https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecko-zvysuje-pocet-vetrnych-elektraren-svazy-ale-chteji-vystavbu-urychlit?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německo zvyšuje počet větrných elektráren, svazy ale chtějí výstavbu urychlit

19.1.2023 01:22 | BERLÍN (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | lorca56 / Flickr
V Německu loni vzniklo 551 pevninských větrných elektráren s instalovaným výkonem 2403 megawattů. Proti předchozímu roku, kdy byly na pevnině postaveny větrné elektrárny o výkonu 1925 megawattů, je to nárůst o 25 procent. Tempo výstavby je ale i tak podle svazu větrné energie BWE a strojírenského svazu VDMA příliš pomalé na to, aby vláda dosáhla svých energetických cílů. Na letošní rok svazy počítají se zvýšením výkonu o 2,7 až 3,2 gigawattu. Vláda plánuje, že do roku 2030 bude mít Německo pevninské větrné elektrárny s instalovaným výkonem zhruba 115 gigawattů, zatímco teď je to 58,1 gigawattu.
reklama

 

"Výstavba větrných elektráren na pevnině byla v loňském roce příliš nízká," uvedl šéf svazu VDMA Dennis Rendschmidt. Poznamenal, že nově přidaný instalovaný výkon 2403 megawattů je hrubým číslem, protože čisté rozšíření výkonu činilo 2137 megawattů. Rozdíl je daný tím, že loni bylo ze sítě odpojeno 246 pevninských větrných elektráren o výkonu 266 megawattů.

Podle Rendschmidta je místo stanovování politických cílů potřeba rychleji projekty schvalovat. Výrobci turbín a dodavatelské řetězce podle něj potřebují pozitivní signály, jakými jsou usnadnění dopravy a odstranění certifikačních překážek.

Tempo výstavby podle šéfa BWE Hermanna Alberse brzdí také legislativa z dob někdejší vlády konzervativní kancléřky Angely Merkelové, která Německo vedla do začátku prosince 2021. Elektrárny vybudované v loňském roce totiž vzešly z výběrových řízení v letech 2019 a 2020, částečně i z roku 2021, poznamenal. Nová vláda sociálnědemokratického kancléře Olafa Scholze podle Alberse rozvoj obnovitelných zdrojů energie urychlila.

"V roce 2023 je ve výběrovém řízení rekordní objem 12,84 gigawattu," řekl. Dodal, že nyní musejí příležitost k urychlení procesu schvalování a výstavby využít německé spolkové země.

"Zejména jih musí konečně plnit úkoly a nesmí se už vyhýbat odpovědnosti. Rok 2023 může být pro větrnou energii rokem nového začátku," řekl Albers. Poukázal tak na to, že jihoněmecké spolkové země Bavorsko a Bádensko-Württembersko za zbytkem Německa v budování větrných elektráren výrazně zaostávají. Problémy ale má také Sasko a rovněž Berlín, naopak za premianty jsou považovány Šlesvicko-Holštýnsko, Dolní Sasko, Sasko-Anhaltsko a Braniborsko.

Oborové svazy uvádějí, že klíčem k rozšiřování instalovaného výkonu není jen budování nových zdrojů, ale modernizace těch stávajících. Loni takto Německo úpravou 103 pevninských větrných elektráren získalo dodatečný výkon 423 megawattů. Podle svazů je důležité, aby vláda výrazně zjednodušila modernizaci a zvyšování výkonu stávajících zařízení.

Do roku 2030 chce Německo proti roku 1990 snížit emise skleníkových plynů o 65 procent, do roku 2040 o 88 procent a do roku 2050 hodlá dosáhnout emisní neutrality. Jedním z pilířů tohoto plánu je elektrifikace. Do roku 2030 chce Německo získávat 80 procent elektřiny z obnovitelných zdrojů, mimo jiné i z větrných elektráren.

Německá vláda počítá s tím, že do roku 2030 bude mít Německo pevninské větrné elektrárny o instalovaném výkonu asi 115 gigawattů. Větrné parky v Severním a Baltském moři mají mít v té době výkon 30 gigawattů, zatímco aktuálně je to 8,1 gigawattu. V loňském roce bylo do provozu uvedeno 38 mořských větrných elektráren o výkonu 342 megawattů. Pro srovnání - předloni nevznikla na moři žádná větrná elektrárna, výkon se tehdy ale díky modernizaci zvýšil o 24 megawattů.


reklama

Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (53)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

19.1.2023 06:27
Až konečně roztaje i Antarktida, bude třetina Německa pod vodou. Doufám, že budují ty elektrárny vždy alespoň ve výšce 70 metrů nad mořem. Jinak to bude za 200 let zmařená investice.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.1.2023 08:07 Reaguje na Katka Pazderů
Jednak, životnost vrtule je maximálně 20 let a taky: na vrtule jen někdy fouká , co mezi tím, no a my v Evropě produkujeme asi 5% CO2. Zachráníme svět když vymřeme?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.1.2023 08:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ale dotace se hodí vždy, zejména když jdou zisky na Kajmany.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 09:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jistě, na to je kadet náš soudruh estébák, kterého si chtějí čecháčci zvolit za presidenta.
jenže v normálních zemích se za ty dotace postaví čisté energetické zdroje a Kajmany ostrouhají. ne tak v babišistánu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.1.2023 10:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě jsem neviděl Agrofert stavět vrtule. Můžete se svěřit kde?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 09:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Agrofert vyrábí biopaliva (Preol )a provozuje bioplynové stanice a balíkuje se na tom mohutně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.1.2023 08:48 Reaguje na Katka Pazderů
Jen blázen může předpovídat co bude za 200 let stejně jako za desítky let. Blázni, kteří přítomný okamžik věnují luštění křížovek budoucnosti odmítají žít v realitě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 09:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tahle zaprděnost ale může lidstvo zničit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 09:09 Reaguje na Katka Pazderů
Je zajímavé, že s množstvím odtátého ledu se nezvyšují hladiny oceánů tak dramaticky, jak se počítá. Asi je to tím, že zase přibývá vody v atmosféře.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.1.2023 14:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebo asi někde naopak mrzne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 14:56 Reaguje na Jarka O.
Mrzne samozřejmě taky, ale méně a určitě existují místa, kde ledu přibývá, ale asi jen nepatrně, bo se o tom nikde nepíše.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2023 14:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Dramatické je pouze snižování průměrné inteligence v populaci, zejména v Bruselu a Berlíně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.1.2023 14:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
To snad ani nejde, tam je přece soustřeněno celosvětové blbství, idiocie, nechopnost a úplná debilita, tak co chcete ještě snižovat?
Už jste se podíval na ta ruská videa!! To je aspoň výkvět rozumu, že?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 20:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Prý v rodné zemi s tím máte také značné problémy. ;-)

Endemický kretenismus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Endemick%C3%BD_kretenismus

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.1.2023 16:50
Bude elektřina brzy na příděl?

Podle listu Frankfuurter Allgemeine to vyloučeno není . Viníkem jsou nárazové odběry ze sítě při dobíjení elektro automobilů a spínání tepelných čerpadel.

zde : https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/strom-rationierung-droht-netzagentur-befuerchtet-ueberlastung-18600411.html?mc_cid=09efbc1b78&mc_eid=7920069880
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 09:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Právě proto Němčouři budují nové kapacity stále rychleji, aby bylo proudu dost pro všechny. Ani tohle vám nedochází?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 20:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hunžlík, Němci třeba budují perpetuum mobile. Nevěříte? Budují elektrokotel, kterým proženou tu vaši energii z fotovoltaiky, tím vyrobí páru, a tu proženou na turbíny uhláku, kterej je velkej zhruba tak, jako všechny ČEZácký uhláky dohromady. Nápověda: To zařízení bude provozovat LEAG, a hádejte, kdo to staví.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2023 18:33
"Překonej sám sebe a vytrvej". Pamatujete si na taková hesla? A nebo:
"Nesvítí někde zbytečně?" Jako bych se vrátil o 33 let nazpátek, kdy
si děti kazily ve škole oči, když jim aktivní učitelka zhasla světlo
a jedni druhým chystali práci, aby rekordmani splnili ty úkoly. Ono
ty větřáky jsou při dotování a zvýhodňování při navýšení cen energie
príma kšeft a tak vzhůru k jejich další výstavbě. No a taky plynových
záloh, až nebude foukat a nebo vykupovat energii chudším sousedům. Oni
ti Němci nejsou až tak blbí, protože prosadili burzu se spekulací cen
energie a taky to, že přetoky, transformace a zálohy provozují jiní.
Oni slízávají pouze smetanu a jiným nechali starost jak jejich výpadky
nahradit. Pokud budou pouze ty OZE, tak přibude záloh a taky náklady
na ty zálohy, přetoky a transformace, ale co, německé zákazníky to asi
nepoloží a co je jim po nějakých chudých Ost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 09:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste zcela mimo realitu a úžasné je, jak si v tom rochníte.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 20:56 Reaguje na Břetislav Machaček
A jéééje zase slaninulace. Soudruhu Macháčku, BUDÍČEK, vy bolševici už nejste u moci, a žádná špekulace ani slaninulace se nekoná. Elektřinu spravedlivě dostane ten, pro koho představuje nejvyšší hodnotu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.1.2023 09:10
Mě stále udivuje, jak naši ropáčci tu stále sepisují, jak vše moderní a energeticky čisté je drahé. A k tomu hned dodávají, že dotace na to určené jsou vytunelovány, jak v babišistánu. Za co se pak ty milióny vrtulí, panelů i elaut, co dnes fungují, vyrábí?
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.1.2023 09:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Že by to bylo tím, že tu jiní ropáčci jako vy stále v rozporu s realitou sepisují, jak je to naopak levné?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2023 18:35 Reaguje na Emil Novák
Není to levné (investičně), levný je až provoz. Ale vy víte, že je to drahé, ale za jaké kačáky se to teda staví?
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.1.2023 18:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Se započtením opravdu všech nákladů to není levné tak ani tak. Staví se to snadno, když máte státem garantovanou návratnost. Ve výsledku se to samozřejmě staví za peníze spotřebitelů a daňových poplatníků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2023 09:03 Reaguje na Emil Novák
Bez dotací to nemá návratnost 4 roky, ale třeba 8 s životnostá 30 let.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2023 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Což rozhodně neplatí obecně a navíc to předpokládá, že ignorujete náklady, které vznikají parazitováním na okolní elektrizační soustavě, protože kdyby to takhle začali dělat všichni, nefungovalo by to nebo by náklady byly astronomické.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 22:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Staví se to za dotace na dluh. Který se pomalu ale jistě stačí nesplatitelnym.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

20.1.2023 09:53 Reaguje na Pavel Hanzl
No ty vrtule se vyrábí za dotace. Už se to tady psalo mockrát.
Zajímavé bude, kam tu eletriku budou dávat, když bude náhodou foukat. Už dne je instalováno cca 150% potřebného výkonu k sanaci spotřeby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 09:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proto se přece už buduje mohutná vodíková infrasruktura.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 20:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Kde???? Buduje se především elektrokotel, který tu vrtulovou energii prožene uhlákem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2023 09:06 Reaguje na Daniel Višňovský
To je nejprimitivná postup, kde jdete přes Carnotův okruh se ztrátami skoro 70%.
Daleko lepší systém je membrána - tj. palivový článek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2023 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste opět vůbec nepochopil o čem je řeč, Hanzle.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 20:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ptáte se, kam to budou dávat? Proženou to přes elektrokotel, který vyrobí páru, kterou napojí na potrubí uhláku. Nevěříte????
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.1.2023 09:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Už i v tom vašem milovaném Německu musí zvedat cenový strop o 25%, aby se jim aukce zaplnili.

Zlatá garantovaná cena pro nový blok v Dukovanech. A to jste byl jedním z těch, co tu řval, že to je jaderný tunel, apod...

https://oenergetice.cz/nemecko/nemecko-nabidne-letos-v-aukcich-podporu-pro-rekordni-objem-pevninskych-vetrnych-elektraren
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 09:21 Reaguje na Jaroslav Studnička
Cenový strop na vše se zvedá všude, bo inflace. O jaderném tunelu psal asi někdo jiný, ale vy nevíte, jaká cena z nového bloku bude.
"Nový cenový strop byl stanoven na hodnotu 73,5 EUR/MWh", cha cha cha cha to bude z jaderky jen 2x dražší??
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.1.2023 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, to nebude 2× dražší, a jak už jsem vám psal snad stokrát, je to cenový strop na minimální výkupní cenu, skutečná cena je mnohem vyšší než 73,5 €/MWh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 14:24 Reaguje na Emil Novák
Jistě, to je minimální výkupní. Ale kolik bude z jaderky? Když Hinkley Point v levném období ji měl na 100 eurech? Z nových Dukovan se dostanou pod 150? Pochybuju.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.1.2023 16:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Znovu posté, Hanzle: u Hinkley Point C tvoří dvě třetiny ceny elektřiny extrémně vysoké náklady financování, takže je cena elektřiny naprosto nesrovnatelná s cenou elektřiny z Dukovan, které se budou stavět s finančními náklady blízkými těm, za které si půjčuje stát. O tak výhodném financování si mohlo konsorcium stavějící Hinkley Point C nechat jen zdát, a tomu odpovídá i cena elektřiny. Srovnáváte tedy hrušky a jablka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 17:25 Reaguje na Emil Novák
Jste naivní jak 3 dny starý pes. V našem korupcistánu, který je zdemolován už tak, že není schopen udělat ŽÁDNÉ důležité rozhodnutí, chci vidět stavět jaderku!!
Když se staví 30 let jez na Labi (vásledek nula), 10 let DOL (ani se nekoplo), tendr taky trvá 10 let (výsledek možná bude) a trestní stíhání za zcela primitivní podvod trvalo asi 8 let a výsledek jak dycky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.1.2023 17:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem možná naivní a vy jste prokazatelně ulhaný. Tendr netrvá 10 let, vypsán byl před necelým rokem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.1.2023 18:42 Reaguje na Emil Novák
Já myslel, že to vypsala Nečasova vláda. Aha, to byl taky tendr na dostavbu jednoho bloku, taky se nepostavil.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.1.2023 18:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak "taky se nepostavil"? Co to zase melete?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2023 09:25 Reaguje na Emil Novák
Tak se fakt postavil? Určitě nekecáte?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2023 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, prohlásit o bloku jaderné elektrárny necelý rok po vypsání tendru že "se taky nepostavil" je prostě úplně mimo. Jestli nechápete proč, tak doporučuji vyhledat odbornou pomoc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2023 18:35 Reaguje na Emil Novák
To čtení, to vám nejde...
Píšu o tendru, který vypsala Nečasova vláda, což je asi 11 let. A stojí teda něco ?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2023 18:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, Hanzle, čtení nejde leda vám, jak tu neustále dokazujete. Vy už ani nevíte co jste psal - psal jste "taky se nepostavil" - taky jako co jiného než blok v Dukovanech, jehož tendr neprobíhá ještě ani rok, a o kterém je tu řeč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2023 18:37 Reaguje na Emil Novák
Na kličkování mezi hnidami jste skutečný kadet cha cha.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.1.2023 18:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím tu ovšem kličkujete jen vy.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 20:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě si tak přestat plést Dukovany s Temelínem, že.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

24.1.2023 22:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, většina větrných nlynu se zbourala v předminulý století, jako zastaralé řešení. Akorát potomci vašeho řazení to považuji za moderní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.1.2023 09:09 Reaguje na Daniel Višňovský
To technické řešení je zcela jiné a větrný mlýn s plachtovými lopatkami měl účinnost možná 100x nižší, než dnešní vrtule.
Odpovědět
EN

Emil Novák

27.1.2023 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
A nebo spíš "možná" jenom plácáte nesmysly jako obvykle - holandský větrný mlýn měl účinnost skoro 20 %, teoretická maximální účinnost (prakticky nedosažitelná) je podle Betzova pravidla 59 %. Takže to "možná 100x nižší" je opět je váš výmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.2.2023 16:36 Reaguje na Emil Novák
A k tomu si připočtěte ten rumpovák všemožných převodů a hřídelí a jste zase na čtvrtině. Ale klíčem je dynamo a drot někam kamkoliv. To ten větřák fakt neuměl.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist TOPlist