Tiskové zprávy
Delegace Evropské komise: Nezávadnost potravin ve světle rozšíření
2. května 2003 | Delegace Evropské komise
Pro země vstupující do EU bude náročným úkolem přijmout unijní pravidla týkající se nezávadnosti potravin, uvedla Evropská komise minulý týden během briefingu pořádaném úřadem komisaře pro zdravotnictví a ochranu spotřebitele Davida Byrneho. EU již od začátku dává jasně najevo, že v případě nezávadnosti potravin jde o takovou záležitost v procesu rozšíření, kde nelze riskovat nic, co by mohlo vést ke snížení úrovně nezávadnosti potravin nebo k ohrožení spotřebitelů. Všechny nové členské státy vzaly na vědomí nutnost zjistit, aby jejich normy vyhověly unijním předpisům o nezávadnosti potravin, a již s podpisem Smlouvy o přistoupení se zavázaly k dodržování velkého množství pravidel v této oblasti. Acquis však zahrnuje celou řadu legislativních aktů, často s širokým záběrem, velmi náročných na převzetí, zavedení a uplatňování v nově přistupujících státech.
Nedojde-li ke splnění norem nezávadnosti potravin ještě v době před vstupem, budou aktivována ustanovení Smlouvy o přistoupení, zakotvující uplatnění tzv. ochranných ustanovení. Tam, kde nebudou splněny závazky přijaté během vstupních jednání a kde by toto nesplnění mohlo způsobovat bezprostřední nebezpečí fungování vnitřního trhu, je možno toto nové ustanovení aktivovat na dobu až tří let po vstupu a dokonce i delší, nebudou-li příslušné závazky nadále plněny. „EU nedopustí ohrožení svých standardů,” tvrdí Byrneovi úředníci.
Vstupní jednání o volném pohybu zboží se zabývala legislativou o potravinách - obecnými pravidly v oblasti hygieny a kontroly, označování potravin, potravinových doplňků, balení potravin a geneticky modifikovaných potravin. Jednání o zemědělství se také zabývala veterinárními a fytosanitárními otázkami a výživou zvířat. Veterinární legislativa se zaměřuje na zdraví zvířat, péči o zvířata, identifikaci a registraci zvířat, kontrolní systém vnitřního trhu, kontrolu na vnějších hranicích a požadavky na závody zabývající se zpracováním živočišných výrobků z hlediska veřejného zdraví. Fytosanitární legislativa zahrnuje i zdraví rostlin (jde o otázky jako škodlivé organizmy a pesticidy), osivo a další rozmnožovací materiál a rostlinnou hygienu. Legislativa týkající krmiv se zaměřuje na nezávadnost krmivového materiálu a doplňků, označování těchto materiálů, kontaminaci krmiv, kontrolu a inspekce.
Na pořadu dne je nyní zajistit úplné převzetí těchto legislativních norem jednotlivými novými členskými státy a jejich včlenění do národní legislativy a posílení a reforma administrativních struktur a postupů dostatečně včas před přistoupením. Mezi hlavní otázky nezávadnosti potravin patří schopnost nových členských států zavést unijní kontrolu obchodu uvnitř EU a dovozu ze zemí mimo EU.
Všude v nových členských státech, jejichž státní hranice tvoří vnější hranici EU sdílenou se zeměmi mimo EU, zejména na jejich východních hranicích s Ruskem, Běloruskem a Ukrajinou, se nyní buduje soustava více než padesáti kontrolních hraničních stanovišť. Znamená to vybudovat objekty stanovišť a vybavit je technicky a personálně tak, aby byly schopny plnit minimální normy EU. Jejich úlohou bude provádět nejzásadnější kontroly – listinné, identifikační a fyzické – všech zvířat a živočišných výrobků určených k dovozu do EU, neboť jakmile tento dovoz pronikne na jednotný trh, může na něm v zásadě obíhat zcela volně, bez dalších kontrol. EU proto trvá na tom, že v této otázce neexistuje žádné kompromisní řešení ani z hlediska zařízení a vybavení, ani z hlediska uplatňovaných postupů. Přechodné období bylo dohodnuto jen ve jednom případě, a to v souvislosti s dočasnou hranicí mezi Maďarskem a Rumunskem. Komise v současné době všechny přípravy pečlivě sleduje a dala najevo, že schválí jen ta stanoviště, která v době vstupu daného státu budou v plném rozsahu dokončena. První seznam stanovišť navrhovaných ke schválení bude vypracován v září 2003.
Přistupující státy musí také přizpůsobit své potravinářské závody normám EU. Smlouva o přistoupení hovoří jasně o těch závodech, které nevyhoví legislativě EU a nespadají do přechodných období. Nesplní-li unijní normy do doby vstupu do EU, budou zrušeny. Bylo uzavřeno několik dohod o přechodném období, ale jen v případech, kde existují záruky, že se nezvýší ohrožení zdraví obyvatel, zvířat ani rostlin v EU. Výrobky pocházející ze zpracovatelských závodů zařazených do přechodných období musí zůstat na tuzemském trhu nového členského státu a nesmí se prodávat v EU, a proto musí být jasně označeny.
Dohodnutá přechodná období týkající se potravinářských závodů:
Polsko: 332 masokombinátů (do prosince 2007), 113 mlékáren (do prosince 2006), 40 závodů na zpracování ryb (3 roky);
Česká republika: 44 masokombinátů, 1 výrobna vajec, 7 závodů na zpracování ryb (do prosince 2006);
Maďarsko: 44 závodů na zpracování červeného masa (do prosince 2006);
Lotyšsko: 29 závodů na zpracování ryb (do ledna 2005), 77 masokombinátů (do ledna 2006), 11 mlékáren (do ledna 2005);
Litva: 14 masokombinátů 5 závodů na zpracování ryb a 1 mlékárna (do ledna 2007);
Slovensko: 1 masokombinát a 1 závod na zpracování ryb (prosinec 2006).
Nové členské státy musí také vyhovět unijním pravidlům v otázce nemoci BSE: testování na BSE probíhá v současné době ve všech zemích, ale Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko a Litva dosud neprovádějí testování na BSE v širším rozsahu, který vyžaduje legislativa EU.
Potravinářský a veterinární úřad Komise v současné době provádí podrobné posouzení pokroku při zavádění zákonných předpisů EU v jednotlivých zemích. V roce 2003 se hlavně zaměří na deset zemí vstupujících do EU v roce 2004, kdy provede v každé z nich 4 až 5 inspekcí zaměřených na pět oblastí:
Živá zvířata a potraviny živočišného původu včetně zpracovatelských závodů
Kontrola dovozu včetně hraničních kontrolních stanovišť
Přenosná spongiformní encefalitida a krmiva
Celková kontrola hygieny potravin
Zdravotní stav rostlin
Nedojde-li ke splnění norem nezávadnosti potravin ještě v době před vstupem, budou aktivována ustanovení Smlouvy o přistoupení, zakotvující uplatnění tzv. ochranných ustanovení. Tam, kde nebudou splněny závazky přijaté během vstupních jednání a kde by toto nesplnění mohlo způsobovat bezprostřední nebezpečí fungování vnitřního trhu, je možno toto nové ustanovení aktivovat na dobu až tří let po vstupu a dokonce i delší, nebudou-li příslušné závazky nadále plněny. „EU nedopustí ohrožení svých standardů,” tvrdí Byrneovi úředníci.
Vstupní jednání o volném pohybu zboží se zabývala legislativou o potravinách - obecnými pravidly v oblasti hygieny a kontroly, označování potravin, potravinových doplňků, balení potravin a geneticky modifikovaných potravin. Jednání o zemědělství se také zabývala veterinárními a fytosanitárními otázkami a výživou zvířat. Veterinární legislativa se zaměřuje na zdraví zvířat, péči o zvířata, identifikaci a registraci zvířat, kontrolní systém vnitřního trhu, kontrolu na vnějších hranicích a požadavky na závody zabývající se zpracováním živočišných výrobků z hlediska veřejného zdraví. Fytosanitární legislativa zahrnuje i zdraví rostlin (jde o otázky jako škodlivé organizmy a pesticidy), osivo a další rozmnožovací materiál a rostlinnou hygienu. Legislativa týkající krmiv se zaměřuje na nezávadnost krmivového materiálu a doplňků, označování těchto materiálů, kontaminaci krmiv, kontrolu a inspekce.
Na pořadu dne je nyní zajistit úplné převzetí těchto legislativních norem jednotlivými novými členskými státy a jejich včlenění do národní legislativy a posílení a reforma administrativních struktur a postupů dostatečně včas před přistoupením. Mezi hlavní otázky nezávadnosti potravin patří schopnost nových členských států zavést unijní kontrolu obchodu uvnitř EU a dovozu ze zemí mimo EU.
Všude v nových členských státech, jejichž státní hranice tvoří vnější hranici EU sdílenou se zeměmi mimo EU, zejména na jejich východních hranicích s Ruskem, Běloruskem a Ukrajinou, se nyní buduje soustava více než padesáti kontrolních hraničních stanovišť. Znamená to vybudovat objekty stanovišť a vybavit je technicky a personálně tak, aby byly schopny plnit minimální normy EU. Jejich úlohou bude provádět nejzásadnější kontroly – listinné, identifikační a fyzické – všech zvířat a živočišných výrobků určených k dovozu do EU, neboť jakmile tento dovoz pronikne na jednotný trh, může na něm v zásadě obíhat zcela volně, bez dalších kontrol. EU proto trvá na tom, že v této otázce neexistuje žádné kompromisní řešení ani z hlediska zařízení a vybavení, ani z hlediska uplatňovaných postupů. Přechodné období bylo dohodnuto jen ve jednom případě, a to v souvislosti s dočasnou hranicí mezi Maďarskem a Rumunskem. Komise v současné době všechny přípravy pečlivě sleduje a dala najevo, že schválí jen ta stanoviště, která v době vstupu daného státu budou v plném rozsahu dokončena. První seznam stanovišť navrhovaných ke schválení bude vypracován v září 2003.
Přistupující státy musí také přizpůsobit své potravinářské závody normám EU. Smlouva o přistoupení hovoří jasně o těch závodech, které nevyhoví legislativě EU a nespadají do přechodných období. Nesplní-li unijní normy do doby vstupu do EU, budou zrušeny. Bylo uzavřeno několik dohod o přechodném období, ale jen v případech, kde existují záruky, že se nezvýší ohrožení zdraví obyvatel, zvířat ani rostlin v EU. Výrobky pocházející ze zpracovatelských závodů zařazených do přechodných období musí zůstat na tuzemském trhu nového členského státu a nesmí se prodávat v EU, a proto musí být jasně označeny.
Dohodnutá přechodná období týkající se potravinářských závodů:
Polsko: 332 masokombinátů (do prosince 2007), 113 mlékáren (do prosince 2006), 40 závodů na zpracování ryb (3 roky);
Česká republika: 44 masokombinátů, 1 výrobna vajec, 7 závodů na zpracování ryb (do prosince 2006);
Maďarsko: 44 závodů na zpracování červeného masa (do prosince 2006);
Lotyšsko: 29 závodů na zpracování ryb (do ledna 2005), 77 masokombinátů (do ledna 2006), 11 mlékáren (do ledna 2005);
Litva: 14 masokombinátů 5 závodů na zpracování ryb a 1 mlékárna (do ledna 2007);
Slovensko: 1 masokombinát a 1 závod na zpracování ryb (prosinec 2006).
Nové členské státy musí také vyhovět unijním pravidlům v otázce nemoci BSE: testování na BSE probíhá v současné době ve všech zemích, ale Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko a Litva dosud neprovádějí testování na BSE v širším rozsahu, který vyžaduje legislativa EU.
Potravinářský a veterinární úřad Komise v současné době provádí podrobné posouzení pokroku při zavádění zákonných předpisů EU v jednotlivých zemích. V roce 2003 se hlavně zaměří na deset zemí vstupujících do EU v roce 2004, kdy provede v každé z nich 4 až 5 inspekcí zaměřených na pět oblastí:
Živá zvířata a potraviny živočišného původu včetně zpracovatelských závodů
Kontrola dovozu včetně hraničních kontrolních stanovišť
Přenosná spongiformní encefalitida a krmiva
Celková kontrola hygieny potravin
Zdravotní stav rostlin
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk