https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rozsireni-cyklostezky-v-h.kralove-vazne-na-stavbe-jsou-chraneni-zivocichove
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rozšíření cyklostezky v Hradci Králové vázne, na stavbě jsou chránění živočichové

14.7.2023 01:32 | HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK)
Projektant cyklostezky podle radnice neudělal požadovaný hydrogeologický průzkum. Z podzemní vody vzniklé tůně pak obsadili skokani, ropuchy a čolci. Ilustrační foto
Projektant cyklostezky podle radnice neudělal požadovaný hydrogeologický průzkum. Z podzemní vody vzniklé tůně pak obsadili skokani, ropuchy a čolci. Ilustrační foto
Stavba důležitého úseku cyklostezky na okraji městských lesů v Hradci Králové vázne. Na jaře staveniště zatopila voda, a následně se na něm rozmnožili různí zvláště chránění živočichové. Od té doby stavba za téměř osm milionů korun stojí. V červnu radnice požádala krajský úřad o výjimku, aby mohla pokračovat ve stavbě v lokalitě s chráněnými živočichy. Město nevylučuje, že bude muset projekt přepracovat a znovu vypsat soutěž na stavební firmu, uvedl náměstek primátorky pro investice Lukáš Řádek (TOP 09).
 

Úsek cyklostezky, jehož stavbu město chystalo několik let, je mezi vstupem do lesů u Zděné boudy a lesním hřbitovem. Dosud trasu musejí cyklisté a bruslaři zdolat s velkou opatrností po úzké silnici zvané Hradečnice společně s auty a autobusy městské hromadné dopravy. Cyklostezka bude dlouhá 800 metrů a široká tři metry a povede souběžně se silnicí. Podle původních plánů měla být hotová už letos na jaře.

Projektant cyklostezky podle radnice neudělal požadovaný hydrogeologický průzkum. Z podzemní vody vzniklé tůně pak obsadili skokani, ropuchy a čolci. "Naše současná situace je značně nepříjemná, ale rozhodně to není neřešitelný problém. V první řadě musíme počkat na stanovisko orgánu ochrany přírody a krajiny (krajského úřadu). Poté uvidíme, jak budeme dál postupovat," uvedl Řádek.

V případě vydání výjimky bude moci město pokračovat ve stavbě. "Může se ale také stát, že s ohledem na výskyt chráněných živočichů bude třeba provést terénní opatření, což by v krajním případě znamenalo přepracování projektu a soutěžení nového zhotovitele," sdělil Řádek. Míní, že stanovisko krajského úřadu by radnice mohla mít do konce srpna. Rozhodnutí kraje ovlivní i to, o kolik bude stavba cyklostezky dražší.

Zdržení stavby využila radnice podle Řádka k jednáním se společnostmi ČEZ a Cetin, jejichž kabely měly k lesnímu hřbitovu v budoucnu vést na druhé straně Hradečnice. Cílem města je, sloučit stavby cyklostezky i sítí, aby kabely vedly pod připravovanou cyklostezkou, a nemusely se tak v původní kabelové trase kácet stromy. Sítě k lesnímu hřbitovu radnice potřebuje proto, že má v plánech rozvoj hřbitova, včetně postavení obřadní síně.

Na stavbu cyklostezky má radnice dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Uvidíme, jak se současný stav podaří s podmínkami dotace sladit. Prozatím jsme úspěšně požádali o prodloužení termínu," uvedl Řádek.

Městské lesy na jihovýchodním okraji Hradce Králové mají rozlohu 3800 hektarů a slouží hlavně k rekreaci obyvatel. Ročně je navštíví asi milion lidí. Při rekreaci v lesích lidé kromě okruhu pro bruslaře a cyklisty mohou navštívit pohádkové stezky, přírodní posilovnu, rytířské hradiště nebo síťový park Na Větvi. Také mohou ve dvou oborách vidět divoká zvířata. Lesy spravuje městská společnost Městské lesy Hradec Králové.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

14.7.2023 06:28
Kdopak asi vymýšlí problémy, co ?
To je takový problém při té stavbě vytvořit pro tu " havěť " podchody pod cyklostezkou a nainstalovat kolem ní plastovou ochranu/zátaraz, běžně používaný kolem silnic !
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

14.7.2023 07:47
Vzhledem k tomu, že EU si tento týden odhlasovala "obnovu přírody", je nelogické stavět novou cyklostezku (a dálnice, sklady, obytné domy). Navrhuji cyklostezku položit na oltář zelené budoucnosti EU. Žáby, které se rozmnožily v kalužích, nám zvýšením druhové biodiverzity bohatě vynahradí všechny nepříjemnosti spojené s cyklistikou na silnicích.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.7.2023 08:07 Reaguje na Marcela Jezberová
U nás jsou v podobných kalužích listonozi a nesmí se ty kaluže ani
udělat vedle a nebo je přemostit náspem, či můstkem. Cyklisté je
tedy objíždějí okolo a z dvoumetrové cyklostezky je šestimetrová
na úkor okolních porostů a travin. Prostě obyčejný potížismus,
který má k ochraně životního prostředí sakra daleko!
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

14.7.2023 09:22 Reaguje na Marcela Jezberová
ano ošklivá a zlá EU-)
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

14.7.2023 09:19
cyklostezka, přírodní posilovna v lese, rytiřský hrad, síťový park na Větvi, vida co se všechno vejde do lesa-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.7.2023 09:25
No a to je ten problém. Kriticky chybí čerstvé mělké louže zejména pro ropuchu krátkonohou, či zelenou a listonoha letního. A tyto louže se musí nechat vyschnout i obnovovat (orbou, shrnutím, tankem). A když zarostou je po nich(obojživelnících). Jsou to tvorové vázaní původně na mamutí stezky megafauny.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.7.2023 09:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zrovna oni by se mohli poradit s Hanouskem nebo s Mikátovou. Ale asi je nemusí. Raději developera na cyklostezku.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2023 14:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak obojživelníci, třída, která je tu stamiliony let, jsou původně vázáni na mamutí stezky... vy už ty svoje mamuty taky potřebujete nas..t do všeho
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2023 14:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak obojživelníci, třída, která je tu stamiliony let, jsou původně vázáni na mamutí stezky... vy už ty svoje mamuty taky potřebujete nas..t do všeho
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2023 14:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak obojživelníci, třída, která je tu stamiliony let, jsou původně vázáni na mamutí stezky... vy už ty svoje mamuty taky potřebujete nas..t do všeho
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.7.2023 21:28 Reaguje na Jakub Graňák
No poslední velcí živočichové, co dělali velké cesty s kalužemi byli mamuti, pak pokračoval člověk s koňmi, vozy, a poslední tanky. A předtím? Myslíte, že brontosauři lítali? No při své váze to musely být louže! A potom v třetihorách to před mamuty byli taky pěkně velcí macci.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

15.7.2023 09:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jasně a v prvohorách byli jací macci, kteří těm obojživelníkům dělali kaluže? Trilobiti? Vážky?
Melete cypoviny, jak malé děcko
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.7.2023 16:00
No, já myslel že těmi chráněnými živočichy jsou eko-aktivisti, kteří mají jen práva a žádnou povinnost ani odpovědnost.
A ono se tady spekuluje o brontosaurech, žábách, mamutech, vážkách a trilobitech...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist