https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pravo-mzp-upustilo-od-chystaneho-zakazu-prodeje-kamen-a-kotlu-na-uhli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: MŽP upustilo od chystaného zákazu prodeje kamen a kotlů na uhlí

6.10.2023 19:15 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypustilo z připravované novely zákona o ochraně ovzduší zákaz prodeje kamen a kotlů na uhlí, antracit a koks od ledna 2025. Návrh vyvolal odpor části veřejnosti a kritiku v připomínkovém řízení. Uvedl to dnes deník Právo.
 

"Výrobci zdrojů na pevná fosilní paliva tedy budou moci tyto zdroje nadále uvádět na trh, pokud odpovídají zákonným požadavkům," řekla listu mluvčí ministerstva Lucie Ješátková.

Návrh zakázat od 1. ledna 2025 prodej kotlů na uhlí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na jaře v médiích odůvodnil mimo jiné tím, že se na českém trhu už podle jeho informací kotle na uhlí neprodávají, protože lidé o ně nemají zájem, a že uhlí postupně zdražuje, zatímco plyn je nyní levný.

Od září 2024 bude platit zákaz vytápění starými kotli na uhlí nebo dřevo, které nedosahují aspoň třetí emisní třídy. MŽP poskytuje na jejich výměnu peníze od roku 2015, díky programu kotlíkových dotací bylo vyměněno přes 100 000 kotlů a vyplaceno přes 12 miliard korun. Na výměnu starých uhelných kotlů je možné využít i dotace z programu Nová zelená úsporám.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.10.2023 19:33
V každém okamžiku máme nad hlavou přinejmenším deset tisíc letadel. Co na to říká mžp, je to normální? Nepříspívá to náhodou změnám srážkových poměrů? Dlouho nic a potom průtrž... Aktivisti, co takhle se přilepit na rozjezdovou dráhu? Lodní doprava funguje stále a cestou si minimálně desetkrát skočí. No neberte to!-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.10.2023 20:56 Reaguje na Karel Zvářal
1*
Odpovědět
Pe

Petr

7.10.2023 05:44 Reaguje na Karel Zvářal
Proč se tam nepřilepíte sám? Proč má za váš názor bojovat někdo jiný a vy se mu za to budete ještě vysmívat?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.10.2023 08:28 Reaguje na Petr
Mimoň jako vždy. Vysmívám se leteckému průmyslu, že jeho služby absolutně nepotřebuji.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.10.2023 09:38 Reaguje na Karel Zvářal
Onehdy jsem viděl nějaký článek, co popisuje korelaci mezi intenzivními lodními trasami a intenzivní tvorbou blesků a bouřek.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.10.2023 10:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vycházím z toho, že z motorů jde v vzduch o teplotě +700. Jestliže využívají sílu proudění k úspoře paliva a proletí jim denně několik tisíc letů, ať mi nikdo neříká, že ten 1,5-5 km široký proud nemůže nic narušit. Ta vysoká teplota spolu s turbulencemi... a pak se můžeme divit statické poloze, které "neumíme vysvětlit".
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.10.2023 11:46 Reaguje na Karel Zvářal
Hypotéza očekává, že ty blesky generuje znečištění částicemi ze spalin, které tvoří kondenzační jádra.
Odpovědět
va

vaber

8.10.2023 08:44 Reaguje na Karel Zvářal
kdysi jsem dělal na elektrárně, kde byla plynová turbína ,poháněla generátor o výkonu 55MW,
ovšem plynová turbína byl motor z Boeingu,
takže čtyřmotorový Boing je vlastě jako elektrárna o výkonu 220Mw což je slušný blok,
navíc účinnost je u leteckých motorů bídná, spaliny mají několik set stupňů a tak tepelný výkon u vekého letadla se bude pohybovat kolem 800MW a tomu odpovídají i emise
každé velké letado je jako menší elektrárna co lítá v 10km a trousí emise všeho druhu v této citlivé vrstvě,
ale podle odborníků ji nijak nenarušuje,
tak se to podává plebsu
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.10.2023 12:15 Reaguje na vaber
Jde o to, co dělají horké spaliny boeingů s tryskovým prouděním, které využívají k snížení spotřeby paliva. To nejlépe ukáže termokamera, ale to by asi veřejnosti nebylo určeno...

Jak jinak vysvětlit abnormálně dlouho trvající tlakové výše, které brání chodu oblačnosti (zadržují ji). Já bych to vysvětlil oblíbenou ("všeříkající") frází, že to je způsobeno "změnou hospodaření", tentokrát ale ve vzdušném prostoru.
Odpovědět
va

vaber

9.10.2023 08:50 Reaguje na Karel Zvářal
tryskové proudění a snižování paliva? to nevím co je ,
turbína potřebuje velké množství vzduchu a proto je tam kompresor ,ale při rychlém letu stačí nasávaný vzduch,
když se já dívám na satelitní snímky oblačnosti nikde žádné blokování cesty mraků nevidím ,
prostě mraky chybí všude
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.10.2023 11:34 Reaguje na vaber
V seriálu o leteckých nehodách to občas vzpomenou, jinak se to asi k laické veřejnosti nedostane. Piloti vědí o tom proudění, když letí proti, vyhýbají se mu, když letí "po proudu"/po směru/, snaží se do něj naletět. Je to jako při závodech v atletice, kdy rekordy s podporou větru neuznávají. Určitě to znáte z jízdy na kole, že je obrovský rozdíl jet s větrem:-), nebo proti němu:-O.

On ten klimasystém není zase tak jednoduše čitelný, aby byl patrný nějaký "špunt". Prostě dlouho dlouho nic - tlaková výše třeba měsíc, ale jak povolí, tak přicházejí často padesáti i stoleté srážky. Postě ten vliv antropocénu tam je a projevuje se tou "změnou klimatu", rozuměj dlouhým suchem a nevsáknutelnými přívaly. Chybí tam ta někdejší pravidelnost (pranostik), počasí se chová velmi nepředvídatelně.
Odpovědět
va

vaber

7.10.2023 08:07 Reaguje na Karel Zvářal
na naši vesničku nespadla ani ta průtrž a v okolí taky ne,
ale čar od letadel je tam hodně, víc než mraků
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.10.2023 20:59
Že to byl zcela stupidní nápad od počátku bylo patrné. Ale smutné je, že tzv. odborníci a jejich ochotní zdůvodňovači zřejmě vůbec neví (nebo se bojí skutečné znečišťovatele pojmenovat?) co ovzduší skutečně škodí a tak si vymýšlejí jako zdroje "těžkého" znečištění ty nejméně důležité a nejméně škodlivé a klidně pak utrácejí mld. kaček na pomatenosti typu kotlíkové dotace....a přitom lesy chátrají, dálnice plné kolon čmoudících kamionu, denně ucpaná města, tisíce letadel nad hlavou, podpora válek!!!! s neskutečnými dopady na ŽP, dlouhodobé betonování krajiny, hory odpadu na skládkách místo ve spalovnách.....
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.10.2023 21:05 Reaguje na Milan Milan
Přesně to jsem měl na mysli. Zajali jsme studenta s otakárkem, hurá! Takhle to frčí na všech úrovních, vykázat činnost, předhodit oběti lvům, informovat veřejnost.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

8.10.2023 10:29 Reaguje na Karel Zvářal
Nebo hostinského s medvědem z první epubliky...
Odpovědět
va

vaber

7.10.2023 08:01
naši velcí kormidelníci nutí lidi zbavovat se kotlů na tuhá paliva ,
co nás čeká v budoucnu ? ovšem plány máme skvělé, jen realita se trochu odklání,
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.10.2023 18:07
Měli bychom poděkovat pánům nahoře že se nad námi smilovali a nenechají nás umrznout.
Jinak je vidět, že někdo stále nechápe, že pro Čechy není koníčkem topit uhlím v kamnech nebo jezdit ve starých smradlavých autech, ale že jsou prostě chudí a topení elektřinou a výlety v elektrovoze si nemohou dovolit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist