy, že když byla schopna vydělat
na tetování, tak ať si vydělá i na notebook. A ona to
dokázala! Dva víkendy dělala "hostesku" a od té doby má
více peněz, než on za práci nástrojáře. Manželka mu nyní
vytýká, že ji k práci "hostesky" dohnal odmítnutím koupit
co potřebovala. Holt jiná doba!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.5.2024 12:27 Reaguje na Břetislav Machaček
To mi připomíná setkání kamaráda se spolužákem (z Hané) po letech. Po dotazu, co dělá dcera, si to musel nechat přeložit. Také jsem napoprvé nepochopil, co to je za povolání "Tančé oteče".
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.5.2024 18:54
Původní nadpis zněl: “O eldžinovi aneb Příběh dlouhověkého mobilu”. Cestou se však první tři slova záhadně ztratila-/ Ten mobilek má pro mě totiž i DUCHOVNÍ rozměr!, jako vzpomínka na dětství a džiny z pohádek (1000+1). Umí zkrátka věci, které prostý člověk nedovede (např. splní mluvit s někým na opačném konci světa či plnit fci foťáku).

A co teprve baterie! Ze skomírajích 16-ti hodin výdrže je náhle 160 hod., tj DESETINÁSOBEK! kapacity. A ne jednou, ale opakovaně! Stále čekám, že mi to nějaký odborník vysvětlí. Takže proč bych se měl tohoto technického zázraku zbavovat??? V tomto jsem zajedno s básníkem: https://www.ceskaliteratura.cz/texty/wolker.htm Prostě když ji (věcičku) miluješ, není co řešit:-) Ať jdou fšeci do háje i se všemi apkami a závislostí na moderní “modlitební knížce”!, jako “povinné výbavě” (zejména) zahleděné mládeže, jak říkám.

P.S. Baterii se snažím vybíjet do konce , tj. až při pípání zapojím do zdířek. Ale asi polovina dobíjení je při jedné čárce (tj. zbývá necelý den).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.5.2024 19:28 Reaguje na Karel Zvářal
Tu zázračnou výdrž baterie bych přičítal nastupující skleróze kdy si člověk nepamatuje, že ten mobil včera nabíjel. Zkuste si datum + čas nabíjení zapisovat na papírek.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.5.2024 19:33 Reaguje na Richard Vacek
:-) Jste dobrej! Do diáře si píšu už třicet let, mimo sešitů z přírody. Jinak nevěřícím Tomášům je mobilek k dispozici, ale jen k nahlédnutí, z ruky ho nedám ani náhodou!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.5.2024 19:54 Reaguje na Richard Vacek
A z toho, že nikdo nemá podobné zkušenosti, soudím, že co kus, to originál. Pochybuji, že laboratoře testují baterie tak dlouho, tipuji max. dva roky, tj. do termínu záruky. Prostě je to organizovaná hmota, a tak jako se zlepšuje výkon mozku s věkem dítěte (od narození)/člověka, podobně si to vykládám i u té baterie. Nebo lenoch, když se ve dvaceti zblázní, a začne trénovat, také zlepší svůj výkon. V autě mi vydrží 4-9 let, ale měl jsem půjčenou i starší, cca 14 let (Varta) od automechanika, když se vybila moje svícením při parkování. Prostě někdy se dějí věci, že by "jeden nevěřil".
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

12.5.2024 20:04 Reaguje na Karel Zvářal
Náhle predĺženie výdrže baterky je typické pre poslednú fázu jej životnosti, pred explóziou a následným zničujúcim požiarom.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.5.2024 20:15 Reaguje na Peter Sládek
Děkuji za upozornění, budu na to myslet:-) Ještě jsem mohl doplnit, že v noci mobil položím na dosah, přičemž leží na železném předmětu (osobní váha) - to víš, Tlufťoch... Nevím, jestli toto přispívá k prodloužení životnosti, ale za sebe si to tak vysvětluji.

Jinak bych měl být zklamán, že nikdo se nepřidá, aby mě trumfnul, ale nakonec jsem rád, že z "ošklivého káčátka" je sluha z nejvěrnějších. A jestli tomu někdo nevěří, je to na něm. Výrobek z r. 2007 je stále funkční a po domluvě k nahlédnutí.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

12.5.2024 20:35 Reaguje na Karel Zvářal
Pre prípad zničujúceho požiaru sa musí takýto mobil skladovať vo vodnej lázni, podobne ako horiace elektroautá. Ideálna je plechová feldflaška z éry ČSLA, vhodná do prírody i do divadla.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.5.2024 20:42 Reaguje na Peter Sládek
Jelikož je stále v pouzdru, neměl by ten přísun vzduchu být nějak divoký, abych riskoval vyhoření bytu. Ta baterečka je mrňavá, přirovnal bych energii konce maximálně ke škrtlé sirce. To větší strach mám z vady na kabeláži.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

12.5.2024 21:10 Reaguje na Karel Zvářal
Tak s tou sirkou si Karle vedle jak ta jedle. ja som experiment s 1400 mAh baterkou z nokie zažil a bol to skôr turistický varič.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.5.2024 21:34 Reaguje na Peter Sládek
Chápu, při tolika bateriích do čelovky jsem už dávno neměl být námi. Naštěstí všechny staré vytekly...
Odpovědět
rl

rýpal lesní

13.5.2024 10:58 Reaguje na Karel Zvářal
Karle, nabízí se zajímavý experiment - do levé kapsy krabička se sirkami (včetně těch vypálených) a do pravé mobil. Jen pro statistiku - na tenhle případ opravdu zatím data nejsou :o)
***
Věnuj se čistotě kontaktů (štětečkem) a mobílek se odvděčí svými službami i výdrží, v nejhorším pořiď novou baterii. Moje N5110 je také věkovitá, a funguje jako švýcarské hodinky již déle než 25 let. <rl>
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.5.2024 12:41 Reaguje na Peter Sládek
Taky se mohla rozštelovat regulace nabíjení, vypínací napětí plného nabití se mohlo posunout o nějakých pár desítek milivolt výš. U lithiového akumulátoru to znamená znatelné navýšení kapacity, ale taky současně docela významné urychlení odchodu akumulátoru.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.5.2024 12:35 Reaguje na Karel Zvářal
Ono to je taky o signálu. Zapnutý mobil komunikuje s vysílačem buňky, v jejímž dosahu je. Pokud je mobil někde schovaný, ve sklepě nebo v polokovovém šupleti atd, má špatný signál a aby se spojil, musí vysílat s co největší intenzitou a vybíjet baterku. Když je blízko vysílače a nejsou tam překážky pro šíření vln, stačí mu velmi malý vysílací výkon a komunikuje.
Takže zatížení baterky se mohlo skokem velmi snížit třeba proto, že Vám v blízkosti zprovoznili na kmitočtu, kterým mobil komunikuje, nějaký nový vysílač.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.5.2024 14:00 Reaguje na Radim Polášek
Něco takového naznačuji včera ve 20,15. Mobil leží v noci na železné podložce (posledních cca 7 let), která plní fci "venkovní" antény. Proto se tolik nenamáhá vnitřní. Vysílač je na nejbližším kopci někdy od r. 2000, žádný nový bližší nepřibyl. A spím v pokoji přes jednu zeď, dříve dvě zdi směrem k vysílači. Takže i to může mít vliv, neb mobil komunikuje/pracuje stále, i když se nemluví či nefotí. Ale mně spíš leží v hlavě ("nervují") ty náhlé změny (16 vs. 160 hod.)

U známého na chatě je/bylo slyšet rádio (DV), přičemž žádné tam neměl, ale chata se nachází asi 9 km od vysílače Topolná. To jen dráty elektroinstalace přijímaly slabě/dobře? slyšitelný signál.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.5.2024 07:34 Reaguje na Karel Zvářal
Jo, občas je to zajímavé.
Z mobilu se musí vybrat baterka, aby spolehlivě uplně zmlknul, myslím jen vypnout mobil u některých nestačí.
Vysílače dlouhých vln mívají obří výkon mnoho stovek kilowat, možná i přes megawatt. Holt vysilání, které odrazem vln pokryje minimálně půlku zeměkoule, něco stojí. Kilometry daleko kolem nich se tak dá vhodným uspořádáním, dlouhou anténou a dobrým uzemněním plus k tomu to ještě vylepšit naladěným rezonančním obvodem, doslov z ničeho získávat měřitelný elektrický výkon v řádu i jednotek watt.
Ono díky tomu, že tam je amplitudová modulace zvukového kmitočtu, tak to napětí a procházející proud zřejmě nějaké náhodné struktury kolem vodiče rozechvívá v rytmu vysílaných zvukových vln. nejspíš na elektrostatisckém principu.
Možná, kdyby se zbastlily příslušné obvody, dala by se tím nabíjet baterka mobilu a podobné drobné věci. Nebo dříve lidi bydlící blízko vysílače takhle bez potřeby jakéhokoliv napájení provozovali i dost hlasitě hrající radia.
Tak z fleku odhaduji, že by stačilo do cesty toho anténního proudu dá usměrňovač Graetz z nějakých rychlejších křemíkových diod, pro jistotu na nějaký větší proud a usměrněné napětí pro první pokusy pustit přímo do reproduktoru. Případně pro dlouhodobě využití a slabšího reproduktoru oddělit filtry stejnosměrnou složku a střídavou složku pustit do reproduktoru jen v rozmezí kmitočtu cca 100 Hz až 12 kHz.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.5.2024 07:54 Reaguje na Radim Polášek
Děkuji za komentář, asi se shodneme v tom, že ve hře jsou vlivy, které někdy těžko postihneme a změříme. Mně šlo v první řadě o to, aby majitelé mobilů věnovali pozornost údržbě "placky kapsówe" stejně, jako např. čistotě podlahy v domácnosti. A že vlivu magnetických polí lze využít různě, toho jsou si asi vědomi všichni. Je to prostě alchymie všedních dnů a mě právě toto hračičkářství baví, ač v reálu technice rozumím pramálo. A tak jako rádio hraje různě hlasitě podle toho jak natočím anténu či se nachomejtnu blízko, podobné je to u tichého mobilu. I na něm, resp. jeho výkonu, se vliv polí zajisté projeví.
Odpovědět
Pe

Petr

12.5.2024 20:57
Žádná "revitalizace" baterie se nekoná, koná se jen zvětšování přechodového odporu kontaktů baterie a telefonu. A softwer měřící napětí baterie a ovládající dobíjení pak z toho má trochu migrénu. To je celé.
Odpovědět
Pe

Petr

12.5.2024 21:10 Reaguje na Petr
No a při vyjmutí baterie a opětovném vložení se ten přechodový odpor skokově zase zmenší, telefon opět naměří skutečnost, zaraduje se a opět vesele nabíjí jak má... dokud se postupně ten odpor zase nezvětší, a celé se to opakuje. Na vině bude materiál kontaktů plus nečistoty. Buď baterie, nebo telefonu. A nejspíš jen některých kontaktů, přes které probíhá měření napětí.
Kontakty jistě byly původně něčím pokovené, právě aby se toto nedělo, ale to už je dávno pryč, nebo to bylo provedené špatně.
Můžete zkusit kontakty očistit třeba gumou na gumování.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.5.2024 21:58
Proč by baterie měla zvyšovat svou kapacitu, to nedává smysl. Buď se mobil méně používá nebo má baterie vyšší teplotu nebo nefungují kontrolky a baterie se nabíjí víc než smí. Jak se v textu píše,že " Zraje jako víno", tak bych laicky řekla, že zraje jak šampáňo. Ekologie je fajn, ale ... nový mobil od Huawei taky nestojí tolik peněz.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.5.2024 03:17 Reaguje na Jarka O.
Mám žigula z 75, koncem devadesátek mi spílali kolemjdoucí, ať zahodím ten ruský šrot a koupím si něco lepšího. Dnes mě zastavují předjíždějící auta a ptají se, za kolik to prodám. Říkám: neprodám, je to člen rodiny.
Nemám daleko k mentalitě Amišů, nejsem příznivec dnešní poblázněné, konzumní "společnosti", tedy spíše sbírce "vajec" (anglicky-).
Ten LG je sice korejská značka, ale na krabičce je nápis Made in China. Nic překvapivého, že. A jak uvádím, či spíše se ptám - dovedl bych pochopit to zvýšení výdrže v průběhu let, ale nerozumím těm prudkým výkyvům "nálad" - 16 hod. a po popsané "údržbě": fuk, fuk - naráz 160 hod.! A ano, peníze nejsou problém, mě ale zajímají fakta a hranice možností. Proto opět J. Wolker:

https://www.ceskaliteratura.cz/texty/wolker.htm
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.5.2024 08:52 Reaguje na Karel Zvářal
Minulý týden jsem se při návštěvě cykloprodejny kvůli koupi
ložisek do středu zděsil banálními opravami, které si tam
lidé nechávají dělat. Doslova zahlceni jsou defekty, které
si nechávají opravit údajně i muži a které servisák řešil
nikoliv zalepením duše, ale její výměnou. Na můj dotaz, co
s dušemi dělá mi řekl, že je vyhazuje. Požádal jsem ho, zda
by mi jich pár nedal na úvazky stromů ke kůlům a dal mi jich asi dvacet. Nechápal jsem tu nehospodárnost s jako se dnes potýká i ekologická cyklodoprava. Sběrné dvory jsou plné
funkčních kol, televizorů , chladniček, praček, sporáků
a nábytku. Takovým způsobem opravdu dospějeme k bodu zlomu,
kdy dojdou suroviny, anergie a zavalí nás odpadky. Fandím
sběrným dvorům s bazarem funkčních věcí, ale bohužel to
jsou zatím ojedinělé vlaštovky a nikoliv hejno, které ty
mouchy (odpady) viditelně zredukuje. Kamarádi z jedné části
vesnice se dohodli na "hospůdce" u jednoho z nich v garáži.
Jeden z nich je zaměstnán jako správce sběrného dvora a tu
garáž kompletně vybavili těmi "odpady" od nábytku, přes
velkou televizi a dokonce po opravitelné výčepní zařízení.
Bohužel veřejnost si tam nemůže vybrat a odvézt ta funkční
zařízení a ta končí bůhví kde. Takže nehospodárnost nás
zabije dříve, než sodovkáč a jiné zástupné důvody, pokud
se nenaučíme výrobky užívat do posledního okamžiku, nebo
je opravovat a recyklovat opravdu smysluplně. To, že z
PET láhve uděláme plastový plot ze kterého si zaprasíme
půdu kolem něho mikroplasty není recyklace, ale naopak
další devastace přírody. Však to určitě znáte z čištění
budek a likvidace starých hnízd, co vše v nich recyklují
ptáci. Budky vystlané nitěmi z oděvů, lametami z vánočních
ozdob, kusy šňůr a provázků. Nakonec tam nacházím zbytky
ptáčat se zamotanými nožičkami do těch nití a špagátů. Ve
všech budkách jsou kousky igelitu a to i hluboko v lesích.
Myši mají hnízda doslova z hřejivých odpadků a špačci už
preferují datli vyklované dutiny v polystyrénem zateplených zdech místo budek. Zprasili jsme co se dalo a pokračujeme "úspěšně" mílovými kroky do záhuby dál!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.5.2024 12:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Aktivisti protestují jak proti spalovnám, tak i novým skládkám. Proto se materiál naloží na loď a pošle tam, kde nikdo protestovat nebude. Potom se nikdo nemůže divit, že mikroplasty jsou i v mase mořských ryb. Ale hlavně že ekologii skloňujeme od rána do večera...
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

14.5.2024 16:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Kupovat něco ze dvora je nelegální a jde to pouze, pokud se dobře osobně znáte s majitelem.
Já takových věcí mám asi dvě tuny, většinou elektroniky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.5.2024 11:15 Reaguje na Petr Pavlata
Ano, oni to doslova po pracovní době ukradli díky
"odvaze" toho zaměstnance (jednoho z nich). Je to
velká škoda i pro charitní organizace, které by
tak mohly vybavit různé azylové domy a jiná zařízení. Bohužel zájmem výrobců a prodejců je
vyrábět a prodávat stále nové spotřební zboží a
nikoliv prodlužovat využitelnost stávajícího.
Je to dáno režimem založeným na konzumu hrajícím
si na ekologii, aby ten konzum byl ještě větší. Stará auta nahradíme "ekologickými" u kterých ale při výrobě uhlíková stopa násobně překročí stopu produkovanou starším vozidlem a u jiných výrobků
je to totéž. Co nedokáží ekologické normy zase
dokáží pozáruční kazítka a absence náhradních dílů
a opraven. Nakonec stejně dojde na nový výrobek
a výrobce i obchodník si mnou spokojeně ruce. Je
to POUZE PŘEVISEM nabídky nad poptávkou, čemuž se
kdysi říkalo nadvýroba. Je to jedna z příčin krize
a režim ji uměle čelí ekologickými a jinými zákony
nutícími spotřebitele často ke zbytečné obměně
zařízení(auta, kotly, televize, zateplení atd.)
Je to krize nadvýroby a nic jiného, co je pravou
příčinou ekologizace všeho kolem nás, neboť o
ekologii nelze hovořit, když je efekt malý a
jde pouze o obměnu starého za nové, aby se
nezastavila výroba a obchod.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.5.2024 12:58 Reaguje na Karel Zvářal
Wartburg nedávejte, ale baterii v něm máte asi měněnou, že jo? Baterka je chemická továrna. Zkušenost s baterkou zvyšující potenciál nad původních 100% neznám krom prostého ohřátí. Něco je špatně, změna v materiálu reznutím, katalyzátor, plyny ... Jak píšete „Je nepopsatelná radost sledovat, jak při každém dalším otevření displeje (kolik máme hodin?) svítí stále všechny tři čárky kapacity, a to třetí, čtvrtý i pátý den“, tak tu radost bych jaksi nesdílela, spíš by následovalo by rychlé odstranění krámu jinam než do koše, nejsem elektrikářka, ale máte tam rozbité sensory. Možná se normálně baterie nenabíjejí z důvodu ochrany na 100 %ní kapacitu. Berte nového Čínana s dobrým displejem, Nokie blahé paměti mívaly baterie s dlouhou výdrží, epl je krám, baterka v Samsungu taky nevydrží asi kvůli množství aplikací a aktualizací. Jinak já se věcí taky nerada zbavuji, vyměnitelná baterie by se mi líbila u všech mobilů, ale tenhle bych na srdci nenosila (dvousmysl).
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.5.2024 18:02 Reaguje na Jarka O.
Omlouvám se zpětně, že jsem přehlédla značku Vašeho auta, ne wartburg, nýbrž žigulík nikomu nedávejte... já ty značky aut nějak nerozlišuju.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.5.2024 18:22 Reaguje na Jarka O.
https://www.youtube.com/watch?v=rwWdbZust40
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.5.2024 08:26 Reaguje na Karel Zvářal
Asi jste opravdu vyčistil a opravil nějaké kontakty nebo máte v blízkosti nový vysílač. K tomu Vám posílám starou Pohádku s melodií od pána, který se jmenuje „Staré pole“, náhodou, a je v ní i wartburg.
https://www.youtube.com/watch?v=0_W8Vjo6xUo
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.5.2024 17:29 Reaguje na Jarka O.
Ten mobil mě až tak nebere, jen jsem chtěl upozornit, že ne vše, co vypadá, že končí, nejde restartovat, přitom opakovaně!

KP je dobrej, můj song je ale od Ch.N., bo jakožto specialista na "holky žlutooký" (v r. 04 102 A.fla. odletělo s kroužkem) žiju často nočním životem.

https://www.youtube.com/watch?v=nco4Gk5y4fI
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.5.2024 10:08 Reaguje na Karel Zvářal
Tak chápu, že Vám Ch.N. zvuky sov (a vlků) připomíná. Známý žil v domku v řídkém lese, vlastně lesoparku, a v borovici nad domkem sídlil kulíšek, který ve dne vyspával na větvi vedle doupěte, a lidi, auto, pes mu nevadili, tudíž jsem ho ve dne pozorovala. To je krásný zvíře! Co je požár baterie, musím vědět. Krom toho v práci čistím a opravuji celkem drahé přístroje, abychom se vyhli předraženým opravám od výrobce, tak trochu vím, o čem mluvíte. Ale všechno opravit nelze…
Odpovědět
RP

Radim Polášek

13.5.2024 12:51
Nojo, když mi u prvního mého tlačítkového mobilu Siemens s NiMh baterkami začala chcípat baterka, vyřešil jsem to tím, že jsem napájel drátky, vyvedl je z mobilu a k zadní straně mobilu připevnil pouzdro se třemi poctivými tužkovými vysokokapacitními akumulátory. Oproti těm minimaturním obdélníčkům původních baterek jsem měl skokem snad desetinásobnou kapacitu a to levněji než tehdy stála originální baterie. U NiMh baterek to tehdy šlo, riziko vzplanutí proti dnešním lithiovým bylo velmi malé. U dnešních lithiovek bych si prosté paralelní doplnění nových baterek ke starým nedovolil.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

13.5.2024 13:36
Používám ojeté mobily z druhé ruky od Aplle. Mají dobrý HW a vydrží. Jediná baterie časem a nesprávným použáváním odejde. Výměna nestojí moc.
Odpovědět
pk

pavel kroužil

13.5.2024 16:28
Mě je 19 let a mám tlačítkový Samsung s 11letou baterií a po nabití mi vydrží podle používání 2-3 týdny. Setkávám se s nepochopením svých vrstevníků, ale když jim řeknu, jak dlouhou má baterie výdrž, tak raději zmlknou
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

14.5.2024 15:54
Koncem roku 2025 dojde k vypnutí starých sítí. Všechny tyto staré telefony se stanou těžítkem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.5.2024 11:21 Reaguje na Petr Pavlata
I toto je jeden ze způsobů jak znehodnotit dosud funkční výrobek,
kterého se nechce ekologicky založený občan zbavit. Stane se nuceně
taky tím spotřebitelem obnovujícím staré, ale funkční zařízení jen
proto, aby nebyla nadprodukce nutící výrobce k nižší ceně. Stát tak
nepřímo nutí občany plýtvat a přitom si hraje na ekologa !!!
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

16.5.2024 09:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Jenže tak to není.
Kmitočtové pásmo je také omezený přírodní zdroj, a operátor za něj platí státu nájem (a to v dost vysokých částkách).
Takže je logické, že když využití služby v něm klesne pod nějakou úroveň, tak službu ukončí a pásmo uvolní.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.5.2024 09:33
Dlouho jsem se tak nepobavil nad článkem i diskuzí, díky za to !

Bohužel věci, které by vám vydržely do konce života se dnes nedělají.

Na vině je ekonomická mantra vysoký HDP= vysoká úroveň společnosti.

Vemte teď pana Zvářala (žigulík a mobil) , kolik z něho dostal stát na daních , a porovnejte s panem X, který za tu dobu koupil pět automobilů a patnáct mobilů. Ten rozdíl je příko kriminální, že ?

A tak odpovídám i panu Macháčkovi s jeho steskem, že věci se neopravují, ale vyhazují, přestože se kolikrát jedná o banální opravy.

Na vině je stejná věc jako výše plus to, že přírodní zdroje jsou tak levné, že je lépe vyrobit zbrusu novou věc z čistých materiálů, než provádět opravy či recyklace.
Mimochodem ve Švýcarsku je firma, která recykluje elektrobaterie a dělá z nich nové. Bezva !

Ovšem jejich produkt je 3-4 dražší než fungl nová baterie a nebýt dotací , dávno by zkrachovali.

Současná společnost je společností neuvěřitelně spotřební a likviduje přírodní statky neuvěřitelným tempem stejně jako agresivní forma rakoviny svého nositele.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.5.2024 09:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Děkuji, zejména za ten poslední odstavec. Chováme se stylem "po nás potopa" (zdroje, plasty, pop křivka), ale kvůli sporu o kysličník jsme schopni se pozabíjet. Prostě poslouchejte mainstream a "nyc se vám nestané"!
Odpovědět
JC

Jitka Chmelová

16.5.2024 22:04
Mám Samsung SGH U900 od roku 2007. Ale několikrát jsem měnila flex kabel. Lidi bez brýlí nechápou tu výhodu, když něco navolíte po paměti. U dotykového mám problém s citlivostí, otisk prstu nefunguje, obličej nerozeznán a pořád klepat pin je otrava.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist