Jezděte do práce na kole a vyhrajte, lákají cyklisté
Během prvního ročníku, který se konal jen v hlavním městě, najeli cyklisté 318 tisíc kilometrů, do ulic vyrazilo 1 025 jezdců a společně ušetřili 1,5 milionu korun a 35 tun oxidu uhličitého. Loni byl nejúspěšnější tým obchodního řetězce nebo česká armáda, letos se chystá na kole vyrazit například pražský primátor, americký velvyslanec nebo náměstek města Liberce.
„Zásadní změnou oproti loňsku je to, že hlavním ukazatelem nebude počet ujetých kilometrů, ale pravidelnost jízd,“ řekl Ekolistu.cz koordinátor pražské části kampaně Vít Masare z Auto*Matu. Ve všech městech jsou ale pravidla stejná, každý tým, jehož členové alespoň dvě třetiny svých cest do práce pojedou na kole, mají šanci na výhru. Týmy mohou být dvou až pětičlenné a větší týmy mají větší naději na výhru.
Účastníci se mohou registrovat do 30. dubna na webu dopracenakole.net. Už v tuto chvíli je předregistrováno více než 500 jezdců. Samotná soutěž pak probíhá od 2. do 31. května, ve čtvrtek 7. června vypukne pro účastníky závěrečný společenský večer s kulturním programem na terasách Garáží Slovan mezi Státní Operou Praha a severojižní magistrálou.
„Každodenní jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři,“ říká Vít Masare. Podle něj není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu vyjížďkou na kole. Životní styl se v posledních desetiletích změnil, a hodně času trávíme vsedě a u počítačů. Právě Češi prý patří k národům, které se málo hýbou a trpí nadváhou a dalšími zdravotními problémy. Kolo je ale především praktickým dopravním prostředkem. Podle Auto*Matu je na cesty do čtyř kilometrů kolo nejrychlejším městským dopravním prostředkem. Na velké přesuny je možné si pomoci metrem nebo vlakem.
Pardubice - hlavní město cyklistů
V Pardubicích pořádá kampaň magistrát v rámci projektu Central MeetBike. Kampaň má vlastní stránky dopracenakole.pardubice.eu. Účastníci se zde mohou registrovat od 16. do 30. dubna.
Jak se zapojit:
Ke kampani „Do práce na kole“ se může zapojit každý zaměstnanec obchodní, neziskové či státní společnosti. Stačí dát dohromady tým alespoň dvou lidí, kteří budou v období od 2. do 31. května pravidelně dojíždět do práce na kole.
Šanci na výhru věcných cen má každý, jehož tým vykáže alespoň 66 % cest do práce a z práce vykonaných na kole. Odměněni budou i jednotlivci, kteří na kole mezi prací a domovem překonají v součtu nejvíce kilometrů a firmy, které nejvíce podpoří dojížďku svých zaměstnanců na kole.
Další ceny získají autoři fotografií a filmů nebo textů, které popíši, jak jejich tým jezdí do práce na kole.
V Brně a Praze probíhá i soutěž o nejlepší autorský návrh cykloopatření pro město.
Registrace a další informace najdete na webu dopracenakole.net
Podle Masareho Auto*Mat jednal i s dalšími městy, ale neúspěšně. Akce se tedy mimo Prahu koná ve městech, kde fungují místní cyklistické spolky. "Chtěli jsme, aby organizaci řešili místní lidé," dodal Masare.
Sdružení Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po ulicích. Firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří, získají titul Cyklozaměstnavatel roku. Tedy pokud například umístí před firmu stojany na kola nebo zavedou finanční odměny pro zaměstnance dojíždějící na kole. Hodnotit se budou i videa, fotografie, či další způsoby kreativní dokumentace cyklodojížďky do práce, které mohou soutěžící vytvořit.
Podle Auto*Matu činí průměrný podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu v českých městech 7,3 %, v Praze pouze 1,8 %. V hlavním městě by prý 29 % obyvatel rádo používalo jízdní kola pro cesty do práce a za službami, pokud by k tomu měli dobré podmínky. Těmi je myšlena především hustá síť zklidněných ulic, cyklistických pruhů a cyklostezek, a podpora pro kolo v cíli. Dopravní odborníci odhadují reálné možnosti cyklistické dopravy v Praze v rozmezí 8 - 15 %, což odpovídá úrovni Mnichova, Vídně či Berlína.
Podle aktivistů je zřejmě největší bariérou rozvoje cyklistické dopravy subjektivní vnímání prostředí města jako nebezpečného a nevhodného pro cyklisty, ale také silně zažitá představa kola jako výlučně sportovního a rekreačního prostředku.
reklama