https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/e15-kolinska-toyota-by-mohla-vyrabet-mensi-elektromobily-s-dojezdem-do-100-km
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

E15: Kolínská Toyota by mohla vyrábět menší elektromobily s dojezdem do 100 km

16.12.2023 00:47 | KOLÍN (ČTK)
Foto | Christina Telep / Unsplash
V kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic by se mohly začít vyrábět menší cenově dostupné elektromobily. Toyota chce v Evropě zrychlit výrobu elektromobilů, uvedl pro magazín Nikkei Asia šéf evropské divize automobilky Jošihiro Nakata. V Kolíně, který je jedním ze tří evropských závodů japonské automobilky, by se mohla vyrábět elektrická auta s dojezdem do 100 kilometrů zhruba za 400 000 korun, napsal server E15.cz.
 

"Dokážu si představit, že by se ceny takto zaměřených elektromobilů mohly pohybovat od 390 000 korun do 420 000. Taková produkce by zapadala do rozvoje elektromobility v Kolíně, dávalo by to smysl," řekl E15 generální ředitel Toyoty pro Česko Martin Peleška. Vedení automobilky by mělo rozhodnout v příštích měsících.

Toyota letos od ledna do října v Evropě prodala 20 000 elektromobilů, což představuje jednoprocentní podíl, uvedl server E15. "Automobilka nově cílí na dvacetiprocentní podíl elektromobilů na svých celkových prodejích v Evropě už pro rok 2026. Po celém světě chce v témže roce prodat 1,5 milionu elektromobilů," uvedl server. Toyota plánuje uvést na trh šest nových e-modelů. Ve kterém závodě by se měly vyrábět, zatím není jasné.

Kolínská automobilka produkuje zhruba 1000 aut denně. Loni navýšila po dvou slabších letech produkci zhruba o čtvrtinu, vyrobila přes 202 000 vozů modelů Yaris a Aygo, část s hybridním pohonem. Toyota zaměstnává v Kolíně přes 3500 lidí v třísměnném provozu. Letos výrobu značně omezily dvě neplánované odstávky v únoru a na přelomu srpna a září, důvodem byl nedostatek dílů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (69)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.12.2023 06:21
Kolik ta " plechovka " bude stát, co ?
Odpovědět
Pe

Pepa

16.12.2023 07:28 Reaguje na smějící se bestie
Stačí si přečíst článek, kašpárku.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2023 07:43 Reaguje na Pepa
Aby to bylo pro lidi zajímavý, co ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2023 08:18
Každý automoil se musí používat dle svého určení, tehdy je nejvýhodnější. Písek nebudu vozit favoritem a pro rohlíky nepojedu třítunou.
Elauta nemají univerzálnost dýzlu a nehodí se na dlouhé cesty, jako luxusní limuzíny jsou proto na pytel.
Elauta jsou nejvýhodnější v mětském provozu, kde jezdí denně a nenajezdí víc, než 100, max. 200 km. Ovšem ten sortiment i množství je obrovské. Od taxíků, sanitek, DHL a jiných doručovacích služeb, řemeslníků, kurýrů, až po stěhováky, popeláře, MDH atd. atd.
Právě tudy by měl jít vývoj elektromobility, pokud má stát něco dotovat (což považuji za nesmyslné), tak POUZE tyhle oblasti.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.12.2023 10:11 Reaguje na Pavel Hanzl
mobilita by měla být maximálně hybridem, tedy kombinací.
Na druhou stranu 6.5 milionů registrovaných aut do dneska je obludnost, která už nesnese růstu, tedy se musí něco učinit na uživatelských stranách a to je sdílená mobilita.
Podle toho, co na nás šijou za zkratky P+K,P+R,P+D tak jestli chcete zažít ještě nezkaženou svobodu se vším všudy...kupte si pohorky a batoh a nejlépe mapu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2023 11:31 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To nevím. V USA je více registrovaných vozidel, než počet dospělých lidí. Sdílená mobilita má význam v autonomním taxi, jinak je to moc složitý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 09:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Záleží, co popvažujete za hybrid. Pokud máte mastodontní suvéčko s dvoulitrovým dýzlem, tak to je úplně nanic.
Ale začínají dělat elkáru, která má někde v rožku malý benzínáček jen na dobíjení baterie. V podstatě to samé, jako když jsme dřív vozili kanystr benzínu pro případ nouze.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.12.2023 10:25
Mám to za kravinu .
Ve městech a přímměstských aglomeracích by měla fungovat bezemisní bezplatná hromadná doprava , která by zde téměř nahradila osobní automoébily.
Auto s dojezdem sto km ( v létě) pak vrchol blbosti.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2023 10:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Tak jest !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.12.2023 12:41 Reaguje na smějící se bestie
No 30 tam, 30 zpět, doma nabíjet každý den. No nákupní taška za 450 tisíc, no nekup to.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2023 18:09 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proto jsem se ptal - to je tak do 200tisíc, pokud to bude mít životnost 10let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2023 22:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Taxikáři, sanitky, řemeslníci, kurýři atd. atd. atd. co jezdí jen po měste. Statisíce aut.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2023 11:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takže se budou vozit třeba pacienti do nemocnice emhádou? A kurýr s balíčky to naháže do šaliny? A odpadky taky? Váš svět naopak je fakt dobrej.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2023 18:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Děláš ze sebe blbce.
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.12.2023 12:03
Jebka co v létě po rovině ujede max 100km za 400 tis? To Hyundai i10 je auto, který někam dojede, v létě chladí a v zimě topí.
Odpovědět
Pe

Pepa

16.12.2023 13:58 Reaguje na pepa knotek
5 let stará jebka za 300 koupena před 2 roky jezdí denně a od jara až do podzimu zadara a hlavně se nesere jak škodovky. A nová jebka za 400 si zákazníky snadno najde u těch co mají Dům...
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.12.2023 20:06 Reaguje na Pepa
dejte sem kalkulaci jak jste došel k elektřině zadara od jara do podzimu - to bude spoustu lidí zajímat
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

23.12.2023 14:12 Reaguje na pepa knotek
No, kdyby to bylo něco, co ujede 350, tak se s tím dá jezdit zadara celý rok. Zákazníkovi na nějaké té kWh nezáleží, když jenom v tom místě kam jezdím pálí denně 50 000 t uhlí.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

16.12.2023 13:11
Minulý rok jsme řešili koupi druhého auta do domácnosti na denní dojíždění manželky do prace, cca 15 +15km.Hledali jsme i mezi elauty, ovšem cena za dojezd 100 a max rychlost 80, dvoumistná verze,290 000 se nám zdála přehnaná,takže atmosferická fabie za cca 350 000.Ty parametry by nám nevadily ale kdyby to bylo tak za 150 a bez ruzných elektronickych blbostí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 10:14 Reaguje na Jarda Bobr
Tohle vidím jako dobrý příklad pro elkáru. Denní ježdění na krátko s dobíjení z fve, tj. prakticky zadara. A ještě levnější pořízení. Jako pro druhé auto bych do toho šel. Ta fábka bude žrát 6 litrů, tj. 240 ká na 100 km, tj za 3 dny. čus.
Za 150 koupíte vrtulník, tj. stroj, který má 2 hodiny údržby na 1 hodinu letu. (přeháním)
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.12.2023 11:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta elkára by se dala použítjen na dojíždění do práce a nákupy + na nějakou aktivitu ve dvou(divadlo, aquacentrum)To byla pro nás dost podstatná omezení,proto ta ekonomicky zřejmě méně výhodná varianta,ovšempraktičtější(dají se vozit i vnoučata,dá se jet i dále než 50km)).Nabíjelo by se u rodinného domu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2023 15:43 Reaguje na Jarda Bobr
To si musí každý posoudit sám, hlaví kritérium je způsob využití. Od toho se odvíjí vše ostatní.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.12.2023 14:59
Pokud bude elektřina na "elektropumpě" za 17 Kč/kWh tak nemá e-auto žádnou výhodu, protože benzín není dražší.
A pokud na elektřinu pro e-auta stát ještě uvalí spotřební daň, aby nahradil výpadek daní za benzín, tak si to pořídí jen ten, který trpí klimatickou tísní (i když takoví obvykle moc peněz nemají).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2023 22:02 Reaguje na Richard Vacek
Elkáru musíš nabíjet ze střešní fve.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.12.2023 00:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Pak bude chybět elektřina z fotovoltaiky na provoz domácnosti i v létě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 10:01 Reaguje na Richard Vacek
Musíte dát na střechu o pár panelů víc. Roční výkon 1MWh pořídíte jen v panelech za asi 7 tisíc s životností 30 let. A k tomu baterii, podle toho, kdy budete nabíjet. A kolik jich bude, vám vyjde z kilometrů, které najezdíte.
Novák mě sice zase zdupe jak psa, že tam nemám výpočet na desetinu wattu, ale pro základní orientaci to většinou stačí.
Odpovědět
va

vaber

17.12.2023 09:53 Reaguje na Pavel Hanzl
,,Kapacita baterie našeho služebního VW ID.4 je 77 kWh.
Naše přenosná nabíječka SECTRON s nabíjecím proudem 16 A a nabíjecím výkonem 11 kW bude v ideálním případě nabíjet 7 hodin (77 kWh : 11 kW = 7 hodin).,,
pro inteligenta Hanzla něco o nabíječkách,má tam mezery ve vzdělání
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 10:07 Reaguje na vaber
V pořádku. Kde je problém? Když přijedete z práce a napojíte nabíjení, máte do půlnoci plnou. A stejně pojedete až ráno, takže v pohodě, ne?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.12.2023 13:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud se má e-auto dobíjet z domácí baterie, tak ta musí mít dostatečnou kapacitu. Těch 77 kWh stojí cca 300 tis. Kč.
Jinak používat baterii k tomu, aby se z ní přes měnič dobíjela baterie v e-autě je pěkný nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 17:48 Reaguje na Richard Vacek
Ideální je, když člověk přijede domů, když ještě svítí a nabíjí přímo. Taky nejezdí každý den, kolik aut stojí přes den na parkovišti?
Jinak těch 300 je dost podivné číslo, nevím, co znamená, bo instalovaný výkon je asi 5x vyšší. Nbíjet z baterie do baterie je normální zeleňáci a oteplovací lobby to fakt zvládá.
Odpovědět
va

vaber

18.12.2023 08:44 Reaguje na Pavel Hanzl
ještě něco pro odborníka na vše, Hanzla,
baterie pro 77kWh, znamená ,pokud bude napětí baterie třeba 48V , kapacitu 1800Ah
pokud bude napětí jiné budou i jiné Ah,
takže se podívej na ceny baterií a nemel o instalovaném výkonu,to je jiný problém
zase jsi mimo mísu jak vždy
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2023 08:56 Reaguje na vaber
Zase jste to zkomplikoval (stačí se přece bavit o kWh), ale nijak tam není, co znamená těch 300 tisíc.
Odpovědět
va

vaber

18.12.2023 09:15 Reaguje na Pavel Hanzl
nestačí, mysliteli, když budeš kupovat tu svoji akumulační baterii, budeš ji vybírat podle Ah a podle Ah baterie taky roste cena, jaká je vazba mezi kWh , Ah a napětím, to jsem naznačil a učí se to ve škole
300tisíc Kč nevíš co zamená? musí tě v ústavu víc hlídat
Odpovědět
RV

Richard Vacek

18.12.2023 17:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Když si baterii sestavíte sám z článků, tak se dostanete pro kapacitu 77 kWh na cenu asi 300 Kč. Pokud si to sestavíte z komerčního levného řešení z Číny pylontech, tak těch 77 kWh bude stát asi 600 tisíc Kč:
https://ups.heureka.cz/pylontech-us3000c/#specifikace/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2023 08:18 Reaguje na Richard Vacek
Aha. Těch 300 tisíc je teda nějaká domácí baterka, jo? Já myslel, že nabíječka nebo něco jiného, vaber to neráčil napsat.
Jenže těch 77 kWh je kapacita jeho služebního auta, takže mi ta logika stále uniká.
Odpovědět
va

vaber

19.12.2023 09:45 Reaguje na Pavel Hanzl
ještě jednou Hanzl a naposledy,ale stejně házím hrách na stěnu ,těch 300 tisíc je na polovičí baterii pro sluneční elektrárny, kterou by jsi chtěl použít na nabíjení 77kWh baterie auta a stejně když nebude svítit moc si nezajezdíš,
a 11kW sl. elektrárna ,to je 25 slunečních panelů 450W pík 2x1m veliké, ovšem to stačí jen pro pomalé nabíjení pro rychlé nabíjení jsou potřeba výkony mnohem větší,
ovšem nikde jsem neviděl jak ovlivnuje způsob nabíjení životnost baterie,tedy rychlé a pomalé,
to si bude muset každý majitel elektroauta odzkoušet sám
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

16.12.2023 21:45
https://horimexcars.hyundai.cz/files/download/model/i20-2018/novy-i20.pdf

Nehcem robiť zbytočnú reklamu, ale ak si kúpim najlacnejčí hyundai i 20, tak nemusím riešiť nabíjanie či dojazd a z rozdielu ceny si môžem kúpiť benzín zhruba na 30 000 km. Na kúpu elektromobilu musí byť buď nejaký nadšenec, alebo štedrá dotácia. Aby to začalo byť zaujímavé by bolo nutné stiahnuť cenu elektromobilu pod 10 000 eur. Zároveň by ale nesmela klesnúť radikálne kvalita výroby ako to spravila Dacia Spring. Pritom cena elektro dacie je až 17 000 Euro v akcii :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2023 22:08 Reaguje na Vladimir Mertan
A co když najezdíte 30 tisíc, nabíjíte z domácí (firemní) fve a zrazu plesk!! Nemusíte pro benzín!! Beterie slibují výdrž milión km, ale když elkára najede 500 tisíc, máte ji x násobně zaplacenou. A bez jakýchkoliv dotací. A to nepočítám ty tisíce litrů nafty, kterou nevyfučíte do vzduchu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.12.2023 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Je ti přáno, pokud to už praktikuješ, bez dotací - a nesníš jenom o tom !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 09:52 Reaguje na smějící se bestie
Zkus neplácat a napiš, kde vidíš chybu.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.12.2023 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Iste, domáca fve je niečo veľmi lacné, spoľahlivé a trvanlivé, čo vie dodávať elektriku aj v noci prípadne cez deň na jeseň a v zime. :-)
Inak keď svieti slnko a je teplo auto nepotrebujem, pretože sa takmer všade dostanem na elektrobicykli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 09:53 Reaguje na Vladimir Mertan
A čo já stym? Píšu o lidech, kteří auto potřebují v práci.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.12.2023 12:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Potrebujú to auto v práci v noci? Cez den sa bude nabíjať, ak náhodou svieti slnko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 17:55 Reaguje na Vladimir Mertan
Ropák končí na tom, že v noci slunko nesvítí.
Zajímavé je, že i šimpanzi, kaledonské vrány, potkani, někdy i lachtani, tenhle problém dokážou nějak odzigac, tj. vyřešit. Že by ropáci byli fakt ještě blbší? V tom filmu se jejich inteligence neřešila, ale za výzkumný grant by to stálo.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.12.2023 07:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Ak by som bol skromnejší a kúpim daciu Sandero na LPG tak jazdím pravdepodobne lacnejšie ako zo zásuvky na elektromobile.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 09:54 Reaguje na Vladimir Mertan
Nejazdíš, sorry jako.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.12.2023 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
No ak aj nejazdím lacnejšie, tak jazdím za veľmi podobnú cenu. (90Kč oproti 100Kč) To znamená, že rozdiel v nadobúdacej cene sa nikdy nevyrovná, zato batéria v elektroaute aute bude každým rokom degradovať. A to ešte neviem či prvotný prepočet ráta zo stratami batérie pri nabíjaní, alebo s kúrením v zime.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2023 18:05 Reaguje na Vladimir Mertan
Tož počítejte groše, čo ja stym? Já je nikdy nepočítal a mám jich dost. A všechny vydělaný, pohoda.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.12.2023 11:13
Pořád jsou to vzhledem ke svému užití předražená vozidla, která se nabíjí
v době kdy nejezdí a v té době je ani není možné dobíjet z fotovoltaiky.
Dobíjet je přes záložní baterie je totální nesmysl a dobíjet je u obchodů
v době nákupů přímo kravina. Nedovedu si představit ty náklady na všechny
ty dobíjecí stojany a to hlavně na sídlištích, kde stojí tisíce aut a je
třeba je dobíjet. Dosavadní sítě k takovým sídlištím jedou na doraz a je
třeba je násobně posílit, pokud se počítá s takovou elektrifikací aut.
Největší nevýhodou je zimní provoz a to, že tu mrtvou hmotnost baterie
auto vozí i když už je téměř baterie vybitá. To je jako nosit ruksak,
který bude těžší, než náklad, který v něm ponesu. A ta hmotnost dává
zabrat i brzdám, pneumatikám a nosné konstrukci vozidla. Vše se dříve
opotřebuje a musí se o to dříve vyměnit. Ono sečíst bez ideologie plus
a mínus, tak to asi nedopadne pro elektromobily povzbudivě, ale budiž,
když jsme ochotni naslouchat ideologům místo technikům, tak nám nic
jiného nezbývá.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.12.2023 12:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Infrastruktura na to není připravená,to máte pravdu.Pokud jedete s citem tak brzdíte rekuperací a brzdy(klasické) se opotřebují méně, díky rekuperaci se eliminuje vliv váhy na spotřebu a spotřeba energie ve městě(cyklus akcelerace, krátká jízda,decelerace,stání atd) je kupodivu příznivější než u spalováku váhově stejné kategorie(ovšem musí se uvážit nechut automobilek vyrábět jednoduché lehké a malé spalováky do měst -důsledek mimo jiné nesmyslných předpisů EU-ekonomicky nevýhodné).Na delší trasy už to tak výhodné není, a i to pojíždění po městě nakonec končí nabíjením, což na ulici hned tak nebude, takže u RD nebo v podzemních garážích nově postavených činžáků.Samozřejmě, ideologie v technických a komerčních problémech nemá co dělat, ale to je můj a Váš názor, někteří to mají jinak.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

17.12.2023 23:11
Elektromobily by mely smysl jako unifikovana vozitka, parkujici vetsinu casu
v shromazdistich pobliz nadrazi, parkovych domu atd. nejlepe s automatickym ridicem ktere by Vas dovezly na misto uceni typicky do vzdalenosti cca 20 km
Zapujcovane na jizdu treba z toho nadrazi do 20 km vzdaleneho domlu ci chalupy a pripadne se automaticky vracejici do sveho shronmazdiste. Jednoduse zamenitelne jako celek nebo aspon s ryuchlym zpusobem vymeny akumulatoru. (S automatickym vyhodnoceni stavu akumulatoru v miste jeho vymeny.) Takovy styl dopravy by mel smysl jak u nadrazi rychlovlaku/autobusu treba Praha Branik, Liberec ci Vrchlabi, nebo u velkych parkovacich domu (obycejnych aut) s pouzitim na cestu typicky 20 km nebo mene vzdalenou
Samozrejme takove auto by nebylo zadnou representaci pysneho majitele, bylo by to proste doplnkove vozitko pro ucely, na ktere by bylo vhodne
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2023 08:51 Reaguje na Miloš Zahradník
Tohle se už dávno chystá a projektuje, na celém systému pracuje třeba brněnská IBM.
Normální člověk, který nepotřebuje auto ke své profesi, ale stejně ho má před barákem, by ho nemusel mít vůbec. Na mobilu by si zvolil odkud, kam a kdy chce jet, jestli sám nebo s rodinou, lyžemi a batohy, nebo s pytlíky betonu a prkny na chalupu atd.
Přijede elkára bez řidiče (tj. taxi) a odveze ho za cenu srovnatelnou s tou, co by zaplatil za svého dýzla.
Stačí to jen udělat.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.12.2023 12:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Chystá a projektuje?Náklady? Sen je to pěkný, ale pochybuju že se ho dožijeme(Vy a já).
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.12.2023 13:34 Reaguje na Jarda Bobr
podobné sny jako carsharing - nefunguje ani ve velkých aglomeracích (Praha, Brno), provozující firmy ve ztrátě, uvidíme kdo je bude následovat s elektrokrámy
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2023 15:49 Reaguje na pepa knotek
Klíčem je, že to musí jezdit bez šoféra, jinak je to mormální taxi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2023 15:48 Reaguje na Jarda Bobr
Hlavní problém je uvolnit autonomní auta pro silniční provoz. Zbytek je už brnkačka. nevím,jestli to už někde mají (v Singapuru?), Američané to stále testují a spolehlivost je prý výrazně vyšší, než u lidí.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.12.2023 16:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Za kým půjdou škody, které autonomní auto způsobí?Vyřešit budou muset nejenom technické problémy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2023 08:22 Reaguje na Jarda Bobr
Samozřejmě, je to provozovatel (majitel auta), je pojištěný atd. atd. daleko horší je pustit něco takového na silnici, kde může nastat nějaká skutečně bizardní a naprosto nečekaná situace a tu musí AI umět taky vyřešit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.12.2023 09:03 Reaguje na Miloš Zahradník
Bohužel praxí je pravý opak. Podnikatel z firemních peněz koupí
elektromobil i pro mladou manželku a pokud možno co největší a nejluxusnější. Vybaví ho GPS, aby měl přehled kde a za kým jezdí
a ona se pyšní "ekologickým" vozidlem, kterým může "ekologicky"
jezdit i pár desítek metrů, protože ona přece není ropák. Taková
slepice u nás vozí do školky dítě 300 metrů od domu, místo toho,
aby se prošli. Když byla všechna parkovací místa u kadeřnictví
obsazená, tak musela zaparkovat 100 metrů daleko a v kadeřnictví
sršela síru a blesky, že by už měli zakázat spalováky, které
blokují parkoviště ekologickým elektromobilům. Na to ji ostatní
zákaznice odvětily, že ony přišly ekologicky pěšky, načež se
urazila a jezdí každých pár dní se pouze učesat ke kadeřníkovi
do krajského města. Jí prostě stačí, jako v písni Heidi Janků,
se pouze načančat a to ji k životu v blahobytu stačí. Takoví si
předražená elektrovozítka kupovat budou a sednout si do takového
"přibližovadla", které popisujete, by bylo pod jejich úroveň.
V době umělé inteligence napadnutelné hackery bych si do vozítka
bez řidiče nesedl, protože stačí nabourat softvér a automat vás
navede třeba pod vlak a vy to nijak neovlivníte. Ne, děkuji, já
se bez toho obejdu. Osobně si myslím, že s tou umělou inteligencí
by se to nemělo přehánět, aby nenastala "vzpoura robotů" proti
lidem. Ono vše je totiž možné zavirovat a jinak ovlivnit a cesta
k nápravě nemusí už být možná. K čemu vám bude stížnost, že vás
autonomní vozítko zavezlo pod vlak, když už budete na krchově?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

18.12.2023 10:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Mel jsem spis predstavu ze to vozitko z nadrazi k domu majitele (ci obracene na zpatecni ceste) bude ridit zivy ridic
a akorat cestu zpet k nadrazi/shromazdisti/parkovisti/nabijejicimu centtru bude zvladat to vozitko automaticky samo, asi nejakou hodne snizenou rychlosti, aby to nebylo moc nebezpecne. Jde mi spis o zdurazneni te role zajistovani lokalni dopravu do blizkych cilu nez abych "resil" obecnou problematiku automobilu rizenych AI
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.12.2023 15:54 Reaguje na Miloš Zahradník
Západní svět je nastaven na individualitu ve všech
směrech. Bývalý režim zase individualitu potlačoval
a protěžoval kolektivismus, včetně hromadné dopravy.
Pamatujete na tu síť hromadné dopravy do kdejaké
vesnice a dnes? Byla to malá domů automobilovému
průmyslu a ropné lobby. Čím horší hromadná doprava,
tím více aut, spáleného paliva, více parkovacích
domů a parkovišť. Více cest, dálnic a obchvatů.
Lidem se vějička levných ojetin a i aut nových
zalíbila a nedošlo jim, že pokud nebude autobus
obsazen pořád , tak ho nikdo nebude provozovat ani
tehdy, když bych ho chtěl použít( například proto,
abych si dal někde pivko a nesmím řídit auto).
Zákonitě jsme sami zlikvidovali hromadnou dopravu
tím, že ji nevyužíváme a vrátit se k ní by muselo
být pouze radikálním direktivním a nebo ekonomickým
zásahem. Ekonomicky to bohužel nejvíce dolehne na
ty, co dojíždějí do práce a nemají jinou možnost.
Systém hromadné dopravy se zhroutil a už ho nikdo
nebude schopen obnovit do stavu, aby vlastnictví
jakéhokoliv auta pozbylo smysl.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.12.2023 12:13 Reaguje na Miloš Zahradník
Ano, to by smysl mělo
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.12.2023 09:15
Každý auto má si svého kupce najde, nicméně Honda podobnou jebku s reálným dojezdem cca 150 km vyráběla, neprodala jich přes evropské dotace ani 10 tis. výroba ukončena, projekt v hluboké ztrátě, automobilky musí akcionářům vydělávat a ne dělat charitu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.12.2023 15:51 Reaguje na pepa knotek
150 km je málo, reálný dojezd musí být 200 km minimálně.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

18.12.2023 16:55 Reaguje na Pavel Hanzl
To není o kilometrech, je to o poměru cena výkon.Je otázka, za jakou cenu se dá opravdu jednoduché přibližovadlo vyrobit aby výroba byla rentabilní i bez dotací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2023 08:24 Reaguje na Jarda Bobr
Samozřejmě, ale lidí, ktzeří si koupí ekáru za nějaké statisíce s dojezdem méně, než 200 km, asi moc není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.12.2023 08:32
Autonomní elmobily se stále vylepšují, dle testů (především v USA) jsou výrazně bezpečnější, než řidiči. Problém vidím v tom, že nemají ten lidský faktor. Když se dálnice zacpe a kolony stojí, elkára nemá hlad, nemá žízeň, nemusí a záchod atd. atd. a když v té koloně uvízne šofér, může mít problém. Ptal jsem se člověka, který na tom vývoji dělá, co se stane, když někdo v koloně chytne hysťák a bude se snažit nějak nestandardně nebo i nesmyslně vykličkovat. Prý to elkáry poznají a uvolní mu cestu. Tohle mi připadá už jako velmi silně hi-tech.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.12.2023 16:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Jó a taky vám při nehodě pomůže z vozidla, poskytne první pomoc
a podá deku na zahřátí. Přeji příjemné stání v koloně autonomních
vozidel, když ony vydrží stát v mrazu bez topení a vám palivo, či
elektřina dojde. Zajdete za počítačem v autě a on vám půjčí na
dojetí kanystr a nebo vás na laně dotáhne k pumpě, či nabíječce.
Proboha nefantazírujte, to není a nikdy nebude tak dokonalé, že
se bude chovat jako člověk s citem a lidskostí. To nelze nikdy
dokonale naprogramovat do auta bez řidiče, byť by to byla ta
nejlepší umělá inteligence. Mám obavu z umělé inteligence v tom,
že při překročení rubikonu nebudou brát počítače zřetel na své
tvůrce a programátory. Možná se tak naplní černé scénáře románů
science fiction o vládě robotů nad lidmi minimálně v některých
lidských oborech a situacích. Doufám, že se toho katastrofického
období nedožiju, kdy bude chytré WC hodnotit, zda mi dovolí ho
použít ihned, za minutu, či až za hodinu, protože ještě nepoulím
oči při zadržení stolice a nemám nohy zkřížené při zadržení moči.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

19.12.2023 22:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu, nejproblematičtější by asi bylo soužití AI a lidí společně na silnici.K dokonalým robotům pro něž je prvotní nutností neublížit člověku(Asimov) jsem skeptický.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist