https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-meni-system-verejne-dopravy-nebude-fungovat-tvrdi-aktiviste?ids%5Bx5f9412c9df5a4e59dae69310ac2a9bc2%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha mění systém veřejné dopravy. Nebude fungovat, tvrdí aktivisté

15.8.2012 11:49 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících," tvrdí Auto-Mat
„Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících," tvrdí Auto-Mat
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Změny v pražské veřejné dopravě, které v úterý podpořila rada města, přilákají podle aktivistů do města více automobilistů. Podle nich nepromyšlené škrty mohou lidi doslova vyhnat z tramvají a autobusů. Tomu může napomoci i obava, že kvůli prodloužení doby cesty se na některých spojích může jízda oproti dnešku prodražit, protože lidem již nebude stačit krátkodobé jízdné a budou si muset koupit dražší lístek na delší dobu.
 

V tramvajové dopravě se od 2. září posílí role páteřních linek, které budou mít poloviční intervaly oproti běžným tramvajovým linkám. Hlavní dopravní cesty budou obsluhovat tzv. páteřní svazky dvou linek, které jedou společně v nejvytíženějším úseku a poté se na okrajích města rozdělují do větví s nižší poptávkou. Páteřních tramvajových linek bude jezdit pět s intervalem ve špičce 4 minuty.

V autobusové síti město zavádí síť páteřních metropolitních linek, tzv. metrobusů. Těch bude 38 s intervalem ve špičce 6-8 minut. Metrobusy budou doplněny běžnými autobusovými linkami a doplňkovými midibusovými linkami určenými pro lokální obsluhu hůře dostupných oblastí Prahy. Zároveň jak u tramvají, tak i u autobusů dojde k omezení nevyužitých spojů a posílení přetížených linek, a stejně tak i k omezení souběhů autobusů s kolejovou dopravou, zejména s tramvajemi. Nový systém zároveň zavádí nová přímá spojení, která zatím vůbec neexistovala.

„Rada posvětila novou rychlejší městskou hromadnou dopravu. Cestování Prahou bude srozumitelnější a spoje pružnější,“ prohlásil v úterý náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek (ODS). Podle něj bylo nutné dát systému dopravy, který se od osmdesátých let neměnil, řád. „Jsem přesvědčen, že Pražané i lidé, kteří do hlavního města dojíždějí za prací nebo zábavou, změny velmi záhy ocení,“ řekl Nosek. Ten již v při červnovém projednávání připustil, že kvůli snížení počtu linek se v některých případech budou muset cestující vyrovnat s větším počtem přestupů. Podle něj by se ale celkově mělo cestování po Praze zrychlit. Od loňského roku je možné na krátkodobý lístek s dobou platnosti 30 minut přestupovat.

Důvodem pro změny jsou úspory. Nová síť by podle Magistrátu měla ušetřit zhruba 400 milionů korun ročně. To ale podle iniciativy Auto-Mat nepotvrdil posudek ČVUT, který si vyžádal primátor města Bohumil Svoboda (ODS). „Posudek ČVUT omezení veřejné dopravy důrazně nedoporučil. Nechápeme tedy, proč radní pro drastické změny zvedli ruku. Zároveň je podivné, že magistrát dokument před občany tají. Auto*Mat o posudek vysoké školy požádal, ale vedení města nám dokument nezpřístupnilo,“ říká dopravní odborník iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler.

Podle něj nemůže systém metrolinek v Praze fungovat stejně jako optimalizace dopravy v Berlíně, Hamburku nebo Mnichově, u kterých se magistrát inspiroval. „Na rozdíl od německých měst nemáme dost prostoru pro vybudování dostatečně velkých přestupních terminálů ani k zajištění potřebné preference hromadné dopravy v ulicích,“ říká Filler. Podle něj bude nový systém nutit cestující neustále přestupovat a linky budou pravidelně nabírat zpoždění. Navíc prý řada atraktivních přímých spojení zcela zanikne a lidé zřejmě začnou více jezdit autem. „Velký počet cestujících je již nyní nespokojen se změnami, které nutí rodiče s kočárky nebo starší osoby nesmyslně často přestupovat,“ obává se Vratislav Filler.

Podle Auto-Matu je možné, že se radní pokoušejí úsporami řešit díry v rozpočtu dopravního podniku. „Chyby manažerů a politiků nesmí padnout na hlavy běžných cestujících. Pokud peníze z jízdenek putovaly přes Britské Panenské ostrovy po celém světě, není to vina cestujících. Ať Praha potrestá kmotry, nikoli občany,“ dodává Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.


reklama

 
Další informace |

Konkrétně změny najdete v základním přehledu změn dopravy

Zde najdete podrobnější informace o změnách v tramvajové a autobusové síti.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Bude fungovat - toho se nebojím. - 16. 8. 2012 - Rostislav Adam

Ach jo, jistá reorganizace sice potřeba jistě je, ale než reorganizaci, jak ji navrhuje RoPID, tak to radši nechat vše při starém. Vtipný je třeba Spořilov, kam ty tramvaje nejsou dělány jaksi pitomě a 11 bude dělat neustále problémy. 6 je odkloněna bez náhrady mimo Pavlák, kde je ale potřeba spíš posílení než úbytek prostoru. Jistě Albertov potřebuje taky posílit, ale toho by se hravě docílilo, kdyby se 3 nechala tak jak je a metrolinka byla udělaná z 24(třeba ukončená na Pankráci místo 18, ať to nežere zas moc peněz), čímž by se zároveň posílil i Karlín. Linka 21 je tak jako tak nepotřebná.
Petrovice už tady byly zmíněny, tam prostě hrozí průser, tam to chtělo alespoň nechat nějakou linku pouze v trase Nádraží Hostivař - Háje. 176 v novém je opravdu špatný vtip. 123 by měla být dále na Anděl, nebo, pokud v nové podobě, tak vlak musí jet na Hlavák a často. Co by šlo nechat na tramvaji na Plzeňské by byla 167, ale tu tam nelze pořádně ukočit a špatně by se řešil přestup na tramvaje. 218 se změnama asi úplně zabila, i když pokud se vyřeší přestup na tramvaje hrana-hrana, tak to snad takový porod nebude, jinak to 119 nezvládne. A nezvládá to ani teď.
U nás v Bohnicích se mají autobusy omezovat, většinou jen intervalově. Někde by to nevadilo, ale Bohnice jsou připojeny prakticky jen přes Čimickou, serpentiny do Troje pořádně využít nelze. Což má za následek, že linka 200, díky tomu, že má interval 2-3 minuty, tak jezdí nějak rozumně naplněná, jinak by nezvládala. Omezení 152 a ukončení provozu o víkendu způsobí, že obyvatelé Bohnického domova důchodců nebudou mít přímé spojení na metro.
Šachy v Letňanech moc smysl nemají. Zrovna ta 202 bude lidem fakt příjemná, pravděpodobně budou z Obchoďáku v Čakovicích jezdit 2 různými směry z jedné zastávky, což teda fakt fajn. Ze 186, z níž se dělala metrolinka, se najednou stane zas obslužná linka pro Satalice. Lidi z Proseka budou mít fakt z tohohle radost, nejdřív 201, pak 210, pak 186, nyní zas 201.(u prvních 2 si nejsem zcela jist pořadím).
Ale máte pravdu, tady tentokrát nejde o korupci. Tady lidi z RoPIDu dostali zadání, že mají ušetřit tolik a tolik, tak oni si vzali barvičky a začli si hrát. Je otázka, jestli vůbec svými hrátkami něco ušetřili, pravděpodobně nic. Výsledek často zhoršení než zlepšení. No, tuhle svoji práci předložili panu Noskovi, a ten, protože je naprostý laik a protože ho MHD vlastně vůbec nezajímá, sám si vozí zadek v autě, tak to schválil.


 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist