Kam se starými pneumatikami? Postavme z nich nové silnice
Přesněji, tým Mohammada Saberiana Boroujeniho z melbournské RMIT zpracovává pro průmyslové využití hned dva nepříjemné odpady: pneumatiky a stavební suť. Obojí s pomocí těžké techniky drtí na prach a vzniklý směsný substrát pak využívá jako flexibilní podkladově-krycí penetrační materiál pro stavbu silnic. Směs má tu výhodu, že je funkčně odolnější než prostý asfalt. Méně praská a je v podmínkách australského klimatu stabilnější. A hlavně, šetří materiál.
Do základů silnice byste totiž běžně spotřebovali spoustu kameniva, hrubého štěrku a písku, které je pak třeba překrýt asfaltem. Tady ale jako základ poslouží právě RCA (recycled concrete aggregate), podrcená stavební suť obohacená o neméně nadrcené pneumatiky. „Výsledkem je pak stoprocentně recyklovaná alternativa k původním materiálům, nedostatkovému písku a kamenivu, které navíc obstojí ve všech kritériích: síle, odolnosti deformaci, flexibilitě,“ vysvětluje Boroujeni.
Klíčový je vzájemný poměr. Na 99,5 % objemu RCA připadá 0,5 % pneumatik. Z toho by se mohlo zdát, že pneumatiky jsou ve směsi jen na „dochucení", ale jejich význam je pro soudržnost materiálu zásadní. A hlavně, je to prý smysluplná forma jejich recyklace, která tu zatím chyběla. Skládkování pneumatik totiž váže potenciální zdroj materiálu a spalování pneumatik uvolní do ovzduší více CO2 než jejich produkce.
Podle australských inženýrů u RMIT při řešení našich problémů s odpady nejde jen o to, jak výrazně dokážeme snížit objem toho, co skládkujeme, ale i to, jak dokážeme zvýšit objem toho, co recyklujeme.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
vaber
19.8.2020 09:14možná kdyby se spalovaly v atmosféře s vyšším obsahem kyslíku, shoří jak papír a dají hodně energie
Pavel Hanzl
21.8.2020 11:31 Reaguje na vaberBřetislav Machaček
19.8.2020 10:37u Ostravy se dávaly i bez drcení spolu s důlní haldovinou a hutní
struskou podřadné kvality.Stát zaplatil za prvotřídní násypový
materiál,dodnes se soudí a dnes tu alespoň máme světovou atrakci
zvanou "housenková dráha".Jinak vaber hezky popsal,jak mnohé
odborné firmy na jejich likvidaci je nechají prachsprostě shořet,
ale pachatel je neznámý.U toho řízeného spalování bych byl opatrný,
protože nikdy není nic spáleno beze zbytku.Ono se to drcení a
smíchávání s jinými materiály asi moc nerentuje,protože by jinak
nebyly ty obrovské kupy pneumatik u těch"likvidačních"firem.V ceně
nové pneumatiky by měla být i náklady na její likvidaci a případně
i jiné náklady s tím spojené.U odevzdání ke zpracování by mohla být
část této částky vrácena,aby to lidi motivovalo.Je hezký bezplatný
odběr ve mnoha městech ve sběrných dvorech,ale jde nakonec k tíži obce
a tek i těch,kteří nikdy žádnou pneumatiku neopotřebovali.Navíc je
množství odevzdaných pneumatik omezeno počtem a zbytek končí pohozený
v přírodě.Kdo chodí přírodou a třeba i potápí,tak to vidí.Je to stejné
jako s PET lahvemi.Bez zálohy se spoléháme na slušnost lidí,ale zálohou
je ve velké většině k vrácení motivujeme.Myslím,že po takovém motivujícím zásahu se z přírody obojí buď zcela vytratí,či alespoň nebude přibývat.To ale nevoní výrobcům,prodejcům a ani takovým spotřebitelům,kterým to je ukradené.Zásadou by mělo být:vyrábíš,tak to i zrecykluj a nepřehazuj horký brambor na jiné.Bez zajištěného zpětného odběru a skutečné likvidace by neměl nikdo ani vyrábět či dodávat na trh.
Miroslav Vinkler
19.8.2020 11:20Ano, je to dražší , ale nezatěžuje to ŽP .
Jeden z mnoha odkazů najdete zde :
https://oenergetice.cz/elektrina/plazmove-zplynovani-odpadu-princip-a-vyuziti
Jiří Daneš
19.8.2020 19:20 Reaguje na Miroslav VinklerJiří Daneš
19.8.2020 16:19"Ročně by elektrárny (solární v Austrálii) měly být schopny vyprodukovat přibližně 360 000 MWh, což by stačilo na pokrytí spotřeby 50 000 australských domácností." Elektrickou energii vyrobenou v Austrálii fotovoltaickými zdroji spotřebují totiž domácnosti, kterých je, vzhledem k počtu obyvatel, nejméně 6 - 8 milionů.
"Obojí s pomocí těžké techniky drtí na prach a vzniklý směsný substrát pak využívá jako flexibilní podkladově-krycí penetrační materiál pro stavbu silnic".