https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/armady-a-emise.tajemstvi-o-kterem-se-nemluvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Armády a emise. Tajemství, o kterém se nemluví

3.12.2021 16:35 | PRAHA (Ekolist.cz)
Na konferenci o změně klimatu v Glasgow se úporně řešilo, jak podpořit proměnu energetiky, inovovat průmysl, uspořit emise. Jenže se přitom znovu pozapomnělo na armády světa.
Na konferenci o změně klimatu v Glasgow se úporně řešilo, jak podpořit proměnu energetiky, inovovat průmysl, uspořit emise. Jenže se přitom znovu pozapomnělo na armády světa.
Letectvo, loďstvo, obrněná vojska, artilerie, pěchota. Každá armáda je ve svých dimenzích poněkud komplikovanou organizací, placenou z peněz daňových poplatníků. Jenže na rozdíl od jiných státních institucí, na jejichž provoz pravidelně přispíváte, se většinou nedozvíte, jakou emisí bilanci zrovna vaše armáda má.
 

Odtušit se dá, že ne zrovna malou, ale bližší podrobnosti jsou málokde k dohledání. Americký tank vyjíždí do nebojové situace s 900 litry paliva v nádrži (může fungovat na naftu nebo s dvoukompresorovou plynovou turbínou) a pohonné hmoty spotřebovává při jízdě po zpevněném povrchu tempem 4 litrů na ujetý kilometr. Jen uvést jej do chodu z nečinné fáze, nahodit jej, si vyžádá 38 litrů paliva. Německý tank spotřebovává okolo 340 litrů paliva na 100 kilometrech asfaltu, v terénu pak kolem 530 litrů. Ruské tanky „žerou“ kolem 400 litrů na hodinu jízdního provozu, mimo terén. A tak by se asi dalo pokračovat dlouho. S tím, že těchto tzv. hlavních bojových vozidel jezdí v největších armádách světa okolo 73 000 kusů. Česká armáda, disponující v roce 2013 123 tanky, je v tom už započítaná.

Armáda není fabrika. Její emise neplatí

Tanky pochopitelně nejsou jediné mobilní prostředky, kterými armády disponují. A taková spotřeba vojenských letadel nebo lodí je oproti nim násobná. Například ze statistik amerického Ministerstva obrany lze vyčíst, že americká armáda spotřebuje za jeden jediný den všedního provozu okolo 48 000 000 litrů pohonných hmot. Za to by mohla celá Česká republika jezdit deset dní. A jaká je spotřeba paliv obřích armád z Číny nebo Ruska? To se už nedozvíte. Jde o přísně střežené státní tajemství a hrubé cifry se tu dají jen nepřesně odhadovat. Což platí i pro všechny ostatní armády členských zemích OSN, které s provozní statistikou takové okolky nedělají. Když se totiž v roce 1997 podepisoval Kjótský protokol, rámcová úmluva o snižování emisí, dokázali si zástupci armád vyhádat výjimku. Zveřejňovat přesná čísla nemusí.

A platí to stále: dle Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (UNFCCC) v současnosti hlásí 46 států plus členské země EU své národní emise, ale čistě bez příspěvku bilance vlastních armád. I klimatická dohoda z Paříže roku 2015 ponechává povinnost reportovat o příspěvku armád k národním emisním bilancím jako volitelnou. Nikomu, ani OSN, tak nemusí státy hlásit, kolik paliva spotřebovávají jejich vojska a jak velké nakonec vlastně mají emise. Což otevírá značný prostor spekulacím. Podle některých kvalifikovaných odhadů se totiž všechny světové armády dohromady podílejí až na 5 % veškerých globálních antropogenních emisí. Tedy víc, než kolik činí součet veškeré emise z civilní letecké a námořní přepravy.

Do armády Spojených států se kritikou emisní bilance dobře trefuje. Do značné míry je to ale dáno tím, že byť nemusí podrobně o své spotřebě nebo emisní bilanci informovat, alespoň částečně tak činí.
Do armády Spojených států se kritikou emisní bilance dobře trefuje. Do značné míry je to ale dáno tím, že byť nemusí podrobně o své spotřebě nebo emisní bilanci informovat, alespoň částečně tak činí.

Můžeme tedy kritizovat letecké přepravní společnosti za to, že během jednoho transatlantického letu jejich stroje vyprodukují okolo 720–1440 kilogramů emisí. Ale už nevidíme, že jedna celodenní mise strategického bombardéru B2 vyprodukuje 251 400 kilogramů CO2, protože stroj za provozu tankuje každých 6 hodin 50 tun paliva (běžné americké stíhačky přitom „žerou“ 10x méně). A kolik takových přeletů a misí vlastně B2 realizují? To se ze strategických důvodů a nároků na utajení nemáme šanci dozvědět. Stejně tak neodhadneme, jak velký podíl mají armády světa na tom, že globální emise tu průběžně klesají a jindy nápadně rostou.

Maskováni v číslech

Do armády Spojených států se přitom kritikou emisní bilance dobře trefuje: že coby instituce má největší spotřebu paliv na světě a je druhým největším institucionálním znečišťovatelem, že kdyby byla počítána jako samostatný stát, byly by její emise v žebříčku zemí 47. v globálním pořadí (umístila by se mezi Peru a Portugalsko). Případně, že emisní bilance americké armády (včetně loďstva a letectva) jsou v součtu větší, než 140 nejméně emise produkujících států světa. Do značné míry je to ale dáno tím, že byť americká armáda nemusí podrobně o své spotřebě nebo emisní bilanci informovat, alespoň částečně tak činí. Ve zbrani má přitom víc mužů než USA například Vietnam, Severní a Jižní Korea, Indie, Čína, Rusko a Pákistán. Od nichž se podobné informace získávají těžko.

Problém s informováním o emisích armád ale mají i země, které bychom ze zatajování informací nebo účelné nedemokratičnosti na první dobrou nejspíš nepodezřívali. Například Kanada, která rozmělňuje úhrn emisí vlastního vojenského letectva tím, že je zahrnuje do statistik civilního letectva. A vojenské loďstvo připočítává k bilanci lodní přepravy. Takže kanadské lodní a letecké společnosti možná reálně vykazují pokles emisí (zatím to tak nevypadá), nicméně jim v součtu může čistý štít špinit provoz vlastní armády. Jež je v součtech a průměrech maskovaná. Kanadské řešení je přitom zrovna tak špatné jako dobré. Aspoň se k emisní bilanci vlastní armády nějak hlásí. V případě Izraele nebo Saudské Arábie, zemí s obrovským vojenským rozpočtem, to ale zatím nehrozí. Britská armáda se ukázněně přihlásila k závazku na dosažení nulových emisí, ale nevíme, z jakých čísel se na nulu budou dostávat a kdy tam budou.

Armády mají větší rozpočet, než „klima“ agenda

Hodí se přitom zmínit, že „emise jedné armády“ nespočívají jen v proježděných litrech pohonných hmot a spotřebované elektřině. Na příkladu americké armády se dá demonstrovat, že pokud započteme i dodavatelské a výrobní řetězce (tedy vše od menáže, šití uniforem, výroby zbraní a munice), budou emise americké armády ještě 5,5x větší, než je sama ochotna nyní připustit. Co z toho plyne? Naplnění snů ekologických aktivistů o světě bez emisí není možné bez naplnění snu pacifistů, o zkrocení světových armád.

Letos, během 26. konference Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu v Glasgow, se dost úporně řešilo, jak podpořit proměnu energetiky, inovovat průmysl, uspořit emise. Jenže se přitom znovu pozapomnělo na armády světa. Které tento rok poprvé přesáhly v globálním součtu svých rozpočtů hranici 2 bilionů dolarů. Což je sice 4x méně, než kolik globálně dáváme na zdravotnictví, ale pořád je to 4x více, než kolik investujeme třeba do opatření proti klimatickým změnám. A dost názorně to ilustruje i skutečnou povahu priorit, které světoví lídři mají.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (164)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.12.2021 07:32
Článek se mi líbí,protože se dotýká podstaty věci.

Gryndýly se jeví zcela zbytečné pokud se světoví vůdci nedohodnou na parametrech odzbrojování a mírového soužití mezi národy. Pouhý zlomek válečných rozpočtů by stačil na realizaci klimatických opatření.

A dokud se o tom nejedná ,považuji veškeré rádoby snahy typu COP26 za grotesku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 09:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Klidně ten COP26 za grotesku považujte, protože omezení zbrojních programů nebude asi nikdy na pořadu dne. Zbraně jsou na Koulezemi nejvýnosnější byznys a nedá se očekávat, že mocipáni se ho dobrovolně zbaví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 10:55 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jakýsi král kdysi při vyjednávání o míru hodil na stůl meč a řekl: "byl bych velmi rád, kdybych tě nemusel vůbec použít".

Vůbec není dominatní byznys, ale arogantní a rozpínavý soused.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 10:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bohužel, jsou na světě státy, se kterým se domluvit nedá.
Rusko podepíše bezpečnostní garanci Ukrajině, načež ji napadne a obsadí ji kus území. Pokud by se nebránila, obsadí ji celou.
Ještě nedávno se chystala na anexi Pobaltí, dnes to vypadá na napadení Ukrajiny ze severu.
Rusi prostě rozumí jen síle, je to feudální společnost, kde neznají spolupráci, jen diktát silnějšího a lokajství slabšího.
Tak jak se s nimi chcete domluvit na odzbrojení?
Vyvíjí stále jen ÚTOČNÉ, supersonické rakety.

A Čína? Řídí ji tvrdou rukou komunisti, takže spolehlivost dohod absolutní nula, už zpacifikovala Hongkong a chystá anexi Tchajwanu.

V téhle situaci musí mít demokratické země skutečnou vojenskou sílu, jak to bylo ovšem vždycky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 11:49 Reaguje na Pavel Hanzl
A nenapadlo Vás, že firmy vyrábějící zbraně udělají vše pro to, aby ten soulad mezi státy nefungoval?
Odpovědět
ig

3.12.2021 12:19 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Mě to ještě nenapadlo. Myšlenka, že výrobci zbraní manipulují veřejným myšlením pro podporu válčení mi přijde stejně pravděpodobná jako ilumináti přimíchávající do vakcíny čipy :-) Lidi mají válčení v krvi, podobně jako jiné druhy opic (https://www.osel.cz/9876-brutalni-valku-simpanzu-v-gombe-pohanela-touha-po-moci-ambice-a-zarlivost.html) a zamezí se mu jedině vzděláním, kultivací a zabezpečením životní úrovně celých národů. Což je problém a ještě bude, zvlášť jestli nás green deal vrátí do doby kamenné.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 12:28 Reaguje na
Když mohou manipulovat veřejným myšlením politici, proč by to nedělali výrobci zbraní? Jde o byznys a čím více zbraní prodají, tím budou mít větší zisky.
Odpovědět
ig

3.12.2021 12:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A jó, manipulují. Co čtu diskuse o zbraních, tak teď například ČZ Group koupila firmu Colt, což některé americké přispěvatele ve fórech rozčílilo a mluví o výprodeji rodinného stříbra (úplně mi to něco připomnělo). Takhle jste to myslel?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 14:30 Reaguje na
Tak jsem to nemyslel. Zbrojaři zkorumpují politiky, kteří pak prosazují nákupy zbraní a i jejich použití v konfliktech. Jsem přesvědčen, že kdyby nebyly vazby zbrojařů na politiky, určitě by ubylo válečných konfliktů.
Odpovědět
ig

3.12.2021 14:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Já si zase myslím, že by se válčilo stejně, jen méně dokonalými zbraněmi. Například jsou státy, kde skutečně nevěřím, že by za rozpoutání války mohly autosalóny Toyota s modelem Hilux. Ale to tady asi nerozlousknem :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2021 14:47 Reaguje na
nojo, ta výztuha na korbě pro dodatečně montované vybavení (původně to bylo namyšlené pro lehkou hydraulickou ruku, naviják na přibližování dřeva apod.) se ukázala jako úplně perfektní pro stojan na mašinkvér.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 14:39 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Konflikty vznikají z úplně jiných důvodů, než nějakým lobbingem někoho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 14:36 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zásadně nevěřím konspiračním teoriím, protože neznám jedinou, jejíž pravdivost by se potvrdila.
Mezinárodní agresivita pochází především z Ruska a to ji má zakódovanou přímo v DNA.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 19:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže třeba Saddáma sundali Rusové?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 21:27 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ne. Saddám vyhlásil oficiálně válku USA i Evropě a zorganizoval útok na Dvojčata, ihned na tom na vlaky v Madridu i něco bouchlo i v Londýně.
V těhle špinavosti Rusové zcela vyjímečně vůbec nejeli, jen Saddáma systémově podporovali.
Odpovědět
LS

Lukas Spitzer

5.12.2021 15:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Bože, melete pěkné kraviny. Jestli takto vypadá i váš hled do problemaziky energií (což předpokládám, protože jste nikdy neprojevil snahu používat mozek), tak jste ještě větší ucho (ve smyslu mladé naivní ucho, plantající páté přes deváté).

Saddám nebyl AlKajda, válka vznikla reakcí na Saddámovy výpady proti Izreali a strašení zbraněmi hromadného ničení. Madrid měly na svědomí Baskové a ismamistické skupiny (pročež Španělsko na )toky zareagovala stažením vojáků z okupovaného Iráku. Zajat byl v roce 2003, Madrid bouchl až na začátku roku 2004. Londýn bouchl až v roce 2005, což už tedy rok a půl řídil dle vaší poplantané teorie Saddám z vězení. A Amíci až do války v zálivu podporovali Saddáma v irácko-iránské válce, kde vlastně Addám napadl spojence Rusů... Pokoj vaší hlavě.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 20:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Doporučuji si zjistit vnitropolitickou situaci USA během války ve Vietnamu a kolik to stálo životů. Genocida severoamerických původních obyvatel je pro vás naštěstí už dávno pryč a nikoho moc nezajímá, ale byla důkladná. Zkuste si vyléčit Rusofobii a dívejte se na svět nezaujatě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 21:32 Reaguje na Milan Dostál
genocida indiánů nebyla nic moc, žilo jich tam velmi málo a pomřeli většinou na banální nemoci, v současnosti jich žijev USA ještě více.
Do Vietnamu šli Američané na žádost OSN, protože sověti zemi rozeštvali (na to jsou skuteční kadeti i dnes) založili Viet - Kong a rozpoutali občanskou válku a válcovali zemi ze severu. A legální vláda v Saigonu si v OSN stěžovala.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 22:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Vnitropolitickou situaci USA, ne Vietnamu. Indiánů jistě nebylo mnoho, co to je pár milionů se pár tam, jen kdyby chtěli svou zem nazpět. Černochů bylo vlastně taky málo, ale ty problémy se táhnout a budou se jen zvětšovat. Vy si historii vykládate , jak se to zrovna hodí. To je demagogie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 07:51 Reaguje na Milan Dostál
„Dominance KGB ve světových médiích umožnila vytvořit nejúčinnější zbraň studené války. Světové „mírové hnutí“. Dokonce i v USA masy užitečných idiotů demonstrovaly svoje svaté přesvědčení, že jenom ruské rakety jsou ty mírové.“ Altner, Npes.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 09:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Demonstrace jsou pro plebs, jde o to co se dělo na nejvyšších místech, v rámci prezidentské kampaně a podobně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 11:59 Reaguje na Milan Dostál
Bohudík v Americe je skutečná demokracie a vláda musí plnit přání lidu. A ty demonstrace vytváří veřejné mínění, v presidentských volbách vyhrál ten kandidát, který slíbil ukončení tohoto dost nechutného konfliktu. Samozřejmě tomu mohutně pomohla média, i John Lenon osobně.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 21:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Je vidět, že o tom víte velké prd. Ale zmasírovaný jste dokonale, doporučuji dostudovat. Ideolog jste výborný, tutově jste to využil i v minulém režimu. Dle hesla odnaučený kuřák je největší odpůrce kouření.
Odpovědět
LS

Lukas Spitzer

5.12.2021 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
"Dneska" jste opravdu snídal velmi poplantanou kaši. Víte vůbec, co se dělo pár let před vietnamskou válůkou v okolních státech?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 16:06 Reaguje na Lukas Spitzer
Zvláště v Koreji. Přesně to samý. Rusi začali agitovat mezi rolníky, naslibovali hory doly když se dají na komunismus (my to vyfutrovali traktory), rozjebali stát a vyvolali občanskou válku (my to futrovali zbraněmi). Legální vláda si stěžovala v OSN a to tam poslala USArmy.
Odpovědět
sv

5.12.2021 13:57 Reaguje na Milan Dostál
Tak, tak, severovietnamští banditi, před kterým USA bránila jižní Vietnam povraždili spoustu nevinných lidí, nemluvě o genocidě severoamerických domorodců rusáckem, (https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Sitka), že "rusofobe".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 21:05 Reaguje na
Tak, ta, severovietnamští komunisti (Viet- Kong) vyzbrojení od Rusů a od nás, povraždili spoustu nevinných lidí a chtěli ovládnout celou zemi a zavést tam krutou despocii, jako třeba v Rusku, Kambodži, Koreji, Číně a prostě všude kam strčili ty své rudé (krvavé) rypáky.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

6.12.2021 11:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Mno součástí těch bezpečnostních garancí byla taky neutralita Ukrajiny :D

Ono Německo taky rusku slibovalo že bude aktivně vetovat jakékoliv další rozšíření NATO na východ výměnou za sjednocení... (a německo mohlo zablokovat vstup jakéhokoliv dalšího člena)

jinak když jsme u toho - John F. Kennedy slíbil při kubánské krizi že ostraní atomové zbraně z Turecka.
dodnes tam jsou... (USA jen odstranilo nosiče Jupiter, protože (dle pravidel NATO musí se přesunem nukleárních zbraní souhlasit daná země) a turci prostě řekli NE.

USA prostě Kennedy ústy slíbilo něco co dodnes nesplnilo kvůli jiným závazkům :D

tomu se říká "Geopolitika".
Odpovědět
JS

Jiří Sovák

7.12.2021 13:27 Reaguje na Pavel Hanzl
A na tu hovadinu o které je Váš článek jste přišel jak? Něco tvrdíte ale důkazy nedodáváte vůbec žádné. Jste jak farář co říká boží slovo ale ta slova byly napsány až 150 roků potom, co bůh zemřel a vymysleli si je vykladači té pravé víry se kterou ani bůh nemá nic společného. Váš příspěvek je stvořen tak, že se řeč mluví a voda teče, to jest úplně o ničem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 10:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
V budoucnosti můžou jezdit a létat na syntetické palivo.
Ideální by bylo to celé zrušit, ale nejde to.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.12.2021 07:47 Reaguje na Miroslav Vinkler
Odzbrojení vždy vedlo k válce a krveprolití. Jediná spolehlivá metoda udržet mír je: si vis pacem, para bellum!
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 08:19
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 08:29
Z to je jasné, že jakýkoli globálnější konflikt prakticky není možný, protože dojde palivo na všech obou stranách konfliktu, jen je otázka jestli dříve armádám nebo civilnímu sektoru. V podstatě jde jen o to aby se kola zbrojního průmyslu točila. Vládám o životní prostředí, nebo dokonce o lidi vlastně nikdy nešlo nejde a nepujde. Grýndýl je jen pro plebs.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 09:14
Taky mě napadlo, proč místní ekoblekotové tohle téma neotevřeli. Každá armáda je "zelená" akorát barvou a myšlením, ale přemýšlením nikoliv. Na druhé straně, kdyby i armády přešly na obnovitelné zdroje energie, mohly by se někdy ocitnout ve stejné jako Hitler u Stalingradu, kdy mu došlo palivo a byl v zádeli. Takže se v budoucnu klidně může stát, že armáda neprovede nařízený útok, protože nebude mít dostatečně nabité baterie.
Když se tak zamyslím, on ten termín "armáda na baterky" taky nezní zrovna lichotivě, že?
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 09:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Místními ekoblekoty na toto téma míníte koho? A dejte si pozor, co odpovíte...:-)), ne, kecám, beru to s nadhledem, smála bych se, kdybych nevěděla, co je válka za ničení. Mně se místní pánové kvuli pacifismu posmívali, víte. Zelená....jj, olivově přímo.
@P. Dohnale, díky, že jste to sepsal, další adventní článek :-), tak to je ta válka o ropu, která ropy spotřebuje mnohem víc než vytězí, jj, a kovy, textil, nemírové jádro - mírové je zakázané, protože je nebezpečné..., paráda.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 11:58 Reaguje na Jarka O.
Na první větu odpovím takhle - potrefená se vždycky ozve. -)))
A ještě dodám - doufám že nejste vztahovačná.

V souvislosti s těmi armádami mě napadla ještě jedna věc. Soudružka Lejnová, která teď velí v Bruseli, měla dříve v Německu jako ministryně na starosti Bundewehr. Než ho totálně rozložila a pak povýšila na další level, jako jednu z posledních věcí zavedla polní uniformy pro těhotné vojačky. Jenom mě tak napadlo, jak by to vypadalo v naší armádě:

Velitel před nastoupenou jednotkou:" Útok provedeme zítra ráno v šest hodin."
Z čety se ozve:" Nelze?"
Velitel:" Proč?"
Z čety zní:" Četařka Babinčáková trpí ranními nevolnostmi."
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 13:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
P. Šeděnka, vy nemáte ánunk, co za mašinu je těhotná žena! Já například do 6. měsíce běhala po skalkách, do 9.měsíce na autobus, pravda, porod byl složitější, na porodním sále všichni ohluchli a manžela jsem kousla do ruky, ale po porodu jsem skočila z postele a ptala se, kudy se jde na pokoj, tak mě museli dát zpět a držet. Ten adrenalin p. Lejenová zná, neb má doma Klapzubovu jedenáctku (ne pivo). Takže rozhodla moudře. Po porodu bych ženy naopak z armády ihned propustila. A že rozložila armádu? Pomluvy! Naopak, konsolidovala, pane, a zvýšila její zákeřnost. Uznejte, byl byste lotr a střelil na těhotnou? Nebyl a pak byste už taky nebyl. Jsem přesvědcená, že Vám to nová ministryně názorně předvede, nevypadá na ořezávátko. Doufám, že nejste vztahovačný ;-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 14:41 Reaguje na Jarka O.
Německý Bundeswehr je po odchodu Lejnové nepoužitelný. Ze šesti německých ponorek není bojeschopná žádná a z německých bojových letadel a tanků je provozuschopná necelá polovina. Ona je skutečně absolutně nekompetentní. Na těhotnou ženu bych vystřelil, protože bych v tom frmolu nepoznal, jestli je těhotná nebo nějaká obezitka. Leda by při útoku mávala těhotenským testem. Nojo, ale v které ruce by pak držela zbraň? A co se týče toho porodu - Vy jste vzala manžela na sál? Mi to moje manželka taky nabízela, ale jednak to tehdy ještě nebylo zvykem a taky jsem jí řekl, že pokud chce, aby se doktor kromě ní a mimina ještě staral o omdlelého manžela, tak že jdu.
P.S. A vztahovačný nejsem, takže klidně do mě můžete rejt mnohem silněji.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 15:03 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A to jste voják, omdlet kvůli porodu? Teda. Manžel se na sál vnutil, mne už to bylo jedno. Ta pani má asi dobré známé, jinak by nebyla tam, kde ted je. A ZVS jednou je, pak není, co není, může zas jednou být.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 16:14 Reaguje na Jarka O.
Já jsem byl na vojně, jenže u silničně stavební brigády. Ti vznikli z bývalých pétépáků. Já jsem byl vedený jako písař a klapotem psacího stroje jsem deptal imperialistického nepřítele. Tak se nedivte, že nejsem tak otrlý jako třeba blátošlapové (motostřelci), kteří na nepřítele metali své koule ze všech stran.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 17:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To jste teda nepřítele deptal. Ale na těhotnou vojačku byste nedžentlmensky střelil. Slovy krále z 3 veteránů: zklamal jste, pane Šedenko, zklamal.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 19:54 Reaguje na Jarka O.
A co bych měl dělat, kdyby na mě útočila s těhotenským testem a samopalem? A co se týče toho džentlmenství, tak před pár roky jsem viděl jednu takovou, byl to spíše babochlap, která měla v ústech čvaňho a nahlas si stěžovala, že gentlemani vymřeli. Tak jsem jí řekl, že nevymřeli, ale díky takovým jako ona odešli do ilegality.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 21:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vy jste u psacího stolu měl pušku? Mohl jste po ní házet koule z papíru, propisky a psaci stroj. Agresivní reakci českých vojáků na německé vojačky Lejenová samozřejmě nedomyslela. Že vy znáte historku od M. Šimka, jak starší paní nastoupila do autobusu, nikdo ji nepustil sednout, tak si povzdechla, že džentlmeni už vymřeli. Šimek odvětil, že džentlmeni nevymřeli, jen volné místo v autobuse není.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 21:46 Reaguje na Jarka O.
Š + G jsou mí oblíbení autoři, ale tohle jsem splichtil sám.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2021 12:51 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tohle je modernější. Šimek v autobuse je od Bubu. Vubec ze slovenska chodi zajímaví lidi, Bába, Bubu. Lejenovou si moc neberte. Seladon pred ní i ona nedostali peníze ani nebyl zájem o armadu, a ona ji otevřela všem zájemcům. Ministři míru po ní už nejsou mediálně známí, je ticho, čili makají, zdroje jsou a noví dlouhým vandrem zocelení mladíci v armádě se nezakecaji. Naše bezpečí je zajištěno.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2021 09:38
Ano, armády jsou tabu a stejně tak i války za "demokratizaci". Pouhá
představa ekologických škod jedné bitvy z mnoha za války, je hrozivá
v porovnání se starým kouřícím Trabantem, ale válka není spotřební
zboží. Válka je "vyšší" cíl a zbraně jsou nástrojem k jeho dosažení.
Pouhé spanilé jízdy armády USA po D1 místo přepravy vlakem měly takovou
uhlíkovou stopu, jako zbytek vozidel na dálnici a další nárůst spotřeby
paliv zavinily zpomalením dopravy a jinými omezeními. O tom se však
mlčí, neboť jde o "vyšší" cíle a ne nějakou uhlíkovou stopu. Je to
o pokrytectví, jak se k tomu ekologisté staví. Při pouhém cvičení to
jsou tuny CO2 a jedovatých zplodin z výbuchů munice a to nehovořím
o tisících mrtvých živých tvorů na cvičištích. Tažní ptáci se za cenu
vysílení vyhýbají územím válečných konfliktů a nebo umírají přímo tam.
No a tu pak pláčeme nad jedincem uklovaným matkou, když jich tam
uhynou tisíce. Ano toto pokrytectví i zdejších diskutérů "válečníků"
je odporné, když jim toto vše nevadí a libují si dokonce při stupňování
napětí. Hnus pánové a paní ekologisté a ekologistky. Válka je vůl a
pouze vůl válkou řeší spory. Ekologie by měla mít za cíl skoncovat
z válkou a zbrojením a nehledat zástupné problémy, které řešením
ve skutečnosti ani nejsou.
Odpovědět
va

vaber

3.12.2021 10:15 Reaguje na Břetislav Machaček
plebsu se musí masírovat myšlení na příkladech kde to jde a to je jeden uklovaný čáp a samozřejmě mnozí co moc nepřemýšlí se na to chytí,
takové řádění armád v konfliktech ve světě se mediálně prezentovat nesmí,
kdysi před 30léty se novináři těšili ,že bude válka v přímém přenosu ,ale generálové to rychle zatrhli a tak se začaly ukazovat jen schválené záběry,
když to plebs neuvidí vlastně se to nesalo, jednoduché řešení a můžeme válčení nazvat mírovou misí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 11:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Pouhé spanilé jízdy armády USA po D1 místo přepravy vlakem měly takovou uhlíkovou stopu,....
A jakou uhlíkovou stopu měla deseti (sto?) tisícová Ruská armáda, nachystaná na anexi Pobaltí a kvůli které tam těch pár ótéček jelo??
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 12:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Vzhledem k demografickému vývoji v Pobaltských státech Ruská armáda nemusí nikam jezdit. Stačí počkat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 14:40 Reaguje na Milan Dostál
Až si počká, nebude už ani ruská armáda. Rusi jsou nejrychleji vymírající národ na světě.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 20:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Vymírá v podstatě celá Evropa rozdil je jestli z 3 000000 nebo 120 000000 obyvatel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 21:35 Reaguje na Milan Dostál
Jenže Evropa má "soft power", takže se do ní snaží dostat dost kvalitních lidí. To se o Rusku říci nedá.
https://www.ivcrn.cz/islam-a-rusko/
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 22:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Až se sem dostane dost kvalitních lidí tak Evropa skončí. Např. Libanon.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 07:55 Reaguje na Milan Dostál
Jak jste došel k tomu, že do Libanonu přišli kvalitní lidé?
V Británii je možná polovina lékařů Pákistanců a Indů a velmi často paatří mezi nejlepší.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 10:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Evropa dopadne jak Libanon, jen to bude ještě horší. To před čím ti lidé utíkají ze svých zemí si přináší sebou do Evropy a až jich bude hodně, Evropu zničí jako ty své původní země. Izrael je oáza civilizace jen proto, že tam přišli lidé z Evropy budovat a ne se něčeho dožadovat s nataženou rukou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 12:15 Reaguje na Milan Dostál
Izrael má asi 30% obyvatel Palestinců, což nejsou většinou žádní Einsteini.
To by znamenalo pro Evropu skoro 200 miliónů lidí, naprosto nepředstavitelné.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.12.2021 11:44 Reaguje na Břetislav Machaček
"Při pouhém cvičení to
jsou tuny CO2 a jedovatých zplodin z výbuchů munice a to nehovořím
o tisících mrtvých živých tvorů na cvičištích." - proto jsou vojenské újezdy rájem celé řady ohrožených druhů rostlin a živočichů, že ano?
"Pouhé spanilé jízdy armády USA po D1 místo přepravy vlakem měly takovou
uhlíkovou stopu, jako zbytek vozidel na dálnici" - kolona několika desítek vojenských vozidel má stejnou spořebu jako tisíce kamionů a osobáků? Bzz, bzz...

Pokud chcete kritizovat zelenou ideologii a vypadat alespoň trošku věrohodně, měl by jste se vystříhat lhaní jako bolševik
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 12:01 Reaguje na Jakub Graňák
Ty újezdy jsou rájem ohrožených druhů kvůli ekonomice. Žádná armáda prostě nemá tolik peněz, aby cvičila neustále. Kdyby tam byl cvrkot jako na D1, nežil by tam ani zchromlý cvrček.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.12.2021 12:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jenže realita je taková jako jsem popsal výše, takže co by mohlo být nechám autorům sci-fi
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2021 16:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Děkuji zdejším ekologistům za jejich názory, které mi názorně
ukázaly, o co jim vlastně jde. Jedněm se hádat a druhým si na
ekologa pouze hrát. Každé zbytné plýtvání a ničení čehokoliv
je neekologické, byť hájené samotnými ekologisty. Ano píšu
ekologisty, protože skutečnými ekology nejsou, ale pouze si
na ně hrají. Kdo se pozná, tak se zajisté znovu ozve.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.12.2021 17:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Argumenty panáčku, argumenty... to je oč tu běží
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.12.2021 17:53 Reaguje na Břetislav Machaček
"Každé zbytné plýtvání a ničení čehokoliv
je neekologické, byť hájené samotnými ekologisty." - tak šup šup agitovat před nějaký váš ostravský velkonákupák, pak dejte vědět kolik vteřin trvalo něž vám nějaký duchaplný spoluobčan rozšlápne ciferník.

Netuším, jak jste došel k tomu, že armáda je zbytečná, asi to bude souviset s tím, že nás už dlouho nikdo nenapadl, nebo neokupoval.

Jinak díky, že jste mě hezky po bolševicku zkádroval. Radši budu ten váš ekologista, než ve lži žijící "venkovan" z půlmilionové aglomerace
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2021 18:22 Reaguje na Jakub Graňák
Pozemní armáda je dobrá v době jaderných zbraní
a supersonických raket tak leda k potlačení
nepokojů ve vlastní a nebo vazalské zemi a její přesuny přes půl Evropy po vlastní ose jsou
demonstrací "síly". Kdo zažil ZVS, tak to chápe
a ví to, jakou má životnost tank a obrněnec při
střetu se skutečně moderní výzbrojí. Úspěch tak
mohou mít pouze u o řád horší výzbroje a proti
pasáčkům koz z kalašnikovy a opaskem z výbušnin.
Tu spanilou jízdu zastaralého šrotu obdivovali
pouze militaristé a ideologové nedouci, kteří
neví nic o skutečně špičkové výzbroji. Jinak
mi osobně zbytné nákupy nic neříkají a nemám ani
důvod přesvědčovat jiné. Já pouze kritizuji ty,
kteří káží vodu a pijí víno. Jednomu nevadí jeho
spalovák a topení plynem v nezatepleném domě, ale kritizuje ostatní, že nemají střechy plné solárů.
Druhému nevadí zničení úrody řepky z ideologické nenávisti k majiteli a takoví ekologisté mi budou vždy ležet v žaludku kvůli jejich dvojímu pohledu
na ekologii. On je metr pouze jeden a nelze rozlišovat na já, oni, spojenec a nepřítel. Když,
tak všichni a nebo nikdo. A neztrácejte nervy!
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.12.2021 18:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Jak už jsem napsal jinde, ideologii v tom vidíte jen vy, mě vadí paraziti všeobecně, pokud to vnímáte jako ideologii, potom pánbůh s vámi

Pokud stále netušíte, k čemu máme armádu, zkuste si postudovat něco o jejich roli v případě živelných katastrof, nebo např... jejda jak aktuální... při epidemiích
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2021 20:12 Reaguje na Jakub Graňák
Nepopírám její roli při živelných pohromách
a epidemiích, ale ona pouze supluje něco,
co by mělo fungovat v rámci integrovaného
záchranného systému, včetně záložních
amatérských proškolených zdravotníků(ČČK)
a nebo kdysi CO(civilní obrany). Armáda
má být tím posledním záložním sborem, až
selže vše ostatní a tanky kovid nezaženou.
V r.1997 byla při povodni armádní technika
v takovém stavu, že BVP vojáci těsnili
lepícími páskami a plastelínou. Nebýt staré
plovoucí úloženky ruské výroby, tak neměli
čím evakuovat lidi. Z utopeného BVP taktak
utekli sami vojáci a jsou z toho i fotky.
Tato technika tu slouží dodnes a nemá tak
smysl se s ní někde veřejně předvádět.
Nákup nové má smysl, pokud budou schopny
plnit i úkoly při živelních pohromách a
nemuset je zase těsnit plastelínou. No a
vojenské zdravotnictví? Pokud není schopno
personálně obsadit "tajnou" nemocnici, tak
je dobré, když alespoň řadoví vojáci dělají
zřízence v nemocnicích. Armáda s několika
stovkami špičkových vojáků do zahraničních
misí valný význam pro skutečnou obranu státu už nemá nyní. Je daleko rozumnější investovat
do radarové a sledovací techniky napojené
na raketovou obranu a do zbraní vhodných pro
boj s terorismem. Těch pár funkčních tanků
a nefunkčních úloženek s minimem vyškolené
obsluhy nás opravdu neubrání a pořídit jich
násobně více narazí na finanční i personální
možnosti státu. Tudy už dnes cesta nevede
a daleko odstrašující by byly ty funkční
raketové systémy s naváděcím systémem, který
je schopen zjistit a zneškodnit i ty tanky
nepřítele na vzdálenost na kterou nejsou
schopny palbu opětovat. Ale na potlačení
demonstrací a spanilé jízdy ty křápy stačí
a budou stačit i ty nově nakoupené.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 20:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Když to zjednoduším tak by stačilo několik raket s doletem max. 2000 km, i kdyby se do nich měl dát jaderný odpad, způsobíme jakémukoli nepříteli v okolí takové domácí problémy, že si napadení rozmyslí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 21:45 Reaguje na Milan Dostál
Asi neznáte systémy Patriot nebo Iron Dome, že?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč myslíte, že jsou rakety krátkého a středního doletu největší strašák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 07:57 Reaguje na Milan Dostál
Nevím, kdo je největší strašák. Ale Izrael dokáže sestřelit prakticky kažý krám, který k němu doletí, i když je to ruská raketa typu SA.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 11:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Prakticky neznamená všechny, pro případné jaderné zamoření to je celkem fuk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 12:16 Reaguje na Milan Dostál
Všechny.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 20:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Cca 90%, to je že každá 10 proletí, a to se jednalo o primitivní rakety.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

6.12.2021 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Mno a protože pointou útoku jaderným odpadem nebude cokoliv zasáhnout ale prostě daný jaderný odpad, stroncium, plutonium, iod...

rozprášit nad nepřátelským územím bude skvělé toto finální rozprášení outsorcovat nepřítelově protiraketové obraně :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2021 22:30 Reaguje na Milan Dostál
Ač se mi jaderný odpad nezamlouvá,
ale budiž, když už jiní mají daleko
ničivější jadernou výzbroj. Příkladem budiž Izrael, který je neoficiální jadernou mocností
a od té doby se ho už nikdo nepokouší napadnout. Stejné to
je s Indií a Pákistánem, kde
se maximálně občas poperou pohraničníci, ale na válku nikdo
ani nepomyslí.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 21:41 Reaguje na Břetislav Machaček
"Armáda s několika
stovkami špičkových vojáků do zahraničních
misí valný význam pro skutečnou obranu státu už nemá nyní."
Velmi hluboký omyl, jak dycky.
My jsme součástí NATO a jen tak máme šanci se ubránit, mise nám dávají právo o tu pomoc žádat.
Zkuste se zamyslet nad tím, proč byla napadena Ukrajina a ne Baltici, kterým bylo vyhrožováno úplně stejně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2021 22:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Jsme tak dobří, že se před pasáčky
koz chaoticky stáhneme a zanecháme
jim tam i výzbroj. Tomu říkáte
funkční spolek, který se dvacet
let snaží porazit ty, kterým pak
předá moc? Mělo to jiný smysl než plýtvání lidmi, financemi a tím
neekologickým chováním? Víte kolik
by za to vše bylo JE a těch vašich OZE? NATO ano, ale smysluplně a ne nesmyslně. Nebudu se s vámi přít
o anexi Krymu a o paranoi Pobaltí
zájmu ze strany Ruska. Kde nic
není, tak ani smrt (Rus)nebere.
Krym je historicky předpolí pro
útok na Rusko a od Krymské války
přes německou okupaci měl a má
pro Rusko strategický význam.
Neanektovat Rusko Krym, tak tam
stojí vojenská základna USA a
Pobaltí je Rusku ukradené, když
má kus Ruska na břehu Baltu.
Mocenské hry budou vždy, pokud
bude o co soupeřit a pokud jste
Rusko důkladně poznal, tak jistě
chápete ten pravý důvod. Ten už
měl Čingischán, Napoleon, Hitler
a nyní asi kdo? Obrovská země,
obrovské zásoby nerostných surovin,
nekonečné lesy, pole, louky atd.
To vždy lákalo a lákat bude ty,
kteří to postrádají, nemíní to
kupovat za tržní ceny, ale za ceny
vazalské. Za Jeltzina byl výprodej Ruska důvodem přátelství a málem
i partnerství s NATO. Po ukončení výprodeje a návratu do ruských
rukou je po přátelství a máme náhle z partnera nepřítele. To jen trochu
historie a osvěžit paměť, kterou se nám snaží někdo stále gumovat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.12.2021 00:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Ta první věta je za sto bodov!

A jinak mi vrtá hlavu, proč tak urputně bojují proti dvojce. Že by z důvodu, až se objeví Yeltzin II., bylo ještě z čeho brát? Takže se nedivim, že jsou ve střehu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 08:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Krym není žádné "předpolí", ale oficiální součást Ukrajiny dle Bělověžské smlouvy, kterou Rusko přímo iniciovalo a podepsalo.
Navíc Napoleon i Hitler neútočíli z Krymu, takže je to nesmysl ryzí.
Rusko bere vše, i to, co nebere čert, třeba Afganistán, nebo Gruzii, Sýrii a zkoušelo i Ukrajinu a Pobaltí.
Na Krymu by nebyla žádná základna NATO, pokud by Rusko nebyl nejhorší agresor moderích dějin i přímo současnosti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.12.2021 09:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak teď už naposledy. Ne nadarmo platil Krym za klíč k Černému moři a platí to od doby Starověku, přes Krymskou válku
po okupaci Německem. Dnes má
význam i jako klíč k ohrožení
evropské části Ruska. Pročpak
ten zájem USA o základnu na
Krymu a stavba základen GB
v jeho okolí? O co pak asi tak
jde? Bohužel s vámi není možné
diskutovat na úrovni, protože
víra zastírá logiku a platí to nejen pro vaše náboženské
přesvědčení, ale i o politiku
a zvláště pak přírodní vědy.
Církev dál popírá Darvinismus
a materialismus. Vy v politice neanalyzujete, ale pouze slepě
věříte oficiálním informacím.
No a v přírodních vědách své mezery vyplňujete fanatismem
a papouškováním cizích myšlenek. Asi si s tím na rozdíl ode mne vystačíte a tak
se mimo škorpení nemáme o čem
bavit. Souznění je možné pouze
u lidí stejného ražení, kteří
jsou stejní jako vy a kteří
vás podporují. No a já jsem
zase v opačném táboře, který
nežije na obláčku, ale na zemi a spoléhá se na přírodní vědy
místo snů, zázraků a bajek.
Tož si žijte ve své bublině i
se svými nemnohými příznivci
a reagujte svými nesmysly na
realistické příspěvky. Je to
vaše právo a hodnotím alespoň
vaši slušnost na rozdíl od těch
vašich soukmenovců. Ti vám nesahají ani po kotníky, protože až na nějaké štěky si
nedají tu práci přečíst třeba
ty bláboly, které vy považujete za jedinou pravdu pravdoucí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2021 12:32 Reaguje na Břetislav Machaček
P. Macháčku, kašlete na PH. To jsou tak hnusné lživé výmysly, že mi přešla chuť na oběd.
Odpovědět
LS

Lukas Spitzer

5.12.2021 16:01 Reaguje na Břetislav Machaček
toto by si mohl pan Hanzl dát na profilovku. Přesně vyjádřeno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 09:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy tady propagujete ruský pohled na svět, který je silně zdeformovaný.
Ruská hlava myslí jinak, než evropská nebo vůbec civilizovaná. Rusko je stále feudální paramocnost, která si hraje na supermocnost a dokazuje si sílu napadáním daleko slabších zemí.
Vlastním mužikům vnucuje stále pocit ohrožení, aby se nebouřili. Tohle demokratické země vůbec neznají a NIKDO na Rusko nechce útočit, vůbec nechápe, proč by to dělal.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

5.12.2021 14:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Keby amíci chceli, tak afganistán aj irak vybombardujú do praveku. Ale k čomu by to bolo ? To by klesli na úroveň nacistov, ktorí mali v agende vymeniť obyvateľstvo europy. USA to pokašlala politicky, nie vojensky. Presne ako kedysi rusi. Obe veľmoci (neokoni vo Washingtone a súdruhovia v Moskve) sú neschopné pochopiť, čo je islámska a stredoázijská mentalita zač. Tí na komunizmus a demokraciu zvysoka majú na háku. A nezmení to nikto ani cukrom ani bičom.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

5.12.2021 14:05 Reaguje na Břetislav Machaček
No jo, lenže Europa nechce strategické balistické rakety hoci Rusko ich má ako nakotených od Kaliningradu až po Moskvu. Do ABM rakiet zato investuje dosť. Súhlasím s tým, že ťažké BVP a tanky bez ochrany vojskovej PVO (aj C-RAM) by boli rozsekané delostrelectvom na kašu, ako to rusi predviedli na Donbase. Nové vozidlá sú drahé. Zo strategického hľadiska je najlepšie odstrašiť potenciálneho nepriateľa. Na čo slúžia skôr balistické rakety s dosahom 500-1000km.

Čo sa týka záchranných zložiek armády a vnútra hodila by sa väčšia investícia do nákladných vrtuľníkov (požiare a evakuácia, rýchly prenos materiálu), nákladných lietadiel, obojživelných ľahkých vozidiel (sisu nasu, BVS-10) a člnov (záplavy, evakuácia, horský terén zasypaný snehom), ženijnej techniky, vlastného satelitu + prieskumných dronov (odhaľovanie ohňov, sucha) , do RCHBO (s využitím na monitoring chemického znečistenia a havárií). Ďalej investovať do cyber-bezpečnosti sietí, serverov, odhaľovanie napadnutí ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.12.2021 09:11 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Přesně tak a to by měl být směr,
kterým se armáda bude ubírat a taky
ostatní armády NATO, když deklarují
pakt jako obranný. Jednotky rychlého nasazení, útočné zbraně atd. nejsou
prostředky k obraně, ale k útoku.
Proto taky kritizuji přejezdy těch
krámů po vlastní ose na nějaké cvičení, ale jejich návrat jsem zaznamenal v menším množství. Asi
předsunuté jednotky a nebo zbraně
uložené a čekající na obsluhu?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

6.12.2021 09:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Ak chcete, tak hlbšie informácie nájdete napríklad na armadninoviny.cz. Američania majú jednotky v pobaltí, v Poľsku, dokonca tam majú aj tzv. APS - to sú tzv.spiace základne s uloženými tankami, BVP, delostrelectvom a PVO, pripravené na príchod americkej brigády ak by sa niečo zomlelo.
Odpovědět
JM

Josef Mejzlík

3.12.2021 10:45
Pisatel článku zapomněl ještě několik věcí, které ovlivňují uhlíkovou stopu:
1) výroba celého zbrojního ansáblu,
2) lidé kteří se podílí na výrobě a obsluze,
3) lídé, kteří zabezpečují život těchto lidí (zemědělci, lékaři, školy,...),
4) lidé kteří zabezpečují život lidí, zabezpečujících zedmědělce,. lékaře, školství...
5) celý těžařský a zpracovatelský průmysl paliv a lidé kolem něho...
Pak je jisté, že spálení paliva ve válečných strojích je jen kapka v moři uhlíkové stopy.
Odpovědět
Radomír  Dohnal

Radomír Dohnal

3.12.2021 10:57 Reaguje na Josef Mejzlík
Předposlední odstavec, dodavatelské a výrobní řetězce. Klobouček.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 11:07 Reaguje na Radomír Dohnal
Jistě, ale tak můžete jmenovat jakékoliv oblasti lidské činnosti, armáda ale působí nejodporněji.
Jenže je nutná, bohužel, s určitými státy se domluvit nedá a jen čekají na naši slabost.
Ale celý ten průmysl by mohl jet jako každý jiný na OZE a lít do tanků syntetiku. Rakety už dnes často létají na vodík.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 12:03 Reaguje na Pavel Hanzl
..."Rakety už dnes často létají na vodík.".....
Takže se můžeme těšit na dobu, kdy se lidi budou vraždit ekologicky?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 14:42 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To těžko. Nejhorší masový vrah současnosti je Rusko a to žádnou ekologi vůbec nechápe.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

5.12.2021 14:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Vojenské rakety majú tiež lietať na vodík? Toho sa u zbraní nedočkáte, vojaci potrebujú, aby boli pripravené vrámci desiatok sekúnd až pár minút na štart a nie si komplikovať situáciu s kryogénnym palivom. A tiež, kde sa dá, musia byť mobilné (vozidlá, lode, ponorky). Preto sa po prvých balitických raketách začali návrhári vracať k pevným palivám. Najprv u krátkodosahových, neskôr aj u ICBM.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 15:59 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Klíčem může být syntetické palivo, stejně i pro letecké motory v dopravě.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

3.12.2021 11:39
Slabá armáda znamená, že se našeho území dříve či později zmocní silnější velmoc. A nastolí svoje právní, ekonomické i ekologické standardy. Rozhlédněte se blízkém i vzdálenějším okolí Evropy a stále na to myslete.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2021 12:07 Reaguje na Dalibor Motl
tradiční moudro praví: národ, který přestane živit vlastní armádu, začne velmi rychle živit armádu cizí.
když to zeleně (eko) aktualizujeme: národ, který nechce, aby jeho armáda znečišťovala přírodu na jeho území, bude mít velmi brzy přírodu znečišťovanou armádou cizí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.12.2021 12:39 Reaguje na Lukas B.
To je pravda, armády jsou i zdrojem technického pokroku, ale dnes jde hlavně o udržování napětí, aby zbraně vlády ochotněji nakupovaly.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 13:09 Reaguje na Dalibor Motl
V Česku už se stalo. Smůla, že se vůbec zrušila ta povinná služba.
Odpovědět

Jirka Černý

3.12.2021 13:36 Reaguje na Jarka O.
Na jednu stranu souhlas, na druhou si říkám proč by moje dítě mělo bojovat za tuhle zemi, ti kterým nejvíc patří při prvním náznaku konfliktu frnknou do ciziny a vyčkají až jim to ostatní vybojují zpět. Tenhle pohled na věc není z mé hlavy, aktuálně s tím má dost problém třeba Ukrajina. Ale to už trochu odbočuji od ekologie.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 14:21 Reaguje na Jirka Černý
Z chlapce chlap, ne, nepotřebovali by ti dnešní by trochu práce? Tak trošku filozofovat o vojně asi smíme, svedem to na p. Dohnala. Němci chcou cizím klukům dávat občanství už za 3 roky i bez znalosti jazyka proč, a co na to ostatní státy? Boháči ve válce frnknou, někdo se vrátí, těch, co se nevrátí, není škoda. Ukrajinu nebrat. Co vymýšlí zrovna ted? Ukrajinci, co znám, to je casto síla, jsou šílení, ta zem je mimo terapeutické možnosti.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 14:49 Reaguje na Jarka O.
Povinná vojenská služba měla smysl za minulého režimu, kdy stát byl všech. Dneska, kdy je majetek z větší části rozparcelován mezi soukromé subjekty by vlastně ony měly financovat armádu a tím i ochranu svých majetků. A co se týče změkčilosti dnešní generace, to se dvěma roky ojebávání někde v kasárnách nezmění, pokud celý zbytek systému vede k současnému stavu lidské populace. Když se výchova nové generace přizpůsobuje úrovni mladé generace, místo aby to bylo naopak, potom by ani ZVS nic nezměnila.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.12.2021 17:27 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Helejte, ti dnešní-to je samý snajpr na nejvyšším levelu, střílí na zombiky laserem, přitom pijou kafe a jí hambáče, z těch mám respekt, ti by opravdovou ZVS dali levou zadní.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.12.2021 21:41 Reaguje na Jarka O.
Nedali. Udolala by je ranní rozcvička v 6.15 hod. -)))
Odpovědět

Jirka Černý

4.12.2021 10:34 Reaguje na Jarka O.
Ano pokud by se zrychlený přesun s plnou polní dal odklikat křížkem jsou bez konkurence :-)) ale když se dostanu na opravdovou střelnici je s nimi docela sranda, obvykle své velmi dlouhé odborné úvahy zakončí střelbou která je k terčům velmi milosrdná.
Vzpomněl jsem si na jednu moooc ekologickou schopnost tanků a to umělé zadýmování.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2021 12:27 Reaguje na Jirka Černý
No:-).Tu schopnost tanků neznám, co to co to? Ale jinak jo, dovedu si to mudrování představit. Ti mladi jsou ekostřelci, že jo -terče jsou opakovaně recyklovatelné. O tom snad je ta vojna, aby přestali jen kecat, to neni jen o fuj válce. Všechno máma kluka doma nenaučí, je to na dnešních klucich vidět, že vojna při jejich výchově chybi, tak to prostě je.
Odpovědět

Jirka Černý

4.12.2021 15:42 Reaguje na Jarka O.
Příklad z praxe: třicetiletý kolega byl 14 dní bez svačin protože měl mámu v nemocnici a neměl mu kdo rozkrojit a namazat rohlíky, sestřenice syn měl jít v 17 na njaký banální zákrok a hrozilo že by mohl být do druhého dne sám bez maminky v nemocnici! Pro celou rodinu to byla 14 dní totálně stresující situace která naštěstí skončila dobře. Takže ano máte pravdu a v tomto směru je na čem zapracovat.
Jo to zadýmování funguje nějak tak že se do výfuku v místě kde už nehrozí vznícení vstřikuje velké množství nafty, koukám že je to i na YouTube ale ekologové a odpůrci nafťáků se slabším srdcem by si to neměly pouštět, no on přidavač paliva ve Vejtřasce taky odvede dobrou práci.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.12.2021 17:06 Reaguje na Jirka Černý
Přesně to jsou ty konce, neříkám u vsech:-). Jejich tatinci už jsou taky nevojaci, a výchova se dela jinak. Já bych tu ZVS zas rychle zavedla. Treba kratší ZVS, tuším, že by mela dobry vliv na spoustu manzelstvi, ale na to asi budete mit jiny nazor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 08:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nejsilnější a plně funkční armádu má USA, i když je ta země "rozparcelována soukr objekty", vy vůbec nechápete, o čem to je.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

5.12.2021 14:40 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pán Šeděnka, bohužiaľ VZS v ČSLA a neskôr AČR a OSSR pozostávala z rajonov + vystrájania nudiacich sa mazákov + strážnej služby + pochodoch + pár krát ostré streľby + politické školení mužstva natiahnutá na 2 roky. Skúste si niečo prečítať o povinnej službe vo Švajčiarsku alebo Fínsku. To je intenzívny pomerne krátky výcvik s modernou technikou. samozrejme kto chce byť v PVO pilot alebo veliteľ už musí byť profík.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:56 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Jednou jsme na Boleticích cviči útok bévépéček a bylo nám sděleno, že jsme mrtví, protože jsme na čáru zteče přijeli o 4 minuty dřív a zničilo nás vlastní dělostřelectvo.
Tak jsem se těšil, že gumy dostanou pojeb, ale byli jsme zase hodnoceni dobře až výtečně.
Nedokážu si představit, že by tahla banda blbů měla skutečně proti někomu bojovat.
Odpovědět
MR

Michael Rada

3.12.2021 12:30
V roce 2018 jsem byl požádán redakcí SPUTNIK, abych se vyjádříl ke znečišťování životního prostředí AMERICKOU ARMÁDOU. Učinil jsem tak a k mému podivu, na rozdíl od iDNES, či PARLEMENTNÍCH LISTŮ, nebylo změněno jediné slovo. https://cz.sputniknews.com/20180302/nebezpeci-zakladna-usa-6885106.html
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.12.2021 12:38 Reaguje na Michael Rada
no jasněé!
na hladině spodní vody třiceticentimetrová vrstva kerosinu :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 09:35 Reaguje na Lukas B.
Bod A) ruské demagogie říká: z vlastních špinavostí obviníš nepřítele.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 21:33 Reaguje na Pavel Hanzl
To se ukázalo např. při ostudě s ovlivňování us voleb.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:57 Reaguje na Milan Dostál
Jistě, to je základ ruských demagogií, které jsou hlavní zbraní v hybridní válce.
A USA byly ruské aktivity před volbou Trumpa vyšetřeny a hlavní aktéři stojí před soudem, (možná jich pár už bručí).
Normální státy se tomu dokážou bránit, ovšem u nás zmanipulované volby nikoho nezajímají.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.12.2021 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Se svými názory a fanatizmem jste musel být za minuleho režimu dost nebezpečný, největší rusobijci jsou totalitou nejvíc umazaní, např. Rudá fena.
https://echo24.cz/a/SEY69/zapojeni-ruska-do-prezidentskych-voleb-v-usa-bylo-vymyslene-klicovy-svedek-lhal
Odpovědět
sv

5.12.2021 14:00 Reaguje na Milan Dostál
Takovou míru sebekritiky, bych od tebe nečekal, volksrusáku.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.12.2021 15:34 Reaguje na
Aby se anonym nepřidal s nadávkami a prehlidkou hlouposti.
Odpovědět
sv

5.12.2021 17:16 Reaguje na Milan Dostál
To, že umíš číst dokážeš tím, že uvedeš, kde jsem na tvé konto použil "nadávku". Jinak budeš za analfabeta, "přehlídko hlouposti".
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.12.2021 18:25 Reaguje na
Zřejmě vycházíte z volkssturmu a já nemám nic společného ani s obranou Německa ani Ruska, ale jen Česka, mohu to považovat za nadávku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:51 Reaguje na Milan Dostál
Určitě nečtete Timothyho Snydera, který se v poslední publikaci tím dost zabývá. Těch důkazů je něurékom i bez nějakého Dančenka. Těch několik tisíc ruských dezinformačních webů nikdo nepopřel.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.12.2021 20:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak poslední příspěvek, protože jsme dost mimo od tématu, zatím jsem neměl potřebu vyhledat ani jeden z těch tisíců d. webů docela si vystačím s celkem běžnými informacemi třeba i z ČT. Závěr z diskuze mám, že se ekonomicky zničíme v boji s CO2, aby ho armády vypouštěli násobky jen při výcviku. To dává smysl. Z čeho, ale potom ty armady budeme financovat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 15:56 Reaguje na Milan Dostál
První nesmysl je, že se máme nějak zničit či čo.
Právě vždycky to byly hi-technologie, které vedly k zbohatnutí celé společnosti, ne nijak je to dnes.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

6.12.2021 21:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly, nebo vám se zdá, že ekonomika EU jde nahoru. S dobrosery se poslední dobou roztrhl pytel. Pouhá víra v ty vaše hi-technologie nestačí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2021 14:48 Reaguje na Milan Dostál
Zvláště letos jde ekonomika většiny zemí EU nahoru.
My se vlstní blbostí potácíme zase v nové vlně covidu (nejsme úplně nejhorší, snad Slováci nebo Maďarón jsou horší), ale normální země jsou víceméně v pohodě. A akový Siemens a možná stovky evropských firem vyrábí technologie k OZE a prodává je po celém světě.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

7.12.2021 19:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte asi růžově brýle koukněte se na poslední data výkonnost klesá, inflace stoupá, i s tím covidem jste vedle.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.12.2021 13:21 Reaguje na Michael Rada
Tak sputnik vám otiskne vše. Tedy - když je to proti USA a není tam ani slovo o Rusku. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.12.2021 14:45 Reaguje na Michael Rada
Sputnik otiskne vše, co je proti USA a pravdivost ho vůbec nezajímá. Oni nemají na tuhle kategorii závit v hlavě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 07:52
„Poválečný mír v Evropě nebyl dán dobrotou sovětských vůdců, ale zjevnou vojenskou silou Západu. Mír zajistilo zbrojení. Izrael není zničen proto, že jsou Arabské země hodné, ale proto, že se dokáže bránit. Terorismus držíme na uzdě proto, že jsme schopni zaútočit na ty, kteří ho podporují. Nepleťme si to s vývozem demokracie. Je to prosazování našich zájmů, bez nichž však nebudeme mít ani naši demokracii.“ Petr Fiala, RX 14/2014
Odpovědět
va

vaber

4.12.2021 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
zvláštní je Hanzl ,že někde jsou lidé jen dobří a hodní a jinde jsou jen zlí a špatní,
půlmozci vidí svět černobíle,na víc jejich mozek nestačí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 09:33 Reaguje na vaber
Hluboký omyl, nejsou lidé zlí a dobří, ale ovládají je různé ideologie. Rusové jsou velmi pohostinní a chytří lidé a měl jsem tam fakt dobré kamarády.
Jenže mají v hlavě zvláštní, staletím vypěstovaný gen, který jim říká, že Rusko je velmoc.
A tím, že to už dávno není pravda, dostávají se do schizofrenní situace, kdy by chtěli vládnout a diktovat, jenže není komu.
Protu ty stále agrese k sousedům, proto ta hybridní válka proti Evropě i USA, proto ten zájem jen škodit a nic dobrého pro svět nedělat.
V tom je drží politická garnitura Putina a Lavrova, kteří to dokonale pochopili a zneužívají to.
Ovšem mají velkou sílu demokraticky a rozumně myslících lidí, kteří jsou někdy velmi stateční (Politkovská, Navalnyj a dalsí stovky novinářů), a těch se Putin nejvíc bojí, má hrůzu z nějakého ruského Majdanu. Proto ty stálé represe, nic jiného neumí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 11:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy genetiku, co třeba Belgičani a Kongo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 12:22 Reaguje na Milan Dostál
Klasický úlet, který byl asi více krutý, než bylo i v té době normální.
Ovšem s Ruskými desítkami (asi více než sto) milióny zavražděných jen v době stalinismu se to nedá vůbec srovnávat. Navíc to bylo ve 20. století a Stalin vraždil vlastní lidi, tohle nemá v historii obdobu.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 15:08 Reaguje na Pavel Hanzl
No vidíte desítky milionů ruských obětí Gruzínce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 18:34 Reaguje na Milan Dostál
To nevraždil on, měl svoje katy a vrahy v tisícihlavých zástupech, jeho čeka (později NKVD, pak Kgb, dnes Fsb), jeho komsomolci, kteří páchali zvěrstva na Ukrajině i kdykoiv jinde byli většinou Rusové.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.12.2021 10:34 Reaguje na Pavel Hanzl
A co vy? Vy jste při budování SSSR
nepřispěl k tomu, že ten režim
mohl takto fungovat? Nebojíte se
soudu z podpory tohoto režimu?
Vy ale máte výhodu v tom, že se z hříchů vyzpovídáte a můžete hřešit nanovo. Slušný člověk ale hřešit nemůže, aby nepřišel k "poslednímu soudu" zatížen hříchy. Pokrytcem se člověk nerodí, ale stává svým způsobem života.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Já nic nebudoval, já jezdil na svavby jako specialista a to je práce stejná za každého režimu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.12.2021 09:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Bez vás by byli bez té stavby
a tak jste byl tudíž budovatel
a nic jiného. Ó vy pokrytče!
Budovat SSSR a kapitalistické
Rusko hanit? Jakákoliv stavba je taky "zbraní" při soupeření zemí a tudíž její budování je
podporou režimu! Dnes je
přece zbraní i NORD STREAM.
Kdo ho buduje, tak je na
sankčním seznamu a ty vaše
stavby byly vlastně co?
Nestyďte se napsat, proč jste
byl pro SSSR nepostradatelný.
Nebojte se, zpětně na vás
nikdo sankce neuvalí!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 15:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste blekota skutečně ojedinělý, já jsem vůbec nepostradatelný nebyl, ale jiný geodet do těch řití jezdit nechtěl a mě to bavilo. Kdyby tam nejel vůbec nikdo, stalo by se kulový.
Rusko je pořád stejné, nejvyspělejší bylo v době Romanovců, ale dnes je stále feudální (to bylo i v době budování komunismu) a dnes má jen fašistický kabát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2021 18:39 Reaguje na vaber
Vy si určitě myslíte, že Němci jako národ jsou zlí, protože za Hitlera se chvali skutečně příšerně.
Jenže to nebylo Němectvím, to bylo nacismem.
To samé je v Rusku, Rusové jsou dobří lidé, ale vládnoucí fašismus je krutý.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.12.2021 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
No tak vidíte odpověděl jste si sám tak opatrně s genetikou, všichni jsme stejní lidé na celé planetě a a vraždy pred 400 lety jsou stejné jako před 80 lety, už je to jen historie a můžeme se jen poučit, dnešní doba, ale spěje k tomu, aby jsme si historii prožili znovu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 09:59 Reaguje na Milan Dostál
Někdo se z historie poučit dokázal (Němci) a někdo ne (Rusi) a chová se stejně odporně, jak za Stalina.
V tom vidím podstatný rozdíl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.12.2021 13:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Němci se poučili a zatímco Třetí říši budovali pod prapory nacionálního socialismu, pro Čtvrtou říši zvolili socialismus zelený.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

5.12.2021 14:48 Reaguje na Viktor Šedivý
A nie je to pokrok ? Hnedú a čiernu vymenili za krajšiu zelenú farbu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2021 17:39 Reaguje na Viktor Šedivý
A nie je to pokrok?
Zelená revoluce má šanci zachránit Zeměkouli před upečením zaživa, kdežto nacismus byl schopem to upečení spáchat.
kdyby měl Áda s Goebbelsem ....jaderku...
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

6.12.2021 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
NE není. Jakékoliv šíření kterékoliv formy ideologie komukoliv kdo o ní nestojí je špatně.

A Zemi před upečením za živa nezachrání absolutně nic. Jednou k tomu dojde už jenomn tím že Slunce bude pálit víc a víc helia a nic co uděláme na Zemi to nezmění.

V dlohodobém hledisku je jediné řešení expanze života mimo tuhle planetu i mimo tuhle sluneční soustavu.

Zeměkoule je kus kamene na odpis. A pokud její zdroje nepoužijeme k jejímu opuštění tak zemřeme s ní.

A Němci se so dostali fakticky do ideologického kultu smrti kdy se odsoudí k smrti pouhým přežíváním v konzervě zvané "zeměkoule".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 15:35 Reaguje na Vaclav Sobr
To je plácalismus skutečně ojedinělý, my řešíme klimatický problém v horizontu desetiletí a vy plácáte něco o tisíci letech.

Dlouhodobé hledisku totiž vůbec nenastane, pokud nevyřešíme to krátkodobé.

A ten problém vytvořil člověk a jen člověk ho může vyřešit.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

7.12.2021 17:57 Reaguje na Pavel Hanzl
OZE naše problémy nevyřeší.

Žádná civilizace nedokáže přežít pokud sama sebe vydá na milost počasí a náhodě přírodních sil jako jsou mraky a vítr.

Ostatně letošní rok se to zdá prokáže.

Nefouká (a dle vědy asi v Evropě ani moc foukat nebude pokud budou změny pokračovat větrná energie ztratí viabilitu protože v Evropě prostě bude foukat míň), solár neumíme půl roku zálohovat na zimu (a ani vaše vysněné technologie ve vodíku nevypadají na jakoukoliv rozumnou masovou realizaci v řádu deseti let)

takže - když včera bylo ve Švédsku -40 pěkně nám zase zražil zemní plyn který musíme kupovat od toho zlého Putina protože nikdo jiný ho nemá pro naši spotřebu dost.

(a to je ten plyn prakticky ve všech, zejména emisních - z globálního hlediska včetně těžby a přepravy) horší než uhlí.

Gratuluji - místo jakési nezávislosti na tom agresivním útočníkovi z Ruska nás na něm OZE dělají závislejší a závislejší, protože technologice o kterých se snilo že udělají OZE celoročně užitečné jsou pořád jen na papíře, těžce dotované a bez jakékoliv naděje na to že by mohli být provozovány v ekonoickém plusu minimálně v řádu desetiletí, jestli vůbec někdy.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

7.12.2021 18:00 Reaguje na Vaclav Sobr
A nebo tu zase začnete básnit o nějakých modulárních reaktorech které, mimo rusů (sranda co), i nejpokročilejší západní firma Nuscale sama vydí jako nejdřív za 14 let první demonstrační model? :D :D :D

A to jen za předpokladu že tenhle směr nezkrachuje stejně jako v 60tých letech...

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 16:56 Reaguje na Vaclav Sobr
Modulární reaktory se vyrábí už asi 60 let a dělá to každý větší stát, v tom problém není.
Aby to mělo nějaký význam, musely by se vyrábět sériově, asi jako auta.
A tam je zakopaný pes, navíc to musí mít extrémně přísné bezpečnstní požadvky, protože se počítá na použití vcentech měst. Což je třeba v Rusku zcela iluzorní.
NuScale už má obecnou licenci, takže chystá sériovku, kdy to bude neví nikdo, ale USA není babišistán.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

8.12.2021 23:07 Reaguje na Pavel Hanzl
A vy zase projevujete absolutní nepochopení toho co je ta "obecná licence"

ta licence fakticky neznamená že se ten rektor dá kdekoliv postavit.

Ta obecná licence jenom znamená že koncept reaktoru nemá základní technické vady a firma má defacto svolení něco takového postavit.

ale až se rozhodne ho NĚKDE postavit tak bude muset udělat přímo další licencování toho konkrétního místa kde bude stát.

A je otázka jak moc se tomu případné místo bude bránit.

(a mimochodem - tahle pravidla jsou v USA složitější než u nás)

I Nuscale říká investorům že funkčního demo modelu se nedočkáme dřív než v roce 2036.

Takže - bez ohledu na to jeslti to je Babišistán a nebo ne - dřív ani nebude nic na trhu, a pokud to náhodou bude fungovat tak my určitě nebudeme mít na to si to hned tak koupit.

Sériovka nebude dřív než demo model.

i pokud budu optimista a budu doufat že všechnno vyjde sériově se na nás dřív jak v roce 2040 nedostane.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 14:12 Reaguje na Vaclav Sobr
Nevím, jestli si rozumíme, ale SMR (nejen NuScale) se mají vyrábět na lince jako automobily, takže nějaké licencování každého kusu je nesmysl.
A Rumunsko má smlouvu s NusCale na rok někdy 2027, takže v té době by měly jet už montážní linky naplno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 15:45 Reaguje na Vaclav Sobr
Asi vám uniká pojem ideologie.
Extrémně rychlé oteplování planety je vědecky dokázaný fakt, to s tím nelze zaměnit.
A způsob jak tomu zabránit je jakási jediná možná cesta, ovšem ideologie je v tom zpochybňování a hyenizaci celého, protože někdo má zájem rozhádat a zničit Evropu a ještě je závislý na vývozu fosilu.
To je bod A) ruské demagogie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.12.2021 10:02
Odzbrojení?

Kdo své meče překoval na pluhy, bude orat zem pro ty, kteří to neudělali.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.12.2021 09:34 Reaguje na Viktor Šedivý
Nikoliv odzbrojení, ale zbraně k odstrašení při obraně a to nejsou
typicky útočné zbraně a cvičení na hranicích protivníka. A navíc
s třicet let starým kouřícím šrotem putujícím po vlastní ose
Evropou s poruchami a defekty zteřelých pneumatik.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.12.2021 11:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Nesmyslnost čistě obranných opatření si vyzkoušeli už před drahnou dobou Francouzi na Maginotově linii.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

6.12.2021 12:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Ten 30 let starý kouřící šrot, kterého mají hodně, je ovšem perfektně servisovatelný kladivem vojáky kteří v něm jedou ikdyž mají jenom základku.

a ujede v pohodě s takovouto uúdržbou (a tím že se sem tam ze dvou BVP udělá jedno) ujet tisíce kilometrů...

naše BVP při drobném ťukanci musí za hodně milionů jít na servis k výrobcům a nebo se pro jejich zprovoznění a oživovaná musí najímat drazí kontraktoři soukromých firem kteří je ale pod palbou na frontu opravovat nepojedou.


Ostatně - proto zůstalo tolik techniky v Afghánistánu - tamní vláda prostě neměla peníze na to najmout si kontraktory na zprovoznění techniky NATO, jejich vojáci to neumí...
a ani vojáci Strýčka Sama to bez konraktorů nerozjedou aby to byť jen odvezli na nějakou jinou vojenskou základnu odkud by se to odvezlo.

jednoduchost té 30 let staré kouřící techniky má spoustu logistických kladů...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2021 15:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejlíp to dělají Rusi, vyvíjí POUZE útočné zbraně a ještě o nich všude vykládají, jak jsou úžasné. Mají velmi hezké animace a zodpovědné kecy, ale to je tak celý. Naštěstí.

Abych jim nekřivdil, vytvořili protiraketový deštním třídy Pancir a dali to Hamásu, aby si tím v Sýrii chránil nějaké rakety proti Izraeli.
Izraelci to celé i s těmi raketami rozflákali při prvním náletu.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

7.12.2021 17:52 Reaguje na Pavel Hanzl
To video toho útoku na ty Syrské Panciry jsem viděl - krizova palba raketami ze 4 smeru, odhadovana cena uzite munice a techniky cca 10:1 v pomeru kolik stoji obrany system oproti pouzite munici na jeho zniceni.

mimochodem - byl to system z 80 let který nebyl aktivni.

Podotkl bych ze proti takove palebne sile nasazene izraelci by neobstal zadny obranny system na svete.

a to ani Iron dome :D :D :D


jinak nic jako "utocna" nebo "obranna" zbran neexistuje.
S kazdou zbrani jde utocit, s kazdou zbrani se jde branit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2021 20:18 Reaguje na Vaclav Sobr
Každá raketa dopadlá na Izraeské město je x násobně dražší, než celý ten útok.
Nic nebylo z 80. let, byl to suprmoderní systém a Rusi se tím chlubili, dokud to nezdechlo.
Zajímavé je, že Izrael přežil každou arabskou sílu, i když byla 10 - 50x větší.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

7.12.2021 22:15 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.securitymagazin.cz/defence/video-izrael-likviduje-rusky-system-pantsirs1-1404060066.html

pokud mate na mysli tento system - tak ten je na videu prostě zaparkovany a vypnuty :D :D :D zadne jeho detekcni systemy nejsou aktivni :D :D :D
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

7.12.2021 22:15 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.securitymagazin.cz/defence/video-izrael-likviduje-rusky-system-pantsirs1-1404060066.html

pokud mate na mysli tento system - tak ten je na videu prostě zaparkovany a vypnuty :D :D :D zadne jeho detekcni systemy nejsou aktivni :D :D :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 17:01 Reaguje na Vaclav Sobr
V roce 2000 finanční injekce SAE umožnila pokračování tohoto projektu. Asadova Sýrie podepsala v roce 2006 objednávku 50 kusů tohoto systému za 1miliardu dolarů.

Kde tam vidíte nějaký 80. léta? Je to snad to poslední, co Rusi vymudrovali.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

7.12.2021 22:18 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.youtube.com/watch?v=zZWvr_hM4iU

jinak zapnute AA systémy nemají proti izraelským strelam tak spatnou ucinnost :D
Odpovědět
TS

TONY STARK

2.3.2023 12:25

<a href="https://google.com">Google</a>
[url=https://google.com]Google[/url]
https://google.com
FDGDFGFGFGFGFGDF
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist