https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/srn-trva-na-mytnem-pro-kamiony
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: SRN trvá na mýtném pro kamióny

11.7.2003 | PRAHA | Právo
Při cestách do Německa budou muset i čeští silniční dopravci už od konce srpna platit na tamějších dálnicích mýtné. Zatím se to bude týkat jen nákladních vozů o hmotnosti nad dvanáct tun. Platit se bude v průměru 0,15 eura, tedy asi 4,70 koruny za každý kilometr ujetý po německých autostrádách.
 
"Mýtné zavedeme v neděli 31. srpna," potvrdil v tomto týdnu spolkový ministr dopravy, stavebnictví a bytové výstavby Manfred Stolpe (SPD), jenž si od zpoplatnění dálnic slibuje více peněz na opravy komunikací. Stolpe nevyslyšel požadavek Svazu německých přepravců a logistiků (DSLV) odložit odstartování mýtného až na začátek příštího roku. DSLV přitom tvrdí, že mýtné nebude pro ekonomiku země očekávaným přínosem, ale naopak jí způsobí škody. Dálnicím prý hrozí dopravní kolaps DSLV zveřejnil prohlášení, v němž upozorňuje, že technická infrastruktura pro zavedení elektronického mýtného ještě není dostatečná. Pro 1,2 až 1,4 miliónu nákladních aut je v Německu připraveno pouze 250 tisíc takzvaných OBU (On-Board-Units), z nichž se do 31. srpna stačí do vozů namontovat jen zhruba polovina. Mohou za to malé kapacity smluvních servisů a nedostatečný software pro počítače. Všem dopravcům, kteří nebudou mít k 31. srpnu OBU k dispozici, zbude jediná náhradní možnost spojená s nemalou časovou ztrátou - ruční zanášení údajů o jízdě do kontrolního systému. Svaz německých přepravců a logistiků se obává, že předčasné odstartování mýtného ohrozí plynulost dopravy nejen v SRN, ale v celé Evropě. Intervenoval už proto u Evropské komise, kterou požádal, aby přiměla spolkovou vládu k opatřením, jež by zabránila dopravnímu kolapsu. Přípravy začaly už také v Česku O úmyslu mýtné zavést informoval Stolpe letos v dubnu při své pražské návštěvě ministra dopravy Milana Šimonovského. Ten odhaduje, že čeští dopravci v SRN za mýtné ročně zaplatí celkem až dvě miliardy korun. Vysoká cena mýtného v SRN se Šimonovskému nelíbí. "Jeho výše mi připadá jako snaha izolovat Německo a přesunout těžkou nákladní dopravu na jiná území," řekl novinářům po zmíněném setkání se Stolpem. Podle sdružení Česmad Bohemia mohou vysoké platby vést ke krachu některých dopravních firem. Vždyť například za cestu po dálnici z Drážďan do Kolína nad Rýnem zaplatí řidič kamiónu na mýtném osmdesát eur, tedy přes 2600 korun. České dopravce však ještě více znepokojují úvahy ministerstva dopravy o zavedení elektronického mýtného i na dálnicích v naší republice. "V ČR chceme toto mýtné zavést do tří let. Máme zájem, aby se vlastníci těžkých nákladních aut podíleli větším dílem na úhradě nákladů na opravy a údržbu dálnic," sdělil totiž Šimonovský. Systém, který bude použit v Česku, by měl být kompatibilní se všemi sousedními zeměmi. Letos padne rozhodnutí o jeho podobě a ministerstvo dopravy pak vypíše výběrové řízení na organizaci, která to bude zajišťovat.
reklama

 
Jan Horák, Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist