https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dodavky-ruskeho-plynu-do-eu-pokracuji-nehlede-na-pozadavek-kremlu-platit-rubly
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dodávky ruského plynu do EU pokračují navzdory požadavku Kremlu platit rubly Aktualizováno

1.4.2022 14:49 | MOSKVA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Dodávky ruského plynu do Evropské unie dnes pokračují navzdory požadavku Kremlu, aby odběratelé platili v rublech. Ruská plynárenská společnost Gazprom nicméně oznámila, že se stahuje z Německa a že ukončila svou účast v německé divizi Gazprom Germania. Podle českého ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely budou firmy z EU pokračovat v platbách za energie Rusku v té méně, ve které byly kontrakty sjednány, a jakékoliv jednostranné změny budou považovány za porušení těchto smluv.
 

Ruský prezident Vladimir Putin ve čtvrtek podepsal dekret, podle kterého od dnešního dne odběratelé z takzvaných "nikoliv přátelských zemí" musí za ruský plyn platit v rublech, jinak jim hrozí zastavení dodávek. Podle dekretu mají zahraniční kupci peníze na rubly směňovat pomocí účtů v ruské bance. Západní představitelé tento model odmítají.

Dekret stanoví mechanismus, podle něhož by si měl každý kupec u ruské banky Gazprombank otevřít dva účty. Na devizový by měl zaslat platbu v zahraniční měně. Za tu by Gazprombank nakoupila rubly a uložila je na klientův rublový účet. Z toho by se pak uskutečnila platba na účet ruské plynárenské společnosti Gazprom.

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov uvedl, že Rusko dnes dodávky plynu do Evropy nezastaví, protože platby za plyn dodaný po 1. dubnu mají být realizované až koncem dubna nebo začátkem května. Dodal, že dekret o novém systému plateb by mohl být v budoucnosti zrušen, pokud by nastaly "jiné podmínky". Za současných okolností je ale podle něj pro Rusko rubl nejvýhodnější a nejbezpečnější měnou.

Německá vláda oznámila, že Německo nadále platí za dodávky ruského plynu v eurech a trvá na dodržování uzavřených smluv. Upozornila, že Putinův dekret podrobně zkoumá. Prozatím není jasné, jak dodávky ruského zemního plynu do Německa ovlivní oznámení Gazpromu, že se stahuje z Německa.

Ministr Síkela dnes uvedl, že Česká republika má zásoby plynu přibližně na jeden měsíc a zásoby ropy a ropných produktů na více než 90 dní. Dodal, že v současnou chvíli jsou veškeré dodávky energií stabilní. Česká republika je podle ministra připravena na všechny možné varianty vývoje dodávek plynu a ropy z Ruska.

Podle odborníků nicméně státy na východ od Německa a Rakouska včetně těchto dvou zemí nemají recept na případné zastavení dodávek ruského plynu do Evropy. Putin si ale nechává prostor na případnou změnu svého rozhodnutí, uvedli experti, které dnes ČTK oslovila.

Rusko je dlouhodobě největším dodavatelem zemního plynu do Evropy, podle údajů Eurostatu ještě v roce 2020 zajišťovalo téměř 40 procent spotřeby plynu v Evropské unii. Unijní statistická agentura uvádí, že na ruském plynu jsou nejvíce závislé Česká republika a Lotyšsko, kde tvoří 100 procent spotřeby, následují Maďarsko a Slovensko. Naopak několik zemí nedováží ruský plyn vůbec. Mezi nimi Eurostat uvádí i Rakousko, které ale podle šéfa rakouského energetického regulačního úřadu E-Control závisí na ruském plynu z 80 procent. U Německa podle Eurostatu podíl ruského plynu na dodávkách činí 65 procent.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (64)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

1.4.2022 15:58
Ruští špičkoví ekonomové se zamysleli koblihou a zrazu plesk!!
Neskutečný bambilión se platí v mandatorech, další dva si ukradnou oligarchové, další stojí to nesmyslný vraždění na Ukrajině, taky lid si chce něco koupit, musí něčím jezdit a pak to jede dál. A kde vzít, když Rusko nic nevyrábí a vyváží jen suroviny a podřadné stroje na zabíjení lidí??
A Evropa je velmi solventní zákazník a asi 60% ruského exportu jde právě tam.
Má cenu ji dráždit, vydírat, šikanovat a vůbec prudit?
Podle Putina ANO, myšlení Hordy mu taky nic jiného neumožňuje.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.4.2022 16:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale tohle nemá s ekonomií nic společného, prostě to zkouší. Oni si u podobných taškařic nemyslí, že by vyšly, rozhodně ne všechny ... ale proč to aspoň nezkusit, a když vyjde aspoň něco, tím líp.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2022 17:07 Reaguje na Svatá Prostoto
A proč? Je úplně fuk, jestli dostanou eura nebo ruble, jenom přes ruble je to komplikovanější a hlavně bude mít Evropa větší motivaci s nimi nekšeftovat vůbec.
Oni fakt nedokážou pochopit, že by na tom Rusko zbankrotovalo?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.4.2022 23:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže pro nechápavé ještě jednou. Tím, že Putin bude požadovat platbu v rublech, zvýší po této měně poptávku a cena rublu porostge. Díky tomu pak bude mít Rusko venku levnější nákupy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dobře.
Rubl sice neporoste, ale nebude padat. Jenže je to silně labilní měna, takže všichni zaplatí v eurech a ruská banka to vymění za ruble.
A co? Nic.
Bude mít eura a když bude chtít někdo něco venku koupit, musí zase ruble vyměnit za eura.
Protože za ruble nic nekoupí a žádná světová banka je měnit nebude.

Vypadá to hezky pro hloupého mužika, ale (zcela vyjímečně Rusi) tomu říkají Potěmkinova vesnice.

Odpovědět
ZK

Zan K.

2.4.2022 16:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Blbost. Tak blbej nebude aby jednal podle vás vševědoucího. Mění je za juany a rupie. A ty si dnes nikdo kvůli kšeftům sankcionovat nedovolí....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 12:48 Reaguje na Zan K.
Vždyť je to pořád to samý! Kdo by kupoval za kvalitní juany a rupie propadlý rubl?
Který se může propadnou den ze dne klidně o 20%!
Už před válkou, kdy všichni kupovali od nich všechno a ceny surovin šly nahoru, byli ekonomicky dost na hraně. Teď mají brutální sankce a ještě platí tu debilní válku, kterou asi prohrají.
Za to může Rusko celé řachnout a ŽÁDNÁ normální banka nebude přece držet ruble.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

1.4.2022 17:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro ruské politiky je důležité, jak jejich jednání vnímají sami Rusové - podívejte se sám:
https://www.levada.ru/en/ratings/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:21 Reaguje na Richard Vacek
Žádných Rusů se nikdo na nic neptá, ti jsou doblblí úplně a stačí je opít rohlíkem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.4.2022 17:22
Když se p. Hanzl nejvíc rozčiluje nad tím, jakou Rusko udělalo blbost, tak to znamená, že s EU zametli. Přitom pro evropské firmy se nezmění žádné smlouvy, jen číslo účtu a peníze přistanou v Rusku. Jaké zle? Ani si nemyslím, že to je vymyšlené jen kvůli kursu rublu. Banku v Rusku žádné sankce neohrozí a vlastně to může být i kontrola kont oligarchů i jejich evropskych spoluhráčů. To už je dost much jednou ranou. Každý stát by měl mít banky doma. Copak k tomu říká Síkela a ajťák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:25 Reaguje na Jarka O.
Netuším, co si představujete pod pojmem "zametli", ale ruské blbství má nekonečně podob a výsledky vidíme pořád všude.
Oligarchové jsou tam vlastníci státu (to se jmenuje fašismus) a nikdo na ně nesáhne, silně pochybuji, že se spokojí s nějakými petrorubly.
Odpovědět
DV

Daniela V.

1.4.2022 17:48
Vše vyplyne časem ....Za tím, že budou platby požadovány v rublech, určitě je nějaký záměr.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.4.2022 18:06 Reaguje na Daniela V.
Je za tím záměr, ale evropské firmy, jestli obchodují čestně, by, si myslím, nemusel vzrušovat. Evropské firmy budou dál platit v měnách, co jsou ve smlouvě, jen je pošlou do ruské banky v Rusku, kde budou směněné za rubly, a z nich se zaplatí za plyn, a vlastně za cokoliv. Pro stát to bude velká domů nebo jak se tomu říká.
Odpovědět
DV

Daniela V.

1.4.2022 18:16 Reaguje na Jarka O.
Přesně tak ...... a možná přijde doba, kdy ne SWIFT, ale BRICS. Někde jsem četla či zaslechla .
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.4.2022 18:43 Reaguje na Daniela V.
Asi budou změny ve světovém řádu...., ale pro malinké Česko, si myslím, to zatím nevypadá nějak nadějně a politici drží bobříka mlčení nebo straší. K tomu BRICS, není to sdružení zemí, a SWIFT systém plateb? Já to mám jen vyčtené z novin, tak nevim, jak to souvisí.
Odpovědět
DV

Daniela V.

1.4.2022 19:13 Reaguje na Jarka O.
Ano, je to tak. Ale BRICS má plány. Které vyjdou a co to bude znamenat, se ukáže .....info mám podobné Vašim.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.4.2022 21:09 Reaguje na Daniela V.
A co znamenalo, kdyby se ten "vejvar" ze Swiftu rozdělil? Některé země prý Swift nepoužívají vůbec a obchodují... elektronické peníze bych určitě nechtěla..., ale malé asi ani evropské země o tomto nerozhodují, jsme jen diváci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:30 Reaguje na Jarka O.
SWIFT nepoužívá Severní Korea, Burkina Faso a Středoafrická republika, nově Rusko. Stejná sorta zemí....
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.4.2022 17:23 Reaguje na Pavel Hanzl
To je možné. A co Írán? A některé země mají na výběr, se Swift nebo bez. No a jsou i banky, které dělají prevody peněz mimo Swift, Western Union mě napadá. Platby mimo Swift budou fungovat, ale bude to asi mít vliv na "globalizaci".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 12:53 Reaguje na Jarka O.
Irán vyhodili ze SWIFT a byl zralý na krach, je to ekonomická zbraň hromadného ničení.
Nevím o žádné bance, která by se muhehehehhehe rozhodovala, jestli bude ve SWIFT nebo ne!

Jistě že je možno obchodovat i mimo swift, jako je možno posílat zásilky mimo DHL a vozit je ne kole.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:33 Reaguje na Daniela V.
BRISC nemá nic společného s finančním sektorem a s bankovním už vůbec ne, je to jen jakési označení podobně fungujících zemí na podobné úrovni vývoje ekonomického vývoje.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

2.4.2022 10:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Brazílie, Rusko, Indie, Čína, Jižní Afrika...tedy BRICS...alespoň zkratky opisujte správně trolle Hanzle.
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.4.2022 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
ííííáá-íííííááá-ííííáá
Odpovědět
sv

s v

2.4.2022 17:11 Reaguje na karel krasensky
Zapomněli tě nakrmit, krásenský?
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.4.2022 17:17 Reaguje na s v
Ale di brepto
Odpovědět
sv

s v

4.4.2022 17:00 Reaguje na karel krasensky
Copak, krásenský, je ti ve stáji samotnýmu smutno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 12:54 Reaguje na s v
Nenakrmili ho a kobliha mu bez sena nefunguje vůbec.
Odpovědět
DV

Daniela V.

2.4.2022 12:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Co není, může být .....BRICS si poradí a třeba překvapí. Možná jde o používání úplně jiné měny nežli doposud. Čas ukáže .....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 13:18 Reaguje na Daniela V.
V téhle partě je nejsilnější Čína a ta jede zcela vlastní lajnu, kšeftuje s Amíky, ostatní jsou rádi, že můžou používat dolar.
Čistě komicky působí nejslabší člen, Rusko, které se snaží vnucovat všem silně labilní rubl.
Možná se někdy v budoucnu bude kšeftovat v juanech, ale to nás hlava už bolet nebude.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.4.2022 14:50 Reaguje na Pavel Hanzl
V odkaze uvádějí:
"Hospodářsky nejsilnější (v přepočtu na obyvatele) je zatím Rusko, v absolutních číslech ale vede Čína, jež je vůbec považována za nejsilnějšího člena skupiny"
https://cs.wikipedia.org/wiki/BRICS
A kurz rublu po vyhlášení řady sankcí:
https://www.cnbc.com/quotes/RUB=
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 15:32 Reaguje na Richard Vacek
Stát, který je ekonomicky asi 12x SLABŠÍ než Čína je "hospodářsky nejsilnější". Vy jste skutečný komik.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.4.2022 17:25 Reaguje na Daniela V.
Čas ukáže, ale měla bych celkem strach o osobní nezávislost, kdyby ta jiná měna měla být pouze virtuální....
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.4.2022 21:24 Reaguje na Jarka O.
...ne virtuální, elektronické, je v tom myslím, rozdíl.
Odpovědět
sv

s v

2.4.2022 17:39 Reaguje na Daniela V.
Dopouštíte se fantasmagorií. Státy tzv. BRIC nejsou ani smluvně zavázány k nějaké ekonomické spolupráci. BRIC je jen novinářská zkratka z dob, kdy na tom tyto státy byly ekonomicky podstatně líp. I když pomineme krachující rusonácky, tak už to dávno není co to bývalo. Brazílie se od roku 2015 propadá do ekonomických problémů, ekonomika v lepším případě stagnuje v horším meziročně klesá. Taky představa, že se budou nějak paktovat s rusákama, jen kvůli jejich krásným očím a protože je kdysi jakýsi novinář zařadil do jedné zkratky je nesmysl. Vždyť od rusáků odmítli brát i ten jejich šuntovní sputnik. Indie je už 70 let takový bordel na kolečkách, jemuž se ekonomika v posledních dvou letech taky výrazně propadla. A dovoz surovin je pro ně každopádně z hlediska geografie jednodušší ze arabského zálivu, z Austrálie, apod. jen ne z rusácka. Čína samotná má výrazné ekonomické problémy, enormní zadlužení, gigantické pyramidové struktury, které krachují a které se komunistická vláda snaží tajně sanovat. Obě tyto země (tedy Indie a Čína) jsou celá desetiletí na nože o hranice v Himalájích spolu dokonce vedly regulérní válku. Takže jaký BRIC? Fakticky nic takového neexistuje.
Odpovědět
DV

Daniela V.

2.4.2022 17:44 Reaguje na s v
To je Váš názor .....uvidíme časem. Ono jde také o to, čím jsou měny podloženy. Jakou mají hodnotu. A ne, zdali se jen tisknou a tisknou .....
Odpovědět
sv

s v

3.4.2022 17:11 Reaguje na Daniela V.
To je fakt. Zkuste si zagooglit a najít nějakou zmínku na téma "BRIC" z posledních dvou tří let. Moc jich nenajdete.
Odpovědět
kk

karel krasensky

2.4.2022 21:03 Reaguje na s v
Aáá pán je makroekonom a bankeř
Odpovědět
sv

s v

3.4.2022 17:09 Reaguje na karel krasensky
Nikoli, jen na rozdíl od tebe, krásenský, umím číst.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.4.2022 21:23 Reaguje na s v
Je možné, že v dosavadním světě to seskupení bylo formální a nedůležité. Takových účelových občasných spojení jsou množství. Ale co není, může být a vypadá to, že tyto i africké státy se o spolupráci, podporu a společný trh začnou snažit. Důvod je. Zavislost na "partnerovi", který jedna direktivně z pozice síly, už nebaví. Když vidíme, že některé z techto států jsou schopné jednat s talibánem a ten se, zdá se, je respektuje, tak to o něčem svědčí. Možná i čínskoindický konflikt se podaří přes ruský vliv uspat. A jestli a jak dlouho to bude fungovat, uvidíme. Že Rusko tímto zchudne, je jasné, ale s ním i EU - možná trochu méně.
Odpovědět
sv

s v

3.4.2022 17:42 Reaguje na Jarka O.
Aby něco mohlo být "formální" tak by to především musel někdo hodit na papír. Což se nestalo jak jsem výše uvedl a ty opět nepochopil jaroslave. Vůbec žádné seskupení BRIC neexistuje, protože BRIC je jen pojem, který použil jistý novinář v roce 2001, aby označil čtyři výše vyjmenované země. Žádná multilaterální smlouva, která by byť jen formálně upravovala vztahy těchto zemí NEEXISTUJE, jaroslave. Vždyť ty státy mezi sebou mnohdy nemají uzavřeny ani jinde běžné mezinárodní smlouvy o ochraně investic. Jak asi bude třeba Brazílie se svou extrémně protekcionistickou hospodářskou politikou spolupracovat s ostatními zeměmi? Jestli by TEĎ chtěli dohodnout zónu volného obchodu, tak by museli už roky před tím vyjednávat podmínky. Nic takového se nedělo a neděje. Každá z nich si stále jen hraje na svém písečku.
To ses trefil, jaroslave, tředa direktviní vyďeračské ČÍNSKÉ podmínky třeba takovou Keňu, Zambii, Džibuti, SríLanku už určitě nebaví a tamní obyvatelé mají číňanů plné zuby. Ovšem každopádně platí, že na ani na jedné straně himalajské hranice na desetiletí trvající animozity nikdo nezapomněl. Indové jsou hysterky a číňani si zas všechny křivdy velmi dlouho pamatují. Určitě si pamatují i to, jak je rusáci na konci 19. století připravili o obrovský kus Mandžuska včetně území na kterém leží dnešní Vladivostok. Už si na něj brousí zuby.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.4.2022 08:29 Reaguje na s v
Něco se dozvědět o těchto státech je pěkné hobby a ano, každá spolupráce chce čas. Akce bych nechala na nich. Rusko se rozhlíží po jiných partnerech, když skoro celá jeho západní hranice zbrojí a je zrazována od spolupráce. Mě by zajímalo, co pro ČR znamená přehlížená smlouva mezi SRN a Francií v Cáchách (2016?), je o ní ticho, na rozdíl od kritizované V4. A také proč bankéř (!) Síkela šíří hoax z EK, že změna bankovního spojení by měla být porušením smluv, a kde je to porušení, když plyn z Ruska teče podle smluv. To je ministr prumyslu. Co to znamená pro české domácnosti, průmysl a nezávislost, pro koho ten plyn tedy bude, a kdo ho bude prodávat. Jestli to je ten gryndýl. To se mi zdá důležitější než vzdálené vrcholky hor.
Odpovědět
sv

s v

4.4.2022 17:11 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.4.2022 20:56
Stávající smlouvy nelze jednostranně měnit, to je zásada mezinárodního obchodu. Ať si Putin trhne a jde se se "siloviki" vyfotit !!!

Nedal bych mu ani rubl, po zkušenostech s ním už na kšeft do EU/USA nesežene ani trafikantku.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.4.2022 23:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Největší sranda je, že ty vrty nejde jenom tak jednoduše zavřít. Takže Putin buď ten plyn prodá, nebo ho bude cpát do zásobníků a až je naplní, tak pak ho asi bude pouštět do vzduchu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:27 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Aj tak sa može. Jenže mu budou proklatě scházet eura. Rubly ne těch si natiskne kolik chce.
Odpovědět
ZK

Zan K.

2.4.2022 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Stejné jako EU Eura a USA Dolary. Ty tam je totiž doba, kdy byl dolar doslova kryt zlatem přímo na bankovce...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 18:06 Reaguje na Zan K.
Nikdo si eura ani dolary netiskne, to by ztratily hodnotu.
U nás napíšou, že FED dělá "kvantitavní uvolňování", což je tištěných nekrytých dolarů.

Jenže už nenapíšou, že je půjčí firmám a jak je to splácí, zase doláče likvidují.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.4.2022 12:34 Reaguje na Pavel Hanzl
FED něco bude půjčovat firmám, jo? A Powell o tom ví:-)))?
Odpovědět
sv

s v

2.4.2022 17:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ne pouštět do vzduchu ale pálit, a to už dělá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2022 08:45 Reaguje na s v
Klidně do vzduchu, chuj stym. Že je metan asi 20x horší skleníkový plyn než CO2, Rusa absolutně nezajímá.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.4.2022 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Putin slíbil, že Rusko sníží emise metanu a skleníkových plynu o xy %. Myslela jsem, že opraví potrubí. Pálením metanu nebo snížením těžby to jde taky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.4.2022 06:15
Česko přímé kontrakty nemá, na burze nakupuje německý plyn, původem ale z Ruska. „Jsme nazí v trní, tady se opomenulo plánování v energetické oblasti,“ kritizoval Mikeska.
Německé firmy mají podle něj kontrakt na 260 dolarů za tisíc kubických metrů, Češi „slavně nakupují“ za 900, 1 200 nebo dva tisíce. Pokud opravdu dojde k přerušení dodávek plynu, může cena vyletět na 4 tisíce dolarů za tisíc kubíků, varoval.
--------------------------------------------------

Lze prohlásit , že českou energetickou politiku na úseku plynárenství dělali idioti, politickou odpovědnost nese zejména vláda soc-dem. + ANO.
Ti dnes zarytě mlčí a k odpovědnosti se nehlásí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 09:29 Reaguje na Miroslav Vinkler

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.4.2022 12:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, pro mě je idiot každý, kdo mohl koupit pro ČR 1000m3 plynu za 260 $ a místo toho kupuje za 900- 2000 $ a přeposílá ho ještě s vlastním ziskem všem domácnostem
v zemi.

To je prostá aritmetika na úrovni ZŠ, kterou byste už mohl zvládat také.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2022 13:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
To jistě, jenže ta informace, které věříte, bude asi nesmysl, jak dycky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.4.2022 14:03 Reaguje na Pavel Hanzl
https://cnn.iprima.cz/evropa-chce-kupovat-plyn-jako-vakciny-rika-namestek-podle-experta-jsou-cesi-nazi-v-trni-89044
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.4.2022 18:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Česko zapomnělo v energetické oblasti plánovat,"...
Pokud si národ zvolí nepolitiky do vedení státu........
Ale vakcíny velmi dobře fungovaly, především pro nás. Bez evropského nákupu bychom neměli šanci, zvláště za Babiše.
Odpovědět
ZK

Zan K.

2.4.2022 16:33 Reaguje na Miroslav Vinkler
Chyba. Začalo to už za V. Havla po onom sametu. Prstě tržne a levně nakupovat bez přemejšlení bylo to jedoně správné...
Odpovědět
DV

Daniela V.

2.4.2022 13:05
Šéf energ.skupiny ČEZU Pavel Cyrani : Pokud bude nedostatek plynu, domácnosti mohou topit el. přímotopy .....To je řešení ?!
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.4.2022 17:35 Reaguje na Daniela V.
A k vině se nikdo nezná. Jsou to takové válečné rady. Jestli jste si četla článek p. Staši, tak to jsou zoufalecké rady. Perte na 30°C, to prostě je nesmysl, bojler na 50-60°c, a co legionely...., je toho dost, na co se bude muset zvykat. A proč?!
Odpovědět
DV

Daniela V.

2.4.2022 17:46 Reaguje na Jarka O.
Nevím, jak dlouho vlády vydrží s radami typu " topte méně a vezměte si svetr navíc " ......
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.4.2022 21:30 Reaguje na Daniela V.
Češi nejsou Francouzi, tak to vypadá, že to je na ty 4 roky, no... ale kdovíjak to bude.
Spíš se divím, proč Sikela svolává krizovou radu a o čem se potrebuje radit, když pravidla pro evropské firmy pro nákup komodit v rusku jsou jasná.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.4.2022 17:10
Putin deklaruje, že pokud nebude platba plynu v rublech, zaškrtí kohouty a plyn do Evropy nepoteče. Pro Českou republiku velký problém, neboť naše zásobníky, které jsou dostatečně dimenzované na to, že by pokryly cca 90tidenní spotřebu, jsou dle exministra průmyslu a obchodu Havlíčka naplněny na cca 10 % své kapacity.
A kdo za tuto situaci může? Vinu na sebe hází současná garnitura s tou minulou.
Faktem ale je, že zásobníky plynu v ČR byly poloprázdné jak za Havlíčka, tak jsou i nyní za Síkely. Energetická koncepce stále nefunguje a v rámci českého zvyku na sebe politici akorát ukazují prstem, ale praktické řešení nikde.
Byť Síkelovo ministerstvo doplnění plynu do zásobníků navrhovalo, z nějakého nepochopitelného důvodu byl tento návrh smeten vládou ČR ze stolu.

Situace s prázdnými zásobníky jen akcentovala závažnost tragického stavu české energetiky, o kterou se odpovědné ministerstvo roky v zásadě nestará a kterou ovládají lobbisté, je zakonzervovaná jak technologicky, tak legislativně v energetickém pravěku.
/převzato https://www.securitymagazin.cz/
Odpovědět
Mi

Michal

2.4.2022 20:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zásobníky plynu jsou vyprázdněné, protože je to na konci zimy naprosto normální stav. Zásobníky plynu nefungují tak, aby jako například u ropy v nich bylo možné držet stálou strategickou zásobu např. na 90 dnů, ale jsou určené proto, aby přes zimu vykryly vyšší spotřebu kvůli vytápění něž jaká kapcota toku z plynovodů. Takže teď jsou zásoby nízké, na konci léta se blíží maximu.

A s tou x denní spotřebou je ošemetné operovat bez určení k jakému období se vztahuje. V zimě je spotřeba plynu cca 6x vyšší než v létě a co stačí v létě na 3 měsíce, stačí v zimě na 2 týdny.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist