Pandemie způsobuje obrat energetiky k obnovitelným zdrojům
reklama
"Transformace energetiky bude postupovat mnohem rychleji," domnívá se viceprezident státní malajsijské petrochemické společnosti Petronas Arif Mahmood. Jeho firma vykázala v za období od dubna do června ztrátu pět miliard dolarů (zhruba 113 miliard Kč) a vytvořila tým, který má za úkol připravit obrat směrem k solární a větrné energii. Zkapalněného zemního plynu se ale nevzdává a bude do něj dál investovat.
Kromě solární a větrné energie zkoumá více energetických společností také modrý vodík vyráběný ze zemního plynu a zachycování a ukládání oxidu uhličitého (CCS), který při tom vzniká. Vodík lze použít v elektrárnách a ve vozidlech s palivovými články.
Britsko-nizozemská energetická společnost Royal Dutch Shell se zabývá biometanem, biopalivy a vodíkem a u CCS odvedla "významnou práci", řekl na konferenci její viceprezident pro obchodování a dodávky ropy Mark Quartermain.
Právě CCS je podle vedení komoditních oddělení firem Vitol a Citigroup pro budoucnost odvětví klíčové. Vodík přispěje podle Giovanniho Seriokeho z Vitolu k dekarbonizaci pouze z krátkodobého hlediska, globální šéf firemního výzkumu proto vyzývá k tomu, aby energetici více investovali do CCS. Na neschopnost vodíku cenově konkurovat jiným technologiím upozornil i šéf komoditního výzkumu Ed Morse ze Citigroup.
Mezinárodní agentura pro energii (IEA) dnes opět zhoršila výhled poptávky po ropě na letošní rok. Učinila tak už druhý měsíc po sobě a svůj krok zdůvodnila zejména pomalejším procesem zotavování ekonomiky z koronavirové pandemie.
reklama
Dále čtěte |
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jiří Daneš
16.9.2020 19:08Takže, jde jen o pokus o zmatení laické veřejnosti.
Jiří Daneš
16.9.2020 19:20Břetislav Machaček
18.9.2020 09:43 Reaguje na Jiří Danešho vidí jako budoucnost v energetice. Možná bude prakticky užíván
ve specifických oborech jako už dosud(lokomotívy na vodíkový pohon)
a tam, kde bude pod náležitou kontrolou. Každopádně to nebude běžné
palivo pro širokou veřejnost. Pokud ano, tak to může mít mnoho
tragických následků. Každopádně je to jeden ze směrů, který se bude
zkoušet, ale upínat se k němu jako ke spasiteli je předčasné.
Je to jako s eletromobilitou, kdy baterie jsou "neškodné" do doby
havárie vozidla či poruchy. Pak jsou větším problémem, než benzín
v nádržích speciálně zajištěných pro případ havárie. Uhlíková paliva v jakékoliv formě jsou pouze stále pouze uhlíková paliva a je pouze rozdíl v tom, kdo a jak je prezentuje a prosazuje. On i ten člověk k pohybu využívá uhlík v jiné formě a je producentem spalin. Pokud
svět světem bude, tak půjde o koloběh toho uhlíku a záleží pouze
na množství vydaného a zpětně uloženého do rezerv. Tam jsou ty
rezervy a jediná možnost, jak to se spotřebou nepřepísknout. To
se ale neděje a spíše to spěje k opačnému pólu. Viz kácení pralesů,
požáry tajgy a lesů po celém světě, plus OZE založené na spalování
biopaliv. To vše to pouze urychluje a tak spějeme do bodu odkud už
nebude návratu. Naše generace už nějak dožije, ale ti následovníci
už budou muset rázně jednat, aby to zastavili a nebo rezignovat
a čekat na to, co nastane.