První vysokorychlostní trať v ČR je blíže realizaci. Získala kladné posouzení vlivu na životní prostředí

V rámci zpracování stanoviska prověřilo Ministerstvo životního prostředí u tohoto projektu splnění hygienických limitů hluku, kvality ovzduší nebo například ochrany lokálních ekosystémů.
„Ministerstvo životního prostředí vydáním historicky prvního závazného stanoviska pro vysokorychlostní železnici dokončilo odborně náročný proces hodnocení vlivů na životní prostředí. Ten například prokázal, že provoz na plánovaných úsecích trati nezpůsobí překračování platných hlukových limitů. Závěr tedy je, že dopady na životní prostředí a veřejné zdraví jsou akceptovatelné,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Výjimkou je negativní vliv záměru na lokalitu soustavy Natura 2000, který bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny. „Ministerstvo vydání stanoviska podmínilo 61 komplexními podmínkami pro minimalizaci či kompenzaci vlivů vysokorychlostní trati na životní prostředí, které musí Správa železnic splnit,“ dodal ministr Petr Hladík.
Celkem 63 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní trati bude součástí páteřního spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Naváže na něj také přeshraniční část, která propojí Českou republiku s Polskem směrem na Katovice a dále k Varšavě.
„Kladné stanovisko EIA pro vysokorychlostní tratě představuje významný milník. Je důkazem, že je projekt připravován profesionálně a v rámci nejvyšších kvalitativních standardů. Zároveň nám stanovisko umožní posunout se blíž k vlastní realizaci,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Vybudování a provoz úseku proběhnou v modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Momentálně jsou v připravě tyto úseky VRT:
-
RS 1 VRT Praha – Brno – Ostrava
-
RS 2 VRT Brno – Břeclav
-
RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
-
RS 5 VRT Praha – Hradec Králové / Pardubice – Vratislav
Více informací na vrtky.cz.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |



Online diskuse
Všechny komentáře (12)
smějící se bestie
16.6.2025 10:44minimálně s 30letým zpožděním - vydáváno za úspěch, že !
Jaroslav Řezáč
16.6.2025 11:11 Reaguje na smějící se bestieJe to drahé s mizivým přínosem pro obyvatele ČR. Prosviští to a tím to skončilo.
Nehledě na to, že stejně rychle pojede i zločinnost.
Pavel Hanzl
21.6.2025 08:00 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
16.6.2025 11:03VRT by NEmělo být pro osobní dopravu ale na transport výroby a výrobků na delší vzdálenosti.
Pavel Hanzl
21.6.2025 08:01 Reaguje na Jaroslav Řezáčs v
21.6.2025 16:15 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
16.6.2025 11:13Pavel Hanzl
21.6.2025 08:02 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
21.6.2025 10:36a to je z hlediska běžného dojíždění za prací, vzděláním a turistikou
naprosto nedostatečné. Navíc VRT mezi Ostravou a Prahou pojede přes Brno,
což je z energetického hlediska zhovadilost. Nahradit rychlostí kratší
trasu a jezdit oklikou je výplod chorých mozků. Předci se snažili stavět
vždy co nejkratší cesty a tratě a nejezdit oklikou. Cestující z úseků
mezi těmi pár stanic budou tuto dopravu ignorovat a budou dál využívat
běžné spoje, u kterých staří zvednout rychlost na 200 km/h a hlavně aby
se jízdní doba nesnižovala na úkor vynechání mnoha zastávek. Jízdné na
úrovni letenky nebude masovou záležitostí a tudíž to budou promrhané
peníze za které mohly být všechny tratě přestavěny na těch 200 km/h.
Tak tu bude páteřní VRT pro hrstku VIP a na zbytku budou jezdit couráky maximálně stovkou.