https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ohledne-tendru-na-dukovany-jsou-otazniky-stavba-se-prodrazi-rika-edvard-sequens
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ohledně tendru na Dukovany jsou otazníky, stavba se prodraží, říká Edvard Sequens

17.3.2022 18:15 | DUKOVANY (ČTK)
Kolem tendru na stavbu nového bloku Dukovan je stále několik otazníků. Dva ze tří možných uchazečů nemají hotový reaktor vhodný pro Dukovany, stavba se také zřejmě proti nynějším plánům opozdí a prodraží. ČTK to řekl Edvard Sequens, energetický konzultant ekologické organizace Calla. Společnost ČEZ dnes zahájila tendr na stavbu nového jaderného bloku Dukovan. Dostala souhlas od ministerstva průmyslu. Blok by měl stát do roku 2036. Ekolog Alexander Ač ČTK napsal, že pro rychlé dosažení uhlíkové neutrality jsou třeba všechny nízkouhlíkové alternativy a jádro je jednou z nich.
 

"Tendr vzbuzuje příliš velká očekávání o řešení české energetické soběstačnosti nebo nezávislosti. Ale jsou před ním ještě hodně velké otazníky. Za prvé ještě Evropská komise nenotifikovala veřejnou podporu, kterou stát dal ČEZu přes Lex Dukovany. To je jedna z možných překážek," uvedl Sequens.

"Druhá je, že dva ze tří uchazečů, které jsme oslovili do tendru, nemají hotový reaktor pro Dukovany, kde je omezení 1200 megawatt," dodal. Sequens podotkl, že takový reaktor má z uchazečů jen severoamerická společnost Westinghouse, nikoliv však francouzská společnost EDF a jihokorejská firma KHNP. "Půjdeme-li do prototypu, zvyšují se výrazně rizika zdražování, zpožďování projektu," dodal Sequens.

Neočekává, že nový reaktor vyjde na zhruba 160 miliard korun v cenách z roku 2020, což uvádí zástupci vlády i společnosti ČEZ. "Všechny relevantní projekty, které jsou stavěny v Evropě a v celém světě, ukazují na cenu nejméně 220 miliard v přepočtu na aktuální kurz. A reaktor nebude v provozu před rokem 2040. Nestavíme tady tak rychle jako některé čínské projekty," uvedl. Také ekologická organizace Hnutí Duha už dříve uvedla, že očekávání ohledně ceny projektu a doby zprovoznění bloku jsou nereálná. Vládě také vytkla, že rozhodla o spuštění tendru bez analýz ekonomické a bezpečnostní výhodnosti rozvoje jaderných elektráren, jak ji před volbami slibovala koalice Pirátů a hnutí STAN.

"Téměř všechny scénáře dosažení uhlíkové neutrality počítají s pokračující rolí jádra v energetickém mixu. Jakkoliv lákavá je představa spoléhat v budoucnu pouze na obnovitelné zdroje energie, úplné vyloučení jádra z energetického mixu je v tuto chvíli z pohledu ochrany klimatu kontraproduktivní," uvedl Alexander Ač z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR (AV). "Pro rychlé dosažení uhlíkové neutrality potřebujeme všechny nízkouhlíkové alternativy, a jádro je jednou z nich," dodal.

Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) bude dostavba Dukovan největší investicí v novodobých dějinách České republiky. Vyhodnocení tendru by mělo být uzavřeno do konce roku 2024. Začít stavět se má v roce 2029, v roce 2036 by měl být spuštěn zkušební provoz.

První nabídky od tří uchazečů, Westinghouse, EDF a KHNP, dostane ČEZ do 30. listopadu letošního roku. ČEZ poté bude s uchazeči jednat a dostane druhé, vylepšené nabídky. S konečným pořadím uchazečů předstoupí ČEZ před stát v prosinci 2023.

Česko má v současnosti šest jaderných bloků ve dvou elektrárnách. Dva bloky, každý o výkonu přibližně 1000 megawatt, jsou v jihočeském Temelíně. Čtyři menší bloky s výkonem 510 MW stojí v Dukovanech.

Jaderné elektrárny produkují zhruba třetinu veškeré elektřiny vyrobené v Česku. Loni dodaly Dukovany a Temelín do přenosové soustavy 30,73 terawatthodiny elektřiny, meziročně o tři procenta více. Téměř tak vyrovnaly dosud rekordní rok 2013, kdy oba české jaderné zdroje vyrobily 30,75 terawatthodin energie.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (64)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.3.2022 20:02
Westinghouse - žádný jiný výsledek se nepřipustí. O tom se rozhodlo již
dříve.
Odpovědět
ig

17.3.2022 20:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
A koho byste chtěl? Ještě jsou ve hře Korejci a Francouzi, mají šanci se předvést. Že tam nebudou Rusové, v to doufal každý kdo má zdravý rozum a teď se to nade vší pochybnost potvrdilo. Číňani na to ještě nejsou zralí, dejme jim ještě padesát let aby se sžili s takovými věcmi jako je dodržování technologické kázně.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.3.2022 07:13 Reaguje na
Tak proč dělat divadlo a nezadat to z volné ruky ? Ušetřila by se spousta času.
Odpovědět
sv

sv

18.3.2022 18:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co to má být ta "volná ruka"? Pokud máte na mysli veřejnou zakázku, tak účast zločince na takové zakázce znamená přesný opak, tedy obrovská zpoždění. Dále "divadlo tady dělal" akorát agent bureš svými "bezpečnostními dotazníky", o zrušení rozběhnutého tendru na další blok v Temelíně nemluvě. Minimálně za to by měl jít agent bureš bručet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 16:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Proboha!!! Takovou zakázku dát bez tendru je porušení někoik (desítek?) zákonů a ten, kdo by to vyhlásil, musí jít bručet.
Navíc je to úplná pitomost i z praktického hlediska....
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.3.2022 20:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Proboha, tak napište jediný zákon a jeho konkrétní ustanovení, které by např. mezivládní dohoda porušila, místo těch nekonkrétních řečí. A také napište, proč to v mnoha jiných zemích EU žádný problém není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 08:21 Reaguje na Emil Novák
Zákon o zadávání veřejných zakázkách.
Netuším, proč by to nemohlo projít řádným tendrem, kde budou už rozhodnovat jen odborníci, už kvůli politické opozici, která by to využila jako mohutný klacek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Na tendr je uplatněna bezpečnostní výjimka, takže se zákonem o zadávání veřejných zakázek řídit nemusí. Podobně by to bylo i v případě mezivládní dohody. Vše je tedy v souladu se zákonem. Stejně tak se postupuje třeba při nákupu vojenské techniky, kde také není potřeba vypisovat tendr, do kterého by se mohl přihlásit kdokoliv, třeba i ruské firmy, což jistě nechcete ani vy, stejně jako nechcete aby se přihlásil Rosatom do tendru na Dukovany. To je znemožněno právě díky bezpečnostní výjimce.
Sečteno podtrženo, opět nevíte o čem mluvíte, žádné konkrétní porušení zákona neznáte, přestože jste tvrdil že jde o porušení několika (dokonce desítek?) zákonů. Takže jako obvykle plácání nesmyslů bez znalosti věci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 22:50 Reaguje na Emil Novák
To je vám podobné, je li jakákoliv možnost něco ojebat, vykroutit se na hraně zákona, neudělat to normálně a pořádně, tak to hned uděláme, ovšem nechápete nikdy PROČ?
Proč máme ojebávat tendr, když ho můžeme normálně a pořádně poctivě udělat? Proč něco obcházet pomocí kliček v zákonech??
To je to čecháčkovské švejkovské ojebání úplně všeho...
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 23:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejde o žádné "ojebávání" ani na hraně zákona. Ta výjimka existuje právě proto, aby zakázku na prvky kritické infrastruktury nemohla vyhrát např. ruská firma, což by mohlo představovat ohrožení národní bezpečnosti. Vy tu celou dobu, aniž jste to tušil, prosazujete uplatnění bezpečnostní výjimky a vyřazení Rosatomu z tendru na Dukovany, protože bez uplatnění výjimky jej vyřadit nešlo. To vám přišlo naprosto v pořádku. Opět se ukazuje že jste naprosto zmatený jedinec, který vůbec netuší o čem mluví.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

18.3.2022 09:48 Reaguje na
A ty jsi kdo ?
Odpovědět
sv

18.3.2022 13:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Blábol
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.3.2022 14:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
teoreticky je to jedno, když se to má dostavět, tak už tři roky má být uhelná dekarbonizace dokončená, to značí, že tenhle mamut přijde pozdě. Pokud se nepřijde s decentralizací jaderných zdrojů, jsou Dukovany mimo hru
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.3.2022 19:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To neznačí že "tenhle mamut" přijde pozdě, jednak není totiž záměrem aby "tenhle mamut" nahrazoval uhlí, má nahradit část současných jaderných zdrojů, a hlavně konec uhlí v roce 2033 je kvůli invazi na Ukrajinu úplně pasé.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.3.2022 08:21
Smiřme se s tím, že se stavět už nic nebude. Jednak to nemá stavět kdo
a taky na to nebude. My starší nějak dožijeme s uhlím a dožívajícími JE,
uskrovníme se kvůli cenám a mladí se budou muset starat o budoucí zdroje
stejně, jako se staraly naše a předchozí generace, když stavěly uhelky, vodní elektrárny a JE. Třicet let se z toho žije a pouze "udržuje".
To už ale nestačí, deficit energetických zdrojů zaklepe brzo na dveře
a nebude to ani tak "gryndýlem", ale životností těchto zdrojů. Byť by se postavil ten jeden dukovanský blok, tak ani nenahradí ty čtyři v té době
dosloužilé. Uhláky se rozpadají pod rukama, protože údržba se z důvodu
"gryndýlového" odstavení odrbávala a bylo by je asi potřeba kompletně
zrenovovat. Energetická chudoba bude realitou pro široké vrstvy obyvatel
a bude řešením nedostatku energie na trhu. Bohatí jí budou mít dostatek a chudí si jí užijí jako zákusku po skromném obědě. Pro mnohé to ale bude
prozřením o snědeném krámu vedle obchodu s luxusním zbožím pro zbohatlíky.
Bohatší země vykoupí i tu "špinavou" energii od zemí chudších a ty chudší
zchudnou zcela. Řešením bude celoevropský (možná celosvětový) konflikt o
zdroje surovin, který bude nadějí pro přeživší a koncem pro méně šťastné.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.3.2022 08:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Mě by zajímalo, jestli si třeba v SAE nebo v Bělorusku, kde se v posledních letech úspěšně dostavěly jaderky, taky říkali že to nemá kdo stavět a že na to nebude a podobně. Přitom to jsou země, kde žádný jaderný průmysl dosud nebyl a začínalo se úplně od nuly, proti nim je ČR se svým zázemím doslova jaderná velmoc. A proti Bělorusku i nesrovnatelně bohatší.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.3.2022 12:06 Reaguje na Emil Novák
Jsem realista a myslím si, že příležitost JE stavět se už
promrhala po sametu. V té době bylo z čeho brát(privatizace)
a ceny stavebních prací a technologie byla ekonomicky únosná. Fungovala Škodovka, Sigma a jiné podniky podílející
se na výstavbě JE. Bohužel politicky to bylo neprůchodné a
s poklesem průmyslu byl velký převis elektřiny, která byla spotřebitelům doslova vnucována za nízké ceny(přímotopy, el. kotly).Pak se to šolichalo tu odsířením uhelek, tu jejich odprášením a nakonec ještě snem o všespasitelných OZE
zálohovanýc plynem z Ruska. Před 30. roky by asi prošel
i ruský dodavatel a i jiní dodavatelé stavěli JE sériově. Reálně Francouzi budou stavět doma, Westinghouse je tak
trochu v průseru a Korejci ??? Vypsáním tendru se nic
nezkazí, ale asi ani nic nevyřeší. Zbude ten ochotný, ale
bude tím nejlepším a nejlevnějším ? Ano jinde to šlo, ale
tam se nediskutuje, nepolitikaří, zakázka se zadá, staví
se a zprovozní. Tu si pokecáme a horký brambor přehodíme
na jiné. Jinak bohatství tu roli až tak nehraje, nebo jsme
snad byli za socíku tak bohatí, že se postavilo tolik JE
a i ostatních velkých staveb? Realista vidí, že se staví
prd a i na přehradě v N.Heřmínovech se ještě nekoplo do
země ani po 25. letech. Před chvílí jsem se vrátil z
Hraničních meandrů Odry u Bohumína a bez přehrad ty řeky
vypadají po zimě chudé na srážky jako o žních.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.3.2022 12:53 Reaguje na Břetislav Machaček
K názorům se vyjadřovat nechci, každý máme jiný, ale vidím trochu rozpor v tvrzeních že se "stavět už nic nebude", protože "na to nebude", a v tom že "bohatství tu roli až tak nehraje".
Odpovědět
sv

sv

18.3.2022 19:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Na fantasmagorie tě užije. Bohužel dál než k těm fantasmagoriím ses nedostal. Pro info, Škoda JS i Sigma stále "fungují". A nejetn to v ČR nové podniky v oblasti jádra vznikají a mají úspěch. Např. firma ZAT, která dodává řídící systémy pro JE do celého světa. Pokud je něco reálné, tak jedině to, že jak Westinghouse tak Areva postavili v posledních letec mnoho reaktorů např. v Číně a jediný kdo má a ještě bude mít problém je právě rosatom. Tvoje otazníky značí leda to, že o korejském jaderném průmyslu víš kulové. ALe máš pravdu, agent bureš "horký brambor" přehodil na jiné. Na politikaření jsou tady rusáci, 4 roky už měli ve Finsku a Maďarsku plnou parou stavět a zatím se nekoplo do země a teď už ani nekopne.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.3.2022 09:51 Reaguje na sv
Když už mi tykáš, tak ti odpovím, že ani u nás se
už do země kvůli JE nekopne. To si zapiš za uši
a vzpomeň si na má slova za 10,20 let, až budeš
sedět u svíček a koukat do tmy zabalený do dek.
Odpovědět
sv

sv

19.3.2022 12:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Věštění z lógru zvládáš dobře. Jen se ti ty výjevy jaksi míjí s reálnými událostmi. Lez si mezi puťkovy půlky a jak to dopadlo. Obhajoval jsi polské plundrování českého pohraničí a kydal špínu na podanou žalobu, a jen díky ní byli poláci přinuceni platit a přijmout opatření. Jinými slovy nic nevíš a nikdo tě nebere vážně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.3.2022 13:55 Reaguje na sv
K prvé výtce se nemíním vyjadřovat, protože je zase nepřípustné
zpochybňovat jedinou pravdu.
U plundrování jsem byl proti žalobě
a pro dohodu, protože z pokuty nemá
nic Polsko a ani my. Pokuta se rozpustí
v unijním rozpočtu a u těsnící stěny
jsou zatím pouze dohady, zda bude vůbec
účinná. Peníze jsou na účtu, ale dokud nebudou mít lidé vodu, tak jsou peníze
k ničemu. Stát se měl lidem o vodu starat
i bez žaloby a odškodnění dříve. Měl za to vystavit účet a chtít ho uhradit. Teď
mají dohodnutou částku, ale ta nemusí stačit na ty vodovody a vodohospodářské úpravy. Nakonec na ně ještě doplatíme
ze státního rozpočtu a nebo se nepostaví
vůbec. Předmětem žaloby není odškodnění, ale zastavení těžby a žaloba byla vzata po odškodnění zpět. Takže cár papíru,
těžit se bude vesele dál a rozsudek
nepostavil zeď proti vodě, ale zeď mezi sousedy, kteří viní jeden druhého. Jedni za plundrování a druzí ty prvé za žalobu
a zaplacené pokuty. Ten NIKDO jsi TY sv
a nebo i někdo jiný?
Odpovědět
sv

sv

19.3.2022 15:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, moravec měl taky tu "svou pravdu", že emanueli.
Jinými slovy, kromě toho, že blbě věštíš z lógru v oblasti energetiky, tak navíc ani neumíš počítat. Pro info, NIC jsem měli před tím, než byla podána žaloba, žádné opatření žádné kompenzace za zmizelou vodu a znečištěné ovzduší. Fantasmagorické představy jak se voda objeví sama, když proti polákům nezasáhneme, nebo že by bureš nechal něco stavět, je leda pro smích. Stát měl především na poláky tlačit podstatně dřív ale to by tehdejší premiér agent bureš nesměl být diletant, který má ručičky dozadu a silný je leda per huba. Správně píšeš, že odborníkem byl jedině na ty cáry papíru. Zdi stavěla banda vydřiduchů z PGE, ty fyzické zdi, k nimž byli žalobou přinuceni budou aspoň k něčemu. Takže současný stav je ve srovnání s předchozím stavem obrovský pokrok.
Mimochodem s tou samomluvou by jsi měl něco udělat. Takhle to totiž vypadá, že mentálně na tom nejsi příliš dobře, Emanueli NIKDO.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 20:09 Reaguje na sv
Macháček je ryzí grafoman.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.3.2022 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Od vás to sedí...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 08:33 Reaguje na Emil Novák
Já nesepisuji tak dlouhé litánie, i když počet příspěvků můžeme mít podobný.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 08:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Počet příspěvků nemůžete mít podobný. Nikdo nemůže mít podobný počet příspěvků jako vy, když vám běžně patří polovina všech příspěvků v diskusi.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

18.3.2022 09:45
Včerejší rozhovor Danušky na čt24 byl hodně opatrný a je jasné, že to už nejsou hesla Kupředu levá, ale skromná fakta a přání. Jarda Mílů sice touží po 100% vlastnictví státu ČEZu, ale kapr si sám rybník nevypustí. To by bylo asi první znárodnění po roce 1989.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.3.2022 09:52 Reaguje na Zdenek Wenzel
Pokud by stát chtěl stavět Dukovany ve státem vlastněné společnosti, nemusí kvůli tomu kupovat hned celý ČEZ, stačí koupit jen dceřinnou společnost Elektrárna Dukovany II, která je za výstavbu nového jaderného zdroje zodpovědná. Ostatně s touto možností počítají i smlouvy mezi státem a ČEZem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.3.2022 14:22 Reaguje na Emil Novák
Ono by při troše hraní si asi i šlo, aby byl státu jen ten nový blok.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

19.3.2022 07:50 Reaguje na Emil Novák
Emilku, ty jsi tak chytrý a tady je tě vážně škoda.
Jenom nám tady ještě vysvětli, čím ty další nové bloky, které 100% potřebujeme (to je bez diskuse) uchladíme? Budeme poroučet větru a dešti? Na příkaz strany poručíme vodohospodářům o sjednocení potoků v jeden veletok?
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.3.2022 08:11 Reaguje na Zdenek Wenzel
Překvapivě je uchladíme vodou z Dalešické přehrady jako dosud, které tam je a minimálně v tomto století bude podle závěrů odborníků dost pro dva bloky do 1200 MWe, a také tam po přechodnou dobu bude vody dost pro současné bloky spolu s jedním novým blokem do 1200 MWe. Poroučet větru a dešti není potřeba, stejně by to k ničemu nebylo.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

19.3.2022 18:04 Reaguje na Emil Novák
Díky za odezvu, ale je mylná v tom, že rozdíl teploty vody z chlazení do volné přírody musím být adekvátní živočichům, kteří v ní zatím ještě žijí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.3.2022 18:54 Reaguje na Zdenek Wenzel
Všiml jste si u dukovanské elektrárny takových velkých chladicích věží? Díky nim se do "volné přírody" vypouští pouze odluhy, většina vody se vypaří, tím pádem vodní tok pod elektrárnou neohřívá. Teplota vodního toku pod elektrárnou je ve skutečnosti naopak snižována vypouštěnou chladnou vodou ze dna vodního díla Mohelno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 10:15 Reaguje na Emil Novák
Ty věže za rok spotřebují tolik vody, jak asi 1 milión obyvatel. A to jde do vzduchu, ne do čističky, která vodu racykluje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Čímž jen potvrzujete to co jsem psal, tedy že neohřívá vodu...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 16:55 Reaguje na Emil Novák
EIA počítá přece průtok Jihlavkou s nějakou prvděpodobností vývoje klimatické změny, ovšem ta změna jede daleko rychleji a naše území může skončit dost silně bez vody. A pokud pojede systém zadržování vody v krajině a nastane suché období (to může nastat už letos), tak může nastat problém ještě dříve, než vůbec na stavbu dojde.
Proč to nepostaví v Temelíně??
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.3.2022 20:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Dokažte že klimatická změna "jede daleko rychleji" než před pěti lety, kdy vznikla ta studie. Ve skutečnosti naopak od vzniku té studie průměrná teplota spíš klesá než roste, viz např. zde: https://climate.copernicus.eu/c3s-data-supports-research-and-policy-making-throughout-2021
A jaksi vám uniká, že čím tepleji, tím více srážek, jen mohou být nerovnoměrněji rozložené, což je problém pro zemědělce, ale nikoliv pro elektrárnu, která má k dispozici vodní nádrž o objemu 130 milionů m3.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 08:28 Reaguje na Emil Novák
Ten nejserióznější dokument je šestá zpráva IPCC a tam se dá asi celkem odhadnout, jak se to bude vyvíjet. Jedeme po té nejhorší větvi a možnost to změnit je mizivá.
Množství vody v atmosféře neznamená srážky, to stanoví rosný bod. V oblastí Perského zálivu bývá běžně 90% vlhkost vzduchu a je tam poušť. To je dáno teplotou.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže jste opět nedokázal vůbec nic, fakta která říkají, že za posledních pět let k žádnému nárůstu teploty nedošlo, a tady se situace od doby vzniku studie nijak nezhoršila, prostě ignorujete. Místo toho se zaklínáte tím co se dá "celkem odhadnout", zkrátka typická dojmologie.
O množství vody v atmosféře jsem nic nepsal, psal jsem o množství srážek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 10:13 Reaguje na Emil Novák
IPCC samozřejmě říká, že se za těch 5 let oteplilo, ovšem systém je tak složitý, že je to pod hranicí možnosti měření - spíš vyhodnocení.
Pokud budete měřit rychlost projíždějícího vlaku měřákem s přesností na 1km/hod. tak taky nezjistíte, o kolik se posunul za 5 vteřin. Ale budete zcela jistě vědět, že stále jede.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 10:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinými slovy tedy IPCC nemá nic co by nasvědčovalo tomu, že "změna jede daleko rychleji" oproti stavu před pěti lety, když je to pod hranicí měření...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 15:45 Reaguje na Emil Novák
Samozřejmě má, ten trend je dlouhodobý a je přímo závislý na koncentraci CO2 ve vzduchu. A ta stoupá velmi svižně, měla by být teplota daleko vyšší. Ale brzdí nás oceány.
Několik z posledních 5 let bylo mezi nejtepljšími vůbec.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě nemá a vy kromě svých dojmů také ne. Trend je dlouhodobý a právě proto se za pět let nic změnit nemohlo, takže si sám sobě protiřečíte.
Za posledních pět let je z výše uvedeného odkazu vidět, že k žádnému růstu teploty nedošlo, před šesti lety bylo tepleji než každý z posledních pěti let, tím pádem neplatí, že "ta změna jede daleko rychleji", jak jste tvrdil vy. Data vás usvědčují z dalšího nesmyslu, vy se je snažíte zpochybňovat pouze svými dojmy. Co myslíte že má větší váhu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 22:45 Reaguje na Emil Novák
Proboha podívejte se do JAKÉHOKOLIV grafu globální teploty a nekdákejte pořád takové nesmysly....to fakt není možný...
Tady máte úplný základ...https://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 23:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysly tu kdákáte jedině vy, odkaz na jeden "JAKÝKOLIV graf" jsem vám dal, dám vám ho klidně znovu, a tento graf jasně ukazuje, že oproti predikcím před pěti lety, kdy vznikala studie k EDU II, k ničemu jako "jede daleko rychleji" nedošlo, právě naopak posledních pět let jede daleko pomaleji:
https://climate.copernicus.eu/c3s-data-supports-research-and-policy-making-throughout-2021
Ve vašem odkazu na wikipedii není vůbec nic, co by podporovalo vaše nesmyslné tvrzení.
Odpovědět
sv

sv

19.3.2022 15:18 Reaguje na Zdenek Wenzel
Zdeněček zřejmě netuší, že třeba v australské v poušti, kde je k dispozici jen ta voda, která je tam přivezena, se běžně provozují tepelné elektrárny. Jinými slovy, to že zdeněček nemá ánung o technologiích v oblasti energetiky (jak by taky mohl mít, když fandí nefunkčním oze parodiím na elektrárny), opravdu ale opravdu neznamená, že vhodné technologie chlazení neexistují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 08:31 Reaguje na sv
Nevím, jak to dělají v Austrálii, ale JE dukovany spotřebuje vody asi jako milión obyvatel jen do odparu.
A Jihlava je čůrek už dnes a nový blok má mít větší výkon, jak půlka ceé staré JE.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Po prvním slově svého příspěvku jste mohl klidně skončit, protože je všeříkající. Největší jaderná elektrárna v USA stojí v poušti v Arizoně u řeky, která na část roku vysychá. Ještě že tam tenkrát neměli Hanzla, který by jim vysvětlil že tam žádná elektrárna postavit nejde...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 10:07 Reaguje na Emil Novák
Dobře. Tak zkuste tu americkou elektrárnu přesunout do Dukovan místo té staré.
Na Paroubkově Marsu vyrábí energii žvaněním na Ekolistu, tak jaký máme vůbec problém?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč by se měla přesouvat do Dukovan? Stačí místo neustálého "to nejde" použít osvědčené řešení. Žvaníte tu zatím jedině vy sám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 15:48 Reaguje na Emil Novák
Nikdo netvrdí, že to nejde, já se jen ptám, proč se to nebude stavět v Temelíně, kde je vody dost.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.3.2022 15:57 Reaguje na Pavel Hanzl
V Temelíně se bude stavět nejspíš taky, Dukovany mají přednost proto, že tam bloky doslouží mnohem dříve a nechceme o tuto jadernou lokalitu přijít.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.3.2022 14:27
Rizika zde samozřejmě jsou, jak co se doby výstavby týče, tak co se týče navýšení ceny. Jenže pokud Duha a Sequens nehodí do placu nějaký kvalifikovaný odhad obou změn, tak udělat nějaké zhodnocení projektu jde dost blbě.

Další věc je ta, že min ten jeden blok potřebuje čistě z důvodu energetické soběstačnosti a strategické bezpečnosti ČR. Takže jediným možným řešení je dobře realizovaný tendr a dobře ošetřené plnění následné smlouvy. Říci si ... vono to bude složitý a bude to asi trvat dýl a možná to bude a dražší, to je lepší se ny to vyprdnout ... to fakt není řešení. Teda je. Ale blbý.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.3.2022 17:22
Názor p. Sequense je jak opsaný z ekolistovych diskuzí, ale to je málo na organizaci, která má přístup do médií a k rozhodování. Rozhodovat v tendru ze 3 firem, z nichž min.2 nemají požadovaný reaktor, není soutěž. Do tendru musí být přípusteno více mezinárodních firem. Hlavně kvůli srovnání cen a korupci. Jestli je Síkela bankéř, tak z jakéhokoliv jiného rozhodnutí a povolení "nesouteze" by mu mělo být špatně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 11:40 Reaguje na Jarka O.
Jsou přece připuštěny všechny firmy z normálních zemí, že jsou jen tři, to není náš problém.
Poláci to mají už jasný (pokud vím) bude asi 6 reaktorů stavět Westinghouse, možná bychom se mohli svézt.
Navíc ten výkon reaktoru není nějak natvrdo dán, můžeme se přizůsobit nabídce.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.3.2022 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten právě natvrdo dán je.
Aspoň tohle byste měl vědět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 16:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Zkuste vysvětlit proč. Pí Drábová říkala, že je stejně na ČR příliš velký.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.3.2022 20:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak nás poučte vy, proč Drabová míní, že je odborníky vymyšlený výkon "příliš velký ".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.3.2022 20:06 Reaguje na Jarka O.
Zeptejte se pí. Drábové.
V tom rozhovoru říkala, že je to příliš velký zdroj, jehož problém by výrazně poškodil celou síť. Ale něco zásadního to není. Jenom to bylo chystáno pro Rosatom, ale už naštěstí není.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.3.2022 15:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako že by Drábová říkala, že jeden dukovanský blok nám rozhodí celou přenosovou síť, jo?

A to teda citujte. Přesně a včetně odkazu na zdroj citace, to si rád přečtu/poslechnu.
Bo já přesně vím, co okolo vás "přeletělo" a tím pádem přesně vím, co jste pochopil zcela blbě. Jako vždy:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 15:46 Reaguje na Svatá Prostoto
Ten celý jeden blok má mít 1.3 Gw, pokud vím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2022 15:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Proč je výkon toho reaktoru nastaven natvrdo?
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

23.3.2022 06:40
Myslím si, že Emil Novák - Urválek, tu dělá dobrou práci, ale všeho do času.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist