https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/prvni-vysokorychlostni-trat-v-cr-je-blize-realizaci.ziskala-kladne-posouzeni-vlivu-na-zivotni-prostredi
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

První vysokorychlostní trať v ČR je blíže realizaci. Získala kladné posouzení vlivu na životní prostředí

16.6.2025 09:19 | PRAHA (Ekolist.cz)
Německo: vysokorychlostní trať Norimberk–Ingolstadt–Mnichov (stavba).
Německo: vysokorychlostní trať Norimberk–Ingolstadt–Mnichov (stavba).
Foto | S. Terfloth / Wikimedia Commons
První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) u chystaného úseku mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinov. Kladné stanovisko Ministerstva životního prostředí znamená, že projekt VRT Moravská brána postupuje do další fáze, kterou je výkup pozemků Správou železnic. Pro modernizaci české železniční dopravy se jedná o zásadní milník.
 
„Schválení EIA nás posouvá do další fáze projektu vysokorychlostní tratě, která výrazně zvýší kapacitu železniční infrastruktury na Moravě. Zároveň s přípravou výstavby řešíme financování úseku z Prosenic na Přerovsku do Ostravy, který jako vůbec první projekt na železnici chceme stavět formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership),“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

V rámci zpracování stanoviska prověřilo Ministerstvo životního prostředí u tohoto projektu splnění hygienických limitů hluku, kvality ovzduší nebo například ochrany lokálních ekosystémů.

„Ministerstvo životního prostředí vydáním historicky prvního závazného stanoviska pro vysokorychlostní železnici dokončilo odborně náročný proces hodnocení vlivů na životní prostředí. Ten například prokázal, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překračování platných hlukových limitů. Závěr tedy je, že dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Výjimkou je negativní vliv záměru na lokalitu soustavy Natura 2000, který bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny. „Ministerstvo vydání stanoviska podmínilo 61 komplexními podmínkami pro minimalizaci či kompenzaci vlivů vysokorychlostní trati na životní prostředí, které musí Správa železnic splnit,“ dodal ministr Petr Hladík.

Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní trati bude součástí páteřního spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Naváže na něj také přeshraniční část, která propojí Českou republiku s Polskem směrem na Katovice a dále k Varšavě.

„Kladné stanovisko EIA pro vysokorychlostní tratě představuje významný milník. Je důkazem, že je projekt připravován profesionálně a v rámci nejvyšších kvalitativních standardů. Zároveň nám stanovisko umožní posunout se blíž k vlastní realizaci,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Vybudování a provoz úseku proběhnou v modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

Momentálně jsou v připravě tyto úseky VRT:

    RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava
    RS 2 VRT Brno – Břeclav
    RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
    RS 5 VRT Praha – Hradec Králové / Pardubice – Vratislav

Více informací na vrtky.cz.


reklama

foto - Krejčí Veronika
Veronika Krejčí
Autorka je tisková mluvčí ministerstva životního prostředí.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.6.2025 10:44
Jo,
minimálně s 30letým zpožděním - vydáváno za úspěch, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.6.2025 11:11 Reaguje na smějící se bestie
VRT mají smysl ve velkých státech s milionovými aglomeracemi. ČR je lívanec s jedním velkým městem Praha a se spousty vesnic.

Je to drahé s mizivým přínosem pro obyvatele ČR. Prosviští to a tím to skončilo.

Nehledě na to, že stejně rychle pojede i zločinnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 08:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
VRT je systém pro celou Evropu a my jsme uprostřed, zatím jí děláme problémy tím, že se musí jezdit stále dokola. A tu zločinnost jsem nepochopil, gauner, sedící ve VRT, spáchá horší zločin než ten, co sedí v rychlíku?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.6.2025 11:03
k čemu jsou zvýšené kapacity na železnici, když jsme zrušili Cargo. Místo toho jezdí hromady kamionů.

VRT by NEmělo být pro osobní dopravu ale na transport výroby a výrobků na delší vzdálenosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 08:01 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Preboga proč? Lidi mají snad víc času, než mražený špenát?
Odpovědět
sv

s v

21.6.2025 16:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A to o zrušení carga sis vycucal z kterýho prstu. Realita je, že železnice v ČR je těžce přetížená, a to i nákladní dopravou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.6.2025 11:13
ostatně další liniová stavba v krajině... to nám to dálniční běsnění nestačí? fragmentace krajiny pokračuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2025 08:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Bohužel, ale VRT velmi odlehčí stávajícím tratím a tak se může více materiálu přesunout z kamiónů na železnici.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.6.2025 10:36
Stavba za stovky miliard pro hrstku spěchajících zbohatlíků má pro ekonomiku záporný význam. Bude na dluh a navíc vždy dotovaná, protože jízdné nikdy nepokryje ani provozní náklady. VRT nikdy nebude sloužit jiné dopravě, než té expresní a ta není požadována tak, jako ta běžná dostupná doprava. Pokud vím, tak se počítá pouze s 3-5 stanicemi v celé republice
a to je z hlediska běžného dojíždění za prací, vzděláním a turistikou
naprosto nedostatečné. Navíc VRT mezi Ostravou a Prahou pojede přes Brno,
což je z energetického hlediska zhovadilost. Nahradit rychlostí kratší
trasu a jezdit oklikou je výplod chorých mozků. Předci se snažili stavět
vždy co nejkratší cesty a tratě a nejezdit oklikou. Cestující z úseků
mezi těmi pár stanic budou tuto dopravu ignorovat a budou dál využívat
běžné spoje, u kterých staří zvednout rychlost na 200 km/h a hlavně aby
se jízdní doba nesnižovala na úkor vynechání mnoha zastávek. Jízdné na
úrovni letenky nebude masovou záležitostí a tudíž to budou promrhané
peníze za které mohly být všechny tratě přestavěny na těch 200 km/h.
Tak tu bude páteřní VRT pro hrstku VIP a na zbytku budou jezdit couráky maximálně stovkou.
Odpovědět
sv

s v

21.6.2025 16:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Tvoje fantasmagorie na téma, pro koho jsou VRT určeny, bere vážně jen ten co žere seno, machačku. Realitou je, že ti pod čumák nejde nová trať, která ti povede kolem baráku.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

22.6.2025 13:02 Reaguje na s v
Faktem je, že pan Machaček sdělil svůj názor, včetně důvodů, proč tuto trasu VRT nepovažuje za vhodné řešení. A cos nám sdělil ty, sv? Předvedl jsi osobní útok na něj?
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.6.2025 16:58 Reaguje na Břetislav Machaček
DOL by byl rozumnější než tento tunel.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist