Debata Ekolistu: Za „ekologickými“ nákupy na farmářské trhy, nebo do supermarketu?
„Je nakupování na farmářských tržištích "ekologičtější" než nakupování v supermarketech?"
Své odpovědi nám poslali:
- Martin Leibl, oddělení ekologického zemědělství na ministerstvu zemědělství ČR. Jeho komentář najdete zde.
- Jiří Sedláček, provozovatel některých farmářských tržišť. Jeho komentář najdete zde.
- Martin Martinov, quality manager společnosti Ahold. Jeho komentář najdete zde.
Martin Leibl z oddělení ekologického zemědělství ministerstva zemědělství na položenou otázku odpovídá kladně. Farmářské trhy totiž upřednostňují lokální potraviny a odpadá tak transport potravin na velké vzdálenosti. Podle Martina Leibla se farmářské trhy staly v minulém roce doslova fenoménem.
„Samotné farmářské trhy vznikly zespoda, bez přímé podpory státu, jejich vznik nebyl závislý na státní dotaci,“ říká Martin Leibl. Podle něho ani žádná dotace potřeba nebyla, protože zde byla velká poptávka informovaného spotřebitele. Výhodou tohoto typu prodeje podle něho je, že odpadá marže výrobců a obchodníků. „Cena je i pro spotřebitele příznivější a především je férová pro zemědělce,“ píše Martin Leibl ve svém komentáři pro Ekolist. Podle něho je možné, že když se farmářské trhy více zažijí, nebudou se lidé do supermarketů vracet – nebudou mít k tomu důvod. Přečtěte si celý jeho komentář.
„Nakupování na farmářských trzích je rozhodně ekologičtější,“ říká Jiří Sedláček z občanského sdružení Archetyp, které některé farmářské tržiště provozuje. Sedláček zmiňuje, že na tržiště se nedováží zboží z velkých dálek. Pro ilustraci pak uvádí, kolik kilometrů najezdí „běžné“ potraviny při cestě do běžných obchodů. Zajímavá jsou i čísla, kolik jednotlivých tun ovoce a zeleniny se každoročně do ČR doveze a zároveň hned vyveze.
Podle Sedláčka je také pozoruhodné, jak se naplňuje státní program Ovoce do škol – místo, aby se do škol dostalo ovoce od místních zemědělců, dováží se povadlé ovoce z Jihoafrické republiky. „Obchodní zájmy jednotlivce převažují nad zájmem společnosti,“ říká Sedláček k situaci a v textu vyzývá, aby zákazníci preferovali lokální potraviny. Pomůže to jak k udržení pracovních příležitostí na venkově, tak nižší „uhlíkové stopě“ z dopravy. Přečtěte si celý jeho komentář.
Martin Martinov ze společnosti Ahold, která v ČR provozuje supermarkety HyperNova a Albert, si myslí, že potraviny z trhů jsou pro zákazníky návratem do dětství, „ale nemůžou nahradit nabídku supermarketů nejen co se týče šíře sortimentu, ale i co do bezpečnosti“. K výhodám supermarketů Martinov uvádí, že nabízí každodenní možnost nákupu, kompletní sortiment, příjemné a čisté prostředí, správnou teplotu čerstvého zboží a odpovídající hygienické podmínky. „Nelze jednoznačně říct, že trhy jsou lepší, nebo horší než kamenné obchody. Trhy jsou 'in', ale samozřejmě ne vždy musejí zákazníkovi vyhovovat. Nejdůležitější je, že zde pro zákazníka existuje volba, kde si nakoupí,“ píše Martin Martinov ve svém komentáři. Přečtěte si celý jeho komentář.
reklama