Evropané by měli jezdit na kole stejně často jako Dáni - a pak se podaří snížit emise z dopravy
Studie porovnávala produkci emisí skleníkových plynů u osobních aut, autobusů, elektrokol a klasických kol. Podle studie vychází, že pokud by lidé na svých cestách na bicyklu najezdili okolo 2,6 km za den, vedlo by to ke splnění zhruba čtvrtiny závazku EU na snížení emisí. „A kdyby na kole ujeli trasu dlouhou pět kilometrů, byl by cíl splněn z poloviny,“ říká autor studie Benoit Blondel z Evropské cyklistické federace.
Podle něho má cyklistická doprava velký potenciál snížit emise skleníkových plynů z dopravy. Když se započítá výroba kola, jeho údržba a výroba paliva, totiž jídla pro cyklistu, je tento způsob dopravy desetinásobně šetrnější co se týče produkce emisí než jízda osobním automobilem.
Autoři studie se odvolávají i na nedávné zjištění Evropské agentury pro životní prostředí, podle kterého ani stále se zlepšující technologie a zvyšující se efektivita ve spotřebě paliv nepovede k tomu, aby Unie splnila svůj cíl.
Federace ve své studii dále zjistila, že elektrokola, přestože potřebují elektrickou energii, jsou co do emisí skleníkových plynů srovnatelná s obyčejným kolem. Elektrokolo totiž umožňuje běžnému člověku ujet o polovinu delší trasu a může se tak stát vhodnou náhradou pro jízdu autem skoro ve 40 % jízd.
K dalšímu snižování emisí může cyklistická doprava přispět, pokud je funkční systém půjčoven kol nebo možnost sdílení kol.
V roce 2050 by emise skleníkových plynů z dopravy neměly přesáhnout 308 milionů tun. Přepočteno na hlavu, na jednoho člověka vychází 588 kg emisí na rok. Vztaženo na konkrétní vzdálenost, kterou by si směl jednotlivec dovolit ujet, by to vycházelo následovně. Při jízdě autem by svůj pomyslný limit vyčerpal už po dvou tisících kilometrech. Při jízdě autobusem by ujel skoro šest tisíc kilometrů. Cyklista by mohl najezdit 28 tisíc kilometrů.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Až bude na naší krajině nejvyšší převýšení - 16. 12. 2011 - thrJá si myslím, že lidé píšící příspěvky jako vy teď, nechápou rozdíl slov "doprava" a "sport".Sám jsem koketovat s ježděním na kole po Praze už před více než 15ti lety - v tu dobu rozhodně nebyla cyklistika tak "in" jako dnes. Ale asi po půl roce jsem to vzdal - problém přitom vůbec nebyl s auty (v tom jsem měl trochu štěstí, že jsem se jim mohl dost vyhnout), ale v terénu - nešlo se nijak vyhnout cestě z poměrně vyšší části Prahy až dolů k Vltavě. Ono se to zvládnout dalo, souhlasím i s tím, že jsem měl tehdy rozhodně lepší kondici než dnes, ale prostě to byl spíš sport a tréning, nikoli efektivní doprava. A o tomhle to je - pokud si někdo chce jízdou na kole potrápit tělo a zlepšit kondici, tak nemám vůbec nic proti, může mu to prospět. Jenže to není běžná doprava, kterou může zvládat kdokoli (nikdo není věčně mladý), k tomu připočtěte to, že v řadě případů je po příjezdu do práce žádoucí převléknutí a sprcha - jako "tréning" fajn, ale "dopravu" to neřeší. To je právě rozdíl proti Dánsku - v Kodani bych i při mé aktuální "nekondici" zvládal třeba 10km dojíždění úplně triviálně, po troše tréningu i víc - tam z kola můžete udělat opravdu součást dopravy, kterou do jisté vzdálenosti zvládne kdekdo... |