https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecko-chce-obnovit-transevropske-zeleznicni-spoje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německo chce obnovit transevropské železniční spoje

22.9.2020 12:30 | BERLÍN (ČTK)
Náměstek českého ministra dopravy Jan Sechter, který Česko na virtuální konferenci zastupuje, k tomu ČTK řekl, že Česká republika se na rozvoji transevropských spojení chce podílet a chce se stát křižovatkou železničních cest.
Náměstek českého ministra dopravy Jan Sechter, který Česko na virtuální konferenci zastupuje, k tomu ČTK řekl, že Česká republika se na rozvoji transevropských spojení chce podílet a chce se stát křižovatkou železničních cest.
Licence | Volné dílo (public domain)
Evropu je i v rámci ochrany klimatu nutné propojit pomocí vysokorychlostních vlaků a nočních železničních spojů. Dnes to v Berlíně před začátkem železničního summitu unijních ministrů dopravy, zástupců Evropské komise (EK) a představitelů železničních společností prohlásil německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Náměstek českého ministra dopravy Jan Sechter, který Česko na virtuální konferenci zastupuje, k tomu ČTK řekl, že Česká republika se na rozvoji transevropských spojení chce podílet a chce se stát křižovatkou železničních cest.
 

"Trans Europ Express, kterou mnozí Evropané znají, je sice minulostí, my ale tuto síť chceme obnovit a její jméno znovu použít," řekl Scheuer novinářům. Síť transevropských expresů Trans Europ Express (TEE) od 50. do začátku 90. let spojovala západní Evropu, následně ji nahradily vlaky EuroCity.

"Všichni projekt přivítali," řekl Scheuer k výsledkům konference. Páteří podle něj bude jednotný centrální rezervační systém, kdy si Evropané budou moci snadno zakoupit jízdenku kdekoli na kontinentě.

Scheuer obnovu sítě, kterou označuje jako TEE 2.0, považuje nejen za klíčové rozšíření dopravní obslužnosti Evropy, ale za důležitý krok k ochraně klimatu a k dosažení evropské neutrality emisí uhlíku. "Jízda vlakem je aktivní ochrana životního prostředí," řekl německý ministr.

Díky rozvoji transevropské sítě se budou moci podle Scheuera Evropané v příštích letech rozhodnout, zda pojedou autem, poletí či využijí vlak spojující evropské metropole.

"Chceme inovativní, propojenou, udržitelnou a digitální evropskou železniční dopravu," řekl Scheuer. Poukázal i na to, že nynější koronavirová krize je dokladem toho, jak významná je pro Evropu také nákladní železniční doprava. Tu je podle něj ale nutné zefektivnit cestou digitalizace a automatizace.

Česko podle Sechtera nechce stát stranou. Na konferenci chce náměstek českého ministra dopravy hovořit mimo jiné o tom, že Česko je připraveno podílet se na rozvoji železničních spojení nejen s pomocí stávající železnice, ale i budováním vysokorychlostních tras. Jako příklad stávajících spojů zmínil EuroCity Hungaria mezi Budapeští a severoněmeckým Hamburkem nebo vlaky jezdící přes Prahu mezi Berlínem a Vídní či Štýrským Hradcem, které by v budoucnu mohly obsluhovat i sever Itálie nebo Slovinsko.

Česká republika nyní připravuje výstavbu vysokorychlostních tratí. "Nejdále jsme ve spojení Drážďany-Praha, kde se připravuje stavba přeshraničního tunelu pod Krušnými horami," řekl Sechter. Zmínil, že vedle tratí se Saskem se plánuje vysokorychlostní propojení s bavorskou metropolí Mnichovem, polskou Vratislaví a také s Rakouskem.

Důležité podle Sechtera je, aby tyto trasy byly součástí transevropské dopravní sítě. "Z tohoto pohledu očekáváme, že Evropská komise provede revizi TEN-T," řekl na jednání Sechter.

"Nová rychlíková spojení pomohou přesunout cestující z dálnic a letadel na železnici," řekl Sechter. Poznamenal také, že je železnice příležitostí, jak může Evropa dosáhnout svých klimatických cílů.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

22.9.2020 08:43
Tohle je velmi hezké, ale realita je někde jinde. Už v době nějaké normální vlády jsme podepsali závazek, že do roku 2030 budeme mít hotový úsek vysokorychlostní tratě z Prahy na německé hranice směrem na Drážďany.
Jenže jsme nic ještě neudělali a ministr Ťok veřejně prohlásil, že do té doby nebude ani ťuk.
Výstavba dálnic propojující nás s Evropu je zcela ostudná, nádherný příklad je Brno - Vídeň.
Rakušáci mají dálnici dotaženou na naše hranice, na naší straně končí v Pohořelicích, což je na hranice asi 18 km.
Právě soudruh Ťok byl nedávno na revizi a přímo do televize prohlásil, že problémy jsou na Rakouské straně.
Připadá mi naprosto děsivé, že ministr přímo lže do médií a vůbec nikomu to nepřipadá divné.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.9.2020 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Ťok a nedávno asi ne.

Jinak by soudruzi z NDR mohli taky taktně naznačit, jak udělat aby ta transevropská jízda vlakem nebyla tou nejdražší variantou.

Jen tak ze srandy jsem si zadal Praha - Rostock, což žádná velká výzva. Vlakem mi to u ČD vyhodilo 7,5 h a necelé dva litry za člověka. Mapy mi ukazují necelých 6 hodin a cca 600 km.
A včíl mudruj.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.9.2020 14:05 Reaguje na Svatá Prostoto
No to je prosté - železnice dostane další dotaci, protože je zelená a pokroková.
Dálniční poplatky a další daň z benzínu přiměřeně zdraží dopravu autem (to je vůbec zavrženíhodné, vždyť je individuální, ne kolektivní).
Na leteckou dopravu se hodí nějaká daň a sankční poplatek, protože je fujky fujky.
---
No, Vy to vidíte jako problém ale tohle budou mít soudruzi z EK vyřešené během pár hodin. A mudrování bude včil na Vás, protože drahé jak pes bude všechno, jen ten vlak bude jakž takž únosný.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

22.9.2020 15:31 Reaguje na Viktor Šedivý
Co se týká letecké dopravy úplně by stačilo kdyby přišla o výjimku placení DPH a spotřebních daní z paliv...

a platila za litr paliva stejné daně jako každý kdo sedá do auta.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.9.2020 16:28 Reaguje na Vaclav Sobr
Vzhledem k tomu, že spotřební daň z paliv je údajně určena k financování údržby silniční sítě, postrádá její placení leteckou dopravou smysl.
-
Ale jasně - prostě je vezmeme pod krkem a přiškrtíme, to by bylo, aby se nepodařilo ten pokrok prosadit.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

22.9.2020 16:35 Reaguje na Viktor Šedivý
vzhledem k tomu že údržba té silniční sítě stojí víc než kolik se na té dani vybere pochybuju.

co se toho týká osobně jsem názoru že spotřební daň by měla být uvalovaná na vše u čeho nechceme aby toho lidi tolik spotřebovávali...

a u paliv by bylo ideální čím míň tím lépe bez ohledu na obor.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.9.2020 22:22 Reaguje na Vaclav Sobr
Nechceme ... aha, takže "my" nechceme, aby lidé jen tak zbůhdarma cestovali.
No, občas mám dojem, že tohle patří mezi přání nějakých bruselských zmetků.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.9.2020 12:29 Reaguje na Vaclav Sobr
to je vtipné, jak se furt omílá jen spotřební daň z paliva x výstavba a údržba silniční sítě. možná se ještě, aby to lépe vyšlo, přimíchají externality, ale jen ty škodlivé, třeba léčba zranění z dopravních nehod, a úzkostlivě se tají kladné externality.
no, jen si pro začátek a pro jednoduchost představte takovou sanitku nebo hasiče bez silnic.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.9.2020 12:33 Reaguje na Lukas B.
mimochodem, spotřební daň a její určení. to je taky vtipné. původně to byla daň z luxusu, a pak se sáhlo na tekutá paliva pro motory s vnitřním spalováním, a tím se z toho stala daň zatěžující plošně prakticky všechno. snad kromě stříhání a holení, a tím to vlastně spravedlivě nahrazuje legendární daň z dlouhých fousů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2020 21:05 Reaguje na Svatá Prostoto
V babišistáně není nad čím mudrovat. Už nám ujel vlak prakticky ve všem, 7 let vláda řeší pouze tunely a korupce soudruha nejvyššího a letos koronáč, vše se zcela nulovým výsledkem.
Z Vídně do Berlína se jezdí vlakem velmi rychle (snad rychleji, než před válkou), jenže dokola naší republiky.
Naše neschopnost postavit kousek dálnice vede sousedy k názorům, že naši zemi obejdou i dálnicemi a vším ostaním klidně přes Polsko a Slovensko.
Pan astronom Grygar říkal, že ve středu každé galaxie bývá černá díra.
Odpovědět
DK

David K.

22.9.2020 21:24 Reaguje na Svatá Prostoto
No s Rostockem jste si naběhl... Přestup v Berlíně už sice bývá jen hodinu (před rokem to byly 2 hodiny), a z Berlína vlak jede max 160km/h, a i to jen v pár úsecích.
Jak by to mělo vypadat? Zadejte si Brusel -Lille. 140 km za 30 Min. Vlak jede většinu cesty 300 km/h. A pak dál na Londýn nebo Paříž... Cena není za hubičku ale je stravitelná. Praha - Rostock by trvala 2 hodiny... Za to bych dva litry klidně dal.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.9.2020 11:21 Reaguje na David K.
Nenaběhl.
Protože jsem samozřejmě nikde netvrdil, že v řadě destinací vlak JE lepší volbou, resp. nejlepší. Ale v řadě ne. Třeba právě TEĎ ten Rostock.
Druhá věc je, zda by po vámi popsaném upgrade té cesty vlakem byla to stálo do toho R pořád ty dva litry.

A jen tak na okraj, kdy očekáváte, že v relaci Praha-Berlín (aspoň tam) bude těch 300 km/h?
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

22.9.2020 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
tak teď je ministrem dopravy Superministr Havlíček...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.9.2020 16:17 Reaguje na Vaclav Sobr
No, tam je to vůbec sestava ...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ministr%C5%AF_dopravy_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.9.2020 20:31 Reaguje na Vaclav Sobr
Daně i u paliv stanovuje ministerstvo financí. Co se týká daní na paliva pro letadla, je to klasický příklad licoměrnosti EU, protože platí moratorium na zdanění těchto paliv. V ČR se za to platí DPH i z fixního poplatku za instalovaný elektrický příkon, tedy za proudovou hodnotu hlavních pojistek, která vůbec nesouvisí se skutečnou průměrnou spotřebou. Jde o t.zv. pojistkovné, kvůli kterému se distributoři pokusili, s pomocí vlastníků solárů, pokusili zbavit různými způsoby i soudní cestou, tehdejší ředitelku ERÚ (měla dokonce policejní ochranu), bližší je na Wikipedii, heslo Alena Vitásková. Pojistkovné jako stálý plat se distributorům, po skončení funkčního období Vitáskové, podařilo prosadit.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.9.2020 22:27 Reaguje na Jiří Daneš
Proudová hodnota hlavního jističe souvisí s rezervovaným příkonem tedy s fixními náklady provozovatele rozvodné soustavy i dodavatelů.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

22.9.2020 08:59
ČR:

krok 1 - finálně pohřbít nesmyslné zpátečnické choutky na neudržitelnou lodní dopravu a v tomto tématu
už netopit další miliony a miliardy

krok 2 - začít intenzivně pracovat na projektu kvalitní evropské sítě rychlých vlaků

krok 3 - maximálně celoevropsky podporovat využití této kvalitní železniční sítě a svedení maximálního
množství cestování i dopravy zboží na železnici
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.9.2020 11:22 Reaguje na Lukáš Kašpárek
hurá, konečně se na něčem shodneme:
1. tuzemská vnitrostátní lodní doprava má význam zcela marginální (ikdyž někdy, víceméně v ojedinělých případech smysl nesporně má, třeba zásobování betonárky na rohanském ostrově nebo přívoz přes lipno). labsko-odersko-dunajský kanál je fantasmagorie.
2.a3.: současná železniční síť je částečně ukrutně přetížená (koridorové tratě) a částečně na ní chcípl pes (lokálky, kde se třikrát za den sveze pět lidí). oddělení osobní a nákladní dopravy na dálkových tratích a pro příměstskou dopravu je věc velmi rozumná a je to jediná cesta, jak přiměřeně zvýšit kapacitu. pro prahu (a pro celou západní půlku republiky) je klíčovým záměrem vybudování tunelů zlíchov-Rudná a ponechání údolí berounky pouze pro příměstskou dopravu, druhá klíčová věc je oddělení osobní a nákladní dopravy směrem na drážďany.

poznámka: rychlý vlak je smysluplný dopravní prostředek na střední vzdálenosti, udává se zpravidla 200-600 km (už není ta first a last mile taková pakárna, a ještě se nevyplatí letadlo se zdržováním se na letištích). pravidelný vlak z lisabonu do istanbulu bez přestupu je pěkná atrakce, ale dopravní význam moc nemá.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

22.9.2020 15:32 Reaguje na Lukas B.
Naproti tomu ovšem třeba v nákladní přepravě tam kde se nenacpe kontejnerová loď je vlak tím absolutně nejlevnějším prostředkem na velkou vzdálenost.

Lisabon istambul bude lepší lodí, ale třeba Lisabon-Praha by byl vlakem pro zboží naprosto ideální.
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.9.2020 16:30 Reaguje na Vaclav Sobr
jasně, já jsem okomentoval osobní dopravu. nákladní vlak je po souši nejlepší na něco, co nemusí být just-in time a kde je na nakládce i vykládce kolej, stejně jako hodně velká loď po moři.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

22.9.2020 16:36 Reaguje na Lukas B.
upřímně - koronavirus vcelku ukazuje že "just in time" ekonomika je příliš riskantní. Myslím že je na místě se od ní snažit opět odpoutat přiměřenými zásobami.

A třeba i tím že Správu hmotných rezerv by měl povinně vést nějaký "prepper". Někdo kdo bude počítat s totální apokalypsou a snažit se jí přežít by byl ideální.
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.9.2020 12:24 Reaguje na Vaclav Sobr
just in time asi není příliš dobrá pro některé klíčové a strategické komodity, třeba zásobování obyvatelstva pitnou vodou, teplem, elektřinou nebo léky. ale pro něco takového jako montážní linka pro automobily nebo výroba spotřební elektroniky s just in time dodávkami s evropy (světa) je to fajn. jste ochoten platit dvojnásobek proto, aby výrobce držel sklad dílů pro montáž? (upozorňuji, že eko = eko, jak zde bylo mnohokrát diskutováno).

ano, určité prepperství je rozumné. netvrdím, že by stát měl mít sklady důležitého ve vlastní režii, od balené pitné vody přes jedlý olej, vepřové konzervy a těstoviny po deky, ale s rozumnou mírou outsourcování určitě ano.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

26.9.2020 23:20 Reaguje na Lukas B.
Třeba zásoba paliv mimo území je zrůdnost...
Odpovědět
DK

David K.

22.9.2020 21:41 Reaguje na Lukas B.
Německo by chtělo po vzoru Švýcarska zavést hodinový takt spojení. Vlaky by měly do železničních uzlů přijet před plnou hodinou a odjíždět po plné hodině. V uzlu by se jen prestoupilo a dál. Žádný jízdní řád ale spoje každou hodinu každým směrem. Mají se tak omezit postoje při přestupu... Nač jezdit 300 kmh, když člověk bude stejně čekat na spoj. Na druhou stranu se vyplatí na určitém úseku jezdit třeba 350kmh, aby byly vlaky v příštím uzlů včas.
Vlak přes x zemí je technicky velmi složitá věc. Ale sladěné jízdní řády bez prostojů by byly levnější a stejně účinné.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.9.2020 22:30 Reaguje na David K.
Fantasmagorií produkují Němci hromady. Prázdná kasa jim brzy ochladí hlavy.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.9.2020 07:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Váš vlhký sen...
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.9.2020 11:17 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Spíš noční můra.
Německo vypadá jako bohatý stát, srovnání se stavem před dvaceti lety ale vůbec není pěkné.
A možná by Vás udivilo, jak klesají očekávání Němců, co se týče budoucnosti, zajištění v důchodu, úrovně zdravotní péče atp.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.9.2020 16:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Na Východě určitě, Osis snad ani Němci nejsou.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2020 17:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Na západě, bohužel. Změna nálady je znát hodně, byť nahlas to řekne opravdu málokdo.

A je třeba i vidět na veřejném prostoru, že nestačí síly a stěží se udržuje to, co se před pár desetiletími vybudovalo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.9.2020 08:53
Stále nechápu, jak to při tehdejší technice a obrovském množství personálu
fungovalo za císaře pána, za 1.republiky a i později za socíku. Jízdné
za hubičku, trať do kdejaké Horní, Dolní. Žáden pláč nad ekonomikou provozu
a pro zaměstnance všemožné výhody jako reži, definitíva, firemní konzumy
a na tu dobu slušné mzdy. Stavěly se nové tratě a vykupovaly soukromé do
majetku státu. Dnes pouze pláč, rozdrobení toho, co se pracně slučovalo a hledání řešení pomocí konkurence. Přitom DB i SNCF, o kterých se zde mnozí
rozplývají, jsou obrovské molochy disponující dceřinými firmami, které se
u nás tváří jako soukromí zachránci regionální dopravy.
No a výstavbu jakýchkoliv koridorů a rychlotratí vidím na velmi dlouhé
lokte, protože samotný výkup pozemků, či vyvlastnění potrvá desetiletí.
Pak bude v cestě tratě mokřad či jiná chráněná lokalita a zase se to
zadrhne. No a provozovat rychlovlaky na úkor nákladní dopravy na těch
stávajících tratích je nejen ekonomický, ale i ekologický nesmysl. Už
dnes jezdí náklady pouze v noci a mimo ucelených souprav nemá o kusové
zásilky ze soukromých dopravců nikdo zájem. Náhrada vagónů kamióny
u malých objemů dopravy je možná ekonomická, ale pochybuji o jejich
ekologickém přínosu. To už nehledím na přetížení okresek a místních
komunikací. Takže pohádku jsem si přečetl a jako bývalý zaměstnanec ČD
jsem se pouze pousmál a vrátil se do reality, ve které se budeme plácat
minimálně několik desítek let.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.9.2020 11:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Popsal jste to moc hezky, takže až zase pojedete vlakem a bude to vergl pomalu stejně starý jako vy, tak víte proč.

810 forever:-))).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.9.2020 15:36 Reaguje na Svatá Prostoto
Pamatuji ministra dopravy za ODS pana Římana, který řekl, že
to co odveze ČSD(nyní ČD), tak odvezou kamióny a autobusy.
Nastalo tak propouštění, protože zmrazili jakékoliv opravy
vozidel, nákup nových, opravy budov nádraží a i tratí. To se
táhne dodnes a pouhé přestavby starých vozidel(i těch ř.810) bylo pouhé lepení děr a mrhání prostředky. Stát prodal v té době vagónku Studénka s velkou slávou firmě z USA, která nejprve zrušila divizi osobních vozů a souprav a nakonec divizi nákladních vozů převedla do Rumunska. Nebýt firmy
v Ostravě-Vítkovicích, tak nakupujeme ze zahraničí i ty
příměstské vlaky typu Elefant či Panter. Nákup sedmi
Pendolin nás stál tolik, že jsme mohli nakoupit několik
stovek moderních vozů a s našimi lokomotivami jsme mohli
mít dávno špičkové vnitrostátní rychlíky. Honit bycha
nechci, ale taky jako patriot jsem rozezlen z kritiky
ČD, kterou do daného stavu dostaly všechny předchozí vlády
a zvláště pak ty pravicové, pro které všechno státní bylo
jako červený hadr na býka. Přitom DB i SNCF a i jiné velké
evropské společnosti jsou státní a stát se o ně patřičně
stará. Zjistěte si kolik se sype peněz do DB a SNCF a pak
vám bude jasné, proč tam jezdí rychlovlaky. Zjistěte si
kolik se nasypalo peněz do železnic ve Španělsku či Itálii.
No a o Číně už ani nehovořím. Ta má dnes nejvíce rychlodrah
na světě a prosím státních. Takže já vím přesně proč je to
u nás tak a taky se to vždy snažím lidem vysvětlit. Pokud
se do všeho plete politika a ideologie, tak to končí vždy
neslavně. No a těšit se z 3O.let starých ojetin je stejné,
jako naše staré ojetiny používat dosud. Je to pouhé zhodnocení vozidel určených ke sešrotování v zemi druhé či
třetí kategorie a tu se tím ještě chválíme. Třicet let se těží z toho, co stát podědil po minulém režimu a to jak v dopravě, v energetice a i jinde. Pár novinek to nezachrání
a bez výrazných investic budeme zaostávat neustále.Nová fasáda zbořeniště nezachrání a nový lak nové vozidlo nedělá. Chce to pouze sundat růžové brýle a pravdivě vše pojmenovat.
Pokud bychom po třiceti létech tunelování a špatného
hospodaření měli dát vše v brzké době do pořádku, tak nebudou dva bilióny dluhů, ale deset. Ty peníze skončily
ale jinde a u jiných, které tak moc obdivujeme. Zadarmo
nám nikdo nic nedal a ani nedá. Tomu věřte.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.9.2020 09:54 Reaguje na Břetislav Machaček
povšimněte si ovšem, že se v těch zemích, které dáváte za příklad, děje nejen A, ale i B. ruku v ruce s posilováním a budováním koridorových tratí a začleňováním železnice do příměstské dopravy jsou rušeny lokálky, lokální nákladová nádraží atakdále.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.9.2020 11:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Moment, já tady nehájil dopravní politiku minulých vlád ... ale to vaše povídání o tom, jak to tady za soudruhů klapalo a bylo super a vše bylo levný a samé výhody a sociální jistoty ...

Já jsem bohužel tak starej, že to pamatuju.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.9.2020 10:44 Reaguje na Svatá Prostoto
Milý pane klapalo či neklapalo,ale lokomotivy
i vozy se v té době vyráběly většinou v tuzemsku
ve velkých sériích a průběžně se obnovoval jejich park. Dodnes tu mnohá vozidla po přelakování jezdí. U soukromníků jsou to dokonce i šedesát let staré elektrické Bobiny a Šestikoláky. Vím, že to nebyla
špička v oboru, ale na naše podmínky to bylo vše
dostatečné. Ve vývoji byla nová vozidla a po revoluci se vývoj zastavil a vzhlíželo se k Západu a k nákupům třeba těch Pendolin, pro které tu ani
nebyly vhodné tratě. Bylo důležité je koupit a u
nich se nechat vyfotit s tím, že už máme rychlovlak, který jezdí na dané trati pomalu.
No a o přehradách, elektrárnách a mnoha
továrnách včetně škol a jiných veřejných budov nehovořím. Z toho všeho se pouze stále rýžuje
a investice se proinvestují na fasády a pomníky.
Jsem zvědav za co po 30 letech "dobrého" hospodaření postavíme náhradu za ty stárnoucí
elektrárny a za co opravíme ty neudržované a solením zničené mosty a silnice. Za co se budou budovat nové stavby. Pokud to bude pouze na dluh, tak to tu tak nehospodařil v munulosti nikdo. Nevidí to pouze ideolog a zaslepenec, který neguje vše minulé a vychvaluje nynější bordel a zlodějnu.
V tom se lišíme a věřte, že na minulém režimu jsem
viděl mnoho chyb, ale vidím je i na tom nynějším. Pouze vycházím z toho, kdo měl jakou startovní
čáru a jaké měl politické a hospodářské možnosti.
V dnešní politické svobodě se už nikdo nemůže
vymlouvat na RVHP, SSSR, embarga, COCOM a jiná
politicko-hospodářská omezení. Nyní se pouze jedná
o dobré hospodaření a k němu je setsakra daleko.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.9.2020 22:17
Je třeba vybudovat v Evropě kvalitní síť rychlých vlaků. Jenom tak se podaří omezit neekologickou leteckou a automobilovou dopravu. Když v tom půjde Německo příkladem, tak by se mohly hnout ledy i u nás(?).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.9.2020 11:09 Reaguje na Majka Kletečková
Jako že nám tu Němci budou za svý stavět železnici?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.9.2020 14:19 Reaguje na Majka Kletečková
Nemohly. S touhle garniturou ve vládě ani ťok.
Odpovědět
KK

Karel Karel

26.9.2020 10:25 Reaguje na Pavel Hanzl
A jakou "garnituru" byste si přál? To,co tady rozkradla ODS,
nemá ve světě obdoby. Na vlastní kůži jsem zažil, co udělal
se ziskovým podnikem "inteligentní ódesák...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.9.2020 16:54 Reaguje na Karel Karel
A ten podnik byl ziskový, prtože plnil plán a fasoval peníze na výplaty, že? Vůbec netušil, kam jde jeho zboží a za kolik se prodává.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.9.2020 16:57 Reaguje na Karel Karel
Pokud se v tomhle státě nenajde jediný normální politik, který nelže a nekrade, nepodvádí a nekorumpuje, tak nechápu o co se teda snažíme.
Pak to máme zabalit celý a přihlásit se jako poddaná země pod Německo, Rakousko, Slovensko nebo Polsko.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2020 17:40 Reaguje na Majka Kletečková
Ještě budete muset vymýt lidem mozky, protože jinak je do mnohem dražšího vlaku nedostanete.
A nebo zase ještě víc dotovat, zdaňovat ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.9.2020 11:49 Reaguje na Majka Kletečková
Až budeme mít platy a penze jako v Německu, tak budeme jezdit i těmi
rychlovlaky. Za třicet let mají i ve Škodovce jako dceřiné velmi
ziskové společnosti Volkswágenu poloviční mzdy než v doma v Německu.
Čím dál na východ, tak ještě méně a méně. To není o produktivitě
práce, ale o využití levné pracovní síly a tak je to ve většině
podniků. Takhle nikdy nedosáhneme jejich úrovně, protože to ani
není v jejich zájmu. Museli by pak výrobu přesunout do Afriky
a tak sem alespoň navážejí "inženýry" z ní, aby tlačili na mzdové
náklady i doma. U pásu může být člověk klidně bez velkého vzdělání
a stačí být dostatečně zručný, rychlý a neremcat. O to tu jde a
i ty rychlovlaky budou nakonec pouze pro horních 10 000 a zbytek
bude jezdit dál starými ojetými soupravami. Jinak s vámi souhlasím
v tom, že ty rychlovlaky by byly částečně prospěšné, pouze je třeba
posoudit ekonomičnost kompletního přebudování či vybudování nových tratí. Místní vzdálenosti nejsou nijak velké a nutnost dojíždět
za prací stovky kilometrů tu není. Pokud půjde pouze o cesty za
zábavou, tak je zbytečné až tak spěchat. Já se rád kouknu na
krajinu kolem tratě, kde v té rychlosti ještě rozpoznám strom
od šmouhy za oknem jako při jízdě rychlovlakem. Mantra spěchu
a pak vysedávání u kafe je zbytečnost a já si osobně mnohdy
pomalé cesty ve vlaku užívám.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist