https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/oprava-silnice-u-velkych-opatovic-ktera-ohrozuje-cast-aleje-roku-zatim-nebude
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Oprava silnice u Velkých Opatovic, která ohrožuje část aleje roku, zatím nebude

25.1.2021 16:45 | BOSKOVICE (ČTK)
Stromořadí starých lip lemuje silnici druhé třídy 372 mezi místní částí Velkých Opatovic Svárov a místní částí Letovic Chlum. Do Velkých Opatovic se po ní jezdí například ze směru od Brna. Problém je, že silnice je v místě úzká, dvě auta vedle sebe se nevejdou. Nesplňuje tak bezpečnostní parametry silnice druhé třídy.
Stromořadí starých lip lemuje silnici druhé třídy 372 mezi místní částí Velkých Opatovic Svárov a místní částí Letovic Chlum. Do Velkých Opatovic se po ní jezdí například ze směru od Brna. Problém je, že silnice je v místě úzká, dvě auta vedle sebe se nevejdou. Nesplňuje tak bezpečnostní parametry silnice druhé třídy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Hana Rozbořilová / Alejroku.cz
Diskutovaná oprava silnice mezi Velkými Opatovice na Blanensku a Chlumem se zatím neuskuteční. Krajský úřad na základě odvolání zrušil příslušné stavební povolení, sdělil mluvčí kraje Michal Cagala. Kolem části silnice roste stromořadí lip, které vyhrálo v soutěži o alej roku, část stromů by kvůli opravě musela k zemi.
 

Krajský úřad zrušil stavební povolení vydané Městským úřadem Boskovice, a to pro formální nedostatky. "Věc se tudíž vrací do prvostupňového řízení MÚ Boskovice. To jednoduše znamená, že se případná realizace stavby v nejbližší době ani nemůže uskutečnit," uvedl Cagala.

V současné době současně pokračuje i řízení o povolení ke kácení, odbor životního prostředí by měl rozhodnout v následujících týdnech. Mluvčí uvedl, že byť nelze předjímat rozhodnutí úřadu, i tady se může stát, že nebude kácení povoleno.

Stromořadí starých lip lemuje silnici druhé třídy 372 mezi místní částí Velkých Opatovic Svárov a místní částí Letovic Chlum. Do Velkých Opatovic se po ní jezdí například ze směru od Brna. Problém je, že silnice je v místě úzká, dvě auta vedle sebe se nevejdou. Nesplňuje tak bezpečnostní parametry silnice druhé třídy. Kraj na rekonstrukci silnice získal i dotaci 80 milionů korun, kdyby ji neopravil, přišel by o ni. Aby ale bylo možné silnici opravit, část stromů by musela být pokácena.

Do Velkých Opatovic podle krajského kalendáře akcí zamíří v pátek hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL). Na svém facebookovém profilu uvedl, že má schůzku se starosty přímo v místě. "Řešil jsem to ještě před volbami. Podepsal jsem petici, byl jsem v kontaktu s jejich organizátory a říkal jim, že je potřeba zatlačit na okolní obce, kde všechna zastupitelstva přijala usnesení, že s vykácením souhlasí. Pořád mi to není jedno, protože sto let stará lípa do pěti let nevyroste," uvedl hejtman.

Vítězná alej je jednou z posledních velkých alejí u Boskovic na Blanensku. Je dlouhá 600 metrů a vysazena byla zřejmě v roce 1920 při celonárodní výsadbě Stromů svobody. Tvoří ji 85 lip, k zemi by mělo jít 38. Na alej byl zpracován dendrologický posudek, podle něj z hlediska perspektivy dřevin je hned 30 ze stromů v aleji neperspektivních a 25 jen krátkodobě perspektivních. Kolem silnice by mělo být vysázeno 273 nových stromů, z nichž část má nahradit pokácené stromy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

25.1.2021 18:52
U silnice 2.třídy, jistě tato alej nebude překážet, když budou stromy odborně ošetřeny a označeny.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2021 18:53 Reaguje na smějící se bestie
Nesmí se ovšem zapomínat na to, že i stromy mají jen určitou životnost.
Odpovědět

Jirka Černý

26.1.2021 06:55 Reaguje na smějící se bestie
Na to se zapomíná velmi často a pak různé ekologické bojůvky hájí kdejaká neperspektivní torza místo aby se alej vykácela a proběhla výsadba nových stromů ve vhodné vzdálenosti od silnice.
Odpovědět
DA

DAG

26.1.2021 12:23
Z 80ti je 35 na odpis a 25 v budoucnu také. V čem je problém? 38 jich půjde pryč a zbytek zůstane. Nahradí je nové a zbytek se bude nahrazovat průběžně.
Pro hmyz a ptáky ideální a alej bude mít vždy stromy, protože budou v různém věku. Navíc, kdo jezdí denně po takové silnici a navíc v zimě, tak ví jak je to nepříjemné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.1.2021 20:09
Základní otázka. Existuje jiná stejně vhodná komunikace mezi obcemi?
Pokud ne, tak je třeba být realistou a obětovat jednu stranu aleje pro
zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti silnice. Silnici rozšířit a vysadit
nové stromy je moudřejší, než lpět i na stromech neperspektivních
a nebo už na konci životnosti. Na straně aleje starých lip zřídit
rozšířenou krajnici a zabije se více much jednou ranou. Vznikne
třeba cyklostezka a stromy si oddechnou od odírání aut a třeba
i od sněžných pluhů a solení. Polovina stromů přetrvá a druhá
půlka bude zcela nová a perspektivní. Za pár let k obnově stromů
dojde tak i tak a bude to daleko bolestnější, protože půjdou k
zemi všechny a prosadit novou výsadbu může být z důvodu dopravní bezpečnosti obtížnější. Nahradit staré stromy těmi mladými je
u silnic problém, neboť je poškodí i pouhé zachycení bokem
vozidel, která se vyhýbají jiným. Kamioňáci neriskuje roztržení
plachty ani o větve stromů a mají tendenci v aleji jezdit
středem silnice. Uhnout s autem a nebo na kole je pak dilema.
Bohužel i alej roku je někdy problém a ten se musí řešit a ne
pouze odkládat. Odložení na později může stát lidské životy,
materiální škody a později už nemusí být ta investice na rozšíření
a na výsadbu nové aleje. Kdo otálí a nebo to blokuje, nemyslí moc
perspektivně a to jsem fanda alejí, ale pouze tehdy, když existuje
jiná alternativa, než pouze jediná silnice mezi obcemi. Bohužel
naši předci stavěli silnice a sázeli aleje pro potahy a ne pro
novodobá vozidla. Kompromisní návrh považuji za moudrý, ale je
otázka, co odpůrci kácení. Každý není svolný ke kompromisu a
bude bránit i torza stromů za cenu nejvyšší. Znám jednu takto
chráněnou alej torz neodborně ořezaných lip s dutinami a kořeny
zvedajícími vozovku. Jízda aleji je utrpení nejen pro motoristy,
ale i pro mne, který vidí ty trpící torza, která patří maximálně
někam do pralesa a nebo do rezervace. Mějme v parcích, kolem silnic
a lidských obydlí stromy zdravé a odborně ošetřené. Lpění na těch
často umírajících stromech je hloupost.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist