https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petr-kalla-uschle-stromy-u-sutky-jako-varovani-pro-budoucnost-mestske-zelene-a-priklad-potrebne-zmeny-ve-vysadbach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Kalla: Uschlé stromy u Šutky jako varování pro budoucnost městské zeleně a příklad potřebné změny ve výsadbách

20.8.2025
Foto | Petr Kalla / Proti-plotu
Osmnáct vzrostlých stromů tvořících středovou alej v délce 160 metrů náhle uschlo – všechny prakticky zároveň. Co se na místě stalo, kdo nese odpovědnost a jaké jsou plány do budoucna?
 
Spolek Proti-plotu, z. s. se dlouhodobě věnuje dění v Troji a Bohnicích – sledujeme nové stavební záměry, zásahy do přírody i změny územního plánu. V tomto článku se zaměřujeme na případ Aquacentra Šutka, který ukazuje zásadní problémy s městskou zelení v této části Prahy.

Parkoviště u Aquacentra Šutka v Troji postihla na jaře náhlá ztráta stromové aleje, která zde byla vysazena jako kompenzační opatření za zábor zeleně. Stromy uschly najednou a místo, které mělo přinášet stín a zlepšovat klima, zůstalo odkryté a horké. Tento případ ukazuje, jak důležité je pečlivě volit druhy stromů i podmínky jejich výsadby a péče, aby zeleň mohla skutečně plnit svou funkci a dlouhodobě prospívat.

Stromy bez šance? Jasan na rozpáleném asfaltu

Osmnáct jasanů úzkolistých (Fraxinus angustifolia) vysazených při kolaudaci aquacentra, mělo parkovišti zajistit alespoň částečné zastínění a ochlazení. V praxi ale bohužel trvale strádaly – v neprodyšně udusané půdě, v malých kruhových výsadbových mísách a bez možnosti rozvinout kořenový systém. Letos na jaře situaci dorazilo dlouhé sucho – nebo snad posypová sůl?

V zimě byl v areálu opakovaně použit chlorid sodný přestože se jedná o látku, která může být pro kořeny stromů fatální. Obrátili jsme se proto na správce pozemku – společnost TRADE CENTRE PRAHA a.s., a Magistrát hlavního města Prahy.

Z vyjádření magistrátu hl. města Prahy vyplývá, že stromy budou nahrazeny opět jasanem úzkolistým, a to v souladu s kolaudačním rozhodnutím. Podle nás i odborníků z Katedry zahradní a krajinné architektury ČZU se tím ale jen opakuje dřívější chyba – jasan úzkolistý totiž není vhodný pro takto exponované, sluncem rozpálené stanoviště obklopené betonovou plochou.

Odborný posudek a první krok: Správce připouští chybu

V červenci využil zástupce spolku Proti-plotu pozvání a setkal se s vedoucím Aquacentra Šutka, které spravuje městská společnost TRADE. Ta si nechala zpracovat vlastní odborný posudek stavu stromů.

Výsledek potvrdil naše dřívější zjištění – půda je zhutněná, stromům chybí dostatek prostoru pro kořenový systém a zvolený druh stromů není vhodný.

Jak to vypadalo při výstavbě?

Podívejme se zpět na začátek příběhu. Na leteckém snímku z roku 2011 je zachyceno staveniště Aquacentra Šutka během výstavby. Červeně jsme vyznačili místa, kde byly později vysazeny stromy do alejí na parkovišti.

Tvrdá zem bez života. Problém je v půdě, ne v kamenech

Zkušenosti z terénu potvrzují, že problémem nejsou ani tak zbytky betonu nebo cihel, ale hlavně zhutněná půda. V místech, kudy opakovaně jezdila nákladní auta, je často velmi obtížné narušit povrch i běžným krumpáčem – a kořeny stromů na tom nejsou lépe.

Řešení existuje: zdravá půda a pestřejší výsadba

Ve spolupráci s odborníky navrhujeme jiný přístup: místo několika velkých stromů vysadit více menších vhodnějších druhů a upravit stanoviště, aby stromy skutečně rostly. Klíčem je i úprava podloží – rozrušit a provzdušnit půdu tak, aby ke kořenům pronikla voda i vzduch. Přesně to doporučuje i arborista David Hora, spoluautor městských standardů pro výsadbu. Jak říká: stromům nevadí kusy betonu, ale vadí jim zhutněný terén bez přístupu vzduchu a vody.

Otevřený přístup dává stromům šanci

Správce pozemku plaveckého bazénu, který do Šutky nastoupil po dokončení stavby, přijal nabídku odborné spolupráce a otevřeně zvažuje možnost přehodnotit přístup k výsadbě stromů.

Navrhujeme upravit stanovištní podmínky a zvolit vhodnější druhovou skladbu dřevin – ideálně mladší jedince (semenáče), kteří mají větší šanci na úspěšné ujmutí než vzrostlé stromy. Zároveň je třeba zvážit stavební úpravy místa, které by zlepšily prostorové podmínky pro výsadbu, i kdyby to znamenalo nutnost získat stavební povolení a prodloužení celého procesu. Věříme, že právě tento přístup zajistí dlouhodobě udržitelný a funkční růst zeleně.

Otázkou zůstává, zda k nové výsadbě skutečně dojde.

Solární střecha místo stromů?

Podle informací od správce se totiž na části parkoviště zvažuje výstavba tzv. carportu – tedy zastřešení parkovacích stání fotovoltaickými panely. Zda má konstrukce vzniknout přímo v prostoru stromořadí, zatím není jisté. Ale pokud ano, vysazování nových stromů by bylo neefektivní – v budoucnu by zřejmě musely ustoupit technologii.

Z našeho pohledu ale dává smysl hledat kompromisní řešení, které umožní spojit klimatickou adaptaci s obnovitelnými zdroji – například umístěním panelů mimo vegetační plochy nebo výběrem vhodnější kombinace vegetace a technologie.

Proč to sledujeme?

Případ Šutky není jen o osmnácti uschlých stromech. Je to ukázka širšího problému, se kterým se městská zeleň potýká stále častěji – nedostatečný prostor pro kořeny, špatné podmínky při výsadbě a nevhodně zvolené druhy.

Jak upozorňují odborníci na arboristiku, v mnoha lokalitách po celé Praze přežívají stromy jen jako „nefunkční bonsaje“ – nerostou, nevytvářejí stín, nezadržují vodu a po několika letech hynou.

Přitom právě stromy ve veřejném prostoru – v ulicích, parcích i na parkovištích – jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů, jak město chránit před přehříváním, suchem a extrémy počasí. Nestačí je ale jen zasadit, potřebují vhodné podmínky, dostatek místa a dlouhodobou péči.

Naše práce nekončí u Šutky. Například nedávno jsme upozornili MČ Praha 8 na zlomený platan na konečné Mazurské v Bohnicích. I takové stromy potřebují péči a včasnou náhradu, aby mohly dál plnit svou funkci v městské zeleni.

Chceme, aby se při plánování nových výsadeb vyvarovalo chyb z minulosti a aby řešení byla udržitelná i do budoucna. Městu nabízíme naši podporu zejména při projektech, které mají zásadní dopad na kvalitu městské zeleně. Pomáháme s přípravou návrhů nové výsadby, odbornými podklady i komunikací s úřady.

Naším cílem je, aby stromy ve městě měly skutečné podmínky pro zdravý růst – a aby se na jejich potřeby myslelo už v samotném začátku každého projektu. Stromy totiž nejsou jen součástí městské krajiny, ale také zdrojem stínu, klidu a zdraví, které jako obyvatelé rozpálené metropole potřebujeme a zasloužíme si je.


reklama

 
Další informace |
Text je převzatý z webu Proti-plotu.
foto - Kalla Petr
Petr Kalla
Autor je předseda předseda spolku Proti-plotu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

20.8.2025 08:47
Hlavní slovo mívají ekologisté a environ mentálové a nikoliv odborníci. V tomto případě na arboristiku.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.8.2025 11:01 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
RS

Robert Seifried

20.8.2025 08:58
Zajímavý článek. Souhlasím a děkuji.
Odpovědět

Radek Čuda

20.8.2025 10:20
Nejen v Praze platí jedne z Murphyho zákonů o tom, že nikdy není dost času udělat něco pořádně, ale vždy je dost času to udělat znovu.
V reálu to vypadá, že se něco nechá léta rozpadat a chátrat a kašle se na to, a to s argumentem, že už stejně nemá cenu se o to starat a je potřeba počkat, až bude vůle+čas+peníze to dát do kupy z gruntu a nově.
Nakonec, většinou později než dříve, ale nakonec jo, se to opravdu z gruntu udělá, velká sláva, PR, fotky, děkovné dopisy, články o tom, jak jsme dobří a ... a chvíli to prostě tak nějak samo o své vůli drží jak má a pak to pomalu a jistě začne jít do kopru, bo údržba je drahá, a nudná a pozornost a prostředky je nutno vynaložit na nové výzvy a tak vůbec.

Navíc podmínky na tom parkplacu u Šutky jsou fakt otřesné a pokud se s tím něco fest neudělá, tak tam chcípne dřív nebo později cokoli.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.8.2025 16:07 Reaguje na Radek Čuda
Nejen v Praze platí jedne z Murphyho zákonů o tom, že nikdy není dost času udělat něco pořádně, ale vždy je dost času to udělat znovu. ....
Rozšířil bych: "Není dostatek peněz na kvalitní práci v počátku, ale je dost peněz na opravy."
Odpovědět
TP

Tomáš Pilař

20.8.2025 10:40
No solí to spíš nebude - jestli platí úvodní obrázek, tak jsou stromy uprostřed chodníku a solí se pouze komunikace. Úplně chybným výběrem taxonu to taky nebude - jasan úzkolistý docela dobře snáší zadláždění (ačkoliv jde o lužní druh). Zhutněným podložím to bude skoro určitě - dosáhnout toho, aby stavba zachovala staveniště ve vysaditelném stavu je fuška. Problém je v navrhovaných řešeních. V zadlážděné ploše mají být stromy (pokud možno velké, aby jí byly schopné obsáhnou/ zastínit a bylo dosaženo vrstvení funkcí ), mají to dosáhnout v reálné době ( je potřeba sázet o dost větší než semenáčky), musí jít o dřeviny, které snáší nastolené podmínky, je jich jenom málo (cca jerlín, dřezovec, břestovec,.., možná některé duby) a ty většinou nejsou domácí (dovedu si představit, že tam byly navržené a nějaký ekologický spolek/aktivista se vší razancí žádal ty domácí). Dopadlo to jak to často dopadá: blbě. To že ekologický spolek navrhuje nefunkční řešení je časté (z praxe krajinářského architekta mám pocit , že většinové, ale třeba se pletu). Dobře popisujete nefunkční stav, ale nenavrhujete funkční řešení mám z toho divný pocit.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.8.2025 11:33 Reaguje na Tomáš Pilař
A ta sůl tam asi bude z chodníku.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.8.2025 14:23 Reaguje na Tomáš Pilař
Nejsem dendrolog, nýbrž stavitel. O tom, co je v sadových úpravách v projektech, si dost často myslím svoje. Ale když to má razítko stavebního úřadu.........
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.8.2025 16:10 Reaguje na Tomáš Pilař
dosáhnout toho, aby stavba zachovala staveniště ve vysaditelném stavu je fuška. .............
Ale není - stačí bagr, párkrát hrábnout do země, do díry navézt slušný substrát. Ostatně, už se na to přišlo, na Štrosíku jsou nové stromy v téměř štěrku. A rostou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.8.2025 18:40
Nešvarem současných měst je solení chodníků a jejich sklon a nebo drenáž
směřující ke stromům a zeleni jako spása pro zasakování vody v krajině.
Ono nikdo si ale neuvědomuje, že to nasměrování vody se solí ke stromům
je i koncentrací soli v jejich okolí. V létě působí sůl vázáním zbytků
vody z půdy do soli a strom ji v soli hledá. Tím si ale podepisuje ortel
smrti. Ony ty nápady nechat zasakovat prosolenou vodu z celého okolí
do úzkého pásu zeleně je pouze pro zeleň snášející zasolení. Sůl dnes
ničí i domy sousedící zdí se solenými chodníky, když rozpuštěná ve
vodě zasakuje do omítek a zdí. Takto zasolená zeď vlhne už pouze ze
vzdušné vlhkosti a na povrchu vytváří solné mapy. Sůl je pro údržbu
komunikací nástroj lenivců a ničí i ty komunikace a nejenom ty domy,
stromy a trávníky. Ničí i spodní vody a mění salinitou taky život
v tocích a stojatých vodách. Leckde ji už je v půdě tolik, že tam
už rostou pouze ty rostliny snášející zasolení a nebo vůbec nic.
Odpovědět
va

vaber

21.8.2025 09:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Solí se vše i lesní cesty,cyklostezky,pěšinky a jak . Vše je potom bílé jak čerstvě napadlý sníh a po silnicích se povalují hromádky soli, když silnice vyschne.
Města už mají malinké rozmetače soli, které zajedou do každého místečka. To je pravý pomocník. A když je něco špatně posoleno a nějaký chromajzl uklouzne,je katastrofa a dávky soli se zdvojnásobí.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

21.8.2025 09:12 Reaguje na Břetislav Machaček
V lokalitách, kde hrozí zasolení prostoru pro kořeny stromů se dá v předjaří propláchnout půda.
Nicméně, obávám se, že se tím vyplaví i živiny.
Takže vrátit se k posypu inertním materiálem, a chodci budou chodit v obuvi s kvalitní podrážkou, ne v botách na plesy. Ona i ta módní hůlka, před nějakým stoletím by nebyly od věci. Jen nevím, jestli bychom ji nepoužívali k jiným účelů.
A celkově omezit solení komunikací, ještě pamatuji doby, kdy se prakticky nesolilo, jen ta auta jezdila výrazně pomaleji, a měly výrazně slabší motory než dnešní, takže se dalo jezdit i po ujetém sněhu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.8.2025 09:30 Reaguje na Pavel Jeřábek
K té obuvi pouze to, že v bezpečné obuvi z hrubým vzorem
podrážky zase nanosíte do budov sníh a nejsou vhodné pro
pobyt v budovách. Je to o možnosti a vůli se přezouvat a
nebýt podle poslední módy na ulicích v lakýrkách a nebo
ženy střevících i v lednu. Problém jsou ale ty "pohory"
při jízdě autem a bylo by i to o přezouvání při výstupu
mimo vozidlo. Prostě život ve městě nelze skloubit se
zelení v ulicích a když, tak přemýšlet, aby ji solení
neškodilo. Před časem tu byl nadšený článek o zásaku
vody z cest a chodníků do trávy pod kořeny stromů a keřů,
ale domysleli propagátoři co se solí z komunikací? Já
to dost kritizoval a se zlou jsem se potázal, ale budiž.
Jsem na kritiku nadšených aktivistů zvyklý a pouze vždy
trpělivě čekám, jak se to v praxi za pár let osvědčí.
Osobně bych se poučil ze salin a okolí moří, kde rostou
traviny a stromy snášející zvýšený obsah soli v půdě
a vodě. Byť jsou nepůvodní, ale jsou odolné vůči solení
komunikací a nikdo nebude smutně koukat na živořící a
uschlé stromy a trávníky jako nyní u původních druhů.
Odpovědět
am

21.8.2025 17:02 Reaguje na Břetislav Machaček
No párkrát jsem se podívala do Skandinávie i v zimě a víte co? Solení se tam vůbec nevede. Ani na silnicích, ani na chodníku.

Místo toho se sype štěrkem nebo pískem, oboje se po zimě smetá a částečně recykluje. Nevím proč by to nešlo i u nás, a případný nános písku splaveného z chodníku by zeleni neškodil.

Daly by se použít i piliny, ty by neškodily už vůbec.

Jo a v severských zemích je zvykem v zimě s sebou nosit nesmeky. V Lillehammeru nebo v Tromso prakticky nepotkáte člověka, který by je neměl na botách, náledí tam bývá brutální a uličky a chodníky jsou strmé. Opět - proč by to nešlo i u nás?

Jinak na náledí líp než pohora s tvrdou podrážkou a vzorkem drží plochá podrážka z měkčí gumy.


Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.8.2025 19:48 Reaguje na
Ono to solení totiž ve větších mrazech běžných
ve Skandinávii nezabírá. U nás zatím ano a je
to pohodlné.
Nemusí se po zimě posyp zametat, čistit kanály a
strouhy kolem cest. Je to i o nákladech na údržbu
komunikací a lidé to navíc žádají. Pamatuji ještě
dobu s posypy škvárou a chodníků popelem. Na jaře
následoval velký úklid a nyní stačí počkat na prvý
jarní déšť a je "uklizeno".
Odpovědět

Radek Čuda

22.8.2025 12:04 Reaguje na
Ta Skandinávie není úplně echt příklad, protože tam ve většině oblastí na podzim nasněží a začne být kosa a na jaře se oteplí a odtaje to. Je to takové dlouhodobé a poměrně předvídatelné.

U nás je to pravý opak, a to poslední dobou i v horských oblastech a tomu musí ta údržba odpovídat. A zde je ta sůl o dost výhodnější, neb operativnější.
Odpovědět
am

23.8.2025 10:02 Reaguje na Radek Čuda
Haha, prej že předvídatelné. Zrovna třeba to Tromso byť daleko za polárním kruhem je omývané Golfským proudem, takže je tam docela teplo. Já tam strávila jednoho roku prosinec a teploty variovaly mezi +5 a -10, prakticky denně se střídala namrzající mlha, déšť, déšť se sněhem a mrholení. Takže podmínky byly různorodé, od prašanu ořes břečku po čistý led.

Totéž Lillehammer, dole ve městě je často nad ulou a prší i v zimě, stabilnější podmínky jsou nahoře na Sjusjoen.

Totéž švédské Laponsko (Jokkmokk), jestli žijete v domění že tam nemají oblevy a teploty vysoko nad nulou i v průběhu zimy tak se pletete. Jevy, které známe u nás, se ve Skandinávii vyskytují úplně stejn,ě byť období stabilní sněhové pokrývky jsou pochopitelně delší.

Nevím v čem je problém nahradit posypovou sůl štěrkem? Z hlediska operativnosti to má stejné náklady.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

23.8.2025 11:15 Reaguje na
Nevím v čem je problém nahradit posypovou sůl štěrkem? Z hlediska operativnosti to má stejné náklady. .............
Mýlíte se, solení je podstatně levnější. Proto se tak masivně používá. A to, co bejvávalo, že se nejdříve sníh shrnul a pak se trochu posolilo, už většinou neplatí - sníh se hned postříká solankou, břečka se na silnici nechá, až ji auta odstříkají do příkopů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.8.2025 11:19 Reaguje na
Opakuji, že štěrk zanáší kanalizaci, příkopy a zvyšuje prašnost. Jeho úklid
stojí podstatně více, než spláchnout
vodou sůl, která je rozpustná ve vodě
a kanály nezanese. Toto jsou hlavní
důvody, proč sůl nahradila štěrk. Navíc
velká část posypové soli je odpadem z
chemické výroby a je relativně levná.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.8.2025 16:26 Reaguje na Pavel Jeřábek
dalo se jezdit i po ujetém sněhu. ......
Ale muselo se to umět. A také se dá jezdit s řetězy. Teď se už dělají i plastové.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.8.2025 11:23 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Plastové řetězy jsou další prasárna zvětšující otěrem
výskyt mikroplastů. Divím se, že to není zákonem
zakázáno!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

24.8.2025 11:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu, ale já si kladu otázku, jak moc škodlivě se ty mikroplasty projevují, Zatím, pokud já vím, se nějaká negativa nezjistila. Ono v přírodě poletuje mnoho jiných mikro-, ale protože jsou přírodního původu, tak jsou "ekologická" a nikdo je nesleduje. Tedy kromě asbestu a radonu. Ty plasty máme kolem sebe zatím krátkou dobu a tak o nich nevíme "všechno".
Odpovědět
va

vaber

21.8.2025 08:55
Na fotce nevidím vzrostlé stromy ,ale stromy které živořily celý svůj bídný život. Takový život jim připravil člověk.
U nás se udělala cyklostezka, vyhrabali původní kamenitou cestu,rozhrnuli kamení okolo a na stezku dali asfalt. Do rozhrnutého kamení zasadili stromy. Rostou bídně a za 8 let téměř nepoporostly. Tak se ničí prostředí pro kořeny stromů. Do půdy valíme kamení ,stavební suť a jiný hnus. Pak se vše překryje vrstvou země a je uklizeno . Na povrchu to vypadá bez problémů, protože vše je zarostlé trávou.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.8.2025 16:17 Reaguje na vaber
To víte, když ve školce každé 3 roky strom přesadí, aby měl husté kořání v balu, pak trvá několik let,než na místě pořádně zakoření. A je-li tam tvrdá, suchá půda, tak spíše uschne. Na takových místech, jak píšete, je nutno vybagrovat díry, dát dobrý substrát a minimálně 2 roky pořádně zalévat. Ne občas jen cvrknout.
Odpovědět
VP

Vladimír Pelíšek

21.8.2025 12:15
Jasan úzkolistý snáší velmi dobře teplo i sucho, jeho poddruh “dunajský” má na jižní a střední Moravě severní hranici přirozeného rozšíření. Problém jeho špatného ujímání v Praze je v nedostatku místa pro kořeny, nedostatečné zálivce a agresivních posypových solích. Strom potřebuje i v zemi místo srovnatelné s objemem koruny, pak mu sucho nevadí, vodu vždy nějakou sežene. Střední Čechy mají pouze kolem 500 mm srážek ročně, a to je v kombinaci s velkým odtokem daným zastavěním pak už velký problém. Někdy mi připadá, že o veřejných výsadbách rozhodují lidé s velmi omezenými znalostmi ekologických nároků dřevin.
Odpovědět
ig

21.8.2025 12:25
Klasika. Chyba se musí v souladu s kolaudačním rozhodnutím opakovat, protože tupý úřad. Osobně jsem už něco podobného zažil - architekt navrhnul nějaké stromy před novou budovou, prostě tam něco napsal, protože to úřad uvedl do podmínek stavebního povolení. Spěchá se aby se to stihlo, takovéhle blbosti nikdo nekontroluje, investor obvykle počítá čtvereční metry a ne druhy stromů. Když došlo na realizaci, zahradník se zhrozil, že to tam do roka chcípne a navrhnul jiné, investor souhlasil - a nenastal happy end, protože babizna ze stavebního úřadu trvala na každé čárce ve schváleném projektu, tak se stromy zase vykopaly, daly tam ty původně navržené a do roka chcíply :D :D :D
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.8.2025 13:44 Reaguje na
Odbor životního prostředí na úřadě je ten nejkompetenčnější. To už vím dávno.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.8.2025 16:33 Reaguje na
babizna ze stavebního úřadu trvala na každé čárce ve schváleném projektu ................
To víte, kdyby někdo poukázal, že nebyl projekt dodržený, kdo by si to odskákal? Vy určitě ne. Takže ti úředníci sice i přemýšlejí, ale ve vlastním zájmu raději nekonají.
Podívejte se na situaci v dopravě. Víte, že když na silnici probliknete směrovkami jako poděkování, že můžete dostat pokutu i přijít o body, protože jste se dopustil trestného činu? Neb zákon žádné "děkování" nezná a užívání blinkrů je striktně předepsané. A stejné je to, jestliže na dálnici přejedete do levého pruhu, abyste řidiči v připojováku usnadnil nájezd. Prostě 2500,- a dva body. Stále větší buzerace a mizející rozum.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.8.2025 07:51 Reaguje na
Ale no ta babizna má oravdu!!! Bohužel. Živí asi rodinu. No představte si, že by rozpor zjistila nějaká neziskovka a dala to soudu???
Odpovědět
ig

23.8.2025 13:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Asi to tak bude. Ostatně, dostalo se to i do pohádek. Úředník (poté, co si zajistil rybářský lístek, povolení správce rybářského revíru, deník úlovků, platné znění místní vyhlášky a v katastru si ověřil, že nevstoupí na soukromý pozemek) ulovil zlatou rybku. Zželelo se mu jí (to rybka jen nevěděla, že má 1 mm pod míru) a zase jí pustil. Rybka se ho zeptala, co by si přál, že může mít jakékoliv přání, nový dům, drahé auto, fantastickou dovolenou,... A úředník si vybral: "Já bych chtěl být z obliga".
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.8.2025 16:24
V praxi ale bohužel trvale strádaly – v neprodyšně udusané půdě, v malých kruhových výsadbových mísách a bez možnosti rozvinout kořenový systém. ....
Kterej blbec to vysazoval??

Z vyjádření magistrátu hl. města Prahy vyplývá, že stromy budou nahrazeny opět jasanem úzkolistým, a to v souladu s kolaudačním rozhodnutím. Podle nás i odborníků z Katedry zahradní a krajinné architektury ČZU se tím ale jen opakuje dřívější chyba – jasan úzkolistý totiž není vhodný pro takto exponované, sluncem rozpálené stanoviště obklopené betonovou plochou.....
Zlatý akát i pajasan, ty by se tam mořná uchytily.
Pajasan už byl zavržený. Ale po příkladu jinanu, kdy zahradníci štěpují samce, aby stromy pak neměly plody, by stejným způsobem mohly být používány i pajasany. Buď jen samčí, či jen samiččí rostliny. Pravda, pyl pajasanů je alergický, ale kvetení trvá krátce, naopak plodenství, byť neopylené, je pěkné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.8.2025 07:53 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Vypadá to na dobrý nápad. Ďábel je sktyt v detailu. Pajasan odnožuje a to nesmírně.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

23.8.2025 11:18 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud je ořezávaný, tak odnožuje. Dokud roste jako strom, tak odnože netvoří, nebo jen minimálně. A když už, tak Roundup to jistí.
Odpovědět
PD

Petr Dubský

22.8.2025 20:51
V takovém prostředí je pěstování stromů bez závlahového systému ovládaného čidly, který by umožňoval i cílené hnojení, jen trápením stromů. Ten, kdo to vymyslel a schválil by měl být aspoň na den bez pití k tomu stromu uvázán. Bydlím na Praze 6 a tady je to se srážkami fakt bída. a péče o stromu, co vidím, nulová. I záhony kropí na list, když už pálí sluníčko.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

23.8.2025 11:21 Reaguje na Petr Dubský
To už moc technizujete. Ono by stačilo, aby kolem stromu byly pořádné závlahové mísy a každý týden tam nějaká ta "rychlá rota" napustila alespoň 50 l vody. A dobré jspu ty závlahové hadice u kořenů. Nezaměstnaných přece máme dost. Jenže i to vyžaduje zodpovědnou práci. A to je největší problém - takové požadavky způsobují frustraci a duševní útisk.
Odpovědět
PD

Petr Dubský

23.8.2025 17:29
Pane Pokorný, píše se rok 2025 a ne 1925. A průměr závlahové mísy by musel být asi dvojnásobek průměru koruny. Tedy pokud chcete, aby vyrostl strom. A vtipné je, když udělají kovovou mříž kolem kmene nebo tak zakryjí závlahovou mísu. Jak píšu, přivázat bez pití na den ke stromu. A samozřejmě pod zemí aspoň dva metry prokořenitelného prostoru stejného průměru jako je závlahová mísa. Tedy pokud má vyrůst skutečný strom. V Praze by bylo lepší místo zastavění každého brownfieldu vysazovat i v centru. Samozřejmě vím, že se něco takového nestane.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.8.2025 17:58 Reaguje na Petr Dubský
Když se u nás před léty kácely ve městě stoleté zdravé lípy, tak
jsem byl členskou schůzí včelařů jako jednatel pověřen jednat s
úřady o zastavení kácení a na odboru životního prostření MěÚ jsem
dostal následující odpověď: Ohrožují zdraví a majetek(auta) občanů,
zvyšují spádem listí náklady na úklid města, kořeny zvedají dlažbu
chodníků a asfalt cest, pylem ohrožují alergiky a sladké výměšky
mšic živících se listím (medovicí) znečišťují auta a oděvy občanů.
Prostě celá škála problémů a tak jsem jim navrhl stromy plastové
bez úklidu listí, alergií a jiných problémů. Ouřada zůstal stát
s otevřenými ústy a já mu ještě řekl, že jeho odbor by bylo dobré
buď zrušit a nebo přejmenovat na odbor umělé přírody bez problémů.
Osobně ho ale chápu, protože priority občanů jsou různé a nelze
vyhovět všem a tak je chápu, že vysazují to, co nedělá problémy,
ale co má k přírodě sakra daleko. Ty "koule" na tyčích mají ke
skutečným stromům sakra daleko a to i odolností, protože mládí
prožily v květináčích a jsou v šoku, že je nikdo denně nezalévá
živným roztokem jako v mládí v zahradnictví. Vodu a živiny si
samy neumí najít hrstí mizerných kořenů a tak živoří a usychají.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

24.8.2025 11:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, Matka Příroda je sviňa. Dělá si co chce, bez ohledu na zájmy lidí a kazí jim výsledky jejich pracovního úsilí.
Odpovědět
PD

Petr Dubský

27.8.2025 20:04
Jinak slovo chodník má mnoho společného se slovem chodit a stromy, které tu chůzi jak ukazuje obrázek silně omezují do něho nepatří. Možná mohl být chodník trochu užší a o to širší travnatý pás podél něho a v něm bych si už nižší kultivar s užší korunou představit uměl. Ale i o něj by muselo být pečováno, problémem je rozmazlování stromů ve školkách a sázení vzrostlých jedinců, kteří se pochopitelně hůř přizpůsobují zhoršeným podmínkách. Během několika let by nižší stromy s kořenovým systémem odpovídajícím více velikosti ztrátu hravě dohnaly. Jenže takový strom by byl lacinější, že.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist