https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/operace-kulovy-blesk-velke-stehovani-jakarty-je-hlavne-environmentalni-problem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Operace Kulový blesk? Velké stěhování Jakarty je hlavně environmentální problém

16.9.2019 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Celá obří metropole Jakarta, pokrývající plochu 600 kilometrů čtverečních, se noří do vln a bahna. / Ilustrační foto
Celá obří metropole Jakarta, pokrývající plochu 600 kilometrů čtverečních, se noří do vln a bahna. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Fuzz / pixabay.com
Pokud bychom na mapě jihovýchodní Asie zvýraznily metropole s nejvyšším HDP, bude hlavní indonéské město Jakarta doslova zářit. Sídlo s 10,4 miliony obyvatel v užším centru je totiž odpovědné za 65 % národní ekonomiky. Taková ekonomická mapa by nám ale skryla jeden podstatný fakt: celá obří metropole, pokrývající plochu 600 kilometrů čtverečních, se totiž noří do vln a bahna. A proto ji chystají přestěhovat o 1000 kilometrů dál. Píše o tom BBC a Independent.
 

Vybudovat „z ničeho“ nové hlavní město Indonésie vypadá jako výzva pro architekty, inženýry, urbanisty a plánovače, ale nepříjemné bude hlavně pro místní ochránce přírody. Přesun hlavního města z Jávy na Borneo totiž není jen ambiciózní pětiletkou, ale zásadním zásahem do oblastí, které dosud byly člověkem ovlivněny jen částečně.

Dnešní Jakarta je jedním z nejšpinavějších měst světa, širší aglomeraci obývá přes 26 milionů lidí a metropole se topí dílem ve smogu, dílem v bahně. Každý rok se totiž kvůli nezpevněnému substrátu v podloží propadá až o 15 centimetrů a v roce 2050 bude z 95 % rozlohy pod vodou. Což je jistě dobrý důvod pro velké stěhování. Otázkou zůstává, jestli jeden dobrý důvod může ospravedlnit spoustu dílčích špatných kroků.

Nepoučitelná Indonésie?

Na některé z nich upozorňuje Hans Nicholas Jong, komentátor deníku Independent: „Jakarta je v pořadí asi třicátým hlavním městem světa, které se kompletně stěhuje. A navzdory původním závazkům to vypadá, že se z chyb předchozích metropolí ani svých vlastních nehodlá poučit.“ První vize ambiciózního projektu, který má být zahájen v roce 2021, sice počítají s kompletně „moderním zeleným městem budoucnosti“. Ale stačí jen pohled do map a stavební dokumentace a je jasné, že tu bude v předstihu vykáceno a vyklučeno na 180 000 hektarů pralesních porostů. Včetně 1370 hektarů pralesů dosud zcela nedotčených, chráněných. Jak se s tímto nesouladem hodlá indonéská vláda vypořádat? Po dostavbě města plánuje vyhrazené plochy znovu zalesnit.

„Otázka masivního odlesnění a zpětného zalesnění, fragmentace stávajících biotopů, ohrožení orangutanů, to vše jsou jen drobné, leč podstatné vady na kráse plánu o zeleném městě budoucnosti,“ říká Jong. Okolí nového města samozřejmě není zcela nedotčené. V některých lokalitách tu probíhá těžba minerálů, fosilních paliv, dřeva, fungují tu plantáže olejných palem. „Je tedy na místě se ptát, jak s nimi indonéská vláda naloží, zda jejich koncese úplně vykoupí a zruší, nebo je jen schválí jejich přesunutí jinam.“ V takovém případě by byl ale dopad stěhování města na Borneo mnohem drastičtější, protože by se tím umocnilo další narušování přírody na Borneu, v dosud ne tolik poznamenaných regionech.

Nové město, staré problémy

Je snadné říct, že do pěti let se v novém městě zabydlí milion státních úředníků a administrativních pracovníků, ale v čem budou bydlet? Stavební materiál by se do regionu musel buď dovážet z Jávy (ekologická stopa takového počinu by byla astronomická), anebo se sežene z místních zdrojů. To by ale nejspíš obnášelo likvidaci krasové oblasti Sangkulirang-Mangkalihat, která se nachází 400 kilometrů od plánovaného města. A znamenalo by to další silnice protínající džungli. Ani jedno z navrhovaných řešení se přitom nedá považovat za ekologické, špatná a s drastickými následky jsou obě.

A stejné je to i s otázkou, kde by 1,5 milion obyvatel nového města v roce 2024 získával elektřinu. Vcelku pohotově se totiž nabízí uhelné doly KutaiKartanegara a výstavba tepelné elektrárny „blízko zdroje“. Tedy další likvidace životního prostředí, další zdroj znečištění. „Podle projektu nebudou do roku 2021 vytvořeny žádné kapacity pro generování energie z obnovitelných zdrojů a vlastně se s nimi ani v návrhu nepočítá,“ říká HendroSangkoyo, environmentalista z Institutu demokratických věd. „Zdá se, že staré město si do nového prostředí všechny problémy, které vyvolaly potřebu stěhování, bere s sebou.“


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

16.9.2019 08:30
Nejviditelnější problém Jakarty je doprava, to město je v podstatě jedna velká dopravní zácpa. Měli bychom tam poslat dopravní experty z Prahy, ti by tam zúžili několik silnic, vybudovali pár ostrůvků pro chodce a zrušili pár parkovacích míst, čímž by dopravu vytlačili z města, učinili ji plynulejší a tím pádem by se Jakarta stěhovat nemusela :-) Hned bych jim přispěl na letenku, pro záchranu Bornea mi nebude zatěžko sáhnout do kapsy :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist