https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kdo-znecistuje-svet-plastovymi-odpady-coca-cola-je-porad-globalni-jednickou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kdo znečišťuje svět plastovými odpady? Coca-Cola je pořád globální jedničkou

18.12.2020 14:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
Původem v Coca-Cola Company se mohlo pyšnit 13 834 kusů odpadů z celkem 346 494 nalezených exemplářů.
Původem v Coca-Cola Company se mohlo pyšnit 13 834 kusů odpadů z celkem 346 494 nalezených exemplářů.
V roce 2016 založené hnutí BFFP (#breakfreefromplastic) si vytýčilo za cíl svých aktivit globální budoucnost bez plastových odpadů. Jednou z aktivit, na které se členové tohoto hnutí podílí, je i kampaň zaměřená na monitoring původců odpadů. Letos za nejproduktivnějšího znečišťovatele životního prostředí plasty opět prohlásili společnost Coca-Cola, populárního výrobce nealkoholických nápojů. Ten se na první příčce drží už třetí rok za sebou. Píše o tom Independent.
 

V BFFP tomu říkají každoroční audit. Členové hnutí při něm vyrazí v daném termínu na pláže, k řekám, do parků a měst, aby tu sbírali odpadky. Přitom si bedlivě všímají toho, k jaké značce ony plastové odpadky přináleží, logo jakého výrobce nesou. Výstupem je pak vyhodnocení zastoupení těchto nálezů v souhrnné zprávě. Loni se sběru na 484 lokalitách (v padesátce zemí a šesti kontinentů) účastnilo na 1800 dobrovolnických spolků a environmentálních organizací. Celkem asi 11 000 lidí. Letos to bylo karanténním opatřením navzdory ještě o něco lepší: skoro 15 000 dobrovolníků, 575 úklidů. I tak zůstaly výsledky konstantní. Znečišťující jedničkou pořád zůstává společnost Coca-Cola.

Původem v Coca-Cola Company se mohlo pyšnit 13 834 kusů odpadů z celkem 346 494 nalezených exemplářů (z nichž se 63 % podařilo identifikovat s konkrétní značkou). Jednotlivých značek se přitom podařilo určit více než 5000, ale společnost Coca-Cola mezi nimi suverénně vedla. Hojně až nejfrekventovaněji byla zastoupena v plastových odpadcích 51 zemí z 55 sledovaných. V součtu nasbírala „více bodů“ než znečišťující šampioni druhého a třetího místa (logo Nestlé neslo 8633 a PepsiCo 5155 kusů odpadů). Za nimi pak stojí další tradiční velikáni produkce plastových odpadů, společnosti Unilever a Mondeléz International, bronzoví vítězové z let minulých.

Změna chce čas, hájí se producenti

Hnutí BFFP se „auditní kampaní“ snaží poukázat na zhoubnost produkce jednorázových plastů, absenci korporátní zodpovědnosti a také pokrytectví nadnárodních společností, které se zaštitují nejrůznějšími výzvami o vlastním snižování plastové produkce, povinné recyklaci, sběru a třídění, aniž by přitom něco skutečně výrazně měnily. „Podle všech očekávání se globální produkce plastů do roku 2040 znásobí, takže se dá očekávat, že množství plastových odpadů skládkovaných a unikajících do životního prostředí se zvýší až na 1,3 miliardy tun,“ píše se v aktuální auditní zprávě, nazvané Branded 3. Zmiňuje také, že současná „plastová stopa“ společnosti Coca-Cola činí kolem 2,7 milionů tun.

Zatímco hnutí Greenpeace (které je s hnutím BFFP silně provázáno) obviňuje zástupce velkých značek produkujících plasty z nečinnosti, ti se hájí tím, že své závazky již naplňují a že viditelná změna si žádá čas. Otázkou, kterou si ovšem lidé z BFFP nepřipouštějí, zůstává, nakolik jsou za povalující se plastové odpadky na plážích a v parcích odpovědní sami velcí producenti, a na kolik lidé, spotřebitelé, kteří je tu pohodili.

A jak je tomu v Česku?

Údaje z každoročního auditu plastových odpadků, uveřejněné na stránkách BFFP zmiňují Českou republiku jen v souvislosti s rokem 2018. Tehdy bylo identifikováno 1848 plastových odpadků. Nejčetněji byly zastoupeny ty nesoucí značku obchodních řetězců Billa a Tesco, po stránce konkrétních produktů pak Miňonky, Corny, Figaro, Margot, Milka, Rafaelo.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

18.12.2020 09:42
K tomu se dá říci jediné, že je to zvrhlost myšlení. Pro názornost bych to přirovnal ke zvrhlé kampani za kácení soch v USA, Mee Too, Black Lives Matter a podobné absurdity, které dnešní dobu provázejí.
Odpovědět
ig

18.12.2020 09:54
Jednou jsem takové znečišťování viděl na vlastní oči. Přijel kamión s velkým nápisem Coca Cola k moři a chlapi začali lopatami do vody házet nové, prázdné lahve... Že blábolím? No nejsem sám :D
Odpovědět
PA

Petr Adamus

19.12.2020 09:19 Reaguje na
To stejné, ale bez Coca- Coly jsem viděl v Koločavě. Náklaďák plný odpadu nacouval pěkně až do řeky a fuk to tam.
Odpovědět

20.12.2020 05:53 Reaguje na Petr Adamus
Poznat ironii je základem diskuse. Jste trochu mimo!
Odpovědět

Jirka Černý

18.12.2020 12:39
V tom odkazu jsem se dočetl že vlastně ti sběrači odpadu nemají dostatek recyklovatelného svinstva a nemají co prodávat, taky píšou jak agresivně nám ty špatné odpady vnucují, což je fakt hnus. A nebo mám špatnej překladač.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

19.12.2020 17:42
Mělo by se, pod exekucí, uvalit na Coca-Colu povinný odvod na likvidací obalů od jejich produktu.
Odpovědět

20.12.2020 05:58 Reaguje na Jiří Daneš
No a taky bych zavedl, když Váš pes se vys.re na veřejném prostranství a Vy to neuklidíte, tak bych pod exekucí uvalil na výrobce psích granulí něco podobného co navrhujete pro Coca-Colu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist